Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:40

Captain schreef:
Dat hij steeds loopt te zeuren om voedsel is logisch. Natvoer bestaat voor meer dan 85% uit water. Vult dus voor geen meter.

Daarnaast heeft hij altijd kwalitatief goede brokjes tot zijn beschikking (in een voertoren, hij zou als hij zou willen zijn gewicht in brokjes weg kunnen vreten). Hij eet daar maar mondjesmaat van, meneer vindt natvoer veel lekkerder.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:40

Hier loopt een ongecastreerde kater rond, glipt naar binnen zodra ik maar even de deur open laat en sproeit me tegen de bloempotten omhoog. Blijf aan het schoonmaken en eigen poes gelijk over de zeik zodra ze het ruikt.
Kater zelf is hartstikke lief, ligt wel eens in de tuin, nouja prima, laat zich aanhalen, hoor hem nooit schreeuwen ofzo, maar dat gesproei... En de buurvrouw weigert hem te laten helpen.. Heb haar al gezegd, als je kat ineens weg is, heb ik geen idee waar die is in ieder geval. }:)
Spoiler:
Dat is natuurlijk een grapje, maar kan geen deur meer open laten staan om even te luchten of wat..

Tip: Je maakt je buren er in ieder geval niet blij mee hem zo rond te laten lopen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:41

zorg dan in ieder geval dat hij niet in andere tuinen kan komen om te voorkomen dat er nog meer kittens komen.
Of neem de helft van de kittens die geboren worden in huis waarvan jou kat straks de vader gaat worden of al is.

Kijk ook goed naar wat je voert want van alleen maar na voer kunnen ze echt gebitsproblemen krijgen

Amaris

Vjestagirl schreef:
Gillbo schreef:
waarom is dat een andere discussie, door niet te castreren heb jij ook schuld aan de volle asiels

Laatste keer: deze discussie ga ik hier niet voeren.

Je kunt geen discussie over castreren beginnen zonder daarmee in discussie te raken over ongewenste kittens.

Want dat is namelijk wat er gebeurd als je niet castreert. Dan komen er kittens. Waar JIJ lekker geen last van hebt, maar anderen wel.

Zoe_97

Ik vind niet castreren gewoon ronduit asociaal... (Ik ga mee in de argumenten van mijn voorgangers over de waarom)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:42

nontie schreef:
Hier loopt een ongecastreerde kater rond, glipt naar binnen zodra ik maar even de deur open laat en sproeit me tegen de bloempotten omhoog. Blijf aan het schoonmaken en eigen poes gelijk over de zeik zodra ze het ruikt.
Kater zelf is hartstikke lief, ligt wel eens in de tuin, nouja prima, laat zich aanhalen, hoor hem nooit schreeuwen ofzo, maar dat gesproei... En de buurvrouw weigert hem te laten helpen.. Heb haar al gezegd, als je kat ineens weg is, heb ik geen idee waar die is in ieder geval. }:)
Spoiler:
Dat is natuurlijk een grapje, maar kan geen deur meer open laten staan om even te luchten of wat..

Tip: Je maakt je buren er in ieder geval niet blij mee hem zo rond te laten lopen.

vangen en naar de dierenambulance of naar het asiel brengen, dan wordt hij geholpen en kan de buuf betalen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:45

Mijn vorige (en huidige) poes heb ik laten castreren (steriliseren in de volksmond). Toch werd mijn erf met enige regelmaat bezocht door een open kater die mijn kelderraam besproeide, waarna ik nog dagenlang van de lucht van andersmans kat kon genieten :r . Daar werd ik niet blij van :( .

Dus, als je het niet doet om te voorkomen dat andersmans poes gedekt wordt door jouw kater, doe het dan om anderen niet te verblijden met de geurvlaggen van jouw dier.

Nu ik naast de poes ook een gecastreerde (en territoriale) kater heb blijft het kelderraam schoon.

Castratie is bij katers ook een kleine ingreep. Mijn huidige kater stuiterde een paar uur later al weer rond. Mijn kater vindt het ook heerlijk om dagelijks een paar uur buiten rond te lopen. Heeft zijn vaste katerrondje iedere ochtend. Rent, springt, klimt, jaagt. Dat is zeker geen luie, dikke kater. Vind dat wel een heel stereotiep beeld.

Er zijn trouwens prima voeders op de markt voor gecastreerde katten, met een lagere voedingswaarde. Dan kan de kat toch lekker brokjes knabbelen, en niet aankomen.

Vjestagirl

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:47

Bedankt voor de nuttige reacties iedereen. Ik ga het morgen eens overleggen met de dierenarts, maar k ben er wel van overtuigt dat Freek geen vadsige huiskat zal worden van een castratie.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:51

Gillbo schreef:
nontie schreef:
Spoiler:

vangen en naar de dierenambulance of naar het asiel brengen, dan wordt hij geholpen en kan de buuf betalen

Beest is niet gechipt, dus als ik zeg hij is van haar en zij ontkent hebben ze geen poot om op te staan en ik ook niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:51

ze zal haar kat wel terug willen toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:54

Gillbo schreef:
ze zal haar kat wel terug willen toch?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat niet iedereen zo gehecht is aan zijn huisdier.

De vorige eigenaren van Freek hadden 3 katten: 2 hebben ze opgetild en meegenomen met de verhuizing, en Freek hebben ze zonder boe of bah te zeggen laten lopen. Zij hielden hun katten ook buiten, beesten kregen in de voortuin een bakje voer en dat was het. Niet iedereen is even gehecht aan z'n dier.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:56

Grote kans dat jouw kater ineens vertrokken is juist om het feit dat hij nog intact is als kater zijnde. Katers gaan vroeg of laat aan de wandel met alle risico van dien. Dus heb je hem liever nog een fiks aantal jaren om je heen...dan is castereren wel de beste oplossing :-)

Ik ben zelf in bezit van 3 ex-katers, het enige wat veranderd is, is dat zij aanhaliger en huiselijker geworden zijn. Desalniettemin...het zijn nog altijd dikke partners in crime en geen ingekakte doetjes door hun casteratie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:57

Misschien liet hij zich niet vangen toen ze verhuisden en hadden ze hem anders wel meegenomen?

Maar het kan ook idd dat Freek hen niet veel kon schelen. Dat bestaat ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:58

Dat je je katten buiten houdt zegt niks over hoe je gehecht bent aan je dier. Je hebt ook katten die helemaal niet naar binnen willen.

Wel vreemd dat ze Freek niet hebben meegenomen ja. Bij ons in de praktijk zit nu ook een kat al 5 weken. Beestje was aangereden, we hebben een achterpoot geamputeerd maar niemand die zich meldt als eigenaar. Terwijl het zo'n lieve knuffelkat is. Blijft vreemd..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:59

Het zou niet eens een vraag moeten zijn eigenlijk... Maar je hebt al kunnen lezen waarom wél castreren.

Ik vang kittens op via het dierenasiel en pfff, wat zou het schelen als iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid zou nemen... Gelukkig worden er veel kittens gevonden en opgevangen en een groot deel overleefd en vind een fijn thuis, maar wat een zielige hoopjes dier kom je soms tegen. Onder de vlooien/wormen, hartstikke ziek, ondervoed... Als iedereen nou zou castreren... En zoveel mogelijk wilde zwerfkatten ook gecastreerd zijn...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:01

Ik snap dat je vind dat de eigenaren van poezen ze maar moeten laten steriliseren maar wil jij er dan mede aan schuldig zijn dat iemand pasgeboren kittens afmaakt? Want dat gebeurt nog steeds......

Hier 3 katten waarvan 2 gecastreerde katers van 12 en 13. 2 spierbundels die de hele dag brokjes lopen te kraken en niets te dik zijn. Alle tanden zitten nog waar ze horen te zitten, ze kunnen zo meedoen aan een reclamespot voor katten-gebitjes. Poes van 14 krijgt wel blikjes, dat is een dunne, maar wel gespierde lat. Maar ook zij eet gewoon brokjes. Alle 3 veel buiten behalve als het weer tegenzit.
Vroeger kregen onze katten, bij mijn ouders, altijd blikvoer. Slechte gebitjes en allerlei kwalen. Geen idee dat dat ook anders kon. De manier van voeren is dus heel belangrijk om geen grote theemuts over te houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:03

Thioro schreef:
Misschien liet hij zich niet vangen toen ze verhuisden en hadden ze hem anders wel meegenomen?

Maar het kan ook idd dat Freek hen niet veel kon schelen. Dat bestaat ook.

Nee, ze hebben aan de buren staan vertellen dat ze geen zin meer hadden in 3 katten en dat ze er dus maar 2 meenamen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:05

Vjestagirl schreef:
dollyspikkel schreef:
Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

Omdat katers bij andere in de tuin alle meubels besproeien om hun geur achter te laten. En daar kiezen katteneigenaren niet voor

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:06

Ik heb een nestje gehad omdat die kater bij mij binnenkwam (zonder dat ik het wist) en mij poes bezwangerde, ik kwam er pas achter toen het al te laat was.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:11

Hier ook 2 geholpen katten, beide slank gebleven en super actief. Hij hoeft dus niet direct een slome dikke kater te worden naar je kunt er wel rekening mee houden. Ze krijgen hier redelijk onbeperkt brokjes, voor gesteriliseerde katten, en ik ga volgende week over op een nieuwe variant: appetite controle. Dat zou je ook kunnen proberen. Ze kunnen daarvan meer eten want er zit minder energie in.
Wat betreft activiteit kan je met m spelen om hem actief te houden maar als het een buitenkat is komt dat vast wel goed.
Met zijn leeftijd heeft hij ondertussen wel een territorium verovert dus ik verwacht eigenlijk niet dat je daar problemen van zult merken.
Wat betreft binnen houden is even 2 dagen lastig maar daarna ook weer over. Uiteindelijk vallen die 2 dagen in zijn hele leventje helemaal in het niet dus hij vergeeft het je vast wel :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:18

Gewoon castreren zitten meer voordelen aan dan nadelen. Maar dat zal je da je ook wel gaan vertellen. Super dat je hem opvangt maar je gaat meer van hem genieten als hij gecastreerd is.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:18

Ik heb overigens zelf 3 gecastreerde katers én een gecastreerde (in de volksmond gesteriliseerde) poes. Geen één is er type theemuts. Wel is er één wat steviger, zijn broertje die hetzelfde eet is ranker van bouw, maar geen dikke katten hier. Allen binnenkatten.

Spelen doen ze ook allemaal nog graag, slapen natuurlijk ook, maar dat hoort zo bij katten ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:20

Hier spelen ze ook nog volop. Zijn mega actief. Ook gecastreerd.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:37

Mijn katers zijn in gedrag nooit zoveel veranderd na hun castratie. De enige reden waarom ik ze heb laten castreren, is dat ongecastreerde katers op een bepaald moment steeds verder weg lopen, en soms zelfs niet meer terugkomen. Ik vind dat voor mezelf een enorm voordeel.

Dat binnen houden vond ik ook erg, maar het valt heel erg mee. Mijn katers waren één nacht binnen, zodat ze nuchter bij de dierenarts kwamen, en een paar uur na de operatie gingen ze vaak alweer naar buiten. Vaak voelen ze het zelf wel aan, of het kan.

Misschien kan je het met mooi weer laten doen, dan kan je de deur gewoon open laten staan tegen de tijd dat hij naar buiten gaat? Kan ie weer naar binnen als hij het niet vertrouwd.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:45

Voor dik worden hoef je niet bang te zijn idd. Wij hebben 2 katers, allebei geholpen. De ene is altijd al wat steviger en is dat nogsteeds, de andere is altijd al een lat en is dat ook nogsteeds. De eerste is nu 1 jaar geleden geholpen, de ander 5 jaar geleden.

Afbeelding
Afbeelding