HELP! Koe is net bevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:14

Froukje schreef:
Waarom moeten boeren altijd maar alles uitleggen? Als leken zich er niet mee bemoeien zou er niets aan de hand zijn.

Ben het met KimD eens, en ik had de rekening nog doorgestuurd ook.

quintusgl schreef:
Als je dit voor het eerst ziet is het vreemd. Ik heb liever dat ze zo reageert als dat ze niks doet en er verder niet naar om kijkt. We hebben het allemaal moeten leren.
TS, als je het niet weet wat te doen dan bel je me maar. Kom ik je helpen. moet je me even pben waar je zit.

En als je dat hier probeert had je helemaal een probleem gehad. Je gaat als vreemde je toch niet bemoeien met andermans koeien? :? Hoe gek zijn we geworden?

Je kunt hier pas over oordelen als je weet waarom het meiske daar in die stal was. Als zij daar gewoon mag komen om welke reden dan ook, dan is het helemaal niet vreselijk dat ze om raad vraagt.

En ja, dat kan ze beter aan de DA vragen dan aan bokt, dus ik zie niet in waarom iemand over de flos moet raken als er even een belletje gepleegd wordt.

TS: hoe kwam het nou dat je bij die koe uitkwam?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:15

Amaris schreef:
nou kijk eens aan.

moederkoe blij, babykoe blij, boer blij, bokt blij, iedereen blij.

het kon wel bijna kerst zijn.

:') :') geniaal.

TS: Goed gedaan hoor, dat je de DA hebt gebeld. Met een belletje kan er weinig misgaan. +:)+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:16

quintusgl schreef:
KimD schreef:
Jeetje mina, als je bij in de stal stond en dit geflikt had, had ik je keihard van 't erf geschopt.

Dit is een normale bevalling en niks aan de hand... de boer weet vast welke koeien hij in de gaten moet houden en welke niet.

Hier zitten nog genoeg boeren vd oude stempel..... weet niet waar ze nu is maar sommige boeit dat weinig helaas....
Ik ben blij dat jij alwetend uit de nageboorte gekomen bent.... :Y) :+

Ik ben geen boerin van de oude stempel, ik heb alleen wat meer ervaring met het kalveren, dan gemiddeld persoon van bokt. En weet je hoe duur het is dat een veearts komt? met de ervaring die de meeste boeren hebben (oude stempel en nieuw) is het meestal NIET nodig dat er een veearts komt. Indien het WEL nodig is komt die ook gewoon. Maar een dierenarts voor niks laten komen is duur, en dat wordt niet meer terugverdient in de huidige tijd.

Indien TS of wie dan ook uitleg wil, kan je altijd op een bepaalde tijd uitleg vragen aan een boer. de meeste boeren (oude en/f nieuwe stempel) willen dit altijd graag uitleggen. Maar n.a.v. een zonder toestemming in de stal komen, de veearts laten komen, dan zal de meeste boeren je niet in dank af nemen. en op dat moment zijn ze je dan ook geen uitleg verschuldigd.

Nu weet ik natuurlijk niet of TS met of zonder toestemming in de stal was. Als dit met toestemming was, dan is het wel de taak van deze bewuste boer, om uitleg te geven over verschillende dingen die horen bij het boerderijleven.
Maar nogmaals dit was een normale situatie.

Froukje
Forever young

Re: HELP! Koe is net bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:18

Ja en dan bel je de DA en tref je net zo'n pipo die dan zegt "oh,ik ben in de buurt en kom wel even langs".
Betaal je die 150€ dan ook zelf, schep je daar de boer mee op?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:20

Ben met je eens dat de DA niet hoeft, maar er wordt zo gevallen over dat ze vraagt op bokt wat te doen....
En dat ze zich er niet mee moet bemoeien. Dat stoort me.
Als ze het had laten liggen en het was fout gegaan had ze het ook niet goed gedaan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:20

Froukje schreef:
Ja en dan bel je de DA en tref je net zo'n pipo die dan zegt "oh,ik ben in de buurt en kom wel even langs".
Betaal je die 150€ dan ook zelf, schep je daar de boer mee op?

Toch zou ik blijer zijn dat er is gehandeld, dan dat er echt wat mis was geweest en niemand had wat gedaan.
Vind iig niet dat dit meisje erop af moet worden gerekend, ze bedoelt het echt wel goed. (even daar gelaten wat zij er te zoeken had)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:21

Ik zou gewoon niet zo veel doen, gewoon bij de eerste de beste boederij aan bellen dat er een koe is bevallen en dat je het idee hebt dat het niet helemaal goed gaat.
En dan vraag je of je weet van wie hij is en waar hij woont of telefoon nummer oid.

Is mij wel vaker gebeurd en is me altijd zo nog gelukt het op te lossen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 13:29

Oh ik pakte gewoon wat stro om de stal van mijn paard op te strooien. Ik mag gewoon in de stal komen. Deze (moeder) koe heeft een enorme hechting in haar zij, en ik keek of alles nog oke was. Toen zag ik bloed uit haar komen. Toen ik beter keek zag ik het pasgeboren kalf liggen. Het leek allemaal oke. Ik ben toen 1.5 uur naar mijn stage geweest. Na de stage ben ik terug gekomen om te kijken hoe het nu ging. Kwam er immers toch langs. Beiden lagen nog precies hetzelfde als 1.5/2 uur geleden. Naar de zoon van de boer gefietst, welke niet thuis was. Ik merkte op dat er ontzettend veel, blijkbaar nageboorte lag, dus ik heb toch maar bokt om hulp gevraagd. Ik laat ze nu al eventjes met rust, maar hij had moeite met de uier vinden. Zou ik dat even checken nu?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:33

Als moederkoe het toelaat kun je hem helpen naar de uier.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:35

Laat dat beest gewoon met rust! Anders lig je straks voor pampus in stal omdat moeder koe toch niet zo lief is.
Die uier vinden ze echt wel, hij staat net. Geef dat beest even tijd.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:42

Nou ik zou ook niet blij zijn als iemand hier de DA zou bellen.
Kan beter proberen de boer te pakken te krijgen.
De natuur gaat zijn weg wel.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:51

Froukje schreef:
Laat dat beest gewoon met rust! Anders lig je straks voor pampus in stal omdat moeder koe toch niet zo lief is.

jeetje, wat minder kan ook hoor! -O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:58

ik weet niet hoor maar als ie schijnbaar na 4 uur nog niet gaat drinken zou ik me wel zorgen beginnen te maken eigenlijk na een halfuur moet ie al drinken.. en binnen 12 uur moet ie toch al een litertje of 4 ( Dunno hoe zwaar ie is ) biest op hebben desnoods gemolken en gevoerd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:03

En ik durf te wedden dat ie in de tijd dat TS niet gekeken heeft al gedronken heeft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:27

Ik sta gewoon perplex. Als iemand schrijft dat paard aan de schijt is moeten we de DA bellen. Als iemand schrijft dat hond uit zijn bek stinkt moeten we de DA bellen. Als iemand schrijft dat hij/zij een combinatie van beide heeft moeten we met spoed naar de HA.

Maar als TS zich zorgen maakt om een in haar ogen vreemde situatie en de eigenaar van de koe niet kan bereiken dan moet ze zich er vooral niet mee bemoeien en vooral geen DA bellen. Volgens sommigen dan, hè. ;) Werkelijkwaar ongelooflijk, sommige reacties.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:32

Palmera schreef:
Ik sta gewoon perplex. Als iemand schrijft dat paard aan de schijt is moeten we de DA bellen. Als iemand schrijft dat hond uit zijn bek stinkt moeten we de DA bellen. Als iemand schrijft dat hij/zij een combinatie van beide heeft moeten we met spoed naar de HA.

Maar als TS zich zorgen maakt om een in haar ogen vreemde situatie en de eigenaar van de koe niet kan bereiken dan moet ze zich er vooral niet mee bemoeien en vooral geen DA bellen. Volgens sommigen dan, hè. ;) Werkelijkwaar ongelooflijk, sommige reacties.

Nou inderdaad. Lekker hypocriet. Denk dat mensen het ook echt waarderen dat je gelijk 'van het erf af wordt geschopt' omdat je bezorgd bent over een bevallende koe terwijl er op dat moment niemand aanwezig is. Maak je vrienden mee :j

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:33

Froukje schreef:
En ik durf te wedden dat ie in de tijd dat TS niet gekeken heeft al gedronken heeft.

Edit: verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door UhNee op 18-12-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:40

Froukje schreef:

Doe eens normaal of reageer anders lekker niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:57

Wat is daar niet normaal aan? Het zou de eerste niet zijn die ruzie heeft met een moeder koe die haar kalf wil beschermen. En ik kan je vertellen dat je dat niet overleefd.

Als je er geen verstand van hebt moet je er niet bij in de stal gaan staan, en dan al helemaal niet het kalf pakken en in de richting van een uier willen drukken.

Ja, misschien was het een harde reactie maar dan is het iig duidelijk. Niet alles is zo schattig als het eruit ziet.

Oh enne, als je paard aan de schijt is raad ik ook gewoon aan om een plak overjarig hooi te voeren voor je de DA belt, niks hypocriets aan dat ik nu zeg dat ze zich er niet mee moet bemoeien.

Zolang er geen hele baarmoeders, 1 poot en een staart of alleen kop uithangt is er vrij weinig om je zorgen over te maken en hoef je dus ook niet onnodig de DA te bellen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:58

Eline_S_S schreef:
Oh ik pakte gewoon wat stro om de stal van mijn paard op te strooien. Ik mag gewoon in de stal komen. Deze (moeder) koe heeft een enorme hechting in haar zij, en ik keek of alles nog oke was. Toen zag ik bloed uit haar komen. Toen ik beter keek zag ik het pasgeboren kalf liggen. Het leek allemaal oke. Ik ben toen 1.5 uur naar mijn stage geweest. Na de stage ben ik terug gekomen om te kijken hoe het nu ging. Kwam er immers toch langs. Beiden lagen nog precies hetzelfde als 1.5/2 uur geleden. Naar de zoon van de boer gefietst, welke niet thuis was. Ik merkte op dat er ontzettend veel, blijkbaar nageboorte lag, dus ik heb toch maar bokt om hulp gevraagd. Ik laat ze nu al eventjes met rust, maar hij had moeite met de uier vinden. Zou ik dat even checken nu?

Kans groot dat de boer op de hoogte is van deze koe, de hechting klinkt als een keizersnede en die ontstaan natuurlijk niet vanzelf.

Ik snap wel de TS geschrokken, niet heel raar dat ze zich zorgen maakt als ze de boer en zijn zoon niet kan bereiken.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:11

Ik hoop voor je dat het al opgelost is.
Het bloed is normaal, die 'zak' poepen ze uit en zo te zien is het kalf al wel even op de wereld. (Niet lang natuurlijk maar zeker niet net eruit)
Ik zou zeker als je geen verstand hebt ertussen lopen koeien zijn erg beschermend!
Groot gelijk dat de boer boos zou worden als jij de da belt, als hij mijn koeien waren kon je zelf de rekening betalen hoe vervelend dat ook klinkt.
Als kalfjes een beetje suf zijn krijgen ze vaak een beetje spray in de neus dan trekken ze zo bij.
Lang liggen is voor koeien niet goed dus die moet in de benen komen maar ook dat is een klus voor de boer niet voor jou.
Maar als ik dit zo zie kan dit wel zonder da hoor ;)
En er zijn nog zat mogelijkheden, ik ken weinig bevallingen waarbij zo een da wordt gebeld.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:15

Wat een onaardige reacties zeg! :x Naar.

Stel dat er wel wat was en TS doet niks en kalf is later dood had ze zich schuldig gevoeld en hadden jullie met zn allen keihard geroepen eigen schuld had je maar wat moeten doen. Was de dierenarts nu gekomen, en was dat eigenlijk voor niks, was het ook weer niet goed geweest volgens bokkers. Oftewel het is nooit goed :Z Makkelijk oordelen he vanaf je computertje als je zelf niet in die situatie zit!

Fijn TS dat het goed gaat nu!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:16

Froukje schreef:
Wat is daar niet normaal aan? Het zou de eerste niet zijn die ruzie heeft met een moeder koe die haar kalf wil beschermen. En ik kan je vertellen dat je dat niet overleefd.

Als je er geen verstand van hebt moet je er niet bij in de stal gaan staan, en dan al helemaal niet het kalf pakken en in de richting van een uier willen drukken.

Ja, misschien was het een harde reactie maar dan is het iig duidelijk. Niet alles is zo schattig als het eruit ziet.

Oh enne, als je paard aan de schijt is raad ik ook gewoon aan om een plak overjarig hooi te voeren voor je de DA belt, niks hypocriets aan dat ik nu zeg dat ze zich er niet mee moet bemoeien.

Zolang er geen hele baarmoeders, 1 poot en een staart of alleen kop uithangt is er vrij weinig om je zorgen over te maken en hoef je dus ook niet onnodig de DA te bellen.

Ik ben het volledig met jou eens, maar misschien is dit een normale zaak voor mensen die koeien hebben/hier dagelijks mee omgaan en voor andere wat minder.
De natuur redt zichzelf in veel gevallen wel.
Ik snap dat TS zich zorgen maakt, dat is ook goed, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de boer.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:19

saskiakefie schreef:
Wat een onaardige reacties zeg! :x Naar.

Stel dat er wel wat was en TS doet niks en kalf is later dood had ze zich schuldig gevoeld en hadden jullie met zn allen keihard geroepen eigen schuld had je maar wat moeten doen. Was de dierenarts nu gekomen, en was dat eigenlijk voor niks, was het ook weer niet goed geweest volgens bokkers. Oftewel het is nooit goed :Z Makkelijk oordelen he vanaf je computertje als je zelf niet in die situatie zit!

Fijn TS dat het goed gaat nu!

Even dan mijn hele nuchtere tegenreactie.
Als dat kalf dood gaat is het dood. Klaar.
Dat gebeurt vaker.
Is niet TS haar schuld en hoeft ze zich niet schuldig om te voelen.
In héél veel gevallen komt het gewoon allemaal goed, ik ben dus niet zoals jij beschrijft: je kan het nooit goed doen.
Dat vind ik makkelijk oordelen vanaf een computer.
Overigens is mijn reactie niet onaardig bedoeld, maar gewoon in mijn oogpunt realistisch.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:23

Jongens vrede het is bijna kerst!!