Homeopathie bij dieren, en de placebo-kwestie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jato

Re: Homeopathie bij dieren, en de placebo-kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:53

ik denk dus ik ontken.
Vrij naar deze filosoof https://nl.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum (ik denk dus ik ben).

------------------
Slaat niet op jou, Magda.
Dit wel:
Altijd vragen, een goede manier om wijzer te worden.
Misschien dat je antwoord krijgt van iemand, anders zal ik er nog wel even naar kijken, nu niet zo veel tijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:49

Hmmm, even gekeken wat dat nano vortex verhaal inhoudt en wat ik zo snel kan vinden is een bedrijf dat mensen geld uit de zak klopt met nano vortex technologie: http://innersoultech.com/ Maar dat heeft natuurlijk niks met nano technologie te maken dat heeft meer met de bekende bionische armband van Nico Haak te maken.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:53

Ik denk dat hier ook wel wat intelligente mensen aan de discussie meedoen, die wel weten hoe Google werkt als ze NANO VORTEX zoeken.
Eerst dacht ik nog: "ik denk dus ik ontken".
Nu: "ik denk niet, ik ontken alleen maar".

De artikelen en onderzoeken houd ik dus nog maar even bij me.
En als ik tijd heb krijgt Magda nog antwoord.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:07

Tsja, je kunt over homeopathie discussieren wat je wilt, je kunt er in geloven of niet, feit is dat ik het geprobeerd heb, zowel voor de paarden als voor mezelf, en waar mijn normaal super veearts het feit niet kon oplossen dat mijn mini na de bevalling 3 dagen achter elkaar koliek kreeg, mijn vriendin die homeopate is het meteen had opgelost. Het heeft mij geholpen in de rouwperiode na het overlijden van mijn vriend, het heeft me geholpen sneller te herstellen na een operatie, door voor de operatie al met arnica te beginnen, het heeft mijn paard geholpen die na een operatie zowat depressief was, ze werd weer vrolijk terwijl de omstandigheden niet veranderden. Het heeft mijn oude merrie genezen van haar oog- en huidproblemen, waar mijn veearts geen raad mee wist. Het heeft de paarden geholpen bij verhuizingen van stal, waar dat de eerste keer heel lang duurde voor ze wenden, met homeopatische druppels niet.

Of je er in gelooft of niet, soms ben je zo wanhopig dat je iets probeert. En als het dan werkt, als je zelf ook voelt dat het werkt, dan weet je dat het werkt en geloof je het, of het nu logisch of wetenschappelijk te beredeneren is of niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:13

jato schreef:
Ik denk dat hier ook wel wat intelligente mensen aan de discussie meedoen, die wel weten hoe Google werkt als ze NANO VORTEX zoeken.
Eerst dacht ik nog: "ik denk dus ik ontken".
Nu: "ik denk niet, ik ontken alleen maar".

De artikelen en onderzoeken houd ik dus nog maar even bij me.
En als ik tijd heb krijgt Magda nog antwoord.

Maw, je hebt eigenlijk helemaal niks te vertellen, maar wilt graag dat niemand erachter komt. Ken je toevallig dat verhaal van die keizer en de kleren? Jij laat zien dat je in deze discussie weer eens geen kleren aanhebt.

En dan gelijk nog maar even een vraag van mijn kant, levert dat nog wat klanten op, jezelf zo schaamteloos adverteren op Bokt, je weet wel die paardensite, over die dieren waar jij niks mee hebt?

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 01:20

Ga dat ontkennen en die vijandigheid eens van je afgooien man, en doe normaal. Slaap lekker.
(dit is reactie op Karl)
---------
Magda, je vraag is niet aan mij gesteld, zie ik nu. Je was met iemand anders in discussie.
Ik snap je vraag ook niet helemaal. Dus hier laat ik het maar bij.
--------
Hahatsjoe,
Dat is me uit het hart gegrepen. Ik wilde eigenlijk ook wel wat voorbeelden geven waar homeopathie bij kan helpen. Maar vond dat niet zo passend in deze discussie.
Maar het is jammer, heel jammer, dat mensen zoveel wordt onthouden wat zo goed kan helpen.

En je kunt het ook samen met allopathie (regulier) gebruiken als je dat meer vertrouwt.

Ze zouden in het ziekenhuis eens een trial moeten doen bij mensen met
- zware longontsteking. De ene groep behandel je regulier. De andere regulier plus homeopathie. Dan weet ik wel welke groep een hogere overlevingskans heeft.
- gangreen of bijna gangreen. Bijwerking van reguliere medicijnen, als je die veel en vaak krijgt. Of complicatie van diabetes. Regulier behandelen, en een groep regulier plus homeopathie. Dan weet ik wel in welke groep meer/minder amputaties nodig zijn.
- herstel van wonden na operatie. idem
- ernstige sepsis

En zo kan ik eindeloos doorgaan, waarbij je het aanvullend zou kunnen geven en een dubbelblind onderzoek zou kunnen doen om te bekijken of en hoe effectief.
Er zijn ook wel wat van die onderzoeken gedaan hoor, maar veel te weinig.
Jammer, jammer, jammer

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:44

Waarom zou ik gaan ontkennen dat homeopathie een geloof is? Het is geen wetenschap en zal het nooit worden. Als je daar in gelooft, prima maar accepteer dan dat het grootste deel van de mensen dat niet doet en hou op met dat ge-evangeliseer.

En zo'n onderzoek in een ziekenhuis heeft geen zin. Het is al keer op keer bewezen dat homeopathie niet beter scoort dan placebo. De enige plekken waar het beter scoort is in wc-eend onderzoeken.

En ja, ik blijf het bedenkelijk vinden dat een homeopaat, die niks met paarden heeft hier ins Blaue hinein opduikt om zijn product, homeopathie, te promoten. Zeker als je dan ook nog eens heel stiekem over je homeopathische achtergrond doet, zodat het in eerste instantie helemaal niet duidelijk is dat je reclame voor je eigen product staat te maken.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 05:59

Ik volg toevallig een opleiding in klassieke veterinaire homeopathie (in het Duits) en er is niks geheimzinnigs aan.
Wel is het een kunst om het juiste middel te vinden en dan ook nog in de juiste potentie.
Het is enorm gedetailleerd en je moet zelf heel wat onderzoeken wil je een juiste diagnose kunnen stellen.
Het is nooit een vervanging voor reguliere geneeskunde en ik zal mensen ook nooit adviseren om eerst een homeopaat in te schakelen maar meer een oplossing voor chronische klachten of wanneer een "normale" arts er niet uitkomt.
Zelfs bij acute klachten kan een juist gekozen middel snel verlichting geven en zelfs genezing.
Maar dan moet je dus wel voorafgaand veel symptomen kunnen benoemen.
Kortom het is veel lastiger dan men denkt en dat het alleen water zou zijn is dus niet waar ;-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:18

Magica schreef:
Ik volg toevallig een opleiding in klassieke veterinaire homeopathie (in het Duits) en er is niks geheimzinnigs aan.
Wel is het een kunst om het juiste middel te vinden en dan ook nog in de juiste potentie.
Het is enorm gedetailleerd en je moet zelf heel wat onderzoeken wil je een juiste diagnose kunnen stellen.
Het is nooit een vervanging voor reguliere geneeskunde en ik zal mensen ook nooit adviseren om eerst een homeopaat in te schakelen maar meer een oplossing voor chronische klachten of wanneer een "normale" arts er niet uitkomt.
Zelfs bij acute klachten kan een juist gekozen middel snel verlichting geven en zelfs genezing.
Maar dan moet je dus wel voorafgaand veel symptomen kunnen benoemen.
Kortom het is veel lastiger dan men denkt en dat het alleen water zou zijn is dus niet waar ;-)

Maar je bent dus daarbij ook al een 'gewone' dierenarts begrijp ik?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:26

Ik ben geen dierenarts. Ik vind alleen dat je altijd eerst je gewone arts of dierenarts moet inschakelen bij twijfel. Dat is ook wat mij geleerd wordt want in tegenstelling tot vele "gewone" artsen, zijn homeopaten wel in staat om samen te werken. En waarom ook niet?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:29

Jato, het was een algemene vraag. Daarbij imo niet onduidelijk gesteld? Jammer dat je geen antwoord wilt geven.
Voor bijvoorbeeld huidproblemen kan het werken aldus diverse ervaringen. Maar homeopathie wordt als water en dus onbruikbaar afgeschreven, waarom werkt het dan wel bij bijvoorbeeld huidproblemen? Ik zie niet in hoe een placebo effect hierbij kan werken.
Deze vraag is bedoeld naar beide partijen in deze discussie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:36

Magica schreef:
Ik ben geen dierenarts. Ik vind alleen dat je altijd eerst je gewone arts of dierenarts moet inschakelen bij twijfel. Dat is ook wat mij geleerd wordt want in tegenstelling tot vele "gewone" artsen, zijn homeopaten wel in staat om samen te werken. En waarom ook niet?

Ik twijfelde omdat je het had over "diagnoses stellen", wat alleen dierenartsen mogen in Nederland. Zolang je die opleiding die je nu in Duitsland volgt alleen voor je eigen paarden gebruikt, zal er echter niet zoveel aan de hand zijn.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:39

Voor mijzelf, en ik ben niet de enige, komt homeopathie op de eerste plaats.
En is regulier de aanvulling, en niet andersom.

Halsstarrigheid is het domste. En die halsstarrigheid zit niet bij de homeopaat, die zal altijd het beste voor de patient kiezen:
Per geval wat is beter: homeopathie, regulier, of beide tegelijk.
Ik heb hele goede ervaringen, zowel met artsen als met niet-artsen.

Ik kan dat nog toelichten, maar ik laat ik het er even bij. Weinig tijd momenteel.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:49

Magda, niet willen, dat is niet het punt.
ik weet gewoon niet goed wat ik met je vraag aan moet.

En over het placebo-effect, daar weet men als het er op aankomt heel weinig van.
Er zijn diverse onderzoeken en experimenten gedaan, en daar komt ook wel wat uit, maar echt vat heeft men er niet op.

Wat ik altijd een grappig punt vind is de mening van sommige mensen dat homeopathie de successen te danken heeft aan de aandacht die een arts aan z'n patienten geeft.

Nou, dan hebben we de oplossing toch. Ondertussen gaat men de zorg zo organiseren dat het arts-patient contact steeds korter wordt.
Dat is nogal tegenstrijdig.

Als je zoveel kunt bereiken met aandacht geven, ga dan niet knibbelen aan de duur van de consulten, ga placebo-aandacht geven, de patienten herstellen en de zorg wordt een stuk goedkoper en de mensen gezonder.

Dat doen ze niet, wat kun je daar uit opmaken? Geloven ze zelf niet in hun placebo-verhaal? Of denken ze dat alleen homeopaten placebo-genezing kunnen bewerkstelligen, magische krachten of zo?
Nou ja, ik bedoel dit allemaal een beetje cynisch. Een uitsmijter om over na te denken, hoop ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:54

"Daar komt ook wel wat uit" ... Daarmee doe je de resultaten naar het placebo-effect echt ernstig te kort mee :o Of je bent niet helemaal op de hoogte wat er allemaal aan onderzoek gedaan wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:12

Focussed schreef:
Daarmee doe je de resultaten naar het placebo-effect echt ernstig te kort mee :o

Heb je linkjes? Ik vind het boeiend want de connectie (of de scheiding) tussen lichaam en geest is nog niet zo eenvoudig. Dat het placebo-effect er is, is duidelijk, maar hoe dan? En waarom precies?

jato schreef:
Wat ik altijd een grappig punt vind is de mening van sommige mensen dat homeopathie de successen te danken heeft aan de aandacht die een arts aan z'n patienten geeft.

Mmm :j Ik ben wat dat betreft wel eens bij een alternatief iemand geweest. Ik kon toen voor het eerst sinds lange tijd met iemand praten die me aankeek, er werd naar mij geluisterd: aan het eind van mijn verhaal leek dat wat er samengevat werd ongeveer op wat ik verteld had. En dat was meer dan de diverse professionals in de reguliere sector tot die tijd op hadden kunnen brengen.

Ik denk dat we die keuze moeten koesteren, alleen al voor de mensen die binnen de anonimiteit van de reguliere gezondheidszorg hun hoop verliezen. Hoop doet leven - als homeopathie niets is dan wat kansen bieden aan het placebo-effect, gecombineerd met wat menselijke empathie en de ruimte om te luisteren, dan heeft het ALLE recht om te bestaan. En alles wat het extra kan bieden is mooi meegenomen. :j

(En ja, ik vind dat de reguliere geneeskunde dit ook zou moeten kunnen bieden. Hier en daar kan het ook. Maar ik ben het absoluut met jato eens: juist die menselijke ruimte die als zo belangrijk gezien wordt voor het placebo-effect, wordt geheel kapotgereguleerd. Terwijl het placebo-effect toch ontzettend evidence-based is.)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:15

Ik kan me een keer een onderzoek herinneren naar placebo's, ze gaven mensen alcoholvrij bier terwijl het etiket van normaal bier was. Deze mensen gingen ook daadwerkelijk dronken reageren, niet alleen qua gedrag maar óók in hun hersenen, aantoonbaar met MRI. Dus dan is placebo toch niet altijd een placebo?

Verder geloof ik niet helemaal in homeopathie, maar ook weer niet helemaal niet. Zaken zoals probiotica na een antibiotica kuur en glucosamine voor slechte heupen en groene leem voor wondgenezing geloof ik wel degelijk in. Dit is niet helemaal homeopathie denk ik echter, meer natuurgenezing. Maar ik weet dus wel zeker dat naast het 'reguliere' er nog veel meer is dat kan helpen. Ben er echter alleen nog niet helemaal uit wat wel en niet werkt, in mijn ogen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:26

Een placebo wil niet zeggen dat je het 'inbeeldt' Jette. Het is gewoon een positief effect tewerkstellen zonder werkzame stof.

Zo kun je Parkinson-patienten een placebo-variant van Levodopa geven en gaan ze echt meer dopamine aanmaken in de hersenen. Hetzelfde geldt bij sporters in de hoogte (zuurstofarme omgeving) die 'placebo-zuurstof' toegediend kregen. Zelfs bij dieren is het placebo-effect aangetoond. Honden met artrose kregen een tijd lang een echte pijnstiller met een kenmerkende smaak. Daarna kregen ze een placebo met dezelfde smaak, en ook toen lieten de honden minder pijn zien.

Oef Shadow die zou je nog even tegoed van me houden want die heb ik niet zo eventjes voor me liggen. Je kunt wel onwijs veel (dus wel populaire wetenschap) docu's hierover vinden :j .

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:27

Ik doe dat niet tekort, integendeel. Ik volg het placebo-onderzoek. Want vind dat heel interessant.
En daarom weet ik dat zo goed; Men heeft er niet echt vat op.
Shadow verwoordt het heel goed.

Dat met die zuurstof en die dopamine, daar is inderdaad een film van.
Mooie experimenten, maar niet meer dan dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:44

Focussed schreef:
Honden met artrose kregen een tijd lang een echte pijnstiller met een kenmerkende smaak. Daarna kregen ze een placebo met dezelfde smaak, en ook toen lieten de honden minder pijn zien.

Dat vind ik trouwens interessant, omdat mijn eigen idee over hoe homeopathie (inclusief simila-principe) is ontstaan ongeveer als volgt is:

Er is bekend dat je op bepaalde planten of andere middelen reageert met bepaalde reacties
Nou heb je na je eerste reflexmatige reactie van je lichaam, ook weer allerlei reacties die dat matigen. De vecht-of-vluchtreactie op iets gevaarlijks jaagt bv je hartslag omhoog (oa door adrenaline), na verloop van tijd maakt je lichaam juist ook iets om die hartslag weer naar beneden te doen. Eerste orde en tweede orde reacties zeg maar.

Die middelen roepen na hun eerste reactie, dus ook die tweede-orde-reactie op, en juist daarmee kunnen ze de oorspronkelijke klacht dus verhelpen

Daarna denk ik dat het werkt met associatie: in eerste instantie (de minste verdunning) reageert het lichaam puur op de stof in het middel: die stof is nog echt hartstikke aantoonbaar aanwezig. Daarna verdun je het in stapjes steeds verder: de werkzame stof verdwijnt, maar de associatie met de immuun/moderatie-reactie die je op wilt roepen hou je actief door wel een middel met dezelfde smaak / geur te houden (en hetzelfde ritueel). Zo leer je je lichaam dus eigenlijk op steeds kleinere signalen reageren, tot het het uiteindelijk weer zelf kan.

Ik wil de homeopathie en hun eigen opvattingen niet tekort doen - maar voor mijzelf past dit in alle kennis die ik heb van lichaam, geest, en hoe mensen tot bepaalde conclusies gekomen zijn.
(Want, het is mijn ervaring dat er achter veel systemen, bijgeloof, rituelen en andere niet-getoetste kennis toch vaak echt een verklaring zit waarom dat systeem, bijgeloof of ritueel nuttig was. De mensen geven dan als verklaring dan dat ze het zo doen om (bijvoorbeeld) spirituele redenen, maar het is in stand gehouden omdat het op een bepaalde manier daadwerkelijk een functie heeft.)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:54

Dat idee (eigenlijk klassiek conditioneren) gaat bij de homeopathie niet op Shadow. Tenzij je mensen eerst allemaal de onverdunde of weinig verdunde stof toedient. En dat is dan weer niet echt aan te raden bij de homeopathische middelen zoals Argenum Nitricum (zilvernitraat), en bij het homeopatische middel Aqua Marina zou je dan denken dat je jezelf al heel snel gratis kan genezen met een tripje naar Noordwijk, aangezien dat om verdund zeewater gaat.

Plus, als we de similia-regel volgen, dan kies je een middel dat - onverdund - dezelfde symptomen veroorzaakt. Zou je het middel dan eerst onverdund toedienen, verwacht je dat het lichaam reageert met bijv. koorts. Als je jouw redenering dan volgt, zou je het steeds iets meer kunnen verdunnen tot je met bijna niets ook die koorts kunt opwekken. Waar zit dan de genezing? Want nochtans ben je dan alleen het symptoom aan het conditioneren.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 11-04-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:56

Shadow,
Je bent filosofisch ingesteld, en je hebt interessante gedachten.
Maar waarom ga je niet, in dit geval, het ontstaan van de homeopathie bestuderen, dan het zelf te bedenken hoe het is ontstaan.
Ik weet daar vrij veel vanaf, en ik kan je zeggen dat het een wetenschappelijke zoektocht was, met opstellen en toetsen van hypothesen enz
Dat kan ik niet in een paar woorden weergeven.

Placebo
Dit is een van de bekendste wetenschappers in het placebo-onderzoek momenteel: Ted Kaptchuk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:10

Focussed schreef:
Zou je het middel dan eerst onverdund toedienen, verwacht je dat het lichaam reageert met bijv. koorts. Als je jouw redenering dan volgt, zou je het steeds iets meer kunnen verdunnen tot je met bijna niets ook die koorts kunt opwekken. Waar zit dan de genezing? Want nochtans ben je dan alleen het symptoom aan het conditioneren.

Omdat je die koorts dan niet zou houden: het lichaam gaat dan eerst de koorts verhogen, maar daarna, in reactie op die hogere koorts, zet het ook de mechanismen aan die het uiteindelijk verlagen.

(En een heel simpel voorbeeld daarvan wil ik nog wel delen... bij jeuk wordt meestal gezegd dat kou het verlicht. En dat is ook zo - zolang het koud blijft. Maar ik heb vaak de neiging om dan juist heel heet te gaan douchen. Dan jeukt het op dat moment ontzettend, tot het zeer gaat doen, maar daarna neemt het juist af.)

Ik wil dit niet als algemeen altijdwerkend principe verkondigen (en ik zou ook de koorts niet per se opdrijven als iemand al 41 graden heeft bv := ) maar ik denk wel dat het dynamische van het immuunsysteem (met allerlei terugkoppelingsmechanismen) makkelijk vergeten wordt. De reguliere geneeskunde richt zich bv heel erg op de eerste-orde-reacties, maar vergeet toch gemakkelijk de hele keten van reactie op reactie op reactie die er in het lichaam is.

Jato: dat zal ik dan maar eens gaan doen :) Zij het niet meer vanavond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:42

jato schreef:
Ik doe dat niet tekort, integendeel. Ik volg het placebo-onderzoek. Want vind dat heel interessant.
En daarom weet ik dat zo goed; Men heeft er niet echt vat op.
Shadow verwoordt het heel goed.

Dat met die zuurstof en die dopamine, daar is inderdaad een film van.
Mooie experimenten, maar niet meer dan dat.

Je realiseert je toch wel dat homeopathie geen betere succesratio heeft dan die mooie experimenten, die niet meer dan dat zijn?

Jette schreef:
Ik kan me een keer een onderzoek herinneren naar placebo's, ze gaven mensen alcoholvrij bier terwijl het etiket van normaal bier was. Deze mensen gingen ook daadwerkelijk dronken reageren, niet alleen qua gedrag maar óók in hun hersenen, aantoonbaar met MRI. Dus dan is placebo toch niet altijd een placebo?

Verder geloof ik niet helemaal in homeopathie, maar ook weer niet helemaal niet. Zaken zoals probiotica na een antibiotica kuur en glucosamine voor slechte heupen en groene leem voor wondgenezing geloof ik wel degelijk in. Dit is niet helemaal homeopathie denk ik echter, meer natuurgenezing. Maar ik weet dus wel zeker dat naast het 'reguliere' er nog veel meer is dat kan helpen. Ben er echter alleen nog niet helemaal uit wat wel en niet werkt, in mijn ogen.

In de natuur zijn heel veel werkzame stoffen en kruiden te vinden. Veel medicijnen zijn ook gebaseerd op werkzame stoffen uit die natuurgeneesmiddelen. Alleen heeft dat niks met homeopathie te maken. In die natuurmedicijnen zit gewoon de werkzame stof, maar bij homeopathie gaan ze ervan uit dat je zoveel verdunt dat de werkzame stof niet meer in het water zit. Volgens homeopaten kan je door schudden ervoor zorgen dat dit water de werking herinnert. Dat valt dus niet met elkaar te vergelijken.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 23:42

Shadow,
Dan is dit experiment ook iets voor jou:
Als je eens een te hete pan hebt aangeraakt, dan niet koelen, maar heet water gebruiken.
Dat schijnt echt het beste te zijn.

Je moet dan wel de procedure even doorlezen (of beter: al eens hebben doorgelezen): hoe heet, hoe lang doorgaan, enz). Ik ben dat vergeten, en ik heb het ook nog nooit aangedurfd.

Ik koel met koud water, daarna doe ik er ..... op (ik durf de naam niet te noemen, want dat is misschien reclame?). Maar het is een natuurgeneeskundige creme van een bekende firma. Pijn verdwijnt direct, en geen blaren.

Over homeopathie en verdunnen
Er zijn ook heel veel middelen waarin nog wel de werkzame stof zit. De lage potenties. Dat geldt bijvoorbeeld voor alle (of bijna alle?) zelfzorgmiddelen.
En bij een experiment met hoge potenties zijn nanodeeltjes gevonden. Dat experiment staat in het wetenschappelijke tijdschrift Langmuir.