'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:34

Mijn pups groeien probleemloos op op KVV en af en toe wat pens, een kippennekje of een vleugeltje...
Inmiddels een nest of 10in 8 jaar dus geen toeval lijkt me...

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:36

Dat is zeker geen toeval, heb het ook jaren gedaan maar nadat ik dit heb meegemaakt hoeft het van mij niet meer en durf ik het ook niet meer.
Billy schreef:
Mijn pups groeien probleemloos op op KVV en af en toe wat pens, een kippennekje of een vleugeltje...
Inmiddels een nest of 10in 8 jaar dus geen toeval lijkt me...

Billy

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:38

Dat duitse artikel is geloof ik wat te hoog gegrepen voor mij...ik kom al niet door abstauber heen :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:49

Gentlegiant schreef:
Hier eten ze met z'n 3en voor een euro of 7,5 per dag
Laten we even op 30 dagen permaand uit gaan is dit een ruime 200€ per maand aan honden voer

dat is duur...dat ben ik gemiddeld met mijn 7 honden kwijt per maand... :=

ik voer nu zo'n 34 jaar vers ( er heeft nog nooit 1 hond van ons op brokken geleefd),en nog geen gekke vergroeide honden gehad,ook mijn puppies zijn afgespeend op vers vlees...en ja natuurlijk zijn mijn honden best wel eens ziek,net als alle brokkenhonden die dan óók in diezelfde wachtkamer bij de DA zitten... ;)

alsof je nooit een zieke hond kan krijgen als je brokken voert... Afbeelding

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:00

kimmie261 schreef:
Gentlegiant schreef:
Hier eten ze met z'n 3en voor een euro of 7,5 per dag
Laten we even op 30 dagen permaand uit gaan is dit een ruime 200€ per maand aan honden voer

dat is duur...dat ben ik gemiddeld met mijn 7 honden kwijt per maand... :=

ik voer nu zo'n 34 jaar vers ( er heeft nog nooit 1 hond van ons op brokken geleefd),en nog geen gekke vergroeide honden gehad,ook mijn puppies zijn afgespeend op vers vlees...en ja natuurlijk zijn mijn honden best wel eens ziek,net als alle brokkenhonden die dan óók in diezelfde wachtkamer bij de DA zitten... ;)

alsof je nooit een zieke hond kan krijgen als je brokken voert... [ Afbeelding ]

Wat voer je en wat zijn de prijzen per kilo
En wat voor honden heb je?
Met n roedel jackrussels heb je veel minder nodig dan 2 Bordeauxdoggen
En t is ook per merk afhankelijk
Rodi heeft n voedings advies van 50 gram per hond
Hier wijk ik iets vanaf bij de honden omdat ze duidelijk behoeften hadden aan meer

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:01

Kimmie heeft grote honden. Mijn Jack Russells van 7 kilo eten trouwens relatief veel meer dan mijn poedel van 20 kilo...
Rodi? Dan voer je wel erg duur idd.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:07

Rodi is erg duur dan :O. Kijk eens naar lotgering. Misschien blijft het zo wat betaalbaarder

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:11

Gentlegiant schreef:
Wat voer je en wat zijn de prijzen per kilo
En wat voor honden heb je?
Met n roedel jackrussels heb je veel minder nodig dan 2 Bordeauxdoggen
En t is ook per merk afhankelijk
Rodi heeft n voedings advies van 50 gram per hond
Hier wijk ik iets vanaf bij de honden omdat ze duidelijk behoeften hadden aan meer

ik heb 4 rottweilers en 3 kruisingen argentijnse dog x rottweiler...

en ik voer smuldier en ahv breda als kvv en vooral grote stukken vlees van slachter en waar ik het ook maar vandaan kan halen,en dat voer ik in NRV percentages.
slachthuis: paard en rund a 1,50 de kilo
winkel: kip en eend ( nu bv in de aanbieding kip a 1.49 de kilo)
online: konijn ( 2,50 de kilo)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:37

Ik voer lotgering drie pond in 2 dagen en koop voor 3 maanden in vriezer op mp voor 15 euro aangeschaft want hondenvoer en mensenvoer hou ik Apart. Als xtra krijgen ze ribben kippen of ganzennekken kraakbeen hartje enz

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:15

Gentlegiant schreef:
Wij hebben een dierenarts die er absoluut voor de beesten is en echt niet voor de centen
Veel doet hij zelfs zonder kosten te rekenen voor de tijd en alleen de medicatie en gebruikte spuiten enz

Deze is helemaal fan van barf/kvv

Ik heb een dierenarts waar ik nog nooit een rekening van heb gehad. Zelfs niet voor medicatie. (Ja, echt, een dierenarts in je vriendenkring is heel erg fijn :D ). En die is enorm anti-barf. Wat nu? 1-1 voor barf versus brokjes? :+

het doet er toch helemaal niet toe, of je dierenarts voor of tegen is? Je moet zelf denken. Zelf je mening vormen.

Ik lees zoveel gekke aannames in dit soort discussies. Het is soms net of mensen stoppen met denken en opeens alleen maar hun eigen keuze willen rechtvaardigen.

"dierenartsen verdienen geld aan voer, dus logisch dat ze tegen rauw voer zijn." (Oké, dus als je ergens geld aan verdient heb je per definitie ongelijk. 8)7 )
"alle toevoegingen zijn slecht" (Ik zou zeggen: Probeer eens in leven te blijven zonder E948. :+ )
"natuurlijk is altijd beter" (neem dan vooral elke dag een slok zoutzuur. Dat is namelijk ook een natuurlijk product :P )
"dure brokken zijn beter dan goedkope" (mensen denken vaak: hoe duurder, hoe beter. Maar is dat altijd waar? Nee toch? :o )
"die twee honden van die mevrouw op het forum zijn wel 15 jaar geworden dankzij rauw voer" (misschien waren ze wel 17 geworden met brokjes, weet jij veel... :D )
"het hondje van de buurvrouw werd 17 jaar op brokjes van de Lidl" (omgekeerd kan ook dus :') )
"Van bacteriën krijg je een betere weerstand." (Jaja.... Vanaf nu heeft de drogist ook cholera, listeria en e-coli in tabletvorm. Je vindt ze in hetzelfde schap als de vitamine C )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:22

safina schreef:
"dierenartsen verdienen geld aan voer, dus logisch dat ze tegen rauw voer zijn." (Oké, dus als je ergens geld aan verdient heb je per definitie ongelijk. 8)7 )
"alle toevoegingen zijn slecht" (Ik zou zeggen: Probeer eens in leven te blijven zonder E948. :+ )
"natuurlijk is altijd beter" (neem dan vooral elke dag een slok zoutzuur. Dat is namelijk ook een natuurlijk product :P )
"dure brokken zijn beter dan goedkope" (mensen denken vaak: hoe duurder, hoe beter. Maar is dat altijd waar? Nee toch? :o )
"die twee honden van die mevrouw op het forum zijn wel 15 jaar geworden dankzij rauw voer" (misschien waren ze wel 17 geworden met brokjes, weet jij veel... :D )
"het hondje van de buurvrouw werd 17 jaar op brokjes van de Lidl" (omgekeerd kan ook dus :') )
"Van bacteriën krijg je een betere weerstand." (Jaja.... Vanaf nu heeft de drogist ook cholera, listeria en e-coli in tabletvorm. Je vindt ze in hetzelfde schap als de vitamine C )

Dit dus.
Meer is er niet echt over te zeggen.
Iedereen moet zelf blijven nadenken, en kijken wat voor hun, en hun hond werkt.
En dat is nooit te vergelijken net andermans hond.
Maakt niet uit of ze even groot, even oud of hetzelfde ras zijn.
Persoonlijk. Net zoals wij mensen allemaal anders zijn.
Sommige mensen zijn allergisch voor pinda's en andere mensen kunnen geen genoeg van ze krijgen.
Geen vergelijking op te trekken, en zo is het met dieren ook.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:22

Safina tuurlijk heb ik m'n eigen mening over voer
Maar zonder hem had ik niets geweten over kvv
En ben toen alle plus en min punten die ik kon bedenken op gaan schrijven
En ja mijn honden zitten beter in hun vel letterlijk en figuurlijk hebben mooie ontlasting dus dan lijkt me de keuze niet echt moeilijk

Bij de meeste dingen rekent m'n dierenarts alleen materiaal en dat soort spul is idd een inmiddels bevriende dierenarts
Maar ook hij kan t niet gratis doen medicatie enz kost hem ook geld :)
Maar andersom geef ik zijn dochter les en rijd een paard van hem
Ene hand wast de andere vind ik persoonlijk

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:28

mijn DA hebben niets op met rauw voeren,als 1 van mijn honden een ontstoken oor heeft ligt dat ook altijd aan het voer...vraag me dan af of ze dat ook zeggen tegen elke brokkenhond die een ontstoken oor heeft... :+

het artikel is voor mij duidelijk geschreven door iemand die tegen vers voeren is,alsof er nooit skeletafwijkingen voorkomen bij brokken honden..

en die puppies dan die epilepsie krijgen van een bepaalde brok? is dat dan allemaal vergeten of maar normaal?

en nee vers voeren is niet een kilootje gehakt halen of elke dag pens voeren,daar krijgt een hond zeker problemen en tekorten door,dus is het raadzaam als mensen vers gaan voeren wel even zich te laten voorlichten óf een komplete KVV te voeren..

zeker het zelf samenstellen vraagt meer kennis van zaken als brokken voeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:39

Inderdaad, Kimmie. Daarom voer ik een compleet voer en lees me eerst in in hoe ik moet samenstellen voor ik er ook maar aan begin de kvv af te wisselen met zelf samengestelde porties :).

Is dat trouwens niet het probleem met alle hypes? Ten tijde van 101 dalmatiers moest ook iedereen een dalmaat, zonder ook maar te weten hoe of wat, even later zaten de asiels vol. Ten tijde van Harry Potter wilde de wereld een uil. Toen werd de chihuahua een hype, nu de pomeriaan (of de kruising pomeriaan x husky). Hoe je het wendt of keert, bij hypes zie je al snel enkel het slechte naar voren komen. Dat betekent niet dat iedereen die aan die 'hype' meedoet ook naar geen flauw benul heeft :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:49

jenneke1029 schreef:
Ben na mijn ervaring met vers vlees anti vlees geworden! dit heeft me twee pups het leven gekost, en als de dierenarts niet meteen had opgetreden was mijn hele nest dood geweest. Heb de pups voor sectie weg gehad en daar kwam uit dat ze overleden waren aan een bacterie die voorkomt in vers vlees.
Ze hebben een gruwelijke dood gehad. Was altijd grote voorstander van vers maar na deze aanvaring en al eens eerder problemen gehad te hebben is voor mij nog maar 1 ding goed en dat is brok.

hoe doen wolvenpups dat dan?
En welke bacterie was dat?Mijn pup krijgt al vanaf hij bij mij is (7 weken)rauwe gemalen kippenkarkassen.Is kerngezond,mooie drollen en nieteens geent.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:47

Ken een fokker van Berner sennen en Duitse doggen en ook die pups krijgen vlees .
Gaat super .

Gentle Giant

Als je zoveel vlees voert per dag 11 pakjes rodi
Zitten 4 plakken van 100 gram is dik 4 kg
Is veel interessanter om worsten van 1 kg per stuk te gaan kopen .
En als je plaats gebrek heb , doe zoals ik , scoor een 2e hands vriezer voor t honden voer .
Gaat je zomaar 50 per maand schelen denk ik
Voer zelf overigens dego meat
Ben daar meer tevreden van als van Lotgering .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:15

Zinzi_jewel schreef:
Ken een fokker van Berner sennen en Duitse doggen en ook die pups krijgen vlees .
Gaat super .

Gentle Giant

En als je plaats gebrek heb , doe zoals ik , scoor een 2e hands vriezer voor t honden voer .

Maar die worsten waar haal je die?
Ik wil geen rodi worsten of iets hoor dat is in mijn ogen "troep"
Ik heb helaas nu geen plek voor een 2de vriezer... Anders had ik dat allang gedaan natuurlijk
Ik zie op Facebook wel regelmatig iets voorbij komen van 4 worsten elk n kilo voor 10€

Ik vind ook dat ik veel moet voeren van die rodi om ze op gewicht te houden
Het jonge teefje mag zelfs wel iets wat dikker als ik eerlijk mag zijn
Maar ze krijgt al meer dan ze nodig zou hebben volgends de verpakking
Ben daardoor ook aan het denken om in elk geval voor haar over te gaan op iets anders
Maar het moet wel redelijk te verkrijgen zijn
Hier in de winkel hebben ze alleen rodi en Smuldier
Was net wat aan t zoeken na Smuldier omdat ik toch niet kan slapen maar ook daar word ik niet echt wijs uit

Vind het zo lastig er zijn 101 dingen en 101 meningen over honden en het voer

Dame in qwestie ligt nu te slapen met d'r tong d'r half uit dus volgends mij vind ze het wel best allemaal :+

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:36

Wat voer je van rodi? Kijk eens naar naturis dan. Die hebben wel rollen van 1 kg. En zijn best betaalbaar

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:50

Sommige mensen zijn onwetend- dat ka n. De ergere categorie is die die al het vermogen tot logisch denken is verloren en ófwel denkt dat hun kat vegetariër is geworden, of hun hond nogsteeds 1000 jaar geleden in een roedel leeft (terwijl hij 9 uur overdag en 8 uur 's nachts in een bench gepropt wordt)

Ik ben voorstander van doen wat je kunt, maar sommigen zijn het spoor bijster.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:13

grappige vind ik wel dat er steeds meer brokken komen zónder granen en steeds meer vleesaandeel in de brok ,welke dan allerlei theorieën op hun website hebben over de hond als wolf nazaat en daarbij hun carnivoor zijn.

brokken hebben dan ook vaak mooie namen als merk: wildkind,wolfsblut,pure instinct,taste of the wild en ga zo maar door..

als brokkenmakers zelf nu toch pretenderen dat een hond toch wel veel vlees nodig heeft en geen granen,wat is er dan mis met mensen die die niet in brok vorm doen ,maar wel in pure vorm dmv vers vlees...???

zie het probleem eigenlijk niet zo....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 01:00

Kijk en dát vind ik dan weer grappige logica; "omdat iemand anders óók bullshit verkoopt...." :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:02

Je hebt pb gentle giant

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:00

Gentlegiant schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Gaat super .

Gentle Giant

Maar die worsten waar haal je die?
Ik wil geen rodi worsten of iets hoor dat is in mijn ogen "troep"
Ik heb helaas nu geen plek voor een 2de vriezer... Anders had ik dat allang gedaan natuurlijk
Ik zie op Facebook wel regelmatig iets voorbij komen van 4 worsten elk n kilo voor 10€

Ik vind ook dat ik veel moet voeren van die rodi om ze op gewicht te houden
Het jonge teefje mag zelfs wel iets wat dikker als ik eerlijk mag zijn
Maar ze krijgt al meer dan ze nodig zou hebben volgends de verpakking
Ben daardoor ook aan het denken om in elk geval voor haar over te gaan op iets anders
Maar het moet wel redelijk te verkrijgen zijn
Hier in de winkel hebben ze alleen rodi en Smuldier
Was net wat aan t zoeken na Smuldier omdat ik toch niet kan slapen maar ook daar word ik niet echt wijs uit

Vind het zo lastig er zijn 101 dingen en 101 meningen over honden en het voer

Dame in qwestie ligt nu te slapen met d'r tong d'r half uit dus volgends mij vind ze het wel best allemaal :+

[ [url=m/Ei3T8n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nogmaals kijk eens bij lotgering,macho gear, dogmeat ect. Kilo worsten en in verhouding stuk goedkoper

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:44

geerke schreef:
jenneke1029 schreef:
Ben na mijn ervaring met vers vlees anti vlees geworden! dit heeft me twee pups het leven gekost, en als de dierenarts niet meteen had opgetreden was mijn hele nest dood geweest. Heb de pups voor sectie weg gehad en daar kwam uit dat ze overleden waren aan een bacterie die voorkomt in vers vlees.
Ze hebben een gruwelijke dood gehad. Was altijd grote voorstander van vers maar na deze aanvaring en al eens eerder problemen gehad te hebben is voor mij nog maar 1 ding goed en dat is brok.

hoe doen wolvenpups dat dan?
En welke bacterie was dat?Mijn pup krijgt al vanaf hij bij mij is (7 weken)rauwe gemalen kippenkarkassen.Is kerngezond,mooie drollen en nieteens geent.

Een hond is geen wolf meer. De bacterie was: Haemolytische Escherichia Coli.