Groenig water in aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:29

Niet alle goudvissen zijn slopers :) ik zie TS er niks over zeggen alleen dat er een grote waterpest staat (bij echte slopers blijft een grote plant niet heel)

Hoe dan ook moet het overschot aan voedingsstoffen in het water aangepakt worden. Middeltjes hebben idd vrij weinig zin, dit is ook eigenlijk alleen symptoomoplossing, je moet juist de oorzaak aanpakken :)

Oorzaken kunnen oa zijn: teveel lichturen, direct zonlicht, te vaak/te veel voeren, te onregelmatig/weinig verversen, te weinig beplanting.

Aan de lichturen kan het niet liggen, ik vraag me wel af of er op 3m afstand van het raam echt de hele dag er niet een keer direct zonlicht op staat?

Te vaak/te veel voeren lijkt me ook niet als ik dit zo lees.

De hoeveelheid water dat wordt ververst is ook prima. Belangrijkste is alleen dat het afval van de bodem wordt gehaald (ontlasting, plantenresten, etc). Op de bodem zit het meest vieze water, dit moet er juist uit.

Enige wat ik me zo kan bedenken is meer snelgroeiende planten om de voedingsstoffen uit het water te trekken zodat de algen geen kans meer hebben.

Ik zou ze ook zeker over een tijdje over zetten naar een groter aquarium. Nu zijn ze nog klein, maar ze groeien sneller dan je zou denken :)

Een uitgegroeide sluier heeft inderdaad 50L water nodig. Maar niemand gaat als beginner een 80 cm bak kopen en daar 2 mini sluiertjes in zetten :) en ik denk dat TS het beste voor haar diertjes voor heeft en dit ook zeker in overweging zal nemen :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 06-03-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_H

Re: Groenig water in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:34

Welk aquarium heb je? De Aqua-40? Die is namelijk geen 40 liter maar 27 liter :o

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:06

Dank je voor je tips Calanddra! Ik heb een 40 L aquarium :)

Verversen deed ik inderdaad van bovenaf :o ga dit snel veranderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:09

IsaCalixa schreef:
Waarschijnlijk komt dit doordat je aquarium te klein is :o

40L is echt vééél te klein voor een sluierstaart.
Daar kun je maar een zeer beperkt aantal visjes in houden of garnalen.
Ik denk ook dat je probleem daar vandaan komt.

Dierenwinkels geven bijna altijd foutieve adviezen en dat zal voornamelijk voortkomen omdat ze graag willen verkopen.
Ik heb hier bij meerdere aquariumspeciaalzaken (dat is dus wat anders als een dierenwinkel) alleen maar verkeerd advies gekregen, gelukkig was ik zelf al afdoende op de hoogte anders zat ik nu met een plecostomus in een bak van 60cm of een siamese algeneter bij een gourami koppel (ja ook in een bak van 60cm) of chicliden in een tropisch plantenaquarium en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal van aquariumspeciaalzaken die ook goed staan aangeschreven.
Als je wilt genieten van je vissen dan moet je je erin verdiepen voor je ze aanschaft en ook hoe je het beste je bak kunt inrichten en schoonhouden om bijvoorbeeld overmatige algengroei te voorkomen ;)