Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Xanthippe schreef:Het idee van hem in het hok mee te nemen en hem daar te trainen zegt me wel iets.
Maar dat zal toch niet voor vandaag of morgen zijn, wil eerst de kippen de kans geven om te bekomen, ze durven sinds deze morgen pas voor het eerst weer naar buiten te komen.
Xanthippe schreef:Madeliefje schreef:kun je je hond niet trainen bij de kippen zodat ie moet leren eraf te blijven?
Hier heb ik een jachthond. De eerste keer dat die een kip zag, liep ie erachter en had ie ze beet. Toen hadden we nog geen kippen. Ik heb dan op wandeling elke keer langs loslopende kippen gelopen en haar geleerd dat ze er moet afblijven en aandacht bij mij houden.
Sinds we zelf kippen hebben, heb ik haar er altijd met mijn toezicht bij gelaten en telkens weer trainen niet achter gaan sluipen en ze mag geen aandacht geven aan de kippen. En nu loopt de kippen (12 stuks) in de volledige tuin rond waar de hond ook mag lopen en de hond doet er niets meer naar. Ze kan zelfs liggen zonnen met een kip naast haar of de kippen komen vliegjes van de hond pikken. Dus je ziet het kan wel!
Wauw, daar teken ik voor
Daar wil ik nu natuurlijk op gaan werken. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen doen, omdat de hond nooit aandacht aan de kippen leek te schenken, nooit naar de draad vloog, nooit op de kippen blafte...
Kuggur schreef:Als je hond slim en/of gemotiveerd grnoeg is loopt hij daar mogelijkerwijze doorheen.
Enfin, wat ik niet zo goed begrijp waarom de hond zo beslist los en zonder toezicht in de buurt van de kippen moet zijn.
Xanthippe schreef:Bedankt voor alle input, ik neem het zeker mee.
De kippen zou ik ook liever niet meteen weg doen, maar als op termijn blijkt dat het niet anders kan, so be it.
Voor die pijnprikkeloplossingen ben ik ook zo niet, dus ik ga het eerst proberen met training en vooral veel afleiding.
Bedankt allemaal
anneliesdj schreef:Begrijpelijk natuurlijk om je frustratie op de hond bot te vieren maar daar leren ze niets van. De enige reden waarom ze het daarnaniet weer doen is uit angst voor de baas. En bij 9 van de 10 honden is het instinct ssterker en de beloning groter dan de angst en werkt het dus niet.
MarlindeRooz schreef:Beter nog ik ken bijna geen mensen die borders genoeg aan het werk zetten, die honden zijn altijd gespannen en gestrest omdat ze hun ei niet kwijt kunnen. Ik word al zenuwachtig van kijken naar borders.
Wandelen / fietsen / apporteren is niet genoeg. Je kan van een extreme werkhond niets anders verwachten dan dat hij aan het werk moet of anders gek wordt.
Desiree schreef:Dat heeft pietertje mij ook een keer geflikt, mijn bruine jack russel. Vloog de eerste de beste keer de ren in en beet twee kippen dood. Ik flipte helemaal, zo WOEST was ik! Ik greep haar bij haar nekvel en kneep haar terwijl ze het uitgilde van de pijn.
Daarna was het afgelopen. NOOIT meer een kip doodgebeten. Ook de kuikentjes niet.
Eventueel een paar stroomdraadjes rond het kippenhok trekken helpt misschien ook.
KimD schreef:Geweld is niet de oplossing voor een dier, dat begrijpen ze totaal niet.
Desiree schreef:anneliesdj schreef:Begrijpelijk natuurlijk om je frustratie op de hond bot te vieren maar daar leren ze niets van. De enige reden waarom ze het daarnaniet weer doen is uit angst voor de baas. En bij 9 van de 10 honden is het instinct ssterker en de beloning groter dan de angst en werkt het dus niet.
Oh wat is ze bang voor mij......
Het heeft gewerkt. Ze heeft er van geleerd. Punt. Gelegenheid zat om kippen achter mijn rug om, om zeep te helpen. Maar dat doet ze niet. En als je mij en mijn honden zou samen zien, zou je zien dat er van angst geen enkele sprake is, maar dat mijn honden bij mij vriendschap en liefde voelen, vertrouwen en veiligheid.