Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ingeb0rg schreef:liedje89 schreef:Ik zou niet perce een rashond kopen als je geen hele sterke binding hebt met een bepaald ras en geen sport of fok plannen hebt. Het is een hele investering om een rashond te kopen en je betaald natuurlijk eigenlijk vooral voor het feit dat zo'n hond dan aan die rassenstandaard voldoet. Een onherleidbare kruising is net zo gezond en net zo leuk als een rashond als je een pup koopt van een goede rescue of een oeps nest van een particulier en veel goedkoper. Als je wel echt graag weer een sheltie wilt dan zou ik het ook goed doen en naar een echt goede fokker stappen, zonder stamboom een rashond is meestal geen zuivere koffie.
Zou ik mogen vragen hoe je hier bij komt? Het stukje je betaald zodat een rashond aan de rasstandaard voldoet? Ik fok werklijnen en op de show gooi ik geen hoge ogen. Je betaald voor alle onderzoeken. Een beetje nest kost je al snel met alles erop en eraan 6000 euro. Daar heeft uiterlijk niets mee te maken
Als je een border collie fokt op het kenmerk dat ie goed schapen kan drijven of een retriever omdat ie goed kan retrieven dan is dat toch ook een kenmerk van dat specifieke ras. Dat je als je een rashond fokt je bijv kosten moet maken om examens af te leggen of keuringen te bezoeken, dekgeld betaald voor een vaderdier wat en gezond is en aan alle kenmerken voldoet etc. daardoor uit een hele smalle genetische basis fokt en allerlei extra gezondheidschecks moet doen maakt het allemaal erg duur. Dat maakt het dan vast goede schapendrijvers, retrievers, showhonden etc maar als je gewoon een huishond wilt heeft het maar heel weinig toegevoegde waarde, je kan hoogstens iets beter inschatten hoe groot de hond word en wat voor karakter hij krijgt maar als je bij een kruising kans hebt om beide ouders te zien kan je ook al een aardige inschatting maken.
ik heb helemaal niks tegen die droppies die een nieuw thuis zoeken, als ik niet al een zooitje had dan zou ik er ook zo eentje adopteren. Vind ook dat er heel vaak super leuke mixjes uitkomen

Sammyoo schreef:Deze is toch om op te vreten http://www.animalinneed.com/sectie/2651-carlos
Lekker hoor commercieel fokken!
v
Verder is het een beetje mazzel hebben, maar dat is het met elk levend wezen. Zo werkt dat nou eenmaal
ingeb0rg schreef:Nou, dat is een behoorlijk vooroordeel. Onze labs zijn gewoon geschikt als huishond. Ik bezoek geen keuringen, ik leg geen examens af. En we fokken niet met een ouder dier met een hele kleine genenpoel om zo maar te zeggen.
Ik test wel alles, HD ED is al 500 euro. Om maar te zwijgen over alle DNA testen ogen enzovoorts.
Mijn hond heeft een Amerikaanse moeder en een Engelse vader, de fokker heeft haar moeder uit Amerika geïmporteerd en is voor de dekking naar Engeland afgereisd. Onze dekking in 2017 gaat ook plaatsvinden in Engeland. Een goede werkreu maar zijn voorouders zitten niet in de stamboom bij mijn hond. Een stamboom heeft wat dat betreft wel iets meer toegevoegde waarde en niet hoe je in kan schatten hoe de hond eruit komt te zien. Vind ik kort door de bocht sorry!
Maar TS super leuk met die stichtingik heb helemaal niks tegen die droppies die een nieuw thuis zoeken, als ik niet al een zooitje had dan zou ik er ook zo eentje adopteren. Vind ook dat er heel vaak super leuke mixjes uitkomen
Dus voor ons heeft het een toegevoegde waarde. Ook onze honden zijn er veel van die hulphond worden of blindengeleidehond. Ieder zijn meug denk ik dan maar 
Bovendien een heel fijn onafhankelijk onderzoek van de Wageningen Universiteit kwam het resultaat uit dat een kruising niet per definitie gezonder is als een rashond.
LadyMadonna schreef:Oh kom op, nu niet zielig gaan doen dat het fokken van rashonden zoooo duur is.... Daar wordt ook gewoon (grof!) geld in verdient
LadyMadonna schreef:Ik vond dit lijstje:
Lidmaatschap rasvereniging : 30 euro per jaar
Aanschaf teef : 800 euro
Minimaal 2 maal naar een rashondententoonstelling : 85 euro
Onderzoek naar HD en ED en beoordeling door de Raad van Beheer : 350 euro
Uitstrijkje teef : 44,50 (19,50 + 25 euro consult)
Bloedprikken teef of ze dekrijp is : 47,50 (22,50 + 25 euro consult)
Dekkosten en eventuele reiskosten teef : 700 tot 1000 euro
Kosten echo : 50 tot 100 euro
Kraampakket : 90 euro
Weegschaal : 82 euro
Ontsmettingsmiddelen (bv. Dettol) : 40 euro per nest
Warmtelamp : 30 euro
Puppyren :80 euro
Entingen pups en dierenartsonderzoek : 11,50 per pup en visitekosten van 56
euro
Ontwormen : 12 euro per pup (excl. Kosten ontwormen overige aanwezige dieren
zoals moeder en andere huisdieren)
Puppypakket (zak voer, speelgoedje, kleedjes uit het nest) : 60 euro per pup
Extra voeding teef tijdens en na zwangerschap : 250 euro
Kosten stamboom en nestregistratie : 54 euro per pup
Voeding pups : 40 euro per pup
Evt. kosten voor een keizersnede :500 euro
Werpkist : 350 euro
Als ik dan uit ga van 6 pups kom ik uit op ca 4000€.
6x 900 = 5400...