Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie - Update: ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:29

Hier ook jarenlang Saarlozen gehad, waarvan één hele vrije en één gereserveerde hond.
Maar breek mij idd m'n mond niet open over de verenigingen :o
Ik kan je vertellen dat wij met z'n allen geroyeerd zijn, omdat wij naar buiten brachten dat er zoveel PRA lijders waren, waarvan wij zelf enkele honden in ons bezit hadden. En dat mocht niet..... Maar dan spreek ik al over zo'n 20 jaar geleden ;)

Er zijn gelukkig nog fokkers die echt hun stinkende best doen om een zo gezond mogelijke Saarloos te fokken, maar er zitten ook behoorlijk wat rotte appels tussen die bezig blijven het ras te vernachelen.
Epilepsie hoor je toch best vaak bij de Saarloos, net zoals PRA, waarbij er gewoon gefokt wordt met een PRA niet vrijgegeven teef en zo kan ik nog wel meer vertellen, enkel denk ik niet dat dit de plek is om alles te vertellen wat ik ervan weet.
Mocht je meer info willen mag je mij altijd een pb sturen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:31

geerke schreef:
Wat een prachtige hond!Hij heeft dezelfde ogen als mijn vuilnisbak/saarloos/husky iets...
Beetje vreemde vraag...laat jij je hond jaarlijks enten?Doe dat eens niet meer.Ik heb vaker gehoord dat dat verbetering kan brengen.Ken zelfs honden die zonder enten geen aanvallen meer hebben gehad.

Niet enten is geen optie helaas voor wat betreft de rabiës enting. En we hebben hier ook al de ziekte van Weil meerdere malen voorbij zien komen. Was hier maar een oplossing voor inderdaad!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:34

Willemina_L schreef:
geerke schreef:
Wat een prachtige hond!Hij heeft dezelfde ogen als mijn vuilnisbak/saarloos/husky iets...
Beetje vreemde vraag...laat jij je hond jaarlijks enten?Doe dat eens niet meer.Ik heb vaker gehoord dat dat verbetering kan brengen.Ken zelfs honden die zonder enten geen aanvallen meer hebben gehad.

Niet enten is geen optie helaas voor wat betreft de rabiës enting. En we hebben hier ook al de ziekte van Weil meerdere malen voorbij zien komen. Was hier maar een oplossing voor inderdaad!

Waarom laat je hem niet Titeren? Dan kan je precies zien voor welke ziekten hij nog voldoende afweerstoffen heeft en hoef je idd niet elk jaar te enten. Aangezien de Rabiës en de cocktail makkelijk voor drie jaar mee kunnen ;)

dierenfan

Re: Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:47

Hahaha ben dus niet de enigste die tegen de regelmatig genoemde problemen aan gelopen is. Ook ik hoorde om mij heen overal dat een saarloos voor bijna niemand te houden is. Nu staat hun karakter wat ze gemiddeld hebben mij totaal niet aan dus wilde dat ook wel geloven.

Vorig jaar echter een half jaar mogen genieten van een prachtige reus van een tsjech. Wat een wereldhond was dat!!! Indrukwekkend en wist tot in detail wat hij wilde en alles lukte hem. Openen van autodeuren, binnen 10 minuten dwars door herashekwerk knagen, klimmen over 2 meter, alle deuren kon hij openen, 40 km per uur voor de mountainbike of step vele km door het bos, alle mensen waren leuk maar was iemand kwaad richting ons dan sloeg zijn humeur om en durfde hij die mensen zo aan te vliegen enz. Enz.

Meestal ben ik honden die ik ken een stap voor. Bij hem kwam ik altijd te laat hahaha. Heb hem 7 dagen per week mee gemaakt en vond het een gouden hond maar was wel blij dat hij niet van mij was. Hij was in alles "te" maar wat een geweldige honden als ze niet zo extreem terughoudend of onzeker zijn. Echter niet voor mij ik hou het bij husky s ;) dat klikt nog beter hoewel de tamaskan mij ook erg trekt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:08

[/quote]
Waarom laat je hem niet Titeren? Dan kan je precies zien voor welke ziekten hij nog voldoende afweerstoffen heeft en hoef je idd niet elk jaar te enten. Aangezien de Rabiës en de cocktail makkelijk voor drie jaar mee kunnen ;)[/quote]

Ze worden al elke 3 jaar geënt tegen Rabiës en vlooien/tekenbehandeling enkel in de zomer voordat we naar de Dordogne gaan naar mijn moeder.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 08:40

Update!

Geen aanval meer gehad gelukkig en zijn bloed was perfect de dag van de aanval. We gaan een dagboek bijhouden en hij gaat cannabis olie krijgen. De dierenarts heeft ook een valium spuiten meegegeven dus wij voelen ons al een stuk beter. En dat is zeker ook vanwege alle lieve reacties!

De fokkers heb ik ook aan de lijn gehad en wat blijkt: Zij zijn uit de club gestapt al geruime tijd vanwege de bekende gang van zaken binnen de AVLS. Ze zijn verdrietig en boos hoe er met ze omgegaan is door dat elitaire clubje en ik geloof ze echt dat ze met de beste bedoelingen twee goede nestjes hebben willen fokken.

Blijkbaar zijn mijn mails nooit bij ze aangekomen of toch in de spam verdwenen, wie zal het zeggen. Ze zijn erg geschrokken en zullen ook de overige eigenaren van zusjes en het nest ervoor op de hoogte stellen. Super!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:42

Dat is een positieve update.
Hopelijk gaat het met de olie goed/beter

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 08:44

En op mijn mail naar de AVLS is nog steeds niet gereageerd zoals verwacht _-:( _-:(

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:03

Hoop dat nieuwe aanvallen je hond bespaard blijven, wat zal je geschrokken zijn.... Fijn om te horen dat de fokker heeft ingezien dat het in rasverenigingen niet allemaal rozengeur en manenschijn is en dat ze serieus reageren op jouw verhaal.

Ik heb zelf overigens ook een Saarloos welke ik heel bewust buiten welke vereniging dan ook heb gehaald. Het zijn op z'n zachtst gezegd bijzondere clubjes, waar ik me niet fijn bij voelde. Mijn Saar is overigens een geweldige, evenwichtige hond. Stabiel karakter.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:24

Update : Vandaag is er contact met mij opgenomen vanuit de vereniging. Ondanks dat degene die ik aan de lijn heb gehad het beste met de hond voor leek hebben blijf ik wantrouwig. Er wordt gewerkt aan het in kaart brengen van epilepsie honden en er wordt middels een formulier wat ik heb ontvangen aan de dierenarts gevraagd of zij daar gratis aan mee willen werken. Dit zal ik uiteraard doen, het bloed wordt dan opgeslagen voor research in de toekomst.

Hopelijk zal de AVLS in de toekomst een betere naam krijgen en ook daadwerkelijk een gezonde vereniging zijn/blijven.

Echt jammer dat de fokkers mijn mail nooit hebben ontvangen destijds, dan had ik hier in eerste instantie ook niet hoeven schrijven dat ze geen contact meer hielden. Het blijkt toch echt dat ze met hart en ziel zich hebben ingezet voor goede honden. Ja hun hondje uit het eerste nest is een bangerik en helaas heb ik de vader van mijn hond nooit gezien. De moederhond heb ik twee keer gezien, ze was terughoudend maar heeft ook op mijn schoot gelegen bij latere bezoeken. Wij houden contact en de relatie die we hadden bij aankoop van de pup blijkt achteraf gezien niet veranderd. *\o/* *\o/*

De fokker heeft alle eigenaren uit het nest en het vorige nest op de hoogte gebracht en natuurlijk ook de eigenaar van de reu. Iedereen heeft zijn steun betuigt bij deze en we hopen dat onze hond gezond oud wordt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:42

SaskiaKa schreef:
Hoop dat nieuwe aanvallen je hond bespaard blijven, wat zal je geschrokken zijn.... Fijn om te horen dat de fokker heeft ingezien dat het in rasverenigingen niet allemaal rozengeur en manenschijn is en dat ze serieus reageren op jouw verhaal.

Ik heb zelf overigens ook een Saarloos welke ik heel bewust buiten welke vereniging dan ook heb gehaald. Het zijn op z'n zachtst gezegd bijzondere clubjes, waar ik me niet fijn bij voelde. Mijn Saar is overigens een geweldige, evenwichtige hond. Stabiel karakter.

Wat fijn, het zijn ook super honden, de onze is ondanks zijn schuw zijn in sommige situaties de meest aanhankelijke, lieve goedzak ooit! Het is een hele vrolijke hond die geniet van zijn luie leventje...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:13

Update, hij is sinds 4 dagen aan de cannabis olie. We zijn nu anderhalve week verder en vannacht kreeg hij helaas wel weer een aanval. De eigenlijke aanval duurde een halve minuut en deze keer ademde hij wel door. Ik heb het kunnen filmen voor de dierenarts.

Deze week heeft hij geen stress ervaren, niets gevonden of bedacht waardoor het van buitenaf kon komen. De enige troost tot zover is dat het bij één aanval lijkt te blijven en dat de olie al iets aan het doen is. Nu ligt hij nog helemaal versuft in de tuin, hopelijk knapt hij snel op. Zijn vriendje witte herder beer is wel blij dat hij nu even achter de Kong aan kan rennen zonder aanval van een wolf in zijn nek... :+

De fokker heeft nog eens verder gevraagd en naarmate ze meer ontdekken hoe vreemder het allemaal in elkaar lijkt te steken. Er zijn meerdere nesten bekend met epilepsie al dan niet buiten de verenigingen. Ook richting de bloedlijn van onze hond. Helaas hebben wij daar niet veel aan maar hopelijk komt er snel een echt onderzoek en kan er in de toekomst wel op geselecteerd worden.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:56

Zo jammer van zulke 'mooie' honden...
Inderdaad ook bij mij wel bekend dat er allerhande problemen in het ras zitten die door de rasvereniging(en) onder het kleed worden geschoven. Helaas is dat het probleem met heel veel rassen en rasverenigingen...
Bij de Saarloos is bekend dat de rasvereniging actief eist van fokkers dat de pups de eerste tien weken zo min mogelijk contact met de buitenwereld mogen hebben om het terughoudende karakter te behouden...
Fijne regel... leuk voor de hond ook...

Gezien het terughoudende en vaak angstige karakter van de honden zullen ze ook meer en heftiger prikkels ervaren wat epilepsie helaas alleen maar in de hand werkt.
Je zou je dierenarts eens kunnen vragen naar Pexion. Nieuw middel, heel recentelijk op de markt. Anti-epileptica en werkt ook nog eens angstremmend.

Succes en sterkte!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:14

Wat vervelend voor jullie en voor jullie hond. En ook voor de fokker eigenlijk. Hoe kloten moet het zijn als je er later achter komt dat je ongezonde honden gefokt (kan) hebben :(

Is dat terughoudende zo'n probleem trouwens? Leek mij vrij logisch voor een wolfachtige hond. Daar kies je dan voor toch :+

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:24

Hij is terughoudend maar niet bang hoor. De mechel van mijn vriendin is veel gestresster en gevoeliger. En deze week totaal geen stress beleefd of gekke dingen gedaan. Het komt dus bijna zeker niet door prikkels van buitenaf.

Ja hij is een schizofrene hond natuurlijk, wolf is zeker vertegenwoordigd. Maar ik blijf erbij dat beide verenigingen het ras stabieler en makkelijker voordoen dan dat ze vaak zijn.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:13

Helaas, de hele dag in status epilepticus gebleven en net weer een grote aanval. De diazepam spuit erin maar hij komt niet uit zijn schemertoestand. We gaan maar eens naar de dierenarts.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:47

wat vervelend..ik hoop dat ze hem kunnen helpen. :(

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:06

Hoop dat de dierenarts wat kan doen!!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:08

Nu bij de dierenarts. Hij gaat een spuit cortisol krijgen en een kleine narcose met propofol om hem hieruit te krijgen.

De dierenarts denkt aan de hand van filmpjes van vandaag aan meer dan enkel epilepsie. We gaan proberen een mri scan te maken in Gent binnenkort.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:26

Wij mensen zullen heel goed bij ons zelf te raden moeten gaan hoever we willen gaan met het fokken van dieren en of we zo een dier nog wel moeten willen hebben als we alle inn's en outs weten.

Tuurlijk moet je niet alle fokkers en rassen over een kam scheren, maar ik denk dat we het doel ( een ras gezond maken/ verbeteren ) alleen nog maar verder uit het oog verliezen.

Als je er willekeurig dierenboeken boeken op na slaat zie je de lijst met minpunten omtrent de gezondheid en karakters van rassen alleen maar lánger worden in plaats van korter.
En uiteraard is het dier in al die gevallen het kind van de rekening.

Waar ik decennia geleden nog liefhebber was van o.a rashonden en ras katten, vogels en reptielen, ben ik daar vól mondig op terug gekomen.
Ik ben inmiddels koos-rasloos en ik voel me daar véél gelukkiger bij dan de wetenschap dat ik me schuldig maak aan en hoop dierenellende omdat IK zo nodig een bijzondere accessoire wil showen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:38

Ik weet niet of je dit als aanval bedoelt maar wij zijn juist voor de Saarloos gegaan vanwege de zogenaamde volledige traceerbaarheid van de gezondheid. Van de ouderdieren tot aan de eerste Saarloos zogezegd. En daar zou zo zorgvuldig mee gefokt zijn dat je een gegarandeerd gezonde hond hebt in principe. Maar helaas... Wij komen er nu ook achter hoe verrot het wereldje is. En dus hebben wij nu een zieke accessoire.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:42

Nu de hond mee naar huis en hopen dat hij wat opknapt. We krijgen spuiten en medicatie mee want op enkel cannabisolie durven we niet meer natuurlijk.

Pexion is in dit geval te licht, niet geschikt voor clusteraanvallen. Als deze medicijnen aanslaan dan gaan we snel over naar een humaan middel. Wat we willen is de hond een goed leven geven met hondwaardigheid. Als dat niet gaat dan houdt het op. Hoe verdrietig dat ook mag zijn.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:45

Oh wat jammer! Sterkte! Ik hoop dat ze jullie kunnen helpen in Gent!!
Het zijn prachtige dieren. Ons was gezegd dat ze 14 jaar gingen worden maar uiteindelijk zijn beiden op 9jarige leeftijd aan kanker gestorven. Er was niets meer aan te doen.

Veel succes! Ik leef met je mee!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:49

Willemina_L schreef:
Nu de hond mee naar huis en hopen dat hij wat opknapt. We krijgen spuiten en medicatie mee want op enkel cannabisolie durven we niet meer natuurlijk.

Pexion is in dit geval te licht, niet geschikt voor clusteraanvallen. Als deze medicijnen aanslaan dan gaan we snel over naar een humaan middel. Wat we willen is de hond een goed leven geven met hondwaardigheid. Als dat niet gaat dan houdt het op. Hoe verdrietig dat ook mag zijn.

Dat is ook het enige wat je kunt doen, sterkte ermee!

Ik heb helaas mijn eerste border collie verloren aan epilepsie.
We hebben 2 jaar geprobeerd hem ingesteld te krijgen op medicatie, begonnen met pexion, later daar nog phenobarbital bij...helaas, we kregen hem vaak ook maar moeilijk uit de clusters.
Tot we op een bepaald punt kwamen dat de hond m.i. geen kwaliteit van leven meer had.
En dan moet je je maatje laten gaan, maar net 6 jaar oud |(

Bij de border is epi helaas een veel voorkomend probleem, en als ik ze niet nodig had als werkhond zou ik zeker gaan voor een ander ras, of een rasloze kruising, als ik er een wist wat goed werkt, en waar (haast) geen epi voor zou komen. Een hond met epilepsie is echt mijn ergste nachtmerrie.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:59

Jeetje wat triest :( sterkte en beterschap met je hond!