Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:16

Onze huiskat heeft ook chronische niesziekte. Wij hebben hem met 1 jaar uit het asiel gehaald en had het toen al. Vooral in de winterperiode (nu dus) heeft hij er heel veel last van. In de zomer bijna tot geen. Hij houdt er van om naar buiten te gaan, maar als hij zo niest wil hij niet eens naar buiten. Wij horen hem altijd op meters afstand al ademen. De eerste paar keren schrok ik wel, ik dacht dat er een inbreker was. := Was dus gewoon onze kat met een vol neusje. :')

Hij is ontzettend moeilijk met pillen/spuitjes etc. dus dit doen wij eigenlijk niet. Die dingen geven is met gevaar voor eigen leven. Wat we wel doen, is als het zo erg is dat hij amper ademhaalt, gaan we naar de DA en krijgen we weer voor een week antibiotica mee. Dit helpt dan even en dan is het weer terug bij af.

Wat heel goed helpt bij hem is neusspray voor baby's, de zoutoplossing variant. Dat sprayen we tegen zijn neusje en dan is het al ietsje beter.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:16

fargo schreef:
Metacam zit een spuitje bij en vinden de meeste katten heel lekker, maar mijn niesziekte poes is een wilde meid, dus die kan ik niet vasthouden of spuitjes toedienen.

Je hoeft je kat niet vast te houden om Metacam toe te dienen. Het is een suspensie met honingsmaak, dus dat kan je gewoon over het voer druppelen. Meloxicam is de naam van de werkzame stof in de Metacam. Omdat het patent verlopen is mogen ook andere fabrikanten het nu "namaken", maar dan is de smaak dus wel anders.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:21

Ook nog even on topic: ik heb ook een kat (gehad) met niesziekte - een zwervertje uit het asiel. We hebben deze twee jaar achter elkaar behandeld met een enting die via de neus werd gegeven met een spaytje. Daarna heeft hij eigenlijk weinig tot nooit last meer gehad. Af en toe een keer een snottebel en een niesbui, maar dat stelt niets meer voor. Helaas weet ik niet meer hoe dat heette?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:27

Wat ik wel deed om de klachten te verminderen, was eens in de zoveel tijd met een zoutoplossing de neus uitspuiten. Dan was ie weer een week tot een paar weken redelijk 'snotvrij'.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:32

Mareintje schreef:
fargo schreef:
Metacam zit een spuitje bij en vinden de meeste katten heel lekker, maar mijn niesziekte poes is een wilde meid, dus die kan ik niet vasthouden of spuitjes toedienen.

Je hoeft je kat niet vast te houden om Metacam toe te dienen. Het is een suspensie met honingsmaak, dus dat kan je gewoon over het voer druppelen. Meloxicam is de naam van de werkzame stof in de Metacam. Omdat het patent verlopen is mogen ook andere fabrikanten het nu "namaken", maar dan is de smaak dus wel anders.

Nee dat weet ik hoor dat je ze niet vast hoeft te houden, mijn andere katten lusten echter metacam graag en gaan er bij wijze van spreken voor zitten om het spuitje in hun mond te krijgen. Deze dame krijgt het over het voer omdat zij niet te hanteren is. Maar de Meloxicam vindt mijn kat die er normaal voor aan komt rennen echter een straf om te krijgen dus die smaakt naar zijn idee niet lekker. Dat vind ik wel jammer want dat maakt het geven natuurlijk juist zo makkelijk als ze het lekker vinden! Dus ik ga vandaag de dure variant maar weer halen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:35

Daphneeeej schreef:
fargo schreef:
Heb het in huis, vanavond even poging wagen met het geven!
Nog een vraagje, heeft iemand ervaring met Metacam en met Meloxicam? De tweede is de goedkope uitvoering. Maar mijn katten zijn gek op de smaak van Metacam maar echt niet op die van Meloxicam, hebben meer mensen die ervaring misschien?

Sowieso word novacam en metacam beter geaccepteerd dan meloxidyl en meloxicam is mijn ervaring (ik werk ik een dieren asiel) Maar de werking vam allen is hetzelfde.

Thanxx! Het valt mij inderdaad op, metacam is echt verslavend zo lekker, daar komen ze voor terug en voor meloxidyl daar lopen ze voor weg..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:42

Mag ik me ook melden??
Heb een kater met een chronisch verstopte neus, en een poes die snurkt als ze slaapt..

Het probleem met de kater speelt al een tijd..
Hij niest niet.. was dat maar zo, dan kwam het er misschien uit.. maar zijn neus zit verstopt, met name aan 1 kant.
Echoscopie en röntgen gaven geen oorzaak, en medicatie helpt niet meer.
Het is dus afwachten op het moment.. bah.. ik wil er eigenlijk niet aan denken.. ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:33

Nou mijn katten vinden het middel met het pompje niet lekker - ten minste niet als ik het los geef. Ga het binnenkort ook wel even over het voer heen doen, 'savonds als het niet zo erg is als ze het toch zouden laten staan. 'smorgens wil ik dat ze goed eten dus dan doe ik het nog maar even niet.