Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mizora schreef:Dan krijgen ze tetanusserum en niet een tetanusintenting. Een inenting heeft namelijk meerdere dagen nodig om actief te worden en is nutteloos bij besmetting, serum werkt direct maar geeft geen bescherming na een korte periode (enkele weken maximaal).
Hoe lang tetanus bij paarden weet ik niet zeker. Dit vond ik zo snel op het internet:
For all horses and foals, three months of age and above, the primary vaccination course consists of two injections of Equivac-T or Equivac 2 in 1, four weeks apart, followed up by a booster dose one year later. Boosters after this are recommended every five years.
Mizora schreef:Zo wordt het inderdaad genoemd, het verschil wordt door dierenarts en door huisartsen niet duidelijk aangegeven. Maar op een keer heb ik het aan een docent van mij gevraagd, want de lesstof gaf dus het tegendeel aan (dus dat er geen enting maar serum gegeven wordt dan). Deze bevestigde inderdaad dat er niet geënt kon worden op dat moment, of tenminste, dat enten dan geen bescherming maar juist extra gevaar oplevert en dus dat serum op zo'n moment het enige nuttige is.