Reuen bespringen mijn teefje op de speelweide

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Reuen bespringen mijn teefje op de speelweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:56

Zou mooi zijn als dit een reden was om een teef te moeten castreren zeg... Met een beetje geluk (als het al vanwege de lucht is dan) blijft ze zo lekker ruiken en wat dan? Is het dan nog steeds de schuld van TS? Wij hebben een teef die vanwege medische redenen gecastreerd moest worden, die ruikt nu dus het hele jaar lekker, terwijl het normaal alleen met de loopsheid (1 keer in de 9 maanden was). Dus dat zegt niks. En jammer genoeg rijdt zij zelf ook graag op andere honden.

Ik zou die reuen er zelf af plukken als de eigenaren het niet doen. Mijn reu hoeft het niet te proberen, teven trouwens ook niet. Maar in zulke gevallen mag jij je hond gewoon helpen, ze geeft het zelf niet duidelijk genoeg aan, dus dan moet jij haar helpen. Dat hoeft niet met brullen oid, maar gewoon er naartoe lopen, de reu er af halen en wegsturen. Of je eigen hond meenemen uit de situatie.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:07

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb zelf een On-gecastreerde reu.

De ene teef vind hij heel leuk, de ander negeert hij maar als hij op het losloopveld op een teef springt dan trek ik hem er zelf af.

Dat is namelijk de verantwoordelijkheid van mij als eigenaar.

Net als dat je de verantwoordelijkheid hebt om je loopse teef niet los te laten (en dat doet Ts dus ook)

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:17

Naar mijn idee moet je opkomen voor je eigen hond. Als de eigenaar van een 'vervelende' hond niet reageert kan je vragen aan hem of hij de reu eraf haalt, zo niet dat jij dat dan doet. Ik heb soms ook wel eens andere reuen op mijn hond (gecastreerde reu), mijn hond bijt over het algemeen wel van zich af, lukt dit niet, dan haal ik de andere reu er ook gewoon af.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:32

Noblesse_ schreef:
Snap niet waarom IK mijn teefje moet castreren, omdat andere honden zich niet kunnen beheersen. En dat castreren is dan nog geen garantie dat ze het niet meer zullen doen.

Nou idd dat dus!! Het moet niet gekker worden, jij je teef castreren omdat anderen hun hond niet bij zich kunnen houden?? Heeeelll vreemd...
Heb je gelijk.. Ja.. Alleen kan je misschien iets eerder al ingrijpen, dus komt er een andere hond aangestormd meteen al tussen je teef en die andere hond staan, alleen toe laten als er normaal aangelopen word, dan mogen ze snuffelen en spelen, anders niet

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:34

Lotus83 schreef:

De ene teef vind hij heel leuk, de ander negeert hij maar als hij op het losloopveld op een teef springt dan trek ik hem er zelf af.

Net als dat je de verantwoordelijkheid hebt om je loopse teef niet los te laten (en dat doet Ts dus ook)

_/-\o_ en zo hoort het.
Als de reuen opdringerig zouden blijven en de teef grijpt er een dan breekt de pleuris uit en is de teef vals. De hond van ts geeft duidelijke taal er niet van gediend te zijn, de reuen reageren er niet op dus ja dan zou ik ook ingrijpen of de eigenaar dat nou leuk vind of niet
Opkomen voor je hond hoor TS want de andere eigenaren doen het niet

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:30

Lotus83 schreef:

Precies dat.

Vanmiddag op een clubwandelig, mijn (ongecastreerde) reu heeft na 3 kwartier ineens the hots voor de teef van mijn vriendin. Vanuit het niets, de eerste kilometers had ie nog nergens last van. Ff tien minuten aangekeken maar mijn reu bleef irritant doen. Dus dan gaat ie aan de lijn, want zij kan niks aan het gedrag van mijn irritantje doen, en ik wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:28

Ik denk dat het goed is om als je bij de speelweide aankomt eens goed na te gaan watvoor honden daar spelen, kijk hoe ze met elkaar omgaan en of dat past bij jouw hond. Je moet als het ware scannen op geschiktheid. Staat het je niet aan loop dan door en kom een andere keer terug.
Als het je wel aanstaat ga je naar binnen, hou je hond aan de lijn, of als ze goed bij je blijft kan ze evt los. Let even scherp op hoe de andere honden op jouw hond af komen, te opdringerig, maak er een einde aan en ga weg. Is een andere hond opdringerig, grijp dan zelf meteen in, niet pas wanneer ze beklommen wordt maar al ver daarvoor kun je zien of het teveel wordt voor je hond. Grijp duidelijk in, steun je hond, beloon haar en stuur de andere hond duidelijk weg.
Is de eigenaar het er niet mee eens, ga dan gewoon weg.
Vind je een hond waar het wel mee klikt, spreek dan meteen vaker af, noteer nummers ofzo, dan heb je backup ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:30

Neej schreef:
Vanmiddag op een clubwandelig, mijn (ongecastreerde) reu heeft na 3 kwartier ineens the hots voor de teef van mijn vriendin. Vanuit het niets, de eerste kilometers had ie nog nergens last van. Ff tien minuten aangekeken maar mijn reu bleef irritant doen. Dus dan gaat ie aan de lijn, want zij kan niks aan het gedrag van mijn irritantje doen, en ik wel.

In zo'n situatie, en dat zal ook vaak het geval zijn op een speelveld, is het gewoon een opstapeling van indrukken en opbouw van spanning en dat moet er een keer uit. Het is eigenlijk als een stel jongelui in een discotheek met gratis drank, als je niet ingrijpt gaat dat ook van kwaad tot erger. Rijden op elkaar is niet altijd iets seksueels.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:34

Ja klopt, spanning en stress en ik denk idd dat het op zo'n speelveld hetzelfde is. Maar seksueel of niet, het is imo aan de eigenaar van de reu om zijn hond te begrenzen.

Je vergelijking is trouwens treffend, die hou ik er in :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:56

:P ja natuurlijk hoort een eigenaar zelf in te grijpen maar daar moet je imo niet op wachten, zeker niet als je teef niet voor zichzelf opkomt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:00

Noblesse_ schreef:
Noblesse_ schreef:
Snap niet waarom IK mijn teefje moet castreren, omdat andere honden zich niet kunnen beheersen. En dat castreren is dan nog geen garantie dat ze het niet meer zullen doen.

Tja zo kan je blijven vechten want zo denkt een iemand met een reu er ook over. Waarom zouden wij onze reutjes castreren als zij hun loopse teefjes niet in bedwang houden.

Vind ik dikke onzin. Je moet per particulier je eigen hond onder bedwang houden.

Ik zeg dat ze niet loops is als ik naar de weide ga. M'n hond vraagt er niet om en maakt duidelijk dat ze het niet wil. Zoals iemand hier zegt, voor hetzelfde geld is het een fokteef, moet ik haar dan ook maar castreren en niet meer fokken omdat de reu van iemand anders erop springt als hij zin heeft?
Ik ken m'n hond wel goed genoeg om te weten of ze loops is of niet.[/quote]

Honden geven ook al een "geur" af voor ze loops worden, een geur die een mens niet kan ruiken. Dus je hond goed genoeg kennen is hier niet van toepassing.

Dit ter info.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:04

Wij hebben een gesteriliseerde teef (kruising labrador x mechelaar) en als reuen op haar springen, geeft ze voldoende signalen dat ze dit niet wil. Als de eigenaar niets doet, dan sta ik ook niet in voor de gevolgen als de reu haar blijft ambeteren.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:05

Ik snap dat je dit vervelend vind voor je hond. Weet niet of de suggestie er al tussen staat maar er bestaan van die 'broekjes' speciaal voor teven zodat de reu er 'niet bij kan', het voorkomt niet dat de reu op haar springt maar voorkomt wel ongelukjes :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:07

Te bizar voor woorden dat dit TS wordt verteld dat ze haar teef moet castreren :n

Mijn (intacte) reu heeft ook wel eens out of the blue een teef gevonden waar hij helemaal wild van wordt en op een gegeven moment die spanning af gaat reageren door te rijden. Ik heb eens een halve kilometer achter hem aan moeten rennen.
Je kunt gewoon zelf die reu er af schuiven, dat hoeft niet hardhandig, maar gewoon een duidelijke hand ertussen en hop, weg jij!

Als zo'n eigenaar dan tokkebrullen gaat geven zou ik gewoon je hond meenemen en vertrekken. Misschien kun je voortaan op die weide zelf met je hond aan de slag gaan? Dus samen een balletje gooien, rondjes rennen, of in ieder geval iets dat ze leuk vindt. Dan gooi je haar niet zo in het "diepe". Waarschijnlijk voelt ze zich wat onzeker, gaat ze daardoor in een ander energielevel en reageren die reuen daar op.
Als je gaat castreren heb je overigens kans dat die onzekerheid alleen maar groter wordt, dus ik zou dat gewoon lekker niet doen tenzij je medisch iets tegen gaat komen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:19

Ik begrijp je frustratie. Het is niet leuk en damn dat sommigen het maar laten doen van hun reu. Dat zou bij mij niet waar zijn.
Door in te grijpen voor haar los je het ook niet op. Ze zou eigenlijk moeten leren dat ze zichzelf moet verdedigen. Dit kun je doen door ze vanaf de eerste signalen zoals omdraaien al te belonen. Maar sommige heel onderdanige honden gaan nooit overgaan tot snauwen. Sommige honden zijn er echter wel receptief voor. Mijn jackske is wel receptief hiervoor. Door haar te belonen als ze snauwt begint ze het nu vaker te doen in plaats van het op een lopen te zetten dat ik er achteraan moet.
Voor mij is dit ook wel een goede reden om te steriliseren. Steeds ongevraagd je hond zien gedekt worden :(:)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:22

Heb het 1 keer meegemaakt dat een vreemde reu op de teef sprong, eigenaar stond erbij en keek ernaar. Heb toen gezegd dat hij kon kiezen: Hij haalde zijn hond weg of ik deed het. Heb hem ervan verzekerd dat ik het hardhandiger zou doen dan hij.
Toen hij daarna nog niks deed heb ik die hond dan ook vast gepakt en naar zijn baas geslingerd (over de grond, dus niet gegooid met een hond van 40 kilo ofzo). Daarna heeft de meneer in kwestie altijd zijn hond zelf gecorrigeerd als hij een teef probeerden te rijden.

Ik zeg niet dat het altijd de oplossing is, maar in dit geval wel. Het was wel zo dat mijn hond niet echt van zich af kon bijten ivm met de zwaarte van de reu. Teefje was zo'n 15 tot 20 kilo lichter.

Misschien is het voor jou hond beter als je een paar keer gewoon 1 op 1 met een andere hond haar laat spelen. Meestal worden ze daar wat zekerder van, als het een goed 2e hond is iig. Dus niet dominant ofzo.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:25

Ik zou zelf bij jouw eigen hond proberen of je haar geur iets kan veranderen door de lavendelolie of door die spray. Dan kun je zien of het door haar eigen geur komt.

Echter het rijgedrag is niet altijd seksueel of dominantie, soms ook door stress, overprikkeling, opwinding (niet seksueel). Meen ook eens ergens gelezen te hebben dat sommige honden het ook doen door het gedrag van de andere hond en om eventueel te kalmeren.

Mijn reu hoeft het niet in zijn hoofd te halen om dit gedrag te vertonen, ik wil het absoluut niet hebben en ik wil ook echt niet dat een andere hond op mijn teef klimt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:25

Dekken vind ik iets heel anders dan rijden. Dan maak je er iets hormonaals van.

Waarom zou je hond het zelf op moeten lossen? Daar krijg je initiatieven van die je eigenlijk helemaal niet wil. Dan moet een andere hond dus over haar grens gaan en dat moet je maar laten tot de emmer over loopt? Voor wie is dat goed dan?
Ik wil niet dat mijn honden zoiets zelf oplossen hoor, als een hond hen irriteert haal ik ze uit die situatie. En dat verschilt per keer. Net als dat als mijn hond een ander irriteert, ik mijn hond ook weg haal uit die situatie. Ik laat daar geen hap uit nemen en ik laat mijn hond ook niet zo overlopen dat 'ie gaat leren dat ie er helemaal alleen voor staat en dus moet gaan snauwen of wie weet erger.
Dat gebeurt in een roedel ook niet trouwens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:27

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, TS.

Een ander verhaal wordt het wanneer je met een loopse teef zou gaan (ja, die mensen bestaan echt :')).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:31

Het is niet alleen ongewenst gedrag van de reuen maar wat denk je dat het kan doen met de heupen, rug, achterpoten van de teef.
Soms gaat het ruw en is de reu te zwaar voor de teef.
Even gekeken naar de teef is het niet goed voor de gezondheid.
Als hondeneigenaar heb je verantwoording is je teef loops niet loslaten, heb je een ge..e reu dan ook niet loslaten en opvoeden.
Mijn reu mag ook nergens opspringen ook niet op de reu van een vriendin en ik moet ervoor zorgen dat hij dat niet doet.
Juist voor TS moet ze wel met haar hond naar dit soort speelweides om het sociale gedrag te bevorderen, wat ze beschrijft dat ze na even wel los komt om te spelen. Je kan toch niet alle losloopgebieden gaan vermijden omdat reuen op je teef springen beetje omgekeerde wereld.
De lavendel had ik ook nooit van gehoord hoop dat het werkt.