Asielkat adopteren, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:51

Lekker laten doen ze vinden hun plekje vanzelf wel
Ik heb een niet trauma kat en die heeft ook een week zich af en toe laten zien
En soms ligt hij nog verstopt en hij woont hier al 4 jaar ofzo
Ik laat ze hier gewoon
Willen ze op schoot dan komen ze willen ze zich een dag niet laten zien ook prima
Ze weten waar hun eten staan en waar de kattenbak is. . Succes. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:54

Goof schreef:
Zo gingen de eerste dagen van mijn kat ook. Zij was een jaar oud en kwam bij een meid vandaan die er eigenlijk geen zin meer in had. Kat was doodsbang en heeft zo'n 2,5 dag onder de bank gewoond. Prima, moet ze lekker doen, kan ze alles overzien en overdenken. Negeren, ze komen toch vanzelf wel, katten zijn te nieuwsgierig om niet te komen :D

Oh dan was die van jou nog snel :') .

Wij hebben ook een trauma kat uit het asiel. Inmiddels is hij 12 jaar, maar die heeft echt de eerste maand in de kast onder de trap gezeten. We hebben hem daar gewoon laten zitten, de deur op een kier en vooral GEEN eten gegeven in de kast. Dan moest hij er 's nachts wel uit komen om te gaan eten en zoals Goof zegt, om op onderzoek uit te gaan. Vooral negeren en laten gaan. Nu, zijn we 10 jaar verder en heeeeel langzaam wordt hij steeds stoerder, ligt op de bank, op schoot, komt soms knuffelen en gewoon in zijn mandje en blijft hij daar ook meestal liggen als er iemand binnenkomt. Als er in 1 keer veel mensen (2 of 3) binnenkomen dan rent hij snel naar boven en gaat onder het dekbed liggen. Prima, lekker laten liggen en als hij hoort dat het weer rustig is komt hij weer naar beneden.

Mijn ervaring is inderdaad de kat gewoon zijn/haar gang laten gaan en vooral niet dwingen. Maar het kan soms erg lang duren......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:55

Het gaat zo te horen al super goed... ze verstopt zich wel maar ze loopt ook al door het huis.
Zou spullen als voerbakjes en kattenbak niet teveel verslepen. Ze gaat ze wel opzoeken als ze al zoveel door het huis loopt (al is het 's nachts) en dan weet ze wel waar ze staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:01

[***] schreef:
Goof schreef:
Zo gingen de eerste dagen van mijn kat ook. Zij was een jaar oud en kwam bij een meid vandaan die er eigenlijk geen zin meer in had. Kat was doodsbang en heeft zo'n 2,5 dag onder de bank gewoond. Prima, moet ze lekker doen, kan ze alles overzien en overdenken. Negeren, ze komen toch vanzelf wel, katten zijn te nieuwsgierig om niet te komen :D

Oh dan was die van jou nog snel :') .

Die van mij was ook geen trauma-kat. Ze heeft er echter wel een jaar ofzo over gedaan voor ze wat vertrouwder met mensen werd.

TS, verplaats de kattenbak en het voer niet naar de bank. Waarschijnlijk is ze vannacht allang op onderzoek uit gegaan en weet ze waar alles staat. En zo niet gaat ze dat vanzelf doen. Als je alles voor haar neus neerzet zal ze ook niet rond gaan kijken.

_Nelleke_

Re: Asielkat adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:03

Mijn niet-trauma kat heeft de eerste 2 weken onder de bank geleefd. Niet teveel aandacht aan schenken, komt vanzelf goed. :)

Heb je al een foto TS?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:05

Okee dan laat ik de spullen in mn slaapkamer staan. Maar zal ze snachts dan wel de kattenbak durven gebruiken? Of durven eten als ik daar slaap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:07

itsmi schreef:
Okee dan laat ik de spullen in mn slaapkamer staan. Maar zal ze snachts dan wel de kattenbak durven gebruiken? Of durven eten als ik daar slaap?

Dat denk ik wel. Als het maar gewoon op een vaste plek staat. Kan ze er overdag ook gewoon bij?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:08

Ik zou niet teveel focussen op dat trauma gebeuren.De kat vindt zichzelf niet zielig dus waarom zou jij dat wel doen. Lekker gewoon doen wat je altijd doet. Niet teveel gaan slepen met kattebak of voer.
Wij hebben ook een asielkatje, niet zo extreem als jouw kat maar wel twee keer teruggebracht door mensen die haar toch niet zo leuk vonden toen ze van stress in huis plaste, waarschijnlijk ooit bij een broodfokker vandaan gehaald vanwege het leuke kleurtje en op straat beland.
Het blijft een schrikkerig katje, vooral wat betreft onverwachte geluiden van mensen maar ze redt zich prima. Wij negeren dat gewoon.
Het komt wel goed echt, vooral nu ze zich al lekker warm op de bank heeft geinstalleerd onder een dekentje :')
Katten kunnen echt voor zichzelf zorgen maar geef ze die tijd en ruimte.
Het komt goed en jij doet het goed.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:09

_Nelleke_ schreef:
Mijn niet-trauma kat heeft de eerste 2 weken onder de bank geleefd. Niet teveel aandacht aan schenken, komt vanzelf goed. :)

Heb je al een foto TS?

Afbeelding
Maar zo'n foto bedoelde je vast niet haha! Ze ligt onder de rode deken.

Afbeelding

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:11

Slim toch :D lekker warm en hoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:12

Wat een leukerd! Komt vast helemaal goed met poezel.

Goed voer kan ook een hoop doen tegen stress. Als het lijf hard moet werken om de slechte kwaliteit voer te verteren kan dat ook extra energie kosten en stress opleveren.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:13

@ [***], ja alle deuren staan open dus ze kan er gewoon bij. Heb een appartement dus alles op 1 verdieping. Het is overzichtelijk en klein. Voor mij dan, voor haar zal het wel groot zijn..
Ze kab dus ten alle tijden bij voer water en kattenbak omdat ik die schuifdeur open laat.

@ justkid, dank voor je berichtje. Fijn om te horen dat ik het goed doe!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:14

@ nelleke, ze krijgt Royal Canin fit 32, hetzelfde voer wat ze ook bij vrujwilliger kreeg. Wilde overgang zo soepel mogelijk maken en dus ook hetzelfde voer blijven geven...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:16

Lekker bekkie heeft ze!
Ik sluit me aan bij justkid; behandel ze niet als een zielige kat dat is ze niet. Ze heeft een geweldig huisje, ze moet enkel wennen. Bij de een duurt dat een paar dagen, bij de ander een paar maanden. Komt vanzelf goed!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:18

Bedankt allemaal! Echt fijn om te lezen en fijn om jullie tips te horen. het is fijn om een achterban als jullie te hebben als ik ergens mee zit! Ik hoop dat ze snel went en weer helemaal de oude wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:26

Oooh wat een schattig dier!

Ik zou lekker zo doorgaan zoals je nu doet. Beest heeft een prachthuis en baasje gekregen +:)+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:14

Wilde al eerder reageren op dat stukje dat het zo goed ging bij de vrijwilliger met aaien en zo maar dat vond Mevrouw hier niet zo'n plan en saboteerde de boel door op de toetsen en voor het scherm te lopen. Heerlijk, katten :') .

Fijn dat je ze ondertussen al thuis hebt! Katje moet inderdaad nog heel wat wennen maar, zoals al gezegd, als je ze gewoon haar gang laat gaan komt het vast wel goed. Zelf ook niet al te veel op je tenen gaan lopen, laat ze ook maar wennen aan je vaste woongeluiden. Dat ze 's nachts al wat rond doolt is al wat en als ze zo onder een plaid zich zeker genoeg voelt dat je er aan mag komen is ook al heel wat.
En misschien vindt ze dat wel het toppunt van zaligheid, zo onder een plaid. Die van mij is al lang niet angstig meer maar ligt puur recreatief regelmatig onder dekentjes, grand foulards of in rondhangende jassen of vesten.

Maar het is inderdaad moeilijk om te zien als ze zo angstig zijn...Ik heb hier net klussers in huis gehad (en straks komt er nog een setje) en dat vond mijn kat dus Niet Leuk. Dat koppie met die grote angstige ogen onder het bed :(:) . Maar ze zat daar in ieder geval veilig en op de meest rustige plek en meer kan ik op zo'n moment toch niet doen, zo'n graaiende hand, hoe goed bedoelt ook, is dan ook alleen maar eng. Nu ligt ze gelukkig alweer met een bol buikje lekker op te warmen in haar doos boven de verwarming. Veel fijner om naar te kijken ook.

Wat een ontzettend lief kopje trouwens...Kan me erg voorstellen dat je daar als een blok voor gevallen bent. Wat een schatje. <3

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:16

En hoe heet ie/ze eigenlijk ook alweer?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:25

Wat een mooie stap heb je genomen TS, ook al heeft het wat lang geduurd met die vrijwilliger.
Wij hebben nu thuis 4 (opvang / asiel) katten waarvan er ook eentje zo verlegen is als wat jij beschrijft.
Het vervelende is nu dat één van de andere katten sinds een half jaar nogal naar tegen die verlegen kat doet elke keer nadat die contact met ons heeft gemaakt en nu ons dus maar uit de weg gaat.
Erg sneu voor dat dier. We gaan voor haar dus op zoek naar een huisje zoals jij dat nu beschrijft voor deze verlegen asiel kat en het is goed om te lezen dat dergelijke plekjes wel degelijk bestaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:28

wat leuk dat je dit doet!
Een tip. Koop een lekere hoge krabpaal. Dan kan ze lekker vanaf haar veilige plekje daarop de ruimte in de gaten houden. Ik heb zelf deze, en mijn katje kan uren bovenaan in het holletje liggen waar ze beschud ziet en toch lekker kan rondkijken: https://nl.vidaxl.be/p/290691/kattenkra ... e_101=2479

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:58

@pluizebolpum haha ik hoop dat ze dat hier uiteindelijk ook gaat doen! Kan niet wachten ;) Maar eerst moet ze zich even op haar gemak gaan voelen bij mij thuis... Ze beweegt wel af en toe onder de deken gelukkig, volgens mij is ze zich nu aan het wassen ..

Hopelijk gaat ze vannacht weer verder op ontdekkingsreis!

En bedankt! Ik ben inderdaad verliefd geworden op haar koppie! Ze heeft zo'n lief smoeltje!

@ Zoe, ja die heb ik al! Maar daar is ze nog niet op of in gaan zitten...

@ Nickeltje succes met het zoeken naar een ander huisje. Ze bestaan zeker! Als ik deze kat niet tegen was gekomen dan was ik voor een ander "projectje" gegaan...

@ [***], dank :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:03

Yeahhhhh mijlpaal! Ze is op de kattenBak geweest! Ze is dus onder dekentje vandaan gekomen terwijl ik hier in de huiskamer zit! Dapper poezemeiske! Nu brnieuwd of ze ook weer terug durft te komen. Daar liggen ook haar brokjes en water dus hoop dat ze dat ook gelijk een beetje eet... Ze had wel de kattensnoepjes gegeten die ik haar gegeven had. Niet uit mijn hand maar wel toen ik wat verder weg ging zitten.
Ze doet het al zo goed, en dat terwijl ze er nog maar 24 uur is!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:05

Top! Wij hadden oko een bange kat, maar in het asiel was ze wel heel sociaal.
Je kon d'r niet aanraken niet in de buurt komen of ze rende weg (maar hee de eerste avond zat ze wél lekker bij mij op de grond! XD), en gewoon rustig praten, klein blijven en vooral d'r gang laten gaan kotm goed :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:33

Kat is onder de deken vandaan gekomen gister en er niet meer onder gaan liggen! Heeft de kamer verkend waar ik bij was. Heeft vannacht op bed enorm veel knuffeltjes gegeven en gekregen en heeft op de vensterbank en op bed geslapen. Flink gegeten en gedronken! Het is een knap kattenmeisje!

Ze ligt nu wel weer onder het bed te tukken, maar als ik roep en met haar ga spelen komt ze er wel onder vandaan. Ze vindt het vooral leuk om op bed te liggen en te kroelen.
Mag haar overal aaien en ze gaat er helemaal voor liggen dan op bed!

Super vooruitgang in zo'n korte tijd! We hebben afgelopen nacht dus heel veel geaaid en gekroeld en maar weinig geslapen. Zij ligt nu te tukken, ik ben intussen ook toe aan een powernapje haha!

Nu nog de stap dat ze ook overdag gewoon relaxt rondloopt en overal komt. En dat ze tevoorschijn komt als ik thuis kom. Dan is ze toch eerst eventjes bang en kruipt ze onder het bed.

Maar supergrote stappen heeft ze gezet! Maandag eind vd middag was ze er pas, heel bang en verstopt en in de nacht van dinsdag op woensdag is het ineens een heel ander katje! Lief en aanhankelijk!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:36

En toch denk ik wel dat het scheelt dat ze je in de bekende, vertrouwde omgeving van het vorige adres al een beetje heeft leren kennen, net zoals dat het waarschijnlijk scheelt dat de vrijwilligster haar gebracht heeft. Hele kleine dingen die voor zo'n dier toch al behoorlijke verschillen maken :)