Sclimpre schreef:Een weloverwogen dekking zonder stamboom, daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien hebben de ouerdieren wel dezelfde grootvader, misschien komen beide ouderdieren wel uit lijnen met aanleg voor dezelfde (gezondheids) problemen. Je koopt toch ook geen auto zonder dat er papieren bij zijn, zelfs al blinkt hij?
Bij een rasloze hond heb je een toevallige mix van genen, die waarschijnlijk ver uit elkaar liggen. Bij een rashond verhoogt het risico dat je bepaalde problemen die in dat ras vorkomen, versterkt. Een goede fokker kan op basis van de stamboom dat risico beperken. Een goede fokker kan dan ook een stamboom lezen zoals wij de krant lezen en over elke hond een heel verhaal doen, hoe oud geworden, hoe is/was het karakter, etc. Uiteraard geeft een stamboom geen 100% garantie.
Voor mij is de keuze heel eenvoudig : ofwel een rashond van een echt goeie fokker en dan betaal je er zonder zeuren de prijs voor ofwel een rasloze hond of een herplaatser en dan ben je goedkoper uit en heb je waarschijnlijk ook een hele fijne hond.
Maar persé een rashond willen maar er niet voor willen betalen, dat veroorzaakt een boel ellende.