Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:27

Tetanusprik kan een paard gelijk krijgen als ze een wond hebben opgelopen.
Is een tetanusprik bij een paard ook niet 10 jaar geldig? net als bij de mens?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:35

Dan krijgen ze tetanusserum en niet een tetanusintenting. Een inenting heeft namelijk meerdere dagen nodig om actief te worden en is nutteloos bij besmetting, serum werkt direct maar geeft geen bescherming na een korte periode (enkele weken maximaal).

Hoe lang tetanus bij paarden weet ik niet zeker. Dit vond ik zo snel op het internet:
For all horses and foals, three months of age and above, the primary vaccination course consists of two injections of Equivac-T or Equivac 2 in 1, four weeks apart, followed up by a booster dose one year later. Boosters after this are recommended every five years.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:46

Wil het eigenlijk niet maar bij ons wordt alles geënt, hond katten en paard.
Hond en katten komen overal, en mijn paard staat op een pensionstal met zo'n 40-50 paarden waarvan een stel regelmatig op wedstrijd gaan. Als ik alles op eigen terrein kan houden, denk ik nog een keertje over het inenten na maar tot die tijd braaf ieder jaar dat prikkie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:04

Mizora schreef:
Dan krijgen ze tetanusserum en niet een tetanusintenting. Een inenting heeft namelijk meerdere dagen nodig om actief te worden en is nutteloos bij besmetting, serum werkt direct maar geeft geen bescherming na een korte periode (enkele weken maximaal).

Hoe lang tetanus bij paarden weet ik niet zeker. Dit vond ik zo snel op het internet:
For all horses and foals, three months of age and above, the primary vaccination course consists of two injections of Equivac-T or Equivac 2 in 1, four weeks apart, followed up by a booster dose one year later. Boosters after this are recommended every five years.

Toen mijn merrie een wond had,kreeg ze v.d. dierenarts een tetanus prik,althans ze zei het zo.Kan ook goed een serum zijn hoor,geen idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:38

Zo wordt het inderdaad genoemd, het verschil wordt door dierenarts en door huisartsen niet duidelijk aangegeven. Maar op een keer heb ik het aan een docent van mij gevraagd, want de lesstof gaf dus het tegendeel aan (dus dat er geen enting maar serum gegeven wordt dan). Deze bevestigde inderdaad dat er niet geënt kon worden op dat moment, of tenminste, dat enten dan geen bescherming maar juist extra gevaar oplevert en dus dat serum op zo'n moment het enige nuttige is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:47

Paard alleen tetanus (heeft maar contact met 1 ander paard) en overige dieren niet.

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:19

Het is inderdaad nog niet duidelijk hoe lang het paard beschermt is tegen tetanus na de basis vaccinatie. Daarom is het zo fijn en handig dat je daar de titer van kan laten bepalen. Dan weet je precies wanneer hervaccinatie zinvol is. Het is nog lang niet zo gangbaar als titerbepalingen bij honden, maar ik verwacht dat het steeds bekender gaat worden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:22

Ik heb mijn katten alleen laten vaccineren toen ze gecastreerd werden, daarna niet meer.

Toen ik mijn pony nog had liet ik haar wel elke jaar vaccineren, ze stond in een vrij grote (wisselende) kudde, dus dat werd mij anders wat riskant :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:28

Mijn katten zijn als kitten gevaccineerd, daarna niet meer. Ze komen niet buiten, tijdens vakantie hebben ze oppas aan huis.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:30

Poes alleen toen ze gecastreerd was, daarna niet meer.
Paard elk jaar ivm wedstrijden.

Hond van mijn ouders wel elk jaar ivm tijdens vakantie naar vakantieboerderij(kennel) of soms ging ze mee naar buitenland.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:02

Mizora schreef:
Zo wordt het inderdaad genoemd, het verschil wordt door dierenarts en door huisartsen niet duidelijk aangegeven. Maar op een keer heb ik het aan een docent van mij gevraagd, want de lesstof gaf dus het tegendeel aan (dus dat er geen enting maar serum gegeven wordt dan). Deze bevestigde inderdaad dat er niet geënt kon worden op dat moment, of tenminste, dat enten dan geen bescherming maar juist extra gevaar oplevert en dus dat serum op zo'n moment het enige nuttige is.

Een groot verschil dus met de Tetanus enting v.d. mens.Daar werkt de Tetanus prik wel gelijk,al moet je er wel voor terug komen,je krijgt er n.l. 3 wil je volledig beschermd zijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:14

Paard wel ivm wedstrijden, katten 1x in de 3 jaar tegen katten- en niesziekte. Kattenziekte is 3 jaar werkzaam en dat vind ik de belangrijkste. Mijn katten krijgen wel jaarlijks een apk.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:21

4 van de 5 paarden wel ( ivm. wedstrijden en voor de zekerheid) , onze katten worden 1/2 keer geënt daarna bijna niet meer.
Hond word niet geënt.