Zwerte schreef:Wat een moeilijke keus! Mijn complimenten dat je hier serieus over nadenkt. Zo'n oudje met die problemen kan je soms gelukkig houden in hun eigen, veilige omgeving, maar ze zijn vaak ook snel van slag. Logisch ook, in het wild zou zo'n dier allang niet meer leven, het is afwijkend om met zulke beperkingen door te gaan. Het is ontzettend mooi dat we zulke dieren toch nog een langer fijn leven kunnen geven, maar er zitten imo echt grenzen aan. Veel ouder zal hij wel niet worden en een dier zoals dit heeft best een lange tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek. Om nog te zwijgen van de stress die een verhuizing per definitie met zich meeneemt. Kortom, ik vind het heel goed van je dat je hier serieus over nadenkt en het getuigt juist van veel liefde voor dit dier. Want wat doe je hem aan en wat levert het voor hem nog op? Dat is een lastige vraag die niet feitelijk te beantwoorden is. Het is eigenlijk een kwestie van alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.
Ik snap goed dat de meesten hier zeggen om het gewoon te proberen. Er is natuurlijk een kans dat het wel prima gaat en het is logisch om die kans te willen grijpen. Maar er is ook een kans, en imo een veel grotere kans, dat het niet goed gaat en het nu gelukkige oudje dus doodongelukkig wordt. Dan krijg je een ongelukkig einde ipv een einde in zn huidige ontspannen staat. Want dat hij nu gelukkig is, zegt niks over zn vermogen om zich aan te passen in een andere situatie. Doof en blind zijn is best een handicap voor een kat en dat hij nu happy is, is al een prachtig resultaat. Maar zegt echt niks over hoe hij het gaat doen met verhuizing. Dat kan je gewoon niet voorspellen jammergenoeg.
En heel eerlijk? Ik zou in deze situatie overleggen met je vaste dierenarts. Bloedonderzoek is nog een goede, als zn nieren toch al ver kapot zijn gaat hij sowieso niet lang meer leven en dat maakt de keus makkelijker. Maar ook zonder dat zou ik serieus inslapen overwegen en overleggen met de dierenarts. Voor mij zou het eventuele verlengde leven niet opwegen tegen de kans dat je het dier hier ongelukkig mee maakt. Maar ik heb ook weinig emotionele bezwaren tegen inslapen dus ik denk er iets makkelijker over. Beestje is bejaard en beperkt en soms is het gewoon mooi geweest...
Mocht je hem wel meenemen, dan 1 tip: beperk zn ruimte (is voor elke kat fijn na verhuizing) en probeer al zoveel mogelijk zijn geur aan te brengen. Voor katten is geur het belangrijkste, voor hem nog veel meer dan normaal. Hoe meer de nieuwe woning ruikt naar de oude, hoe veiliger het zal zijn. Zoveel mogelijk dekentjes etc met zijn geur verspreiden dus.
Sterkte met deze moeilijke keus! Imo is er niet 1 goed antwoord, beide zijn goed en ongeacht wat je kiest, je doet het uit liefde voor je dier.
Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het hier helemaal mee eens ben. Toen ik destijds uit mijn ouderlijk huis ben gegaan heb ik mijn kat ook thuis gelaten, deze was nog jong maar dat was echt een buitenkat. Ik ben verhuist naar een vrij groot dorp/kleine stad en zou midden in de winkelstraat in een appartement komen wonen, niks voor hem dus. Ik heb hem toen thuis gelaten en zelf een andere kat opgehaald die aan deze situatie kon wennen.
Nu kan dit helaas niet in jouw geval, maar ik zou zeker met je huidige DA overleggen wat die zegt. Ben zelf helemaal niet van het inslapen tenzij het echt niet meer kan, maar ik weet ook niet of ik mijn kat had meegenomen in jouw geval. Ik zou dus gewoon even met je DA overleggen, als die zegt dat het voor de kat het beste is om te laten gaan zou ik dit doen. Als de DA zegt dat je het altijd kunt proberen dan zou ik vragen hoe je dit dan het beste kunt oplossen qua gewenning.
Succes met je keuze, wat dit ook mag zijn.