Als de kans van slagen nihil is en de hond kan zich niet ontlasten, is het dan niet beter om afscheid te nemen TS. Ik vind het zo'n vreselijk sneu verhaal als ik eerlijk ben.
Daar heb ik wel ervaring mee, echter niet met betrekking tot een hernia maar mbt zeer slechte gewrichten. Mijn hond heeft 3 behandelingen gehad en het is echt een wereld van verschil. Waar ze eerst nauwelijks kracht en souplesse had in de poten is ze nu weer zo soepel als een jonge(re) hond. Acupunctuur heeft zichzelf zeker bewezen.
Sansevieria
Geplaatst: 24-02-16 13:28
Ja, hier ook ervaring met acupunctuur. Wij waren bij een hele goeie...en die heeft nog veel voor mijn epilepsie hond kunnen doen. Ook voor zijn rug. Pijnbestrijding o.a., ondersteuning van de organen/algehele conditie. (Aangezien de anti-epileptica nogal ongezond zijn voor lever/nieren van een hond)
Een angst-hond met laser-acupunctuur behandeld, die is er ook op vooruit gegaan.
Maar of dat jouw hond nu kan helpen, geen idee?
Anoniem
Geplaatst: 24-02-16 13:40
Ze heeft vandaag dus een paar keutels gepoept, en mn vader kon haar blaas vinden. We gaan vanavond nogmaals proberen hem zelf te legen. Ook was ze vandaag behoorlijk brutaal/ in een speelse bui en een stuk actiever dan gisteren. Ze heeft heeeeeel lichtelijk spierspanning in dr staart terug wat een goed teken is (moest even een paar keer goed kijken maar ze leek toch echt een beetje te kwispelen/ wiebelen met dr staart, ook kreeg ik een klein beetje tegendruk toen ik met mn vinger haar staart bij de aanzet omhoog duwde).
Mn ouders hebben besloten dat ze haar geen narcose meer aan gaan doen, dus als we het niet zonder narcose kunnen helpen dan zal morgen de beslissing gemaakt worden. Mn ouders hebben ook al besloten dat ze de dierenarts aan huis laten komen om haar in te laten slapen zodat ze gewoon in haar vertrouwde omgeving is.
Mocht het wel de goede kant opgaan met terug staart-spanning en thuis kunnen plassen/ poepen dan kijken we sowieso tot dinsdag af. Mn ouders zijn wel geinteresseerd in accupunctuur, want dat lijkt goed te helpen bij het soort hernia dat hun hond heeft.
Ik snap niet waarom je de hond gewoon niet in de auto laadt en naar Aharon rijdt.
Ik vond prijs toendertijd meevallen. Heeft ons in totaal iets van 600 euro gekost inclusief bezine. Maar die 2 uur heen rijden en 2 uur terug rijden was het ons waard.
weten ze 100 procent zeker dat het een hernia is? Mijn hond is ook verlamd geweest aan de achterkant. Was echter een ruggenmerginfarct. Lijkt verschrikkelijk veel op een acute hernia. Er is dan bij de hond een ader verstopt waardoor (een deel) van de rug geen bloed en zuurstof krijgt met als gevolg verlamd. De hond heeft echter GEEN pijn. En bij een hernia juist heel veel. Bij een hernia moet de hond meestal weken geheel op rust( In de bench) en aan de pijnstillers. Bij een ruggenmerginfarct moet de hond zoveel mogelijk gestimuleerd worden op "te "lopen" en er is geen medicatie voor. Het lichaam maakt zelf een nieuwe bloedtoevoer. Er is bij een infarct ook geen zwelling oid. Dexter was zwaar verlamd, kom alleen nog maar helemaal plat liggen. Wij moesten ook met een handdoek om de achterkant hem laten "lopen". Zijn plas liet hij de eerste dagen lopen, later moesten wij zijn blaas leeg drukken. ( en omdat je die nooit helemaal leeg krijgt had hij dus ook bijna gelijk blaasonsteking door de gifstoffen, dus toen kreeg hij antibiotica). De eerste drie dagen at hij heel weinig en poepte hij niet, later liep het er wel uit. Vooral voedsel geven waardoor hij wat dunner poepte, zoals blikje. Wij moesten hem elke drie uur op zijn andere zijde liggen tegen het doorliggen. Die eerste week was verschrikkelijk zwaar en heb ik tranen met tuiten gehuild. Maar na een dag of 5 kon hij opgericht liggen. Na een week kon hij als we hem neerzette de handdoek om zijn buik een half minuutje los laten zonder dat hij omviel. Na 10 dagen kon hij zelf opstaan. en na twee weken kon hij zelfstandig een stukje lopen. Het herstel duurde heel lang. Pas na 4 maanden kon hij een uur lopen. Na een half jaar ben ik met hem naar de fysio gegaan. De voorkant was overbelast en hij bleef heel erg wankelig lopen. Nu zijn we een jaar verder en hij is bijna 100 procent hersteld. Hij loopt nog een klein beetje atactisch en hij tilt geen poot op bij het plassen. ) hij plast nu gehurkt. Beter als dit wordt het niet. Maar hij kan gewoon alles doen, is supervrolijk en actief. We kopen met gehoorzaamheid GG2-FCI OB2. Ook doen wij aan agility. Een wedstrijdcarriere zit hier niet in. Hij kan niet goed zijn officiele hoogte springen. Hij mist toch dat beetje kracht om een heel parcours te springen, dus wij doen dit lekker recreatief is een lager maatje. ook fietsen, steppen, uren wandelen, spelen wij volop. Gelukkig dat wij een DA hadden die dit gelijk constateerde en een goede prognose voor de toekomst had. Afhankelijk van de ouderdom van de hond, kunnen honden zelfs helemaal herstellen. Dus als een hond nu niet kan plassen, lopen en poepen kan je toch soms nog hoop houden. Dexter was 1,5 toen dit gebeurde. Hij is nu 3,5 en mijn allergrootste vriend! Heel veel sterkte.
Anoniem
Geplaatst: 24-02-16 22:40
De dubbele hernia is doormiddel van rontgenfotos vastgesteld. De vernauwing zit aan de onderkant van de wervels. 1 vlak achter dr ribben, en 1 tussen dr heupen en staart.
Helaas is het plassen vandaag nog niet weer gelukt, en vanwege de achteruitgang en de ernst van de klachten zal ze morgen thuis worden ingeslapen.. (Tenzij er een wonder gebeurt en ze morgen wel dr staat kan beheren of plassen..)
Wij opereren wekelijks honden aan hernia's. Als er eigenaren zijn die niet meer verder willen dmv operatie dan geven we de honden een methyl infuus en moderin mee naar huis. Dit verlaagd de druk op het ruggenmerg. previcox is alleen meer pijnstillend en zal weinig verschil maken. Erg jammer dat opereren geen optie is daarmee is de kans vrij groot dat de hond weer normaal kan functioneren, maar ik begrijp ook dat de kosten niet voor iedereen haalbaar zijn (ik vind de 4000eu die hier ergens genoemd werd trouwens wel belachelijk hoog, maar de helft zal het zeker zijn)
Opereren is geen optie, niet vanwege het budget maar omdat het gewoonweg geen optie is. De dierenarts die ons dit vertelde voert zelf zulke operaties uit, en hij zag er geen kans in. Toen kwispelde ze overigens nog wel met dr staart, vanaf die middag niet meer.
Niet iedere hernia is te opereren. Bij onze hond ook niet. Dit is beoordeeld door een kundige da, en ook bevonden door een 2e lijn kliniek. Misschien niet zo bedoeld maar vind het best wel kwetsend overkomen, alsof die keuze gemaakt word met het oog op geld.
rensju
Geplaatst: 25-02-16 08:46
Op www.nvfd.nl kan je dierfysiotherapeuten in de buurt opzoeken. Ik zou iemand kiezen die aquatraining aanbied, mocht je dit nog willen proberen. Succes
Anoniem
Geplaatst: 25-02-16 08:49
De afspraak voor het inslapen is inmiddels gemaskt. Ze heeft nu ook geen eetlust meer en drinkt ook niet meer. Om 17 uur zal ze thuis worden ingeslapen..
Iedereen heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen. We hebben er veel aan gehad! Helaas was de dubbele hernia van onze hond te complex, en kans op genezing te gering dat het voor haar toch het einde is.. Ook omdat ze niet meer kan plassen of poepen, en we haar niet onder narcose willen brengen voor een katheter met onze slagings-kansen.