Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:13

Vjestagirl schreef:
Ik zie héél veel dierenartsen Royal Canin aanraden, de mijne ook. Ik heb geen flauw idee of dat is omdat het t beste voer is, of omdat ze ervoor betaald krijgen.

Een dierenarts kan zelf kiezen met welke voeding leverancier zij willen 'samenwerken'. Er zal vast een reden zijn waarom veel dierenartsen voor Royal Canin kiezen.
Ik heb gehoord van een dierenarts dat er ook een praktijk met Carnibest zou werken, ben de naam alleen vergeten. Dus het kan wel, een praktijk met KVV. Er zijn er blijkbaar alleen een flink aantal die er niet voor kiezen.

Mijn hond krijgt af en toe een beetje KVV omdat hij het erg lekker vind. Maar ik kies er bewust voor om hem niet compleet op KVV te zetten.
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 26-02-16 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:15

Meikje schreef:
Ja, ik ben ook erg benieuwd naar de documentatie van het onderzoek naar antibiotica in vlees. Is de controle zo slap hierop? In brok zit ook vlees, en antibiotica verdwijnt niet door verhitting voor zover ik weet, dus brok is dan net zo vervuild. Plus de pesticiden op graan (of de aflatoxines als er geen/weinig pesticiden gebruikt zijn).

Dit was gewoon door een particulier opgestuurd naar een lab. En de uitkomst vond ik schrikwekkend. Tuurlijk zit dat ook in de brok en ons eigen vlees. Maar vraag me af of daar de controles niet groter zijn. Maar dat is zo een gedachte. Als je vers voert geef je toch heel wat meer vlees dan via brok. Ik eet zelf ook niet zo graag vlees meer. Hoeveel word er niet gesjoemeld met dieren voor de slacht. Neem alleen paarden.. er word zo weinig gecontroleerd. Hier zijn onze paarden ook al vaak behandeld met middelen die in de pas zouden moeten komen te staan en het paard zou dan ook geen slachtpaard meer mogen zijn. Toch kijken er maar weinig naar. En de resistentie voor antibiotica neemt steeds meer toe.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:22

xChantal94 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zie héél veel dierenartsen Royal Canin aanraden, de mijne ook. Ik heb geen flauw idee of dat is omdat het t beste voer is, of omdat ze ervoor betaald krijgen.

Een dierenarts kan zelf kiezen met welke voeding leverancier zij willen 'samenwerken'. Er zal vast een reden zijn waarom veel dierenartsen voor Royal Canin kiezen.
Ik heb gehoord dat er ook een praktijk met Carnibest zou werken,mweet alleen de naam niet. Dus het kan wel, een praktijk met KVV. Er zijn er blijkbaar alleen een flink aantal die er niet voor kiezen.

Daar heb je een punt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:25

Tannetje koning werkt met kvv onder andere. Zij heeft Bandit ontwikkeld.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:33

Meikje schreef:
Moos99 schreef:
Mag ik vragen waar jullie kennis vandaan komt van wat goede samenstellingen zijn qua percentages etc.? Ik wil echt wel het beste voor mijn hond, maar zover gaat mijn kennis echt niet, en de vraag is of ik zover ook wel wil gaan.

Hier staat de basisinformatie over het voeren van kvv: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv. Als je je echt beter wilt verdiepen, is dit een interessant artikel: http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv

Als je je echt wilt verdiepen in het rauw voeren van honden, kvv of barf, dan is Barfplaats een betere bron. Op het forum is een complete bibliotheek met informatie en uitleg. Er zijn ook diverse pro-vers dierenartsen te vinden.

Onze dames zijn 10 en 14, hebben de laatste 10 jaar geen brokjes gezien en alleen barf en kvv gegeten. Die van 14 is nog topfit op wat staar en doofheid na. Ook over titeren kun je veel lezen op Barfplaats.

blokje

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:16

Meikje, ik zou ook wel willen weten waardoor mijn zoontje reageert. Hij heeft een pinda allergie. En is gevoelig voor wasmiddel enzo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:37

Ik vind het trouwens overigens erg jammer dat kvv/barf problemen die da's zien hiermee wijden aan het voer. En niet aan de domme onkunde van de eigenaar zelf.

Wat onze da overigens toen wel opviel toen onze honden nog op kvv en barf stonden was hun super schone gebit.

Onze laatste boxer (hebben we afgelopen juli moeten laten inslapen) was vanuit de fokker al kvv gewent. Maar toch hebben we haar na 6 jaar op kvv toch ivm auto-immuun ziekte over moeten zetten naar brok.
Maar ook dat is een hele grote zoektocht geweest voordat we de voor haar juiste brok hadden gevonden.
Aan het einde had ze een tumor in haar keel en had moeite met het eten van brok (lees stikte er zowat in). Dus tja twijfel wat doen we.... Toch maar weer op de kvv, maar helaas zat ze binnen een mum van een tijd weer vol met bulten, zwol op van het vocht, benauwd. Dus was voor haar echt geen optie meer.
Dus toen tot het einde haar brokken geweld in water, en dat ging gelukkig wel goed.

Dus nee ik ben niet anti brok, al ligt mijn voorkeur bij rauw.
Voeren doe je met je verstand en door goed naar je dier te kijken (voeren met je ogen).

xChantal94, onze da is toen dealer geworden van Carnibest. Maar geen idee of ze dat nog steeds verkopen eigenlijk. Want kwam intern een dierenwinkel bij.

Edit, even gezicht op internet. Maar idd nog steeds kvv dealer van Carnibest
Citaat:
Veterinair Centrum Holland Noord.

Middenmeer
Hoornseweg 31
1775 RB Middenmeer
Tel. 0227-581234
Fax: 0227-581649

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:52

Mijn da zegt ook dat ze meer problemen ziet bij honden die op kvv staan, en dan inderdaad vooral in het maagdarmkanaal vanwege de bacteriën die in kvv zitten.
Mijn hond heeft een tijdje geleden zware diarree gehad, echt heel erg, en toen moest ik ook even helemaal geen kvv meer voeren, en heb ik een tijdje hill's da voer gevoerd. Een weekje later was het over, en ben ik nog een maand hill's blijven voeren. Daarna een heel klein stukje kvv erdoor gemengd, en de dag erna direct weer spuitpoep := Sindsdien heb ik ook geen kvv meer gehaald en voer ik alleen nog brok en natvoer.
Mijn zusje had een zelfde ervaring bij haar pup met kennelhoest. Die werd echt ziek door de kvv, ook flinke diarree, totdat hij over gezet werd op brok.
Ik snap dus wel dat dierenartsen het in veel gevallen aanraden om brok te voeren. Honden die ziek zijn of gevoelige darmen hebben kunnen schijnbaar behoorlijk heftig reageren op kvv.
Best apart.. ik heb 3 jaar lang zonder problemen kvv gevoerd, en dan ineens verdraagt ze het niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:03

Er zit ook verschil in welke KVV je voert en hoe je hond het er op doet. Ik ben niet zo'n fan van Lotgering bijvoorbeeld en smuldier voer ik ook niet.
Herby en best4dogs bevallen hier dan wel weer heel goed, terwijl er ook honden zijn die extra spiervlees nodig hebben bij best4dogs omdat de ontlasting anders te hard word, de mijne hebben daar geen last van.
Naast de KVV voer ik barf, bij beide wissel ik af door diersoorten en ik heb dus geen complete barf met een premix.
Hoeveel je hond nodig heeft hangt ook van de hond af, dat is even zoeken. Mijn kleinste reutje krijgt in verhouding een stuk meer dan de rest maar hij heeft dit ook echt nodig, anders word hij wat mager dus hij krijgt gewoon wat hij nodig heeft om mooi op gewicht te blijven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:57

Zwerte schreef:
. Mijn kat stond namelijk op KVV en het meest voorkomende probleem had ze dus last van: wormen. Ondanks goed ontwormen. Zij merken uit ervaring dat als je kvv voert, je maandelijks moet ontwormen om problemen te voorkomen. Dus als je praat over meer winst, zou KVV juist slimmer zijn want dan hebben ze winstmarge op het voer EN verkopen veeeeel meer ontworming. .

Ik zie hier helaas nogal wat onwaarheden..
Ook zo deze quote hier boven. Dit is dus echt niet waar hoor. Ik ken heel veel mensen die hun dier op vers hebben staan en dmv mest onderzoek gericht ontwormen. Zelden moet er ontwormd worden, zelfs een vriendin al 4 jaar niet! Ook verschillende mensen die meegedaan hebben met een groot onderzoek en alle honden die op vers staan hebben in die tijd geen ontworming hoeven hebben!

Daarnaast is het bij brok gewoon een kwestie van de ingrediënten heel goed lezen, zo word de "dierenarts lijn" vaak erg aangeprezen, maar lees het etiket en je weet dat je alsnog gewoon troep voert alleen dan voor 60 euro meer..

Ik voer uitsluitend zelf samengestelde menu's, nooit meer anders voor mijn honden! Ook mijn oudste heeft eerst gewoon brokken gehad (van Royal Canin tot Cavom) maar na de overstap zag ik pas hoeveel beter het vers voeren was. En inmiddels alweer jaren verder en 2 nesten op vers afgespeend :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:02

kiki1976 schreef:
Ik vind het trouwens overigens erg jammer dat kvv/barf problemen die da's zien hiermee wijden aan het voer. En niet aan de domme onkunde van de eigenaar zelf.

Wat onze da overigens toen wel opviel toen onze honden nog op kvv en barf stonden was hun super schone gebit.

Onze laatste boxer (hebben we afgelopen juli moeten laten inslapen) was vanuit de fokker al kvv gewent. Maar toch hebben we haar na 6 jaar op kvv toch ivm auto-immuun ziekte over moeten zetten naar brok.
Maar ook dat is een hele grote zoektocht geweest voordat we de voor haar juiste brok hadden gevonden.
Aan het einde had ze een tumor in haar keel en had moeite met het eten van brok (lees stikte er zowat in). Dus tja twijfel wat doen we.... Toch maar weer op de kvv, maar helaas zat ze binnen een mum van een tijd weer vol met bulten, zwol op van het vocht, benauwd. Dus was voor haar echt geen optie meer.
Dus toen tot het einde haar brokken geweld in water, en dat ging gelukkig wel goed.

Dus nee ik ben niet anti brok, al ligt mijn voorkeur bij rauw.
Voeren doe je met je verstand en door goed naar je dier te kijken (voeren met je ogen).

xChantal94, onze da is toen dealer geworden van Carnibest. Maar geen idee of ze dat nog steeds verkopen eigenlijk. Want kwam intern een dierenwinkel bij.

Edit, even gezicht op internet. Maar idd nog steeds kvv dealer van Carnibest
Citaat:
Veterinair Centrum Holland Noord.

Middenmeer
Hoornseweg 31
1775 RB Middenmeer
Tel. 0227-581234
Fax: 0227-581649

Ook dat kan met brokken ook prima. Onze honden hebben allemaal witte tanden zonder ook maar enige aanslag zelfs onze bijna 12 jarige. Maar heb ook honden gezien die op vers stonden en geen schone tanden hadden en regelmatig een tandreiniging moesten. dat heeft ook vaak niks met de voeding te maken maar met een stukje aanleg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:10

Het is een combinatie van aanleg en voeding. Aanleg door de tandvorm en tandkwaliteit, voeding door de hoeveelheid zetmeel die erin zit, de plakkerigheid (geperst plakt meer dan geëxpandeerd) en de schraapkwaliteit van het voer (de vorm en de grootte).

Poedels staan berucht om hun slechte gebitten, net als veel zeer kleine hondjes (chihuahuas, yorkies, maltezers). Kleine Boris (schnauzer x maltezer) krijgt renske vers. Dat is een natvoer (dus weinig slijt en veel plak) met daarin ook rijst (zetmeel) en hij krijgt er vaak extra rijst bij, toch zijn zijn tanden nog altijd in topconditie, terwijl hij ook vrijwel niet kluift.

Grote Boris (Rottweiler) krijgt sinds hij van ons is nutro choice brokken danwel royal canin duitse dog brokken en 2x per week een kauwstaaf (runderhuid). Hij stond op ultra budget brok en zijn tanden (samen met zijn beweging en zijn vacht) zagen er niet uit. We zagen de eerste maanden wekelijks zijn gebit schoner worden en het gaat nu wel trager, maar zijn gebit is dan ook niet meer bijzonder vuil. Er zit nog wel iets aanslag, maar weinig en het wordt nog steeds wel minder. Ondertussen krijgt hij er ook een bakje smuldier naast want hij is moeilijk op gewicht te houden (erfhond).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:11

Wij voeren kvv maar onze 14 maand oude kooiker heeft al tandplak/gele rand langs het tandvlees van de hoektanden. Dat viel me vies tegen. Nu dus was eendennekken en kkarkassen besteld voor het kauw werk. Hij kreeg niet wekelijks iets te kauwen. Maar hij kreef wel af en toe een eendennek. Runderhuidbotten heb ik in huis. Maar die vind hij niet fijn. Hopelijk helpen de eendennekken en karkassen als we ze metmeer regelmaat geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:15

blokje schreef:
Wij voeren kvv maar onze 14 maand oude kooiker heeft al tandplak/gele rand langs het tandvlees van de hoektanden. Dat viel me vies tegen. Nu dus was eendennekken en kkarkassen besteld voor het kauw werk.

Dat bedoel ik dus :) Er word altijd gezegd vers honden hebben mooie schone tanden maar dat is niet zo. Net als dat bij brok ook niet altijd is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:17

Wat voor kvv voer je? Een zetmeelloze kvv wil ook nog wel eens helpen.

Mijn honden krijgen iedere avond een dentastix. Ze vinden het heerlijk en gezien ze voor allerlei dingen hun neus ophalen vind ik dat wel erg prettig. en misschien helpt het bij hun tanden, eigenlijk interesseert me dat nog het minst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:21

Mizora schreef:
Wat voor kvv voer je? Een zetmeelloze kvv wil ook nog wel eens helpen.

Mijn honden krijgen iedere avond een dentastix. Ze vinden het heerlijk en gezien ze voor allerlei dingen hun neus ophalen vind ik dat wel erg prettig. en misschien helpt het bij hun tanden, eigenlijk interesseert me dat nog het minst.

Die van mij kreeg enorme tandplak van Dentastix ;(. Nu ik dat niet meer geef, is zijn gebit een heel eind schoner.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:23

Ik zal erop letten. Ze hadden lichte aanslag, maar ze krijgen de dentastix nu pas een paar weken, dus ik houd het gewoon in de gaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:25

Ik hoop dat die van jou er geen last van krijgen :). Het product doet bij Boor iig niet wat het moet doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:28

Dentastix helpen inderdaad niks of zorgen voor meer plak. Beter een goed kauwbot of een andere natuurlijke snack. Gezonder en helpt beter.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:29

Die van ons kregen wel degelijk te kauwen, en niet uitsluitend kvv.
Maar dat met da het wel kon zien, juist de oudere van het stel die eigenlijk ook niet voor kvv voeren was. Laat staan voor barf.
Maar bij haar kon je uiteindelijk wel duidelijk zien aan haar gebit dat ze over ging op brok. En had evengoed genoeg te kluiven aan gewone kluiven (dus geen barf botwerk zeg maar)
Overigens ben ik ook geen fan van bv Lotgering, je hoort daar best veel klachten over. Idd dieren ervan aan de diarree gingen en het rook alsof het bedorven was.

Herby zelf ook goede ervaringen mee. En met zelf samen stellen weet je precies wat erin je hond/kat gaat.

Onze hond vroeger thuis kreeg ook zijn laatste jaren kvv (voornamelijk rodi) en die deed het er super op, veel beter dan op brok.
Mijn moeder heeft nu 2 andere honden (Spaanse straathonden) en die doen het dus niet goed op kvv. Maar wel op een brok, net als mijn laatste boxer.

Maar goed zoals ik al eerder zei, kijk naar je eigen dier, voer met je ogen en gebruik je verstand

Dentasticks vind ik ook niks. Vind ze nog ongezond ook

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:30

Ik gaf het hem omdat hij het bij zijn vorige eigenaren kreeg en het zo lekker vindt. Maar nu volledig van afgestapt.

Om te kauwen krijgt hij nu kippennekken, ribben, karkassen, maar ook 'botten' van gedroogde huid. Vindt hij erg lekker.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:32

Ik voer, net als een aantal anderen hier, zelf samengesteld. Mijn teefje kreeg op brokken bulten, jeuk en dronk ongeveer 6-7 bakken water per dag.
Op RC brokjes werd het nog erger. Ik was al wel geïnteresseerd om vers te gaan voeren, dus een doos kvv gehaald en binnen een week werd mijn meisje van een stille hond (van toen 9 maanden) weer een energieke pup. Mijn reu heeft nooit iets anders als vers vlees gehad.
Onze dierenarts vind vlees (indien goed samengesteld of een goede kvv) inderdaad het beste. Mijn zus haar hondje had darmontsteking, maar nee, niet van haar vertrouwde verse hap afhalen, gewoon blijven voeren, wel AB. En ja, vlees zit vol AB. Granen en rijst vol met pesticiden. Aan brok word dan ook nog een hoeveelheid E-nummers toegevoegd. Laten we eerlijk zijn, wat is nu nog echt gezond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:06

Ik voer mijn honden Carnivoer, dat is KVV ontwikkeld door oa een dierenarts :D
Probleem opgelost :Y)
Toen ik er laatst over begon hier in de kliniek kreeg ik meteen een hele stortvloed over me heen van hoe slecht dat soort vleesmaaltijden wel zijn.
Maar toen ik zei dat het door een echte dierenarts is ontwikkeld stond de DA van de kliniek hier met zijn mond vol tanden. Hij kan natuurlijk niet een collega aanvallen zonder kennis van zaken te hebben }>

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:28

Zelf hebben wij de honden ook een tijdje vers voer gegeven, maar zoals ze bij mij op de opleiding (diergeneeskunde) zeiden 'honden zijn geen wolven dus voer ze ook niet zoals wolven''. De nadelen van vers voer zijn dat het een vers product is en dus onbewerkt en bederft snel. Daarnaast is de samenstelling niet constant, de ene keer zit er wat meer pens in, de andere keer wat meer lever. Het vlees wat erin zit is restvlees van de slachterijen. Dit is vlees wat wij ook prima kunnen eten, maar wat in onze cultuur niet gegeten wordt. Dit is dus goedgekeurd vlees en even veilig om te eten als de gehaktbal die je in de winkel koopt. Echter is het dus onbewerkt en kunnen wormen en bacteriën overleven als het niet goed en lang genoeg ingevroren wordt. Het gaat vaak fout bij de eigenaar thuis, laat het te lang buiten de koeling. Voor honden met gevoelige darmen is constante samenstelling belangrijk en is vers vlees dus niet goed. Zelf voeren we nu weer brok en merken bij onze darmgevoelige hond dat het zeker werkt, de ander leeft op allebei even goed. Op de faculteit merk ik ook dat er dierenartsen zijn die fel tegen vers voer zijn en ook dierenartsen die zich er niet echt over uitspreken. Zelf ben ik voor brok vanwege de constante samenstelling en dat het niet bederfgevoelig is.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:41

Wil_Fem schreef:
Zelf hebben wij de honden ook een tijdje vers voer gegeven, maar zoals ze bij mij op de opleiding (diergeneeskunde) zeiden 'honden zijn geen wolven dus voer ze ook niet zoals wolven''. De nadelen van vers voer zijn dat het een vers product is en dus onbewerkt en bederft snel. Daarnaast is de samenstelling niet constant, de ene keer zit er wat meer pens in, de andere keer wat meer lever. Het vlees wat erin zit is restvlees van de slachterijen. Dit is vlees wat wij ook prima kunnen eten, maar wat in onze cultuur niet gegeten wordt. Dit is dus goedgekeurd vlees en even veilig om te eten als de gehaktbal die je in de winkel koopt. Echter is het dus onbewerkt en kunnen wormen en bacteriën overleven als het niet goed en lang genoeg ingevroren wordt. Het gaat vaak fout bij de eigenaar thuis, laat het te lang buiten de koeling. Voor honden met gevoelige darmen is constante samenstelling belangrijk en is vers vlees dus niet goed. Zelf voeren we nu weer brok en merken bij onze darmgevoelige hond dat het zeker werkt, de ander leeft op allebei even goed. Op de faculteit merk ik ook dat er dierenartsen zijn die fel tegen vers voer zijn en ook dierenartsen die zich er niet echt over uitspreken. Zelf ben ik voor brok vanwege de constante samenstelling en dat het niet bederfgevoelig is.

Maar als je zelf samenstelt is de voeding juist wel constant, tenminste ik werk met percentages en dan netjes afwegen.