Een pup vinden... is het echt zo lastig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:41

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zie dat er vaak geadviseerd wordt om bij een fokker te kopen die aangesloten zit bij een rasvereniging omdat die pups gezonder zouden zijn. Daar ben ik het niet mee eens.
Ik ben bij verschillende 'goede' fokkers thuis geweest en ik schrok van wat ik aantrof. 5 grote honden in een piepkleine gezinswoning, verschillende rassen fokken (lees meer dan 3) e.d.... Het heeft niet direct iets met de gezondheid van een pup te maken, maar toch zou ik hier geen pup uit willen. Goed voorbeeld geven ze af.
Daarnaast staat de gezondheid van de hond niet altijd voorop bij rasverenigingen. Kijk naar de Duitse herder, bull terriër, chihuahua en de bulldog achtige.
Ja er zijn een aantal tests verplicht vanuit rasverenigingen, maar hobby fokkers doen hier niet voor onder hoor! Ken een aantal hobbyfokkers die hun ouderdieren vele male uitgebreider laten onderzoeken dan nodig.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:47

Drie keer een dure hond van een fokker gehad overal op getest 1200-1800 euro en nog nooit zoveel ellende gehad.

We hebben nu al twee keer een leuke hond waar we tegen aan gelopen zijn. Beide kruisingen via een stichting, leuke gezonde ongecompliceerde honden.

Maar verkijk je niet op een herplaatser. Thuis wordt nu gedrag anders, ze kosten de eerste maanden ook extra veel tijd.

Een hond kost geld, de eenmalige aanschaf zou ik niet op besparen. Je kan best via een particulier kopen, maar rij dan direct langs je eigen betrouwbare dierenarts om zo dier na te laten kijken. Je kan zelf natuurlijk al veel kaf van het koren scheiden..

Evercreek

Re: Een pup vinden... is het echt zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:01

Mijn ouders hadden een hond met stamboom bij de fokker weg, was ook een stuk ellende. Moest al na een paar maanden de complete baarmoeder missen, drie keer daags drupjes vanwege incontinentie, speciaal voer van de DA (dus duur) en de laatste twee jaar had ze een huidprobleem; dus drie keer in de week in bad met speciale shampoo bij de DA. De hond zelf was vreselijk lief dus ze hadden het ervoor over, maar denken nu wel twee keer na voordat ze weer een hond nemen. Ze is al overleden trouwens.

Ik heb nu sinds een halfjaar een hondje uit Oekraïne, vrij klein, +/- 40 cm. Lijkt veel op een kruising welsh corgi met tekkel. Of een gewone tamme vos :')
Tot nu toe weinig problemen, tenminste niet de problemen waarvan we dachten dat we zouden hebben. Megan is zindelijk, loopt goed mee aan de riem, kan het goed met andere honden vinden en is erg onderdanig zonder dat ze bang is. Na een week kon ze al los meelopen. Ik heb haar zit, af en in de mand geleerd in drie weken tijd, is lief met kinderen en als ze haar teveel worden komt ze naar mij toe of ze loopt weg (mand of ander rustig plekje).
Het enige waar wij tegenaan liepen is dat ze zacht gromt naar vreemde geluiden die van buiten komen, doet ze echter alleen binnenshuis. Ook mannen vond ze in het begin eng, dit gaat echter al een stuk beter. Na 12 uur samen zijn met mijn vriend en ze waren onafscheidelijk.
Ze blaft niet meer naar vreemde mannen, zo nu en dan eens zacht grommen maar meer ook niet. Bij ons in huis houd ze ze in de gaten maar doet verder niks.
Voor ons is Megan een perfecte hond en zouden we later nog een hond nemen word het zeker weer een uit het buitenland.
www.newlifeforanimals.nl is waar wij Megan op hebben gevonden. De hondjes komen na transport meteen in een pleeggezin en die kunnen je veel over ze vertellen. Ook zijn ze al gechipt, gecastreerd/gesteriliseerd, ingeënt, ontwormt en noem het maar op. Dat is ook het enige waarvoor je betaald, de DA kosten en de transportkosten. Meestal hebben honden uit het buitenland vaste prijzen en dit komt vaak niwt boven de 300 euro. Word vaak wel gekeken naar honden boven een jaar oud en puppies, die prijzen verschillen nog wel eens. Megan was anderhalf toen ze bij ons kwam en kostte ons 280,-

Zeker een aanrader, als je meer info wil, PB staat altijd open :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:43

Ik heb het aan de rest voorgelegd en grote kans dat we een hond van een stichting gaan nemen :j
We hebben zelfs al naar 1 geïnformeerd. We hebben wel aardig wat ervaring met honden (mijn moeder heeft altijd honden gehad toen ze opgroeide en in de familie ook veel honden). Opvoeden moet dus lukken, zeker in combinatie met hondenschool.

We zijn nu een beetje aan het rondkijken, heb er zoveel zin in als de hond eindelijk komt :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:45

Tsja, wat is duur? Ik neem aan dat dat kosten zijn die doorberekend zijn naar de pups. En daarbij horen dan medische keuringen van beide ouders waarmee gefokt is en dat zijn meerdere keuringen om gebreken uit te sluiten.

Dan zijn de pups van stichtingen inderdaad goedkoper. En vaak is al bekend hoe de pups zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:57

ingeb0rg schreef:
liedje89 schreef:
Ik zou niet perce een rashond kopen als je geen hele sterke binding hebt met een bepaald ras en geen sport of fok plannen hebt. Het is een hele investering om een rashond te kopen en je betaald natuurlijk eigenlijk vooral voor het feit dat zo'n hond dan aan die rassenstandaard voldoet. Een onherleidbare kruising is net zo gezond en net zo leuk als een rashond als je een pup koopt van een goede rescue of een oeps nest van een particulier en veel goedkoper. Als je wel echt graag weer een sheltie wilt dan zou ik het ook goed doen en naar een echt goede fokker stappen, zonder stamboom een rashond is meestal geen zuivere koffie.

Zou ik mogen vragen hoe je hier bij komt? Het stukje je betaald zodat een rashond aan de rasstandaard voldoet? Ik fok werklijnen en op de show gooi ik geen hoge ogen. Je betaald voor alle onderzoeken. Een beetje nest kost je al snel met alles erop en eraan 6000 euro. Daar heeft uiterlijk niets mee te maken :D

De kenmerken van een ras zijn toch niet alleen uiterlijk :o? Als je een border collie fokt op het kenmerk dat ie goed schapen kan drijven of een retriever omdat ie goed kan retrieven dan is dat toch ook een kenmerk van dat specifieke ras. Dat je als je een rashond fokt je bijv kosten moet maken om examens af te leggen of keuringen te bezoeken, dekgeld betaald voor een vaderdier wat en gezond is en aan alle kenmerken voldoet etc. daardoor uit een hele smalle genetische basis fokt en allerlei extra gezondheidschecks moet doen maakt het allemaal erg duur. Dat maakt het dan vast goede schapendrijvers, retrievers, showhonden etc maar als je gewoon een huishond wilt heeft het maar heel weinig toegevoegde waarde, je kan hoogstens iets beter inschatten hoe groot de hond word en wat voor karakter hij krijgt maar als je bij een kruising kans hebt om beide ouders te zien kan je ook al een aardige inschatting maken.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:13

Nou, dat is een behoorlijk vooroordeel. Onze labs zijn gewoon geschikt als huishond. Ik bezoek geen keuringen, ik leg geen examens af. En we fokken niet met een ouder dier met een hele kleine genenpoel om zo maar te zeggen.

Ik test wel alles, HD ED is al 500 euro. Om maar te zwijgen over alle DNA testen ogen enzovoorts.

Mijn hond heeft een Amerikaanse moeder en een Engelse vader, de fokker heeft haar moeder uit Amerika geïmporteerd en is voor de dekking naar Engeland afgereisd. Onze dekking in 2017 gaat ook plaatsvinden in Engeland. Een goede werkreu maar zijn voorouders zitten niet in de stamboom bij mijn hond. Een stamboom heeft wat dat betreft wel iets meer toegevoegde waarde en niet hoe je in kan schatten hoe de hond eruit komt te zien. Vind ik kort door de bocht sorry!

Maar TS super leuk met die stichting :D ik heb helemaal niks tegen die droppies die een nieuw thuis zoeken, als ik niet al een zooitje had dan zou ik er ook zo eentje adopteren. Vind ook dat er heel vaak super leuke mixjes uitkomen :D

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:18

een hond via een stichting is in aanschaf misschien niet zo prijzig als een rashond met stamboom. Ik ken meerdere mensen met een rescue hond die in een jaar tijd 1000 euro kwijt waren aan medische kosten vanwege een infectie opgelopen in het rescue-land...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:23

Wat leuk dat je voor een pup van een stichting wil gaan!

Hier de puppen die momenteel in het Spaanse asiel van Peter Koekebakker zitten http://www.animalinneed.com/adoptie/zoe ... ch/results. Tegen de tijd dat jij je pup wil hebben zijn er (helaas) vast wel weer nieuwe pups in het asiel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:25

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:30

ik heb zelf een hond uit het buitenland, via een organisatie geregeld. Een ergens hierboven vermelde reactie is totaal niet waar.. die van ons heeft in die 3 jaar geen geld gekost behalve eten en entingen (en uiteraard riemen wat bij elke hond is). Terwijl onze raszuivere friese stabij van een goede professionele fokker al honderden heeft gekost. Je kan ze treffen maar ja dat is een risico bij elk dier. Dit is hem trouwens:
Afbeelding

ken meerdere mensen met honden uit het buitenland, of het nou spanje, griekenland of roemenie was maakt niet uit hebben allemaal geen bijzondere medische kosten gehad. Ze worden allemaal geent en dergelijke tegen verschillende ziektes. Een buitenlandse hond is niet gelijk een zieke hond.. jammer dat mensen dit denken.

Ik zou gewoon lekker uit het buitenland een hond halen! Zo veel honden die een huis nodig hebben en kans hebben tot doodvriezen in deze tijd van het jaar, maar nee mensen moeten persé een raszuivere hond van een fokker (uiteraard niet persoonlijk naar ts). Wij hebben er een geweldig beest aan over gehouden en de volgende hond komt zeker weer uit het buitenland! Die van ons is trouwens ook heel beschaafd, als de schuifpui open staat gaat ie alleen naar buiten als wij zeggen dat het mag, dit geldt ook voor het op de bank springen.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:31

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:45

Ik heb niet alles gelezen maar misschien is een middelmaat golden doodle iets. Zijn erg lieve honden en werken graag voor je.
Wij hebben zelf een golden doodle bij een fokker gehaald. We hebben voor een golden doodle gekozen omdat de labradoodles al doorgefokt zijn en daardoor problemen hebben. De fokker waar we hem hebben gekocht hebben we nog steeds contact mee. We mochten voordat het nestje geboren was al een keer langskomen. En daarna ook nog een keer. We hebben de vader en de moeder gezien en nog de andere honden die daar rondliepen. Ze zaten ook niet in kleine hokken maar in een soort wei.

Nadeel is wel dat het niet de goedkoopste honden zijn. Golden doodles zijn iets goedkoper dan de labradoodles omdat deze gewilder zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:06

Oh kom op, nu niet zielig gaan doen dat het fokken van rashonden zoooo duur is.... Daar wordt ook gewoon (grof!) geld in verdient

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:10

Nee ik woon inderdaad in een villa, rijdt in een Porsche en draag enkel Gucci en Chanel :D Lekker hoor commercieel fokken!

Maar daar gaat het topic van TS niet over :D v
Vindt het super dat ze alsnog voor een hondje van een stichting kiest. Die verdienen ook een gouden mandje :D Verder is het een beetje mazzel hebben, maar dat is het met elk levend wezen. Zo werkt dat nou eenmaal :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:13

ik vind het ook super dat ze voor een hondje kiest van een stichting.Uit een asiel zo ook een goede optie zijn.
Bij mij is er een pup aan komen lopen...maar niet iedereen heeft dat geluk natuurlijk :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:34

ingeb0rg schreef:
Nou, dat is een behoorlijk vooroordeel. Onze labs zijn gewoon geschikt als huishond. Ik bezoek geen keuringen, ik leg geen examens af. En we fokken niet met een ouder dier met een hele kleine genenpoel om zo maar te zeggen.

Ik test wel alles, HD ED is al 500 euro. Om maar te zwijgen over alle DNA testen ogen enzovoorts.

Mijn hond heeft een Amerikaanse moeder en een Engelse vader, de fokker heeft haar moeder uit Amerika geïmporteerd en is voor de dekking naar Engeland afgereisd. Onze dekking in 2017 gaat ook plaatsvinden in Engeland. Een goede werkreu maar zijn voorouders zitten niet in de stamboom bij mijn hond. Een stamboom heeft wat dat betreft wel iets meer toegevoegde waarde en niet hoe je in kan schatten hoe de hond eruit komt te zien. Vind ik kort door de bocht sorry!

Maar TS super leuk met die stichting :D ik heb helemaal niks tegen die droppies die een nieuw thuis zoeken, als ik niet al een zooitje had dan zou ik er ook zo eentje adopteren. Vind ook dat er heel vaak super leuke mixjes uitkomen :D

Nu heb je wel uitgelegd hoe je die kosten allemaal opdrijft maar niet wat de toegevoegde waarde daar nu van is? Een onherleidbare kruising is (puur als huishond) namelijk ook hardstikke leuk en gemiddeld genomen net zo gezond of zelfs gezonder als een rashond. Waarom zou je dan als je "gewoon" een hond wilt zomaar 4x zoveel uitgeven aan een hond enkel omdat het een rashond is, als je niet eens perce helemaal gek bent van dat ras?
Bovendien moet je je als een rashond wilt eigenlijk ook nog flink verdiepen in het ras om te weten welke afwijkingen er in zo'n ras heersen en welke fokkers betrouwbaar zijn en de juiste testen doen etc. Dus het is ook nog eens een stuk ingewikkelder. En al die moeite ontstaat toch gewoon omdat je dan een rashond wilt want bij een echte vuilnisbak zijn dat soort checks echt niet nodig omdat je gewoon niet begonnen bent met een veel te kleine en soms verziekte genetische basis en de kans op afwijkingen daardoor een stuk kleiner is :o?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:53

Dat is de eeuwige discussie rashond/kruising. Overigens heb ik niets tegen kruisingen. Maar wij fokken nou eenmaal werkhonden :D Dus voor ons heeft het een toegevoegde waarde. Ook onze honden zijn er veel van die hulphond worden of blindengeleidehond. Ieder zijn meug denk ik dan maar :D

Wij hebben hier altijd labradors gefokt, en ze zijn allen gezond. Onze nakomelingen overigens ook allemaal. Geen ellende gehad, geluk? mazzel? toeval? Ik ga uit van goed fokbeleid. Hebben hier in 35 jaar tijd nooit ellende gehad of erfelijke afwijkingen, zijn allen 12+ geworden :D

Voor ons is een stamboom een toegevoegde waarde vanwege de gezondheid. Dat er mensen zijn die rassen verkrachten, dat kan ik niet helpen. Wat overigens voornamelijk in de showwereld zo is, aangezien deze aan een bepaald uiterlijk moeten voldoen. Dat aspect interesseert ons niet, aangezien wij voor werkvermogen en will to please zijn.

Ik heb zelf een kruising gehad uit het asiel toen ik op mezelf ging wonen, simpelweg geen ruimte voor een labrador toen. We hebben haar 2 jaar gehad en ik ben duizenden euro's kwijt geweest aan de dierenarts. Dat heb je nou eenmaal met levend spul. Mijn labrador van bijna 2 die is perfect gezond en qua erfelijke afwijkingen mankeert ze niks.

Ik ben het niet met je eens dat een rashond per definitie voortkomt uit een verziekte genetische basis. Dat kan, maar ik ken veel gevallen waar het niet zo is.

Ik hou van mijn rashond en ik hou ook van kruisingen. Maar het is natuurlijk een utopie om te denken dat kruisingen geen slechte genen mee kunnen krijgen van hun ouders. Ook dat is zeer goed mogelijk. Een kruising ontstaat ook uit twee rashonden uiteindelijk. Als je dat verder combineert zijn ze onherleidbaar bastaard :D Bovendien een heel fijn onafhankelijk onderzoek van de Wageningen Universiteit kwam het resultaat uit dat een kruising niet per definitie gezonder is als een rashond.

Het blijven levende wezens, en daar loop je altijd risico mee. Maar nogmaals daar gaat het topic van TS niet over die heeft weloverwogen gekozen voor een hondje van een stichting, en ik denk dat deze het heel fijn gaat krijgen bij haar, wat geweldig is! :D

Nu ga ik nog even een baantje trekken in mijn zwembad :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:58

LadyMadonna schreef:
Oh kom op, nu niet zielig gaan doen dat het fokken van rashonden zoooo duur is.... Daar wordt ook gewoon (grof!) geld in verdient

Ai dan heb ik iets niet goed gedaan.
Ts er worden niet zo veel sheltie's geboren in Nederland. Ja ze kosten geld .
Ik zou als ik jouw was eerst eens kijken wat je in een hond zoekt.
Kooiker en Sheltie zijn al zo verschillend.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:59

Afbeelding
Dit was trouwens de allerbeste vriend uit mijn jeugd <3
Bobbie was geweldig en we hebben zoveel geluk met hem gehad.

We hebben erg zin in het nieuwe avontuur en gaan verschillende websites en ook ikzoekbaas.nl in de gaten houden :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:03

Vandaag met mijn bastaard bij de DA geweest !
Hij gaf zelfs nog aan liever een kruising hond te hebben als een Ras hond .
Er zitten zoveel problemen qua gezondheid in rashonden . Hij zag ze vaak langs komen ...
Dus denk als je geen hoog aanschaf budget hebt dat je misschien wel t beste af bent met een kruising .
Of een rescue hond uit bijvoorbeeld Turkije , Spanje , Portugal of waar je ze ook vandaan kan halen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:23

Ik vond dit lijstje:
Lidmaatschap rasvereniging : 30 euro per jaar
Aanschaf teef : 800 euro
Minimaal 2 maal naar een rashondententoonstelling : 85 euro
Onderzoek naar HD en ED en beoordeling door de Raad van Beheer : 350 euro
Uitstrijkje teef : 44,50 (19,50 + 25 euro consult)
Bloedprikken teef of ze dekrijp is : 47,50 (22,50 + 25 euro consult)
Dekkosten en eventuele reiskosten teef : 700 tot 1000 euro
Kosten echo : 50 tot 100 euro
Kraampakket : 90 euro
Weegschaal : 82 euro
Ontsmettingsmiddelen (bv. Dettol) : 40 euro per nest
Warmtelamp : 30 euro
Puppyren :80 euro
Entingen pups en dierenartsonderzoek : 11,50 per pup en visitekosten van 56
euro
Ontwormen : 12 euro per pup (excl. Kosten ontwormen overige aanwezige dieren
zoals moeder en andere huisdieren)
Puppypakket (zak voer, speelgoedje, kleedjes uit het nest) : 60 euro per pup
Extra voeding teef tijdens en na zwangerschap : 250 euro
Kosten stamboom en nestregistratie : 54 euro per pup
Voeding pups : 40 euro per pup
Evt. kosten voor een keizersnede :500 euro
Werpkist : 350 euro

Als ik dan uit ga van 6 pups kom ik uit op ca 4000€.
6x 900 = 5400...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:30

en al het werk?Onbetaalbaar denk ik...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:35

LadyMadonna schreef:
Ik vond dit lijstje:
Lidmaatschap rasvereniging : 30 euro per jaar
Aanschaf teef : 800 euro
Minimaal 2 maal naar een rashondententoonstelling : 85 euro
Onderzoek naar HD en ED en beoordeling door de Raad van Beheer : 350 euro
Uitstrijkje teef : 44,50 (19,50 + 25 euro consult)
Bloedprikken teef of ze dekrijp is : 47,50 (22,50 + 25 euro consult)
Dekkosten en eventuele reiskosten teef : 700 tot 1000 euro
Kosten echo : 50 tot 100 euro
Kraampakket : 90 euro
Weegschaal : 82 euro
Ontsmettingsmiddelen (bv. Dettol) : 40 euro per nest
Warmtelamp : 30 euro
Puppyren :80 euro
Entingen pups en dierenartsonderzoek : 11,50 per pup en visitekosten van 56
euro
Ontwormen : 12 euro per pup (excl. Kosten ontwormen overige aanwezige dieren
zoals moeder en andere huisdieren)
Puppypakket (zak voer, speelgoedje, kleedjes uit het nest) : 60 euro per pup
Extra voeding teef tijdens en na zwangerschap : 250 euro
Kosten stamboom en nestregistratie : 54 euro per pup
Voeding pups : 40 euro per pup
Evt. kosten voor een keizersnede :500 euro
Werpkist : 350 euro

Als ik dan uit ga van 6 pups kom ik uit op ca 4000€.
6x 900 = 5400...

De meeste kosten hiervan zijn eigenlijk eenmalig, en hoort gewoon bij een standaard fokker! Meestal fokt een fokker meerdere nestjes met een teef en hoeven de meeste dingen dus maar 1 keer aangeschaft te worden. Evenals de tentoonstellingen en het beoordelen van de foto.
Daarbij vind ik dat je als fokker ook iets meer verantwoordelijkheid moet nemen dan een aanstaand baasje en je gewoon nu eenmaal voor de extra kosten opdraait en zeker niet alles uit de pups wil/moet halen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:36

TS als je nog een leuke en betrouwbare stichting zoekt! Kijk eens op www.dierenhulpmirbessa.nl ik heb hier regelmatig hondjes voor opgevangen en zijn allemaal stuk voor stuk geweldige honden geworden :)