Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jato schreef:Ik denk dat hier ook wel wat intelligente mensen aan de discussie meedoen, die wel weten hoe Google werkt als ze NANO VORTEX zoeken.
Eerst dacht ik nog: "ik denk dus ik ontken".
Nu: "ik denk niet, ik ontken alleen maar".
De artikelen en onderzoeken houd ik dus nog maar even bij me.
En als ik tijd heb krijgt Magda nog antwoord.
Magica schreef:Ik volg toevallig een opleiding in klassieke veterinaire homeopathie (in het Duits) en er is niks geheimzinnigs aan.
Wel is het een kunst om het juiste middel te vinden en dan ook nog in de juiste potentie.
Het is enorm gedetailleerd en je moet zelf heel wat onderzoeken wil je een juiste diagnose kunnen stellen.
Het is nooit een vervanging voor reguliere geneeskunde en ik zal mensen ook nooit adviseren om eerst een homeopaat in te schakelen maar meer een oplossing voor chronische klachten of wanneer een "normale" arts er niet uitkomt.
Zelfs bij acute klachten kan een juist gekozen middel snel verlichting geven en zelfs genezing.
Maar dan moet je dus wel voorafgaand veel symptomen kunnen benoemen.
Kortom het is veel lastiger dan men denkt en dat het alleen water zou zijn is dus niet waar
Magica schreef:Ik ben geen dierenarts. Ik vind alleen dat je altijd eerst je gewone arts of dierenarts moet inschakelen bij twijfel. Dat is ook wat mij geleerd wordt want in tegenstelling tot vele "gewone" artsen, zijn homeopaten wel in staat om samen te werken. En waarom ook niet?
Focussed schreef:Daarmee doe je de resultaten naar het placebo-effect echt ernstig te kort mee
jato schreef:Wat ik altijd een grappig punt vind is de mening van sommige mensen dat homeopathie de successen te danken heeft aan de aandacht die een arts aan z'n patienten geeft.
Focussed schreef:Honden met artrose kregen een tijd lang een echte pijnstiller met een kenmerkende smaak. Daarna kregen ze een placebo met dezelfde smaak, en ook toen lieten de honden minder pijn zien.
Focussed schreef:Zou je het middel dan eerst onverdund toedienen, verwacht je dat het lichaam reageert met bijv. koorts. Als je jouw redenering dan volgt, zou je het steeds iets meer kunnen verdunnen tot je met bijna niets ook die koorts kunt opwekken. Waar zit dan de genezing? Want nochtans ben je dan alleen het symptoom aan het conditioneren.
jato schreef:Ik doe dat niet tekort, integendeel. Ik volg het placebo-onderzoek. Want vind dat heel interessant.
En daarom weet ik dat zo goed; Men heeft er niet echt vat op.
Shadow verwoordt het heel goed.
Dat met die zuurstof en die dopamine, daar is inderdaad een film van.
Mooie experimenten, maar niet meer dan dat.
Jette schreef:Ik kan me een keer een onderzoek herinneren naar placebo's, ze gaven mensen alcoholvrij bier terwijl het etiket van normaal bier was. Deze mensen gingen ook daadwerkelijk dronken reageren, niet alleen qua gedrag maar óók in hun hersenen, aantoonbaar met MRI. Dus dan is placebo toch niet altijd een placebo?
Verder geloof ik niet helemaal in homeopathie, maar ook weer niet helemaal niet. Zaken zoals probiotica na een antibiotica kuur en glucosamine voor slechte heupen en groene leem voor wondgenezing geloof ik wel degelijk in. Dit is niet helemaal homeopathie denk ik echter, meer natuurgenezing. Maar ik weet dus wel zeker dat naast het 'reguliere' er nog veel meer is dat kan helpen. Ben er echter alleen nog niet helemaal uit wat wel en niet werkt, in mijn ogen.