Hond in rugzak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:48

Is de optie al in je opgekomen om dan gewoon niet te gaan rijden? Ik vind dit echt heel egoïstisch van je. Als jij maar lekker kunt rijden en je hondje maar in die tas zitten. Je noemt nu andere gevaarlijke situaties waarbij de hond iets kan overkomen maar dat sluit het risico van jouw plan echt niet uit.

femo

Re: Hond in rugzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:50

@betadine,

Ik zou dit soort dingen gewoon niet meer op bokt zetten. mensen oordelen makkelijker dan wat dan ook.
ik denk dat het met veel beleid goed moet kunnen, en het klinkt alsof je erg liefdevol met je dieren omgaat. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:52

Jolien87 schreef:
Is de optie al in je opgekomen om dan gewoon niet te gaan rijden? Ik vind dit echt heel egoïstisch van je. Als jij maar lekker kunt rijden en je hondje maar in die tas zitten. Je noemt nu andere gevaarlijke situaties waarbij de hond iets kan overkomen maar dat sluit het risico van jouw plan echt niet uit.

Dit dus. Je wilt je hond met alle geweld meeslepen, maar misschien is het handiger om het dan gewoon niet te doen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:55

Hondje laten opereren is waarschijnlijk diervriendelijker als te paard meenemen.
Wij hebben onze westie toendertijd ook laten opereren.

Ik denk dat er niets op de markt is omdat het geen goede oplossing is om je paard in een rugzak mee te nemen.

Vond dit nog http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=214423

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:55

femo schreef:
@betadine,

Ik zou dit soort dingen gewoon niet meer op bokt zetten. mensen oordelen makkelijker dan wat dan ook.
ik denk dat het met veel beleid goed moet kunnen, en het klinkt alsof je erg liefdevol met je dieren omgaat. :)

Ja laten lopen met patella luxatie is erg liefdevol,,,
Snap dit echt niet, beter dus niet investeren in rugzak maar in operatie

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:01

Echwel schreef:
femo schreef:
@betadine,

Ja laten lopen met patella luxatie is erg liefdevol,,,
Snap dit echt niet, beter dus niet investeren in rugzak maar in operatie

VRAAG het dan gewoon aan haar. joh, waarom laat je hem niet opereren?
ze zal daar vast een rede voor hebben. Zo jammer dat mensen maar aannames blijven doen ipv het gewoon simpelweg te vragen. zonder ondertoon, en vooroordelen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:01

Ik wil sowieso een rugtas kopen omdat ik dus ook bergtochten maak. Dat paardenritje is nog geen zekerheid sowieso wil ik dat niet zomaar gaan improviseren en kan mijn hond gemakkelijk zelf lopen. Heeft al ontzettend veel kilometers op de teller staan en er kunnen er nog bij.

Echwel: jij bent dierenarts ? Da vertelde mij dat het geen pijn doet. 1 knie is geopereert. Raad eens van de welke ze het vaakst last heeft ? Toen ik terug ging constateerden ze ook een patella alta waar ze niets aan konden doen. Dierenarts vertelde mij dat het niet pressé pijnlijk is en kreeg ik groen licht om ze mee naar de bergen te nemen. Als ze last heeft hinkt ze op 3 pootjes of vraagt ze om gedragen te worden. Daarom dus op zoek naar hondenrugzak :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:07

Ts, wat mij een prima oplossing lijkt is hond laten lopen tot het niet meer wil, stap jij af en doet hond in rugzak (bt warmte, vergeet niet dat jouw lijf ook warmte afgeeft) en loopt verder. Is de hond ook geen geklutst ei en ben je toch op pad.

Hond in draagdoek knopen geen optie?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:14

Mijn hondje van 30 cm ging ook altijd met het paard mee,grote deels liep ze er naast maar hier en daar moet ik een drukke weg over en een stukje langs de weg en dan had ik hem voor mijn zadel zoals de cowboy op de 2e foto die spatter laat zien.
http://www.hondenoutlet.nl/product/inno ... utoreistas Deze gebruik ik als we een pup hebben en gaan wandellen, dan gaat de pup stukken in de draagtas.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:16

Is het uberhaut wel toegestaan om je hond mee te nemen op het paard waar je gaat rijden?

Anders zou je inderdaad zoals boven genoemd op de momenten dat de hond niet meer wilt lopen zelf van het paard stappen en te voet verder lopen zodat je de hond kan dragen. Mij lijkt het voor de hond niet erg prettig om in de rugzak mee te paard te moeten gaan. De gemiddelde hond heeft ook hoogte vrees is ook iets om rekening mee te houden..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:16

vuurneon schreef:
Ts, wat mij een prima oplossing lijkt is hond laten lopen tot het niet meer wil, stap jij af en doet hond in rugzak (bt warmte, vergeet niet dat jouw lijf ook warmte afgeeft) en loopt verder. Is de hond ook geen geklutst ei en ben je toch op pad.

Hond in draagdoek knopen geen optie?

Vuurneon. Jij snapt het blijkbaar. Dit is dus de bedoeling.
Een draagdoek lijkt me best wel een goed idee, maar ze is iets groter als de doorsnee jack russel en ik vermoed dat een geventileerde tas toch minder warm aanvoelt. De rugzakken die ik bedoel zijn deze:

Niet heel duidelijk maar de zijkant is net
Afbeelding

Of deze
Afbeelding

Enkel ben ik beetje bang dat dat te klein valt. Zou niet willen dat ze er uit valt bij de minste beweging.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:21

Als je er naast loopt is dit natuurlijk een heel ander verhaal, dat klinkt al een stuk verantwoordelijker dan in een tas op het paard, ik had gedacht dat je een zadeltas bedoelde..
In dat geval bied ik je mijn excuses aan TS, ik begreep het niet helemaal en had je dus beter kunnen vragen wat je nou precies bedoelde.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:28

Nee heb zelf vuurneon verkeerd gelezen. Ga niet naast het paard gaan lopen dat is ook weer niet de bedoeling. Wel is het de bedoeling om de hond zo veel mogelijk los te laten, maar indien nodig door bvb: verkeer of last van de knie even in de tas te paard mee te kunnen nemen.
Ik heb nu al genoeg kritiek hier op en ik heb hier ook nog nergens geschreven dat ik dit sowieso ga doen dus voor hetzelfde geld doe ik daar ook helemaal geen buitenrit te paard. Wel zoek ik nog steeds ervaringen met rugzakken omdat dit door onze activiteiten handig lijkt. Ons gras en limburgse heide is een massage voor een hondenzooltje tenzopzichte van bepaalde stenige ondergronden daar. Soms moet je gewoon heelhuids thuis zien te geraken en dan is 7 kg onder de arm niet handig. Het kan ook goed gaan, maar heb door het aantal kilometers die we al gemaakt hebben ook al gezien dat het soms minder goed kan gaan en dan moet je wel terug geraken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:31

Maar waarom overweeg je überhaupt om te gaan rijden terwijl je niet de ideale oplossing hebt gevonden voor je hond?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:33

Je hebt ook hondeschoentjes voor zulke ondergrond maar dat helpt weer niet als hij last krijgt van een knietje.

Die tas had ik ook in mijn link gepost.

Ik moet zeggen dat ik een hondje van 5 kg al zwaar vind na een tijdje , dus nog zwaarder/groter wordt wel een behoorlijke tas.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:47

Heb je überhaupt al nagevraagd of het wel van de stal mag waar je het ritje wilt gaan maken?
Ik heb op verschillende stallen gewerkt in binnen en buitenland waar ik korte ritten (zowel rustig - beginners als gevorderde ritten) van 1 uur tot lange ritten van 7 uur begeleidde. Ik zou je weigeren mee te nemen als je met je hond op de rug of buik mee wou.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:55

Ahh kijk er zijn meer mensen die inventief oplossingen proberen te bedenken :D Ik heb poos terug geprobeerd een tas te vinden/maken om een 20kg hond mee te nemen te paard en in de skilift haha, maar so far nog niet echt met succes (en inmiddels ook geen paard meer waarmee dit verantwoordt zou zijn). :Y)

Zitje achterop paard ook al aan gedacht (zoals de olifanten) hahaha := Maar dat is wel beetje te gek voor woorden.

Waar ik aan heb zitten denken, wellicht heb je er iets aan TS, om zo'n echt backpack rugzak te verbouwen. Dus met een verharde bodem en meer gaas voor ventilatie. Die rugzakken zijn vaak van veelbetere qualiteit en stevigheid. Er bestaan ook van die kinder zitjes voor op je rug, misschien is dat te verbouwen?

Ken er meerdere die met hun hondje zo voorop het zadel een rondje stappen, als je hond en paard het niet erg vinden en je rustig stapt is er niet zo veel aan de hand lijkt mij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:56

Ik doe Peppie ook in rugtas maar de tas is wel dichtgemaakt zodat ze er niet uit kan vallen. En ideaal is het niet. want als je gaat draven dan gaat de rugzak tegen hobbelen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:08

Je moet je gewoon aanpassen aan je dier, kind of wat dan ook waar je verantwoordelijk voor bent. Anders moet je geen dieren/kinderen nemen. Doe het beestje in een goed pension of pas je activiteiten aan. Gewoon je levensstijl aanpassen....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 15-01-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 18:09

canisia schreef:
Ahh kijk er zijn meer mensen die inventief oplossingen proberen te bedenken :D Ik heb poos terug geprobeerd een tas te vinden/maken om een 20kg hond mee te nemen te paard en in de skilift haha, maar so far nog niet echt met succes (en inmiddels ook geen paard meer waarmee dit verantwoordt zou zijn). :Y)

Zitje achterop paard ook al aan gedacht (zoals de olifanten) hahaha := Maar dat is wel beetje te gek voor woorden.

Waar ik aan heb zitten denken, wellicht heb je er iets aan TS, om zo'n echt backpack rugzak te verbouwen. Dus met een verharde bodem en meer gaas voor ventilatie. Die rugzakken zijn vaak van veelbetere qualiteit en stevigheid. Er bestaan ook van die kinder zitjes voor op je rug, misschien is dat te verbouwen?

Ken er meerdere die met hun hondje zo voorop het zadel een rondje stappen, als je hond en paard het niet erg vinden en je rustig stapt is er niet zo veel aan de hand lijkt mij.

Wauw 20 kg, mag je wel al wat spieren hebben. En ik zit hier te zeuren voor 7kg :P Politie gebruikt voor het parachute springen met hun honden van die draagharnassen met musketons. Kun je hem zo aan de skilift hangen, maar ook aan de waslijn voor te drogen :=
Veilig zijn ze in ieder geval wel omdat het uit echt klimmers materiaal is vervaardigd.

Desiree schreef:
Ik doe Peppie ook in rugtas maar de tas is wel dichtgemaakt zodat ze er niet uit kan vallen. En ideaal is het niet. want als je gaat draven dan gaat de rugzak tegen hobbelen.

Ik geloof dat een tas op de buik dragen al minder hobbelig is, maar valt te testen. Denk wel dat ik het rustig bij stappen zou houden indien ik ze te paard zou hijsen.
Maar jij maakt dus buitenritten met je hond op je rug ? Vind je hond het fijn ? Op een frans forum vond ik een ouder topic waar een meisje haar hond altijd mee nam. Die haar hond vond het geweldig als ze hard gingen, maar denk dat mijn jackske op dat vlak een stuk rustiger is :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:17

Haha jaa die 20kg zorgt er wel voor dat het plan ook nog enkel bij ideeen is gebleven haha :P Hij is gelukkig fit zat om lange ritten met de paarden mee te lopen er naast, maar soms met een rit over drukke wegen leek het me fijner hem óp het paard te hebben. Nu stap ik dan af en loop naast paard en hem aan de riem, maar je bent dan zo breed op de weg.

Van Ruffwear heb je speciale tuigen waarmee ze ook kunnen abseilen e.d. Maarrr zolang ergens in hangen is meer voor nood lijkt mij, want je kan dan afknellingen krijgen.

Heb sinds kort ook een kleiner hondje (13kg) die loopt nu soms op korte ritten mee met de paarden, wellicht kunnen we haar aanleren dat ze erbij komt springen op het zadel haha.

Er zijn zat honden die zoiets prachtig vinden hoor en ook genoeg die het veschikkelijk vinden, dus vooral kijk naar je hond :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:36

ik stap maar uit het topic hier, want het feit dat TS maar blijft schermen dat er ook andere gevaarlijke en/of oncomfortabele activiteiten met honden zijn gebruikt ze als redenering om zelf wel of niet, mogelijk als het nodig is de hond in een tas mee te nemen..

in op was het duidelijk dat het plan was om de hond mee te nemen.
sterker nog, ze verveelt de hond er nu al mee om te 'oefenen' terwijl in de op te lezen is dat het niet voor het plezier van de hond is..

ik vind dat redelijk egocentrisch.. kun je beter deze periode gebruiken om je hond te leren alleen te zijn.. lekker een koel plekje in een vantiehuisje, terwijl jij aan het hobbelen en rondschudden bent.
gaat om 2 uur, voor jou niet veel.. voor de hond wel. die kan ze slapen doorbrengen op een koel plekje of in een hobbelzak met of zonder gaatjes waar ze naar de zijkant kan uitkijken (geen invloed op de beweging en geen zicht op de bewegingsrichting)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:07

TS, denk je alsjeblieft aan je hond?

Zoals anderen ook al zeggen: met een hond/kind heb je bepaalde verantwoordelijkheden. Dus je kan niet alles doen zoals je zelf misschien wilt..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:08

Patella luxatie is dus een losse knieschijf.... en dan ongecontroleerd schudden in een tasje..... en inderdaad TS blijft smoesjes zoeken om het wel te doen. TS ik weet er nog eentje: hond kan beter door elkaar gerammeld worden als dat je huisje door een tsunami getroffen wordt.

Ik haak ook af... wordt alleen bij de gedachte aan dat beestje al misselijk....
Fijne vakantie TS. En je hondje alle sterkte met het baasje....

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:13

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat dit niet kan. Ook ik haak hierbij af.