Wat voer jij je hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:53

Kuggur schreef:
Brok, (bij voorkeur schimmelig) hooi, véél schapen- en paardenmest, afgelopen week wat dood schaap (niet meer, is inmiddels begraven).
Waarom? Ehm, zodat ze niet verhongeren.

wat?!?! schimmelig hooi? schapen en paarden mest? en een dood schaap? wil jij je honden dood hebben..! ten eerste: een hond is een vleeseter dus hooi? dat word niet goed verteerd, mest kunnen wormen en bestrijding middelen of andere ziektes in zitten. gewoon een dood dier idem dito.. kunnen ook helemaal vol ziektes zitten...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:04

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:
Brok, (bij voorkeur schimmelig) hooi, véél schapen- en paardenmest, afgelopen week wat dood schaap (niet meer, is inmiddels begraven).

wat?!?! schimmelig hooi? schapen en paarden mest? en een dood schaap? wil jij je honden dood hebben..! ten eerste: een hond is een vleeseter dus hooi? dat word niet goed verteerd, mest kunnen wormen en bestrijding middelen of andere ziektes in zitten. gewoon een dood dier idem dito.. kunnen ook helemaal vol ziektes zitten...

Hier kan ik écht maar één ding op antwoorden: _O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:07

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:

Jij hebt duidelijk nog geen kennis gemaakt met Kuggur, hier heb je een pot zout voor de volgende keer ;)

Kuggur

Re: Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:08

Hey, dat was de letterlijke waarheid!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:09

EJuniorJoost schreef:
Kuggur schreef:

Volgens mij lopen de honden mee bij/tussen de paarden en zijn de laatste voedingsmiddelen de keus van de hond.
Paardenmest gaat er hier ook vlotjes in.
@kugger: kleine opmerking, opletten als je net je paarden ontwormd hebt, ivermectine is behoorlijk giftig voor honden en zit dan ook in die mest ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:23

EJuniorJoost schreef:
meiske1577 schreef:
Mijn Jack Russel at altijd Royal Canin, maar ik ben nu overgegaan op ander voer. Ze is vrij gevoelig, geeft snel over en is ook een heel kieskeurige eter. Echter werd ze wel te dik, ook al at ze maar weinig.

Ik ben nu overgestapt, begin van de ochtend krijgt ze nu 50 gram vlees van Renske, ze lust alleen de kip variant hiervan. Begin van de middag en begin van de avond krijgt ze nu brokjes van Prins. Twee keer een klein beetje, bij elkaar is het zo'n 60 gram. Ze eet dit nu echt met smaak op en haar bakje is elke keer leeg.

Ze krijgt 1 keer per dag, meestal in de avond, iets om op te kauwen. Vroeger waren dit Dentasticks, maar in overleg met de dierenarts geef ik die niet meer, want dat schijnen echte dikmakers te zijn. Ze krijgt nu verschillende dingen, bv van die tandenborsteltjes, kauwbotjes of een stukje gedroogde kip.

Ze is al afgevallen, ze hoeft nu van mij niet dunner te worden.
Ik volg even, want ik ben wel benieuwd wat anderen aan hun Jack Russel voeren, wil geen tekorten krijgen of een magere hond.

Wil je perse bij brokken blijven? Dan zijn Farm en Bio food prima zoals ik merk in ieder geval. Prins is net als royalcanin..

Ik heb mij laten vertellen dat het verschil tussen prins en rc is, dat prins meer vlees bevat en 100% natuurlijke ingrediënten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:28

Ivermectine is alleen gevaarlijk voor honden met een mdr1-defect (voor lijders zeer gevaarlijk, voor drager licht gevaarlijk). Voor de rest wordt het bij honden zelfs soms gebruikt om te ontwormen en/of mijt te bestrijden.

Ik voer zelf 's ochtends gemengde brok (Prins, Platinum, RC, Carnilove, TotW, Eukanuba, etc.) en 's avonds Renske vers (natvoer). Als de voorraad brok op is wordt dat waarschijnlijk 's ochtends Renske en 's avonds Darf of Carnibest. Maar misschien blijf ik 's ochtends wel gewoon brok voeren, wat weet ik dan nog niet.

Ik zie zelf voordelen en nadelen aan brok voeren. Een goede kwaliteit brok is volgens mij prima voer, maar honden vinden kvv en renske vers lekkerder en poepen er minder op. Ook drinken ze dan minder, wat fijn is bij één van mijn honden die wat twijfelachtig zindelijk is (ze meldt zich door wat door de kamer te dribbelen, en als je daar niet op reageert kiest ze een kleedje).

Brok is sowieso makkelijker meenemen en een stuk goedkoper. Gemiddeld gesproken moet je ongeveer het dubbele voeren van natvoer/kvv als van een goede brok. Kvv's als smuldier en lotgering voer ik niet als basisvoer omdat ik niet overtuigd ben van de kwaliteit, dus dan kost een kvv al snel 3€/kg en dus kan je dan al kiezen voor brokken van 6€/kg. Daar kan je een topbrok van kopen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:46

Maar dan nog wat he. Mijn hond krijgt samen zo'n 190 gram brok per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Mijn is 33 kilo (labrador). Prima op gewicht. Ik heb mij toendertijd laten vertellen (zo'n 2/3 jaar terug) dat ik mijn hond dan zo'n 500 gram vlees moet geven, 2x daags of verdeeld over 2 maaltijden, dat ben ik even kwijt. Maar als het waar is dat je van vers vlees minder zou moeten voeren, waarom zou ik mijn hond dan zoveel moeten geven aan vers vlees?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:53

van vlees moet je méér voeren dan van brok. Omdat brok een droog product is en vlees water bevat.
Grof gezegd moet een hond ong het dubbele aan vlees hebben dan aan brok (dus 300 gr brok of 600 gr vlees.)
of je gaat uit van de 1.5-2.5% vh lichaamsgewicht (dus 150-250 gr vlees per 10 kilo hond. Mijn wolf van 26 kilo krijgt 1 kilo vlees per dag, die wordt niet dik. De berners van mijn moeder die 40-50 kilo wegen zouden volgens het percentage 1 kilo vlees moeten krijgen maar krijgen er maar 600 gram, die worden dik van lucht)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:53

Je moet het dubbele voeren van vlees als van brok gemiddeld gesproken. Maar ik vind 190g brok per dag voor een hond van 33kg wel weinig. Je zou uitkomen op zo'n 400g kvv per dag in jouw geval, maar normaal voer je tussen de 2-2.5% lichaamsgewicht aan kvv of 1-1.2% ideaal lichaamsgewicht aan brok. Dan kom je aan 600g kvv of 330g brok.

Ik geef direct toe dat labradors lastige honden zijn om correct op gewicht te houden, maar onder de 75% van de minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid brok die op de zak staat zou ik toch niet zo snel gaan. Dit omdat je dan het risico loopt dat je wel voldoende kcal voert, maar te weinig vitamines, mineralen en essentiële aminozuren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:56

Mijn hond krijgt Eukanuba met van die speciale kristalletjes er in voor de tanden. Mijn ouders voeren de honden ook allemaal eukanuba en hebben allemaal een mooi gebit :) het is qua verhouding vlees wat er in zit niet het meest geweldige voer, maar ze doen het er allemaal heel erg goed op en daar gaat het uiteindelijk om. Ze krijgen een x-aantal per week wel vers vlees er bij, bij mijn ouders.

Het gaat hier om American Akita's trouwens.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 24-04-16 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:57

Hij staat bijna zijn hele leven al op dit aantal. Daarbij beweegt hij ook behoorlijk wat en is laatst zelfs wat te dik geweest. Dus nee, ben er niet van overtuigd dat hij te weinig krijgt. Maar zo af en toe lees ik wat tegenstrijdige berichten in dit topic, terwijl ik toch anders geleerd heb. Maar dan is dat ook weer duidelijk! ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:03

Ik denk dat je mijn bericht anders leest dan dat ik het bedoel. Ik geloof direct dat hij qua kcal niet meer moet krijgen, maar brokken worden samengesteld met de gedachte dat de advieshoeveelheid gevoerd wordt. Daar worden alle voedingsstoffen (anders dan kcal) op aangepast. Op dat vlak vind ik het weinig.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:07

En toch doet hij het er goed op. Blijkbaar heeft hij naast voldoende kcal ook genoeg aan het andere. Kom nooit met mijn hond bij een DA.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:23

Tess (aussie) krijgt kvv en barf van best4dogs en dogmeat.
Ze is nu 2 en doet het goed, geen last van tandsteen .
Ze krijgt dus wel ook vlees met bot eraan zoals kalfsbot en runderribben, karkassen enz.
Ja het verstoppen doet ze ook, ik laat haar dan niet de tuin in met haar bot, nu verstopt ze haar bot onder haar kussen.
Ze weegt ongeveer 20 tot 22 kg en krijgt 500 gram kvv/barf per dag.
Ik voer met mijn ogen dus er kan nog wel eens verschil inzitten per dag.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:46

Mijn hond van 9 kreeg juist plak van brokken. Hij eet nu al jaren barf en kvv. Zijn tanden zijn hagelwit nog steeds.
Lappen vuil pens zijn goede tandenborstels.
Kocht ik bij websites als versvoer, herby of bij winkel hier die bepaald merk kvv verkocht.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:56

Dubbel

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:59

Geperste brokken geven juist meer kans op tandplak. Het zijn per definitie brokken met een hoog koolhydraatgehalte (anders zijn ze niet te persen) en daarnaast plakt een persbrok meer aan de tanden dan een krokante (geëxtrudeerde) brok. Daarnaast schraapt een persbrok minder dan een krokante brok. 3x niet handig voor tandplak dus.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:12

Geen idee of dat klopt en laat het aan TS over om dat uit te zoeken, als ze belangstelling heeft.

Volgens mijn ervaring en info van toen, klopt het iig van geen kanten.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:55

Welke brok heeft nu eigenlijk het hoogste vlees gehalte?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:22

meiske1577 schreef:
Welke brok heeft nu eigenlijk het hoogste vlees gehalte?

Het voer van Carnagan wat ik vaak geef aan de hond heeft 65% aan vleesgehalte [de konijn versie]. Dit wisselend uiteraard wel in de verschillende soorten :).

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:39

Onze staff stond voorheen altijd op versvlees van carnibest echter bleek hij er na een tijd weer op uit gekeken te zijn. Moeilijke eter :\ Nu momenteel op geperste brok van Farm food met zalm- oli.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:19

tandplak heeft twee oorzaken...aanleg en voeding.
als je een hond hebt met aanleg die op KVV last krijgt, is het een optie om wekelijks goed knaagmateriaal te geven (jonge lamsribben, penslappen etc ) op die manier poetsen ze zelf hun tanden.
denk niet dat je met brok, de plak gaat verminderen, ook al is het een speciale tanden brok want in die brok zal alsnog voldoende zetmeel zitten, wat de kans op plak stiekem gewoon vergroot.

hier in ieder geval KVV en eigenlijk geen plak aanwezig (rottweilers)
ik voer regelmatig penslappen en lamsribben(de pup nog geen ribben, maar dat komt als ze wat groter is ) naast de normale kvv

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:26

Mijn honden (jack russel en dalmatiër) krijgen een combi van brok (Eukanuba Dermatosis) en KVV van Naturis. Waarom een combi: omdat het makkelijker is als ik eens vlees ben vergeten te ontdooien of iemand anders moet voeren, verder is de keuze gegroeid uit het feit dat mijn dalmatier meerdere voedselallergieën en intolleranties heeft.
Het merendeel van de brokken valt af omdat ze rijst, tarwe of maïs bevatten en/of paard, kip of hert.

Dat brokken tanplak helpt voorkomen, daar ben ik het niet met je eens. De grote hier, eet brokken zonder dat ik meer dan 10x een brokje hoor kraken op een portie van 250g. De cocker van mijn tante krijgt Royal Canin en heeft op 4-jarige leeftijd al 2x tandplak moeten laten verwijderen omdat het serieuze ontstekingen gaf.
Mijn jack was 1j toen ze bij mij kwam en een brokken hondje. Ze had al aardig wat tandplak, maar dit is niet veel ernstiger geworden. Mijn dalmatier heeft wat aanslag, maar niks om zorgen over te maken.
Ik geef ze regelmatig iets om te knabbelen (gedroogde nekspier, pens, oren, hoefjes, dinobot,... alles vd diersoorten waar meneertjes tegen kan)
Laatst bijgewerkt door petitparis op 26-04-16 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:27

Ik voerde mijn hond ook altijd KVV en BARF maar aangezien hij allergisch is voor rundvlees en het assortiment dan niet breed genoeg is (vaak kip en vis) zijn we overgestapt op Prins lamb and rice hypoallergic brokken. Met maar 15% graan. Super tevreden over deze brok en hij poept voor het eerst in zijn leven normaal (en is daardoor ook mooi aangekomen) en zijn vacht is een stuk beter. Ik zou niet meer anders willen.