Hond in het kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xTiffani

Re: Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:39

Ik zou het eerst buiten het hok proberen.. gelijk in het hok is wel enorm verleidelijk, stapje voor stapje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:55

Je bent erbij en houd hem aan de riem, als je oplet kan er niets gebeuren.
Je kunt het beter zsm doen, is voor de kippen ook goed om over de schrik te komen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:11

Die van ons laat de kippen (die los lopen) met rust, zolang de kippen niet fladderen of rennen. Dan worden ze té leuk en is het feest.
Dus als wij erbij zijn kunnen hond en kippen samen, zijn wij er niet continue bij dan gaat hond aan de 20m. lijn met pin in de grond.
En als we gaan spelen of ravotten in de tuin, of de hond gewoon lekker moet kunnen rondbanjeren zijn de kippen in de ren die dusdanig dicht is dat de hond er niet bij kan.

Dus ja, zou sowieso je ren in orde maken als de hond per se alleen naar buiten moet.
En anders heel veel gaan trainen om de kippen niet meer interessant te maken.
Teletak etc. ben ik zelf niet voor, maar goed dat is ieder voor zich. Ik ben er zelf meer voor om het gewenste gedrag aan te leren ipv ongewenst gedrag corrigeren dmv pijnprikkel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:18

Gewoon je kippenhok goed afschermen, dus ook een dak van gaas erop, en langst de bodem van het gaas een rij tegels leggen, zodat hij er niet direct onderdoor kan graven (werkt ook goed tegen vossen trouwens).

Wij hebben zelf twee akita´s en deze hebben in het begin ook kippen gevangen, nu naarmate ze ouder worden interesseren de kippen ze niet meer. Dus misschien groeit de jouwe er ook overheen. Om meteen je kippen weg te doen vind ik ook wel wat rigoureus.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:32

Afbeelding
Xanthippe schreef:
Het idee van hem in het hok mee te nemen en hem daar te trainen zegt me wel iets.
Maar dat zal toch niet voor vandaag of morgen zijn, wil eerst de kippen de kans geven om te bekomen, ze durven sinds deze morgen pas voor het eerst weer naar buiten te komen.

ja trainen lijkt me toch het beste, wat ik in eerder post ook geschreven had ;) ! Veel succes.

En ook ik moet even weer waakzaam zijn met de hond als er bv een nieuwe jonge, kleine kip bijkomt. Die zijn meestal nog wat bang van de hond en lopen er dan van weg en dat vind mijn hond juist leuk om er dan achter te sluipen. Dus dan is het weer even opnieuw trainen en dan laat ie die ook met rust! Net zoals elk jaar kuikentjes ook heel leuk blijven om te vangen als er eentje in huis uit de kooi ontsnapt. Maar ook dat leer ik dan opnieuw aan! Zie voorbeeld foto ;-). Leer ik het haar niet opnieuw even aan dan wordt het een smakelijk hapje voor haar als er een kuiken ontsnapt!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 16:33

Bedankt voor alle input, ik neem het zeker mee.

De kippen zou ik ook liever niet meteen weg doen, maar als op termijn blijkt dat het niet anders kan, so be it.

Voor die pijnprikkeloplossingen ben ik ook zo niet, dus ik ga het eerst proberen met training en vooral veel afleiding.

Bedankt allemaal :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:38

Xanthippe schreef:
Madeliefje schreef:
kun je je hond niet trainen bij de kippen zodat ie moet leren eraf te blijven?

Hier heb ik een jachthond. De eerste keer dat die een kip zag, liep ie erachter en had ie ze beet. Toen hadden we nog geen kippen. Ik heb dan op wandeling elke keer langs loslopende kippen gelopen en haar geleerd dat ze er moet afblijven en aandacht bij mij houden.
Sinds we zelf kippen hebben, heb ik haar er altijd met mijn toezicht bij gelaten en telkens weer trainen niet achter gaan sluipen en ze mag geen aandacht geven aan de kippen. En nu loopt de kippen (12 stuks) in de volledige tuin rond waar de hond ook mag lopen en de hond doet er niets meer naar :) . Ze kan zelfs liggen zonnen met een kip naast haar of de kippen komen vliegjes van de hond pikken. Dus je ziet het kan wel!

Wauw, daar teken ik voor :)

Daar wil ik nu natuurlijk op gaan werken. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen doen, omdat de hond nooit aandacht aan de kippen leek te schenken, nooit naar de draad vloog, nooit op de kippen blafte...

De hond van een familielid heeft zich ook zo 'getraind'. Lag heerlijk op het kippenvoer tussen de etende kippen te wachten, 'herderde' de 'kudde' rustig de tuin door en at alle eieren.
Beest had nooit problemen met de kippen maar dijde wel uit tot een winden latende bijzettafel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:42

Kuggur schreef:
Als je hond slim en/of gemotiveerd grnoeg is loopt hij daar mogelijkerwijze doorheen.
Enfin, wat ik niet zo goed begrijp waarom de hond zo beslist los en zonder toezicht in de buurt van de kippen moet zijn.

daarvoor had ik een dubbele lus liggen om de tuin heen op een plek waar hij de tuin niet mocht verlaten..

eerste keer sjeeste ze gewoon over de draad en realiseerde zich de tik pas na het paseren..
toen de piep een paar meter verder weer af ging heeft ze gillend 5 rondjes om haar as gedraaid in paniek voor mijn vriend de band er snel af kon doen en haar terug droeg de tuin in (no way dat ze nog een keer langs die plek wilde).

En als de draad tegen het kippenhok aanligt, dan blijft de stroom klappen afgeven, dus ik denk niet dat welke hond dan ook trek heeft om nog te 'spelen/werken' terwijl hij stroom krijgt.

in principe is het gewoon lekker toch als een hond in en uit kan lopen, dat hij niet bij de kippen mag komen, is iets dat hem ingeprent moet worden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:56

Xanthippe schreef:
Bedankt voor alle input, ik neem het zeker mee.

De kippen zou ik ook liever niet meteen weg doen, maar als op termijn blijkt dat het niet anders kan, so be it.

Voor die pijnprikkeloplossingen ben ik ook zo niet, dus ik ga het eerst proberen met training en vooral veel afleiding.

Bedankt allemaal :)

Afleiding lost het probleem niet op. Op een gegeven moment ben je binnen en kan je hem niet afleiden. Daarbij ontwijk je het probleem op deze manier en zal het probleem zelf blijven bestaan. Ook blijven de kippen een grijs gebied terwijl het voor een hond duidelijk moet zijn.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 16:58

Daarom ook training en afleiding ;)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:34

Is buiten aan een lange riem geen optie? precies zo lang dat ie niet ín het kippenhok kan komen, maar wel vrij kan bewegen door het grootste deel van de tuin?
Verder denk ik inderdaad ook aan training en denkwerk om 'm moe te maken, maar voor de 'tussendoor' momenten in de tuin, is dat misschien een optie?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:22

Dat heeft pietertje mij ook een keer geflikt, mijn bruine jack russel. Vloog de eerste de beste keer de ren in en beet twee kippen dood. Ik flipte helemaal, zo WOEST was ik! Ik greep haar bij haar nekvel en kneep haar terwijl ze het uitgilde van de pijn.

Daarna was het afgelopen. NOOIT meer een kip doodgebeten. Ook de kuikentjes niet.

Eventueel een paar stroomdraadjes rond het kippenhok trekken helpt misschien ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:44

Begrijpelijk natuurlijk om je frustratie op de hond bot te vieren maar daar leren ze niets van. De enige reden waarom ze het daarnaniet weer doen is uit angst voor de baas. En bij 9 van de 10 honden is het instinct ssterker en de beloning groter dan de angst en werkt het dus niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:06

anneliesdj schreef:
Begrijpelijk natuurlijk om je frustratie op de hond bot te vieren maar daar leren ze niets van. De enige reden waarom ze het daarnaniet weer doen is uit angst voor de baas. En bij 9 van de 10 honden is het instinct ssterker en de beloning groter dan de angst en werkt het dus niet.

Oh wat is ze bang voor mij......

Het heeft gewerkt. Ze heeft er van geleerd. Punt. Gelegenheid zat om kippen achter mijn rug om, om zeep te helpen. Maar dat doet ze niet. En als je mij en mijn honden zou samen zien, zou je zien dat er van angst geen enkele sprake is, maar dat mijn honden bij mij vriendschap en liefde voelen, vertrouwen en veiligheid.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:09

Uit frustratie moet je nooit straffen natuurlijk, altijd je koppie er bij houden. Maar wij hebben 2 Akita's en nog een mix. De oudste Akita is de baas van het stel, de jongste de boef die op katten ganzen en kippen behoorlijk gefixeerd kan zijn. Hij moet echt het lef niet hebben om er ook maar een te pakken, en dat durft hij ook niet. Op de uiterwaard loopt hij als hij ganzen ziet al sluipend er op te loeren. Ik hoef maar 1 keer te zeggen 'he, laat dat' en het is over. Maar hij weet dan ook heel goed dat ie van mij behoorlijk op zijn kop krijgt. Dat gaat hetzelfde met de akita's samen. Doet de jongste iets dat de oudste niet aanstaat, dan wordt ie gewaarschuwd of meteen gegrepen. Dan kan hij wel uit angst luisteren, maar dat maakt me niet zoveel uit. Als ie maar luistert, daarbuiten om is het een super vrolijke hond die echt net bang voor mij is. Het verschil is hier thuis heel duidelijk, naar mij luisteren ze en mijn man hebben ze stuk voor stuk lak aan. Maar ja, die vind het niets om streng te zijn.

Desiree, zo gaat het met onze honden ook, zeer blije honden :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:27

Behoorlijk op z´n kop krijgen, noemt men hier `je frustratie afreageren`.

Ik heb mijn hond dus behoorlijk op haar kop gegeven toen ze die kippen doodbeet. Het heeft geholpen. Ze zit nu trouwens naast me. Altijd wil ze een `onder onsje` na het eten, grinnik.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:07

Ha, ha, die jongste van ons is echt een ongeleid projectiel, gaat met zijn 45 kilo bij mijn 79 jarige moeder in de tuinstoel op schoot zitten, het mensje vind het nog leuk ook :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 01:10

MarlindeRooz schreef:
Beter nog ik ken bijna geen mensen die borders genoeg aan het werk zetten, die honden zijn altijd gespannen en gestrest omdat ze hun ei niet kwijt kunnen. Ik word al zenuwachtig van kijken naar borders. :o

Wandelen / fietsen / apporteren is niet genoeg. Je kan van een extreme werkhond niets anders verwachten dan dat hij aan het werk moet of anders gek wordt.

ik denk daar anders over. Een engelse bulldog moet je leren actief te zijn. Een border collie moet je leren te kunnen ontspannen.

borders zijn ook gewoon honden alleen met veel drive en je moet ze al vroeg leren zichzelf te kunnen beheersen.

uiteraard moeten ze flink uitgedaagd worden maar dat hoeft echt niet elke dag uren lang te zijn.

Zelf heb ik huskys dus weet wat energieke honden hebben inhoud maar hun zijn heel relaxt. 3 a 4x per week flink werken (bikejoring of dogscooter) en elke dag lange wandeling en ze zijn verder gewoon relaxt omdat ze dat geleerd zijn en zich goed voelen. De keren dat ze werken geven ze zich ook volledig omdat ze ook weten dat ze rustig kunnen herstellen van het keiharde werken ;)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 09:51

Anne; buiten aan een lange riem zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar ik heb hem liever los, ik wil hem genoeg getraind krijgen zodat dat mogelijk is. Maar zolang dat niet zo is, lijkt me dat inderdaad een goed idee.

Onze border heeft natuurlijk ferm op zijn kop gekregen, omdat we hem op heterdaad hebben kunnen betrappen. Ook hij is absoluut niet bang en ziet ons nog steeds even graag.

Sandra, bedankt voor de link!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:09

Desiree schreef:
Dat heeft pietertje mij ook een keer geflikt, mijn bruine jack russel. Vloog de eerste de beste keer de ren in en beet twee kippen dood. Ik flipte helemaal, zo WOEST was ik! Ik greep haar bij haar nekvel en kneep haar terwijl ze het uitgilde van de pijn.

Daarna was het afgelopen. NOOIT meer een kip doodgebeten. Ook de kuikentjes niet.

Eventueel een paar stroomdraadjes rond het kippenhok trekken helpt misschien ook.

Van binnen begin ik al te koken, als ik dat had gezien of erbij was geweest...oi oi oi oi.. :n

Geweld is niet de oplossing voor een dier, dat begrijpen ze totaal niet.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:17

Waarom mag je een hond niet straffen /corrigeren als die iets doet wat ie niet mag ? Honden onder elkaar corrigeren en straffen ook.Het is alleen een kwestie van jou eigen emoties onder controle houden en op "het moment " te reageren: kort, heftig ( als het moet), maar wel adequaat en zonder er een discussie van te maken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:57

KimD schreef:
Geweld is niet de oplossing voor een dier, dat begrijpen ze totaal niet.

Huh? Dieren begrijpen geweld juist heel goed. Blijkt ook uit het verhaal van Desiree. Zou ook heel vreemd zijn als organismen directe negatieve gevolgen van hun gedrag niet zouden begrijpen.....
Overigens denk ik dat de oplossing voor hetOP probleem niet in trainen met harde correcties ligt, maar dat is een andere zaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:05

Desiree schreef:
anneliesdj schreef:

Oh wat is ze bang voor mij......

Het heeft gewerkt. Ze heeft er van geleerd. Punt. Gelegenheid zat om kippen achter mijn rug om, om zeep te helpen. Maar dat doet ze niet. En als je mij en mijn honden zou samen zien, zou je zien dat er van angst geen enkele sprake is, maar dat mijn honden bij mij vriendschap en liefde voelen, vertrouwen en veiligheid.

Je flipte, was woest, je hond gilde het uit.
Het zijn je eigen woorden.

Een hond kun je alleen goed corrigeren als je je emoties er buiten laat. Doe je dat niet en 'flip' je, dan is het gewoon afreageren.
Niet alleen jij maar voor jou was er ook al iemand met een soortgelijk verhaal.
Ik heb er niets op tegen om ze een keer een goede draai om de oren te geven, mits dat met verstand gebeurd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:10

Afreageren is nooit goed.

Geweld is een groot woord om een dier te corrigeren. Dieren onder elkaar weten niet beter en dat kan je toch wel corrigeren met geweld noemen.
Een olifanten jong dat niet luistert naar zijn moeder krijgt van haar een tik met haar slurf.
Een van onze merries liep gisteren per ongeluk los en kwam bij een van de ruinen langs zijn box, hij vloog haar compleet aan, gevolg gat in haar voorhoofd met een fikse schram er boven. Dat noem ik toch echt wel geweld. Die merrie zal daar zeker bij uit de buurt blijven in het vervolg.
Als mijn katten het niet met elkaar eens zijn wordt er wel eens gewaarschuwd maar vaak genoeg wordt er meteen uitgehaald.
Dieren begrijpen zulke reakties juist heel goed.