Katten thuis laten tijdens vakantie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:26

Wij hebben ook twee katten die gewoon thuis blijven als wij op vakantie gaan. Een collega van ons wipt dan twee keer per dag even langs om te voeren en water bij te vullen en de nodige aandacht te geven. Ze zijn inmiddels 13 en 14 en de jongste kat stopt met eten als hij ergens anders is. Wij hebben dus niet de optie om hem ergens anders onder te brengen. Dit doen we al jaren en gaat tot nu toe nog altijd prima...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:28

ik heb ze nu drie jaar weggebracht na mijn familie.. eerste jaar waren ze 5 maand dat ging nog ik was ook 3 weken weg dat vond ik te land. het jaar erop al meer stress combineerde wat dingen achter elkaar kwa weggaan.

Vorig jaar was eentje gewoon vals om in de reismand te doen, in de auto ook stress. eenmaal daar twee dagen achter de andere jagen en blazen de andere drie dagen onder de bank... eenmaal na huis weer stress.. weer twee dagen blazende poes en een verstopt..

dit jaar laat ik ze maar thuis en ga wat korter weg.

weekenden laat ik ze vaak al thuis zaterdag ochtend weg zondag eind middag weer terug.
enkele keer vrijdag avond vraag dan wel iemand. zet er dan altijd extra kattenbakken en waterbakken neer.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:29

Goof schreef:
Het is hier echter een wederdienst geworden; buuf zorgt voor mijn katten en ik voor die van haar. Met alle liefde.
Duidelijk, ik heb geen buurvrouwen waar ik wat voor terug kan/mag doen, dus vind ik het vervelend om iets aan hun te vragen. En iemand die van verder komt, wil ik het zeker niet vaker dan 1x per dag laten doen, en dat vind ik dan weer te weinig aandacht voor katlief.

Goof schreef:
Dan nog is bovenstaande toch geen voordeel voor mijn katten? Ik zie geen voordeel van een verblijf in een pension voor mijn katten.
Ja wacht effe, het gaat jou dus om het eventuele voordeel voor je katten. Ik had het over het voordeel voor mezelf, als eigenaar. Dat is wel een hele andere insteek.
Mijn kat is het van jongs af aan al gewend, alleen die 20 minuten reistijd ervaart hij als onprettig. Dat vind ik niet zo'n probleem hoor, ik vind ook niet altijd alles leuk wat ik moet ondergaan. Hij gaat er niet dood aan en is het binnen een kwartier weer vergeten.
Het voordeel voor hem is dat hij in het bewuste kattenpension veel meer aandacht krijgt dan dat 'ie alleen thuis zou blijven en 1x per dag iemand komt voeren en knuffelen. Want zoals ik al eerder schreef; ik heb wel heel bewust voor dit pension gekozen. Het is kleinschalig, er worden geen andere dieren opgevangen, de ruimtes zijn groot, licht en voorzien van allerlei leuk speelgoed en bergen bedjes etc. Er is een afgeschermde ren in de tuin van de uitbaatster en ze speelt meerdere keren per dag met de gasten. Je krijgt daar filmpjes en foto's van.

Edit: wij gaan hooguit 1 of 2x per jaar een dag of 6 weg. Als we een weekendje weggaan, blijft hij wel thuis.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 06-03-16 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Katten thuis laten tijdens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:32

Ik laat mijn kat(ten) altijd thuis, mijn buren zorgen er dan voor. Die komen s morgens en s avonds voor hun natje en droogje en geven hun aandacht.
Als ik maar een weekend weg ga, dan zorg ik ervoor dat de kattenbak helemaal proper is en dat ze ruimschoots eten en drinken hebben en komt er zelfs niemand.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:35

Onze katten blijven ofwel thuis met iemand die in ons huis oppast of dagelijks langskomt, of zij verhuizen naar een vriendin voor een week/twee weken.

Mijn poes is altijd een beetje boos op mij als ik weer terugkom, maar na 3 dagen heeft ze t me vergeven.
Ik vind het veel prettiger dan een pension waar ze allemaal andere mogelijk gestreste katten zien en ook een grotere kans hebben op het oplopen van ziektes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:48

Ik vind het juist fijner voor de katten als ze thuis blijven, dan dat ze naar een pension moeten gaan. Wij hebben ze nooit weggebracht. Een weekendje weg zetten we voldoende water en eten neer als we niemand kunnen vinden die even langs wilt komen. Langere vakanties is er altijd wel wat te regelen met mijn ouders of zus die in dezelfde plaats woont. De katten worden dan hooguit 1x per dag of om de dag bezocht, natje en droog en klaar :) Dat ze even wat midner aandacht krijgen gaan ze niet door van :)

Pas geleden zijn we met het hele gezin op vakantie geweest, en konden wij onderling niets afspreken om voor de katten te zorgen... want we gingen allemaal mee. Er is iemand bij mijn ouders in huis gekomen (kende we via via en past op dieren als haar werk). Zij is 10 dagen in het huis van mijn ouders komen wonen, zodat ze de katten kon doen, de hond van mijn ene zus is daar ook gaan logeren, en 2x daags ging deze mevrouw naar het huis van mijn andere zus om voor de katten te zorgen. Echt een super oplossing, want zo hoeven ze niet uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.

Weet alleen niet hoeveel dat heeft gekost trouwens :) Maar maak mij niet druk om te kosten, als ze maar goed worden verzorgd en het liefst niet uit hun eigen omgeving hoeven worden gehaald.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:58

Hier blijven de katten ook altijd thuis.
Verhuizen is een drama voor ze. Echt iedere keer toen wij verhuist zijn hebben ze een tijd lang stress gehad, ondanks dat we ons best deden het voor de beestjes zo relaxd mogelijk te laten verlopen. Katten hebben over het algemeen erg lang nodig om ergens te aarden. Dus voor een paar weekjes verhuizen naar een pension/oppas doe je echt maar een enkeling die dit gewend is een plezier mee.
Als het te regelen valt laat ik iemand (vriendin/neefje/nichtje in ons huis logeren). Dan hebben de katten dus hun eigen plekje en ook nog genoeg aandacht. Ideaal wat mij betreft. Een van de katten is vrij schuw, maar al na een paar dagen komt ze uit haar schulp bij de oppas aan huis. Vaak vinden neefjes/nichtjes het nog hartstikke leuk om in de vakantie hun eigen huisje te hebben ook.
Als dit niet gaat komen mijn ouders 2 x p.d. Om ze even te voeren, aaien, en kattenbakken te doen).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:07

Hier is de kat ook thuis. Ik heb diverse vrienden die wel eens een weekje willen oppassen.
Toen dat een keer niet leek te gaan, heb ik via een kaartje bij de supermarkt een studente gevonden die dat wel wilde. Prima verlopen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:19

Hier 3 katten die thuis blijven. Voorheen ook wel met 1 kat gedaan. Ik vraag altijd iemand die om de dag eten/drinken/aandacht wil bijvullen, maar de meesten gaan vaker heen :D Katten zijn wel altijd overstuur als ik na een week pas weer terugkom :(:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:20

Hier blijven ze ook gewoon thuis.
Voor een weekend zorg ik gewoon voor propere kattenbakken en ruim voldoende eten en water (ik heb van die grote voederflessen, water kan ik 3 liter vullen, eten 2kg, kunnen ze wel even mee verder) en komt er meestal niemand.
Als ik langer weg ga laat ik wel iemand langs komen. Om te kijken of ze goed gaan maar vooral ook om het huis geen verlaten indruk te geven.

Wel zit ik altijd in dubio over ze wel of niet buiten laten. Tot 2 jaar geleden liet ik een klein raampje open zodat ze naar blieven konden binnen en buiten gaan. Tot ik terugkwam van vakantie en 1 van m'n katten nooit meer gezien heb.
Dus nu sluit ik ze op maar zit ik te stressen over bvb brand. Om 1 of andere reden ben ik als de dood dat er brand uitbreekt en als ze dan opgesloten zitten .... moet er niet aan denken.
Nja, vorig jaar ben ik gewoon niet meer op vakantie gegaan, enkel eens een weekendje weg.

Toen ik maar 1 kat had zeulde ik die wel overal mee naartoe. Met 2 of meer vermaken ze zich wel.

Pension heb ik nog nooit gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:28

Dorien66 schreef:
Goof schreef:
Het is hier echter een wederdienst geworden; buuf zorgt voor mijn katten en ik voor die van haar. Met alle liefde.
Duidelijk, ik heb geen buurvrouwen waar ik wat voor terug kan/mag doen, dus vind ik het vervelend om iets aan hun te vragen. En iemand die van verder komt, wil ik het zeker niet vaker dan 1x per dag laten doen, en dat vind ik dan weer te weinig aandacht voor katlief.

Goof schreef:
Dan nog is bovenstaande toch geen voordeel voor mijn katten? Ik zie geen voordeel van een verblijf in een pension voor mijn katten.
Ja wacht effe, het gaat jou dus om het eventuele voordeel voor je katten. Ik had het over het voordeel voor mezelf, als eigenaar. Dat is wel een hele andere insteek.

Maar heb je het je buren wel eens gevraagd? Misschien doen ze het met alle plezier voor je.
Leuk cadeau oid meenemen of neem ze na terugkomst mee uit eten, helemaal goed toch.

Voordeel voor mezelf zie ik ook niet zo. Als ik weg ga ben ik graag minimaal 2 of 3 weken weg. Ik vind dat nogal een kostenpost voor mezelf. En dan kom je inderdaad terug op de kwestie waarom mensen dat geld niet willen betalen voor een pension -> omdat ik er dus ook geen voordeel voor mijn katten in zie.

Helaas gaat mijn buuf trouwens verhuizen binnenkort, dus ik moet een nieuwe ritselen nu :+

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:37

Hier blijft ook alles thuis ( behalve mijn hengst Guus ).
De hond en kat en de andere twee pony's worden verzorgt door iemand die in huis komt.
Ik vind het prettiger dan naar een pension, dat levert alleen maar meer stress op.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:42

Goof schreef:
Maar heb je het je buren wel eens gevraagd? Misschien doen ze het met alle plezier voor je.
Leuk cadeau oid meenemen of neem ze na terugkomst mee uit eten, helemaal goed toch.

Ik schreef eerder al dat mijn overbuurvrouw het eerder wel deed. Maar nu is ze bijna 80 en heeft heel ernstige reuma, met name in haar handen. Het sluiten van het luikje, het verschonen van de bak of bijvoorbeeld het openen van het voer kan ze bijna niet. Ze vergaat dan van de pijn. Ik neem aan dat je begrijpt dat ik het haar dus niet meer vraag.
Andere buren zijn kattenhaters, lijkt me ook niet zo'n goed plan en het laatste stel hier in de buurt die ik het zou kunnen vragen, hebben werkelijk 0% verstand van katten. Flip zou bij wijze van spreken met een afgehakte staart binnen kunnen komen en zonder dat ze ernaar handelen... Lieve mensen, echt hoor, kan ook goed met ze, maar ja.
En dan is het op hier (ik woon behoorlijk afgelegen :+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:48

Op het moment dat ik ze naar een pension breng heb ik ook geen verplichtingen naar buren oid om ook hun katten tijdens hun vakantie te verzorgen, miswkomt me dat dan totaal niet uit maar voel je je wel verplicht het te doen. En soms denk ik dat de baasjes meer stress hebben dan de katten, uitzonderingen daargelaten. Als ik een weekendje weg ben blijven ze ook thuis met voldoende eten Enzo maar toch geeft het me geen fijn gevoel.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:34

Zou oppas aan huis niks voor jou, of beter gezegd voor je katten, zijn? Er zijn veel dierenliefhebbers die gratis komen oppassen. Zeker voor katten die binnenleven, of van aandacht houden is dit een fijne oplossing. Op www.huizenoppassite.nl staan veel profielen van mensen die willen oppassen.

Naar een pension vind ik ook de minst fijne oplossing voor een kat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:35

Wij hebben onderling gewoon afgesproken dat wanneer het nodig is we overleggen of 1 vd buurtjes de verzorging tijdelijk op zich kan en wil nemen, desnoods bijv met onderlinge oppasdiensten enzo.
Kan dat niet dan moet je gewoon zoeken naar een andere oplossing en als jij de hond van X hebt opgevangen is X niet verplicht om jouw kat op te vangen.
Net als dat voor Y, Z A en B geldt, niemand is verplicht en als je die verplichting wel bent aangegaan maar hem niet kunt dragen omdat de verzorging is onderschat of om wat voor reden dan ook, dan zoekt de eigenaar naar een andere oplossing.
Zo kan het bijv gebeuren dat X in opname gaat bij het GGz, Y vangt de hond op, Z gaat er een paar keer per week mee wandelen en A past af en toe op.
Of X brengt de hond naar een pension/vrienden en vraagt 1 vd anderen of die af en toe wil bijspringen.
Maar het kan dus ook gebeuren dat als iemand uit een ander pand even weg moet (opname zh/Ggz, familieomstandigheden of noem maar iets), het huisdier van diegene bij iemand in ons pand komt of andersom.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:00

Meikje schreef:
Zou oppas aan huis niks voor jou, of beter gezegd voor je katten, zijn? Er zijn veel dierenliefhebbers die gratis komen oppassen. Zeker voor katten die binnenleven, of van aandacht houden is dit een fijne oplossing. Op http://www.huizenoppassite.nl staan veel profielen van mensen die willen oppassen.

Naar een pension vind ik ook de minst fijne oplossing voor een kat.

Op zich een mooie oplossing, maar een vreemde in mijn huis vind ik toch niet zo'n prettig idee. Wie weet dat er iemand in mijn vriendenkring is die dat zou willen. Dat lijkt me dan een beter idee.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:49

Ja en iemand die je vertrouwd en die je katten kent. Ik weet of de stichting kattenzorg bij jullie bekend is

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 04:14

Ik zet mijn zusje hier in huis als ik op vakantie ben :) Toen mijn badkamer werd verbouwd, moesten ze wel naar een pension. 1 van de katten is 1,5 week zo van slag geweest dat hij met kale plekken terug kwam :( (uitgevallen haar)
Voor mij blijft de enige optie over dat iemand hier heen komt, mijn katten gaan nergens meer in een pension :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 04:47

Ik vind 1 keer per dag aandacht tijdens het geven van eten, te weinig voor mijn katten. Ze zijn voor en na ons werk redelijk wat aandacht in de vorm van aaien/praten gewend.
Onze eerste vakantie heeft een vriendin 10 dagen gelogeerd in ons huis, afgelopen jaar mijn zusje 10 dagen.
Voor een nachtje controleren de buren de katten, en voor twee nachten vraag ik vaak ook iemand die wat langer blijft dan 5 minuten.
Het geld van een pension kan dan besteedt worden aan boodschappen voor de oppas, een bedankje etc.