Hond wel of niet in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:48

noor14 schreef:
Zodra ze binnen hun behoeften gaan doen maken wij er meestal ook een eind aan...
Hoe sneu is het dat het beestje zijn lichaam niet meer wil, ook al wil hij zelf niet meer.
En om hem nou met ongemak te laten leven omdat je er zelf geen afscheid van kan nemen...
Ik zou kiezen voor de bestwil van de hond, en hem in laten slapen, als hij een mooi leven heeft gehad is het toch goed.
Beter zo dan helemaal laten aftakelen tot het bittere eind.

Zonder eerst uit te zoeken wat de reden erachter is? Veel drinken = veel plassen. Dus uitzoeken waarom er zoveel gedronken wordt lijkt me de eerste stap? Niet een spuit.

Goof

Het probleem is enkel het plassen in huis? Als dat komt door incontinentie is daar zeer goede medicatie tegen genaamd Propalin. Mijn hond liet hrt ook lopen en is sinds ik dit gebruik volledig droog al houd ik ze 11 uur lang binnen.
Laat eerst eens onderzoeken waar het plassen vandaan komt.
Een hond die nog zo fit is en rondstuitert is niet klaar om te gaan.

purny

noor14 schreef:
Zodra ze binnen hun behoeften gaan doen maken wij er meestal ook een eind aan...
Hoe sneu is het dat het beestje zijn lichaam niet meer wil, ook al wil hij zelf niet meer.
En om hem nou met ongemak te laten leven omdat je er zelf geen afscheid van kan nemen...
Ik zou kiezen voor de bestwil van de hond, en hem in laten slapen, als hij een mooi leven heeft gehad is het toch goed.

Als de hond nog zo vol leven zit? Dus maw je wilt wel de lusten maar niet de lasten? Vind ik maar triest hoor... Zolang het dier nog geen pijn heeft...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:49

Is hij/zij al getest op diabetes?
Veel drinken is een symtoom.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:11

Maartje1990 schreef:
San87: vind ik (ook) niet. Lees dit topic ook met open mond. Baasje heeft er moeite mee dat de hond, die zijn hele leven trouw aan de baas is geweest, binnen plast vanwege ouderdom en dus is de enigste oplossing inslapen?! Jeutje daar schrik ik van. Je hond verdient toch wel meer dan dat?! Een extra onderzoek bij dr DA lijkt me een kleine moeite. En anders een oplossing zoeken, zorgen dat ze vaker plassen kan. Of buiten of op een mand of in een luier.

Even, ik weet niet of iemand hier wel eens een hond in huis gehad heeft die in huis plast? 4-6 x per dag ook al ie hij net uitgeweest? En die elke ochtend wakker wordt van urine lucht in je neus, dat je in een stand komt dat je altijd pis ruikt??
Buitenleggen Doe je niet even makkelijk met een oude hond die altijd gewend is binnen te zijn, oud en stram, magerder en gevoelig voor kou.
Ik snap ts wel, onze hond heeft zoals ik al eerder vermeld heb zo zijn momenten en ik sta dan ook op t punt...
Ik bedoel de hond uit laten en de Kids naar school brengen en dam weer je hele gang dweilen terwijl die net opgedroogd was van de dweil smorgens vroeg om 7 u terwijl hij al om half 6 uitgelaten is.
Neem eens een week zo een hond in huis en je begrijpt ts misschien iets beter

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:11

noor14 schreef:

Je kiest voor je eigen gemak :( , en beslist niet voor de bestwil van je hond..... erg triest.....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:14

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:
San87: vind ik (ook) niet. Lees dit topic ook met open mond. Baasje heeft er moeite mee dat de hond, die zijn hele leven trouw aan de baas is geweest, binnen plast vanwege ouderdom en dus is de enigste oplossing inslapen?! Jeutje daar schrik ik van. Je hond verdient toch wel meer dan dat?! Een extra onderzoek bij dr DA lijkt me een kleine moeite. En anders een oplossing zoeken, zorgen dat ze vaker plassen kan. Of buiten of op een mand of in een luier.

Even, ik weet niet of iemand hier wel eens een hond in huis gehad heeft die in huis plast? 4-6 x per dag ook al ie hij net uitgeweest? En die elke ochtend wakker wordt van urine lucht in je neus, dat je in een stand komt dat je altijd pis ruikt??
Buitenleggen Doe je niet even makkelijk met een oude hond die altijd gewend is binnen te zijn, oud en stram, magerder en gevoelig voor kou.
Ik snap ts wel, onze hond heeft zoals ik al eerder vermeld heb zo zijn momenten en ik sta dan ook op t punt...
Ik bedoel de hond uit laten en de Kids naar school brengen en dam weer je hele gang dweilen terwijl die net opgedroogd was van de dweil smorgens vroeg om 7 u terwijl hij al om half 6 uitgelaten is.

Dat heb ik en hier stinkt het zeker niet. Dweilen is niet zo erg, je kan er zelfs zeep in doen tegen de lucht! Zonder voldoende onderzoek dat je alle hiervoor genoemde mogelijkheden hebt uitgesloten, ben je geen hond waard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:17

Toen onze oude hond zoveel begon te drinken en eten had ze cushing.

Edit:
Toen plaste en poepte ze ook in huis.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 27-01-16 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:17

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik snap dat 100%. Maar inslapen zonder enig onderzoek naar waar dat vele drinken en dus plassen vandaan komt snap ik niet :).

Jets

Re: Hond wel of niet in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:24

De hond van een vriendin van mij plaste ook ineens alles onder, die bleek incontinent te zijn geworden. Ze hebben hier medicijnen voor gekregen die ze nu moet blijven slikken en nu heeft ze er geen last meer van. Wellicht heb je er wat aan ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:33

Knollentuin: maar er is nog niet eens naar de oorzaak gekeken?! En zonder ook maar te onderzoeken waarom de hond veel drinkt/plast zou dr hond maar afgemaakt moeten worden? Want dat is wat ik lees (wat ts eigenlijk wilde doen)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:51

Da dacht dat onze hond (toen 9 jr) steeds een terugkerende blaasontsteking had. Bleek hij een vergrote prostaat te hebben! Eerst met een castratieprik uitgeprobeerd of een castratie echt zou werken en ja hoor, nergens meer last van. Toen de prik uitgewerkt was, gelijk weer overal last van dus hebben we hem laten castreren. Kan me alleen niet meer herinneren of hij toen er veel bij dronk.....

Zeker als je weet dat hij gevoelig voor jouw stemming is even op je tanden bijten dan jouw hond kan er immer niks aan doen!
Ga naar de da voor degelijk onderzoek en neem voorzorgsmaatregelen. Denk aan kranten, luier, broekjes, handdoeken etc. Kun je hem in een ruimte (kamer of gang) doen als je even weg moet? Bezaai de vloer van die ruimte met handdoeken en kranten. Misschien een bak kattengrit?

Onze honden vonden het altijd vreselijk om binnen hun behoeften te doen als ze ziek waren. Op een gegeven moment hadden ze door dat ik minder vloekte als ze op de tegels hadden geplast (ook omdat ik ze liet zien dat ze dat op de tegels konden doen en vooral niet op het kleed of laminaat :roll: ) dus op een gegeven moment als ze het niet op konden houden om wat voor reden dan ook deden ze het op de tegels. Eentje kreeg het zelfs voor elkaar om speciaal voor die diarreeaanval in het bad te kruipen :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:22

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:

Die hadden wij ja, ook een stuk langer dan een week. Ik heb geen moment gedacht aan inslapen. Hij was er twaalf jaar voor mij, nu was het mijn beurt.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:50

Ik hoop dat je eerst naar je dierenarts gaat om te kijken of er wat aan het vele drinken en vele plassen gedaan kan worden, voordat je hem in laat slapen.
Er zijn zo'n 12 ziektes die dit allemaal als symptoom hebben (denk aan diabetes, niet probleem, cushing) en de meeste daarvan kunnen redelijk behandeld worden.
Je zegt nu dat hij incontinent is, maar een hond dat zoveel drinkt moet ook gewoon veel plassen en als hij dan toevallig binnen is heeft hij geen andere keus dan in huis. Meestal zeg je bij dieren dat ze incontinent zijn als het er constant uit blijft druppelen, maar dat is niet het geval begreep ik?
Laat het dan in ieder geval nog een keer nakijken (bloed/urine) en als echt blijkt dat er niks aan te doen is en je een luier/vaker uitlaten niet ziet zitten, maak dan je beslissing

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:40

purny schreef:
noor14 schreef:

Als de hond nog zo vol leven zit? Dus maw je wilt wel de lusten maar niet de lasten? Vind ik maar triest hoor... Zolang het dier nog geen pijn heeft...

Een hond kan wel veel levenslust hebben maar een lichaam dat 'op' is. Ik zou ook niet zomaar inslapen als er geen ziektes etc zijn uitgesloten. Ik heb het hier echt over ouderdom. Zijn ook genoeg mensen die een lichaam hebben die op is terwijl ze in het hoofd nog fris zijn. Dat moet toch verschrikkelijk zijn. Ik wil dat mijn dieren niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:40

Hier loopt ook een oudje die het weleens binnendoet. Eigenlijk altijd in de keuken. En die vloer is makkelijk schoon te maken.

Dus we maken er niet zo'n probleem van. Beestje is verder harstikke happy. Is gewoon puur ouderdom bij haar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:10

Hannanas schreef:
Een goede dierenarts zal nu verder gaan zoeken. Ben je bij je dierenarts aan het juiste adres Liezel?

Deze hond klinkt nog veel te goed om in te laten slapen. Zeker aangezien je nog niet veel gedaan hebt om hem te helpen met zijn reden waardoor je denkt aan inslapen (incontinentie).

Zeker nadat het begonnen is met een blaasontsteking.

Voor nu:
- vaker laten plassen. Als je thuis bent ieder uur even naar het gras lopen is een kleine moeite
- lage grote bak neerzetten met kranten/snippers
- hoeveelheid water meten (dus hoeveelheid water die je in de bak doet met vullen eerst meten met maatbeker)
- bloed en urineonderzoek
- lichamelijk onderzoek

Zo'n blij oudje.. Eerst alles uit de kast halen voor er overgegaan wordt op het definitieve. Ook dit dier heeft maar 1 leven.

Succes!

Precies. Het leven is kostbaar. Als mens kun je ook incontinent worden hoor, hopenlijk doet je partner je dan niet weg............

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:23

Veel drinken kan komen door cushing, bij teefjes ook wel door baarmoederontsteking, of door suiker. Suiker is middels urine en een lakmoespapiertje al uit te sluiten of vast te stellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:26

:(:) De hond van kennissen was na een operatie incontinent geworden. Die had toen een plekje gekregen in de betegelde bijkeuken,met daar haar mand, bakjes etc. Die man ging er heel veel mee wandelen.Toen overleed die man en zijn vrouw heeft de hond toen laten afmaken.Ik vond dat erg jammer. Ik had de hond graag gehad maar mijn vader[waar ik bij woonde] wilde ook geen incontinente hond.Het was een mooie zeer lieve Mechelse herder.Echt sneu.Die operatie was omdat ze een tennisbal had ingeslikt, dus geen ziekte of zo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:35

ik volg bovenstaande meningen hoor.

hier momenteel ook zo'n hond,maar totaal andere reden.

ze heeft botkanker.heel haar achterbeen is al 'verkankerd',er is dus niets meer aan te doen en we weten de reden.
ze krijgt dagelijks 3x de normale dosis pijnstilling en cortisone(is een duitse dog,dus is behoorlijk wat medicatie),loopt op 3 poten,heeft dus wel pijn,maar is zooooo haar vrolijke zelve,laat niets weten of merken van die pijn.
dus wil zij nog leven.
ook zij doet geregeld iets in huis,maar zoiets neem je er dan toch bij,zolang ze vrolijk zijn en blijven,zeggen die dingen toch meer dan al de rest?

de hond hoort te kiezen wanneer het genoeg is,niet het baasje.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:52

TS het vele drinken is niet normaal dus ik zou t laten onderzoeken. Het heeft beslist een oorzaak.
Een oud dier dat nog zoveel lol in t leven verdient t niet om afgespoten te worden. Ouderdom is niks mis mee en hoort bij t leven. Als ze pijn hebben bepaald t dier zelf wanneer t niet leuk meer is. Als je daar oog voor hebt dan is de beslissing om te stoppen nooit te laat gemaakt. Tenslotte: de laatste therapie is euthanasie. Ik wens je alle wijsheid toe en doe wat je hart je ingeeft.

Tegeltje: botkanker is een zeer pijnlijke vorm van kanker. Als ze nog zoveel lol kan hebben dan doet de pijnstilling voldoende z'n werk. En heel mooi verwoord wie de keuze maakt om te stoppen. Geniet nog lkkr van haar!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:08

Het is trouwens een reu, is hij toevallig ongecastreerd? Dan zouden de problemen daar ook nog vandaan kunnen komen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:11

Wat zei de DA?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:33

tengeltje11 schreef:

in principe wel ja.
Maar de hond is niet altijd op de hoogte van wat hem nog te wachten staat en het baasje wel. En dat maakt de beslissing eigenlijk nóg moeilijker. Ik moest onze Polleke in laten slapen terwijl ze eigenlijk nog niet wilde gaan. Polleke kon niet opgeven namelijk, dat zat niet in haar aard. Ze was een vechter en zou vechten ten onder gaan. Maar ze was lichamelijk totaal gesloopt en het zou nog erger worden en er stond nog veel te wachten. Daarom greep ik in. Maar ik was helemaal kapot.

Ik zou deze hond laten onderzoeken op nieren, suiker en cushing. En dan zien wat de opties waren. Misschien wil dieetvoer nog helpen, misschien medicatie wat voor cushing tegenwoordig voor handen is, maar destijds voor mijn Bessie in 1991 niet. Die moest ik ook in laten slapen.

En ik zou ook ergens een krant neerleggen. Dan kon hij het daarop doen als hij het niet op kon houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:12

tengeltje11 schreef:

Wacht je tot hij zelf de dierenarts belt?