Wat magere hond bij voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:21

Lepeltje schreef:
En ik denk inderdaad dat het voor magere honden met een hoog energie niveau kan helpen om ze op gewicht te houden.
Met vers vlees wordt het ook lastig als je hond slecht reageert op rund denk ik.. Of je moet het zelf samen gaan stellen, maar dan moet je er echt goed op letten dat je divers voert (en je moet rund dus al overslaan)

Naast rund bestaan er nog heel wat andere diersoorten.
Als je het goed wil doen geeft men 5 verschillende soorten per week en er is een zeer ruime keuze van paard tot struisvogel en van Kip tot hert en van zalm tot geit daarnaast zijn er diverse middelen waarmee je op een natuurlijke manier kunt aanvullen dat vind je allemaal op barfplaats.

Met 1 soort brok voer je dagelijks het zelfde er is geen betere manier dan rauw als in kvv of barf om juist heel gevarieerd te voeren zeker i.c.m visolie, ei en omega capsules. Ik zou zeggen verdiep je er eens in +:)+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:57

Even vluchtig door de reacties gelezen, maar jullie vergeten allemaal iets essentieel. De hond is èn een stafford èn pas één jaar. De hond is nog volop in de groei, het is vrij normaal dat hij ietwat aan de magere kant is, zeker rond deze leeftijd. Onze hond was ook een scharminkel en dat trok op gegeven moment zelf weer bij. Zeker als de hond ook nog een voedselallergie heeft, dat is niet handig.

De kunst is juist om niet teveel gekke dingen te gaan doen met voer, je moet een voor hebben waar meer energie in zit dan de hond verbruikt. Ook is het wellicht het proberen waard om te voeren voor de nacht, dat heeft bij ons ontzettend geholpen en we doen het nog steeds. 'S nachts neemt het lichaam van de hond de meeste energie op uit het voer, welk voer dat ook is.

Ik vind dat er hier flink wordt gehamerd op KVV, terwijl dat niet perse nodig is. Wij voeren het zelf ook in combinatie met een brok van Prins (de Super Active), en dat werkt prima. Maar als jij dat niet prettig vind, dan moet je het niet doen.

Wat betreft Prins, tijdens mij studie onderzoek gedaan naar verschillende voermerken, samenstellingen etc. En Prins kwam toch als een van de betere merken eruit, wij voeren het nu vier jaar, zowel puppy, active & resist tijdens nieuwjaar en niks dan lof!

Vanuit de fokker kregen we Purina mee, dat is pas troep, wat een vettige rommel.

Hetzelfde geldt voor Royal Canin, Eukanuba, nog nooit zoveel ellende in één zak gezien. Was ook een van de merken waar we niet welkom waren in fabriek voor een kijkje / interview.

Ik zou eens naar een voedingsadviseur gaan als jou dat persoonlijk gerust kan stellen.

Maar ik persoonlijk zou even afwachten tot de groeispurt achterwege is, dan komen die spekjes vanzelf.

Anoniem

Re: Wat magere hond bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:32

KVV werkt in mijn ervaring altijd nog het beste. Ik ben erg te spreken over Carnivoer maar er zijn wel meer merken KVV die ook heel goed zijn.
Al die geextrueerde hondenbrokken bevatten vaak meer industriële afval waar een hond niet veel aan heeft dan daadwerkelijke gezonde voedingsstoffen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:37

wij voeren nu vers vlees in worsten van een kilo die bevroren aankomen , onze hond is ook niet de dikste en is in korte tijd 2 x geopereerd omdat hij ziek was. nu lees ik wel eens dat je ook vers vlees compleet hebt? welk merk vers vlees raden jullie dan aan, waar echt van alles in zit? hij krijgt er wel brok naast, maar die is geperst dus dat kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:57

Ik voer zelf Lotgering (op het moment de rollen rund, lam en kip, eend en paard en kalkoen en zalm). Maar hoor ook hele goede verhalen over Degomeat en Carnibest.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:16

ik ga eens voor de carnibest rollen kijken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:41

Ik denk dat wat het allerbelangrijkste is is dat deze hond extra vitaminen/mineralen/voedingsstoffen binnen krijgt.

Zo was er een docu over iemand die puur en alleen wit brood en hagelslag at. Ondanks dat dat energie tot en met is, was deze man broodmager. Het lijf heeft namelijk nog steeds een tekort en gaat dit dan maar halen door zichzelf af te breken.
Niet voor niets ook dat een dier zijn eigen spieren op gaat eten wanneer hij ondervoed is.

Jouw hond heeft een tijd lang heel veel diarree gehad en gebraakt. En heeft hierbij niet alleen maar 'geen energie' binnen gekregen, maar ook geen vitaminen/mineralen. Daarbij KOSTTE het wel energie, vitaminen en mineralen.

Als ik dan kijk naar de brok, is dit vooral energie in de vorm van een koolhydraat. Helaas weinig voedingsstoffen in rijst. Ik zou dan ook graag meer eiwit en vet willen zien, die wel meer voedingsstoffen bevatten.

En tja, ook dan kom ik op rauw vlees uit als makkelijkste toevoeging. Rund en tarwe zijn prima te omzeilen bij KVV. Je zou ook contact op kunnen nemen met een dietiste om te vragen hoe je nu het beste deze (waarschijnlijk) tekorten aan kunt vullen.
Kost je 100 euro, maar dan heb je wel een degelijk advies en een dietist heeft nog veel meer opties dan rauw vlees. Weet precies wat allemaal mogelijk is.

Hoe dan ook, het komt er op neer dat ik denk dat wat je nu voer te eenzijidig is en je dus wel je hond tekort doet. Verder verplichte rust geven na het eten, zodat het lijf rustig de tijd krijgt om te verteren en alles op te nemen. Te snel beweging zorgt ervoor dat het eten sneller weer verbrand is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:18

@KimD

Ik ga met je mee in het eerste stukje.
Een stafford van net een jaar is juist wenselijk als die wat schraler is.
Vandaar had ik graag een foto gezien.

De heup botjes zie ik bij ons hondje ook. Maar bij grotere rassen vind ik het vaak fijner om een rib te zien. Beter dat dan een moddervet ding ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:23

rockey schreef:
wij voeren nu vers vlees in worsten van een kilo die bevroren aankomen , onze hond is ook niet de dikste en is in korte tijd 2 x geopereerd omdat hij ziek was. nu lees ik wel eens dat je ook vers vlees compleet hebt? welk merk vers vlees raden jullie dan aan, waar echt van alles in zit? hij krijgt er wel brok naast, maar die is geperst dus dat kan.

Wij hebben nu darf. Daar hebben ze complete plakken daar zitten meerdere diersoorten in. Dat krijgt toots 4 dagen in de week de overig 3 dagen vullen doen we nu kip, kalkoen, zalm, Geit, enzz om toch ook wat afwisseling te geven. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:26

Hier ook een hyperactie e border collie die niet op gewicht wilde blijven. Net een wandelend skelet maar wel energiek etc.

Over gestapt op lotgering. Is iets wat vettig en hij blijft super mooi opgewicht!

Hoeveel gram hij krijgt weet ik niet. Ik voer op het oog. Issie iets te zwaar? Dan krijgt ie wat minder. Issie wat te mager, dan krijgt ie iets meer...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:38

Geen pasta gaan voeren hoor. Dat kan gaan klonteren in de maag met een maagkannteling als gevolg... mee gemaakt met een hond en dat is geen pretje

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:48

Het is een jonge hond die nog groeit rustig blijven voeren waar jij je goed bij voelt en wat hij wil eten.
Ik voer brokken me honden vinden het prima tussendoor eten ze alles wat ik hun voor de neus hou, van rauwe wortels gekookte aardappels en alles wat nog goed is en ik dus zonde vind om in de kliko te gooien gaat in m'n 4potige kliko's.