Hoe geld van een dekking krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:08

Ik wil ik ook graag weten of de hond in kwestie volledig in orde is met stamboom, gezondheidsverklaring,...
Geeft altijd een geheel beeld over hoe en wat vind ik :)
Collega fokker had een dekreu (volledig in orde met stamboom) met zo'n goede bloedlijn dat ie zijn dekgeld zelfs naar beneden heeft kunnen halen zonder verlies omdat die hond zoveel gevraagd werd.

't Is inderdaad wat de gek er voor geeft maar meer dan 500€ word hier ook niet uitgegeven aan dekgeld..

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:40

kohtje schreef:
Booooo schreef:
Ik doe niet geheimzinnig over mijn hond, en de prijs bepaal ik zelf wel aangezien het MIJN reu is.. Of jullie dat duur vinden of niet. Je kunt hier geen topic openen over iets wat met fokken/puppy's te maken heeft of je krijgt vragen als; waarom denk je dat je verantwoordelijk bezig bent blabla.. Ik geef in de openingspost aan dat het topic hier niet om draait. Daarbij verschillen de prijzen voor een dekking per ras.

Ik weet voortaan wat ik moet doen, mocht ik nog een dekking met hem doen.

Misschien omdat je niet verantwoordelijk bezig bent?

Misschien is het handiger om het bij een mening te houdt ipv te zeggen dat het zo is.
ik vind namelijk dat er niks mis is met de verantwoordelijkheid van TS, dus hier heb je het al.
Het in jou ogen feit is door mijn mening ontkracht ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:37

Booooo schreef:
kohtje: En dat haal jij uit?

Het is een vraag van mij. Ik krijg zo maar het idee dat deze dekkingen zonder stamboom gaan.
En ja dat is in mijn ogen niet verantwoord.
Heb hem al op MP gevonden.

BigOne

Re: Hoe geld van een dekking krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:59

Ts, je hond heeft geen stamboom, ondanks dat het een prachtig en zo op het oog heel mooi dier is, ik snap niet dat jij (of iemand anders) meewerkt aan het fokken van honden zonder stamboom. Natuurlijk leuk om er geld aan over te houden maar zo worden er wel honden gefokt die misschien niet allemaal goed terecht komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:05

Ach kom op, alsof het fokken met stamboom zo heilig is. Stamboom fokken is precies de reden dat veel hondenrassen er zo beroerd aan toe zijn..

Bovendien is dat volgens mij ook niet echt het onderwerp van dit topic.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:12

Nee, maar dan vind ik het niet onlogisch dat de eigenaars van de teef niet hebben toegezegd. Waarom zoveel betalen voor een stamboekloze hond, als ze ergens anders hetzelfde kunnen krijgen voor minder?

Maar dan wel nog even ze van antwoord dienen, terwijl ze juist hetzelfde doet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:18

Idd alsof een stamboom alle garantie's geeft.

Ik moet wel zeggen dat er voor mij wel een verschil zit tussen fokken en fokken.
Een weloverwogen dekking zonder stamboom moet best kunnen (mits beide dieren gezond bevonden door da).
En hiermee bedoel ik niet het fokken zoals er op en puppy farm gebeurt zeg maar.

En om eerlijk te zijn, bij sommige rassen reizen de prijzen van pups ook de pan uit.
Onze laatste honden hadden beide een stamboom en kwamen uit goede lijnen, maar hebben we medisch gezien heel wat mee te stellen gehad. Ondanks we toch aan dit ras verknocht zijn waren we toch weer aan het kijken voor een pup. Maar de prijzen in de afgelopen jaren zijn echt belachelijk gestegen. En ja ik weet dat er genoeg kosten aanzitten, maar in prijsstijging van € 700 in 8/9 jaar vind ik absurd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:25

Vind 900 euro dekgeld, want dat is het hoe je het ook aankleed, heel veel geld voor een stamboekloze reu.
Stamboek geeft niet 100 procent garantie, maar je kan bepaalde dingen uitsluiten als je naar de foklijn kijkt.
Bij een stamboekloze hond kan je niets nagaan, dus kan je ook niet beweren dat er bepaalde erfelijke ziektes bijvoorbeeld niet aanwezig zijn.

Voor mij is het niet om de stamboek an sich te doen, maar wel de controle dat je kan uitoefenen als de hond een stamboek heeft.

Heb bepaalde vragen gesteld, eerder in het topic, wel on topic maar daar wilt ts niet op antwoorden. Haar goed recht, maar laat niet zo'n goede indruk achter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:40

chanel1985 schreef:
Vind 900 euro dekgeld, want dat is het hoe je het ook aankleed, heel veel geld voor een stamboekloze reu.
Stamboek geeft niet 100 procent garantie, maar je kan bepaalde dingen uitsluiten als je naar de foklijn kijkt.
Bij een stamboekloze hond kan je niets nagaan, dus kan je ook niet beweren dat er bepaalde erfelijke ziektes bijvoorbeeld niet aanwezig zijn.

Voor mij is het niet om de stamboek an sich te doen, maar wel de controle dat je kan uitoefenen als de hond een stamboek heeft.

Heb bepaalde vragen gesteld, eerder in het topic, wel on topic maar daar wilt ts niet op antwoorden. Haar goed recht, maar laat niet zo'n goede indruk achter.

Zo bedoel ik het fokken zonder stamboom ook, natuurlijk zijn er binnen sommige stamboeken standaards waardoor complete rassen nu met zeer grote medische problemen kampen. Maar dit zijn meestal de stamboeken van honden die in één keer een hype waren en waar dus ook veel vraag naar was. Bepaalde uiterlijke kenmerken zoals de bolle ogen, te korte neus enzenz zijn ook niet goed te praten. Maar als je serieus gaat fokken en daarbij graag uit wil zoeken over erfelijke kenmerken enzenz dan neem je niet direct een stamboekloze hond. natuurlijk kan het best zo zijn dat iemand als ts gewoon een compleet dna profiel van haar hond heeft, ook weet wie de ouders zijn enzenz. Dat kan prima maar alleen een simpel onderzoek zonder foto's, dna enzenz wil mij nog niet zeggen dat de hond gezond is en daar zou ik persoonlijk zeker niet mee fokken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:51

Een weloverwogen dekking zonder stamboom, daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien hebben de ouerdieren wel dezelfde grootvader, misschien komen beide ouderdieren wel uit lijnen met aanleg voor dezelfde (gezondheids) problemen. Je koopt toch ook geen auto zonder dat er papieren bij zijn, zelfs al blinkt hij?

Bij een rasloze hond heb je een toevallige mix van genen, die waarschijnlijk ver uit elkaar liggen. Bij een rashond verhoogt het risico dat je bepaalde problemen die in dat ras vorkomen, versterkt. Een goede fokker kan op basis van de stamboom dat risico beperken. Een goede fokker kan dan ook een stamboom lezen zoals wij de krant lezen en over elke hond een heel verhaal doen, hoe oud geworden, hoe is/was het karakter, etc. Uiteraard geeft een stamboom geen 100% garantie.

Voor mij is de keuze heel eenvoudig : ofwel een rashond van een echt goeie fokker en dan betaal je er zonder zeuren de prijs voor ofwel een rasloze hond of een herplaatser en dan ben je goedkoper uit en heb je waarschijnlijk ook een hele fijne hond.

Maar persé een rashond willen maar er niet voor willen betalen, dat veroorzaakt een boel ellende.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:52

Sclimpre schreef:
Een weloverwogen dekking zonder stamboom, daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien hebben de ouerdieren wel dezelfde grootvader, misschien komen beide ouderdieren wel uit lijnen met aanleg voor dezelfde (gezondheids) problemen. Je koopt toch ook geen auto zonder dat er papieren bij zijn, zelfs al blinkt hij?

Bij een rasloze hond heb je een toevallige mix van genen, die waarschijnlijk ver uit elkaar liggen. Bij een rashond verhoogt het risico dat je bepaalde problemen die in dat ras vorkomen, versterkt. Een goede fokker kan op basis van de stamboom dat risico beperken. Een goede fokker kan dan ook een stamboom lezen zoals wij de krant lezen en over elke hond een heel verhaal doen, hoe oud geworden, hoe is/was het karakter, etc. Uiteraard geeft een stamboom geen 100% garantie.

Voor mij is de keuze heel eenvoudig : ofwel een rashond van een echt goeie fokker en dan betaal je er zonder zeuren de prijs voor ofwel een rasloze hond of een herplaatser en dan ben je goedkoper uit en heb je waarschijnlijk ook een hele fijne hond.

Maar persé een rashond willen maar er niet voor willen betalen, dat veroorzaakt een boel ellende.

:j :j :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:57

en on-topic :
Hoe het geld van een dekking krijgen :
Zorgen dat je reu helemaal in orde is met zijn stamboekpapieren, de nodige goedkeuringen en gezondheidscertificaten heeft en zorgen dat je zelf aangesloten bent bij de rasvereniging. Dan zou dat normaal gzien geen probleem mogen zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:59

Moderatoropmerking:
Hierbij wil ik jullie vragen ontopic te blijven. De vraag van TS is niet wel of niet fokken maar op welke manier ze de dekking moet afhandelen financieel.

De verdere discussie over fokken kan hier doorgezet worden: [BB] [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Bedankt!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:06

Als je uw geld wilt krijgen zal je met een contract moeten werken. Waarin alles grondig beschreven staat.
Zoals:

Garantie op drachtigheid?
Wat gebeurd er als er maar 1 pup is?
als er geen pups overleven?
Krijgen ze dan geld terug of is het dikke pech?

Zou er ook inzetten of er al dan niet medische keuringen zijn gebeurd op reu en er in zetten dat er geen garantie is op erfelijke ziektes aangezien dit niet gecontroleerd kan worden.
Voor je het weet heb je problemen als een pup een erfelijke ziekte heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 01:06

500 euro voor een stamboomloze dekreu?!
Jeetje, mijn reu is een prachtige BC, met ISDS afkomst maar geen FCI stamboom....
Hij is eens een keertje gevraagd voor een dekking... ja dat kon... maar gezien hij niet de officiële FCI papieren had, was het bedrag voor mij op 125 euro voldoende, alhoewel ook zij de pups hebben kunnen verkopen aan 450 stuk en er 7 pups in het nest zaten...

500 euro voor een reu zonder papieren en zonder enigerlei meerwaarde is bandietenwerk!
Veeeeeel te duur!!!

En dat komende van iemand die totaal niet voor de FCI stambomen te vinden is en er zelfs zwaar tegen gekant is hé