Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Hoe doen jullie dat, met heel grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:45

Ik denk dat het lastig is om via internet een oplossing te bedenken omdat elke hond anders is en anders reageert. Bij de ene zal een snoepje/stukje kip werken om af te leiden, bij de ander een stemcorrectie..
Wat ik zelf nog wel eens doe: voor de hond gaan staan om hem te blokken, dan naar voren lopen en dwingen om hem te laten zitten, en dan wachten totdat hij rustig wordt. Maar ik snap dat dat lastig is als hij al aan het trekken is.
Wat ook helpt is niet terugtrekken maar juist omhoog trekken. Daar kan een hond moeilijker tegenin gaan. Maar dat is ook weer lastig als je zelf niet zo groot bent en een enorme hond hebt.
Maar het belangrijkste is timing; als jij een hond aan de overkant ziet, let dan heel goed om de houding en oren van je hond. Verandert de houding en gaan de oren omhoog, reageer dan diréct met een correctie en wacht niet tot hij begint te trekken.
En natuurlijk uitbundig belonen bij goed gedrag, maar dat spreekt voor zich :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:46

Een halsterachtig hulpmiddel bij een hond werkt jawel, op een vergelijkbare manier als een halsterachtig middel bij een paard. Door het hoofd te kunnen sturen, kan je de kracht van het dier beter sturen.

Het zijn geen domineermiddelen. Want dan zou ook een halsband (bek om de nek, kop over de nek) en tuig (poot op de rug, kop op de rug) domineermiddelen zijn en blijft er niks over. Overigens heb ik inderdaad een hondje die dit bevestigd. De halsband gaat nog het beste maar zowel gentle leader als tuig (gewoon y-tuig, julius-tuig en ruffwear-tuig) betekent dat ze zichzelf eerst dramatisch ter aarde laat storten en als we niet direct gaan wandelen, ze dit minutenlang volhoudt voordat ze het opgeeft (dat is niet degene die door de GL heen trekt). Ze heeft zich ook een maand lang consequent verzet tegen het halsbandje, steeds weer krabben terwijl ze hem om had (12 uur per dag minimaal), zich ter aarde storten op het moment dat je hem om deed en soms als je er weer even druk op zette opnieuw.

Met een halster kan een hond nog gewoon zijn bek open doen, niet alleen om te hijgen, maar ook om een bal aan te pakken, te blaffen en ook te bijten (al is dat over het algemeen niet gewenst).

Als je een keer geen lekkers bij je hebt werk je met een minder hoge beloning, namelijk met je stem of met een aai. Vaak wordt door honden een voedselbeloning als een grotere beloning gezien dan aaien of een "goed zo". Het is een soort van als salaris. Goed zo is 10€, een aai 25€, een snoepje 50€ en slagroom 100€. Met aanleren (of ombuigen van gedrag) werk je met grote beloningen. 50€ als je het goed doet en 100€ als je het perfect doet. Dat stimuleert enorm om nu uit te vinden wat de baas wil. Maar op een keer heb je het aangeleerd, en krijg je nog maar standaard 25€ en 50€ bij perfect of af en toe een keertje omdat de baas in een gulle bui is. De moeilijkheidsgraad van de oefening is namelijk naar beneden gegaan omdat je snapt wat de bedoeling is (in die specifieke situatie: generaliseren moet geleerd worden, zie "een nieuwe bel" iets verder). En als de oefening echt gewoon in het standaardrepetoir zit, dan krijg je nog maar 10€, soms 25€ en maar een heel enkele keer 50€ (dat snoepje, omdat je het dan toevallig toch bij je hebt).

Ik hoor de opmerking: "dan blijf je bezig met snoepjes en wat als je dan geen snoepjes hebt" vaak bij slipkettinggebruikers. Maar waar trainers die voedselbeloningen gebruiken geacht worden deze af te leren/af te bouwen, blijft de slipketting wel vaak de hele leven om de hond hangen. Waarom wordt dat niet afgebouwd, vraag ik me dan af?

Blaffen als de deurbel gaat is een aangeleerde respons. Als je het aan het begin direct afremt, dan is er vaak niks aan de hand. Maar veel mensen negeren de eerste keren waardoor het gedrag steeds erger wordt. Daarnaast kunnen honden heel goed differentieren (en generaliseren) waardoor ze al snel weten waar iets wel mag en waar niet. Ook is het vaak afhankelijk van de toon van de bel. Ze moeten een nieuwe bel weer koppelen aan bezoek. Kleine Boris wist dat bij 1x bellen er een vreemde aan de deur stond, dan sloeg hij aan, bij 3x bellen stond er een gezinslid voor de deur, dan stond hij blij bij de kamerdeur te kwispelen (hij zit in de woonkamer+keuken). Bij mij mogen mijn honden blaffen als de deurbel gaat of er iemand in het halletje loopt (mijn deur zit vaak niet op slot en mensen nemen wel eens de verkeerde afslag naar het toilet) of op de deur klopt. De honden hoor ik namelijk veel verder in het huis dan de bel, kloppen of dus verdwaalde mensen.

Honden mogen bij mij wel op de bank maar alleen op uitnodiging en alleen als ze liggen en blijven liggen, anders moeten ze eraf, ook dat snappen ze prima. Ze krijgen niets als ik aan het eten ben, dat heeft een tijdje geduurd (poedels zijn serieus volhardend) maar weten ze nu ook prima. Ik heb wel 1 hond met een gedragsprobleem maar dat verbetert op het moment per week, sinds we uitgevonden hebben wat erachter zat (een oogprobleem waardoor de wereld vertekend bij haar binnenkomt, gecombineerd met hoogbegaafdheid en een onzeker karakter).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:45

HorseTopShop schreef:
Hahaha die snoeren niet dicht

Zo ziet het er wel uit, zo hard als sommige baasjes daar aan trekken... :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:46

Carr_friesje schreef:
Shenavallie schreef:
Oh ja, vergeet ik nog te melden: als je het thuis goed voor elkaar hebt, heb je symptoombestrijding als hulplijntjes en dichtsnoer-attributen niet nodig. ;)

Tuurlijk, want jij stoomt jouw hondje in vertrouwde thuisomgeving helemaal klaar.
En als je dan vervolgens naar buiten gaat waar veel meer/andere prikkels en uitdagingen zijn luisterd jouw hondje nog steeds perfect en is ie totaal niet afgeleid zeker?
:')

Dat moet je trainen en dat begint thuis. ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:50

Een klein hulpmiddel: sla je riem om een boom/lantarenpaal/verkeersbord heen als je denkt dat je hem niet gaat houden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:51

MalaQ schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het bij jou klinken als een strafkamp Shenavallie :o

Dat een hond baat heeft bij duidelijkheid en consequent zijn, absoluut, maar dit kan natuurlijk op verschillende manieren. En iemand met minder 'regels' thuis is niet direct inconsequenter dan iemand met veel meer regels.

Ha ha ha, strafkamp! :+ Nee, hier krijgen honden alle liefde, maar wel regels en dat is - naar het blijkt - heel veilig voor ze. Dus als ik eet, mogen ze niet bij me liggen maar op hun eigen plaats. Schooien is echt not done hier. Ze mogen ook niet op de bank: ze hebben een eigen mand. Dat is geen strafkamp, maar gewoon duidelijkheid. ;)
Ze krijgen geen snoepjes om te paaien, maar een aai over de bol of een knuffel. Ze kruipen dan bijna in je! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:53

8nnemiek schreef:
Ik denk dat het lastig is om via internet een oplossing te bedenken omdat elke hond anders is en anders reageert. Bij de ene zal een snoepje/stukje kip werken om af te leiden, bij de ander een stemcorrectie..
Wat ik zelf nog wel eens doe: voor de hond gaan staan om hem te blokken, dan naar voren lopen en dwingen om hem te laten zitten, en dan wachten totdat hij rustig wordt. Maar ik snap dat dat lastig is als hij al aan het trekken is.
Wat ook helpt is niet terugtrekken maar juist omhoog trekken. Daar kan een hond moeilijker tegenin gaan. Maar dat is ook weer lastig als je zelf niet zo groot bent en een enorme hond hebt.
Maar het belangrijkste is timing; als jij een hond aan de overkant ziet, let dan heel goed om de houding en oren van je hond. Verandert de houding en gaan de oren omhoog, reageer dan diréct met een correctie en wacht niet tot hij begint te trekken.
En natuurlijk uitbundig belonen bij goed gedrag, maar dat spreekt voor zich :)

Precies zo! Je moet het gedrag ook vóór zijn, inderdaad. Als je een afwachtende houding hebt, dan is de hond zo weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:57

Mizora schreef:
Ik hoor de opmerking: "dan blijf je bezig met snoepjes en wat als je dan geen snoepjes hebt" vaak bij slipkettinggebruikers. Maar waar trainers die voedselbeloningen gebruiken geacht worden deze af te leren/af te bouwen, blijft de slipketting wel vaak de hele leven om de hond hangen. Waarom wordt dat niet afgebouwd, vraag ik me dan af?

Ik snap ook werkelijk niet waarom men slipkettingen moet (blijven) gebruiken. Wij hebben werkelijk nog nooit een slipketting in huis gehad.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:05

Het begint vaak al met de halsband om doen: laat de hond in de gang zitten alvorens jij de halsband omdoet en laat hem wachten tot jij er klaar voor bent om te vertrekken. Als je de deur opendoet, dan mag de hond niet voor je uit naar buiten spurten. Jij gaat als eerste naar buiten, de hond volgt. Als je weer naar binnen gaat, dan wacht de hond tot jij als eerste naar binnen gaat en volgt jou. Het is dan ook niet zo dat hij al half wegrennend van zijn halsband verlost wordt. Hij gaat zitten, zodat jij de halsband weer af kunt doen en blijft zitten tot jij het commando geeft dat hij de kamer in mag. Dit hoeft echt geen minuten te duren, een paar seconden tot - bij hardnekkige situaties - 20 seconden. Wat ik nog wel eens doe is de halsband af doen, dan mijn schoenen en jas uit en daarna een 'toe maar', waarna de hond rustig richting de kamer gaat. Het zijn die kleine dingen die kunnen helpen. Bovendien willen honden heel graag hun baasje pleasen, dus dit is meteen een geestelijke bezigheid. Als je jezelf interessant wilt maken, kun je ook een spelletje van het een en ander maken: laat de hond voor je zitten, vervolgens een rondje om je heen lopen en dan naast je zitten om daarna de halsband om of af te doen. Net hoe leergierig het beestje zelf is.

Buiten hetzelfde, als de hond los mag lopen. Laat de hond zitten en maak de riem los. Hij moet blijven zitten tot jij hem zegt dat hij mag gaan spelen. Af en toe roep je hem, laat hem zitten en geef je een aai over zijn bol en maakt hem niet meteen vast aan de riem, maar laat hem nog even spelen. De volgende keer dat je roept, laat je hem weer zitten en kun je de riem vastmaken. Hij mag pas verder lopen als jij het aangeeft en dus niet meteen je arm uit de kom trekken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:05

Shenavallie schreef:
HorseTopShop schreef:
Hahaha die snoeren niet dicht

Zo ziet het er wel uit, zo hard als sommige baasjes daar aan trekken... :o

Volgens mij heb je geen flauw idee wat een gentle leader doet en hoe het werkt. Je hoort er niet aan te trekken en als je dat wel doet snoert het nog steeds niks dicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:08

Ik heb een hond (dezelfde als het oogprobleem) die op het moment dat je met (fysiek)contact beloond per direct ophoudt met werken. Die heeft er echt een hekel aan (momenten dat ze lekker tegen me aan komt liggen of een kroel komt halen zijn voor mij dus ook echt dierbaar), omdat ze ze vaak ook niet goed ziet aankomen verwacht ik, maar dat weet ik niet zeker. De stem vindt ze wel prima, maar niet bijzonder, de rest van de wereld is leuker. Voerbeloningen zijn eigenlijk het enige waarvoor ze wil werken (samen spelen weigert ze ook, dus dat is ook geen optie) en dan ook alleen als er positief gewerkt wordt, want bij de meeste correcties weigert ze ook, krijgt ze stress en gaat ze schaduwjagen of loko blaffen of wordt ze apathisch. Ze wil dus alleen voor die 50 en 100€ werken. Want de rest van de wereld betaalt ergens tussen de 40 en 300€ (ik win het af en toe niet van de wereld).

En zo zijn er meer honden. Iedere hond heeft zijn eigen handleiding. En ook bij de goeroes zie je dat (zelfs CM traint onder tussen op meerdere manieren, incl. soms alleen maar positief, met voedselbeloningen, met de clicker, maar soms ook alleen met corrigeren of met negeren). Door te zeggen dat de hond het voor jou moet doen en dat je dus niet met snoepjes of met halsters moet werken, sluit je een grote groep honden (die weinig tot geen will-to-please hebben) en hulpmiddelen uit, puur omdat het niet jouw methode is.

@horsetopshop: sommige mensen hebben ze extreem laag op de neus zitten, dan snoeren ze wel de bek van de hond. Maar dan zit de GL gewoon verkeerd.

Edit: hardnekkige situaties met halsband aandoen duren niet 20 seconden maar rustig 10 minuten bij grote Boris, hij moet namelijk blijven zitten. Dat vindt hij lastig, zeker bij opwinding. En de aan komen lopen met de riem (het is een stalhond die overdag in de kennel zit) is opwinding. Dat kan hij ondertussen prima en zijn we binnen 20 seconde klaar. Als er echter ook vreemde (niet stalhulp) mensen op het erf lopen dan ben je zo 5 minuten verder voordat hij lang genoeg zit om hem aan te kunnen lijnen en mee te kunnen nemen. Dit is een rottweiler, een zware herder dus, met een behoorlijke will-to-please. Maar stel je dit bij een boerboel voor, die helemaal niet zo'n will-to-please heeft.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 13-12-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:11

Tussen hoe iets eruit ziet en wat het doet, zit nog een groot gat hè? ;)
Toch zijn er een aantal baasjes hier in de omgeving die een snuitje om hebben dat echt loeistrak zit, omdat "ze anders geen controle hebben". Er zijn soms hele constructies van gemaakt, waardoor het idee erachter spoorloos is. Er loopt een golden retriever (normaal gesproken goedzakken), die zo'n ding om heeft en waar het baasje alsnog door de berm gesleurd wordt. Hij staat dan helemaal te schuimbekken. Dan heeft zo'n snuitje ook niet veel zin, lijkt me, maar zal het baasje toch op een andere manier met het beestje aan de slag moeten.
Ieder zijn eigen werkwijze, maar de mijne is het in ieder geval niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:12

Met een halti misschien Mizora? Een gentle leader zet je op 1 stand en gaat niet strakker om de snoet zitten als er druk op komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:16

Mizora schreef:
Ik heb een hond (dezelfde als het oogprobleem) die op het moment dat je met (fysiek)contact beloond per direct ophoudt met werken. Die heeft er echt een hekel aan (momenten dat ze lekker tegen me aan komt liggen of een kroel komt halen zijn voor mij dus ook echt dierbaar), omdat ze ze vaak ook niet goed ziet aankomen verwacht ik, maar dat weet ik niet zeker. De stem vindt ze wel prima, maar niet bijzonder, de rest van de wereld is leuker. Voerbeloningen zijn eigenlijk het enige waarvoor ze wil werken (samen spelen weigert ze ook, dus dat is ook geen optie) en dan ook alleen als er positief gewerkt wordt, want bij de meeste correcties weigert ze ook, krijgt ze stress en gaat ze schaduwjagen of loko blaffen of wordt ze apathisch. Ze wil dus alleen voor die 50 en 100€ werken. Want de rest van de wereld betaalt ergens tussen de 40 en 300€ (ik win het af en toe niet van de wereld).

En zo zijn er meer honden. Iedere hond heeft zijn eigen handleiding. En ook bij de goeroes zie je dat (zelfs CM traint onder tussen op meerdere manieren, incl. soms alleen maar positief, met voedselbeloningen, met de clicker, maar soms ook alleen met corrigeren of met negeren). Door te zeggen dat de hond het voor jou moet doen en dat je dus niet met snoepjes of met halsters moet werken, sluit je een grote groep honden (die weinig tot geen will-to-please hebben) en hulpmiddelen uit, puur omdat het niet jouw methode is.

@horsetopshop: sommige mensen hebben ze extreem laag op de neus zitten, dan snoeren ze wel de bek van de hond. Maar dan zit de GL gewoon verkeerd.

Edit: hardnekkige situaties met halsband aandoen duren niet 20 seconden maar rustig 10 minuten bij grote Boris, hij moet namelijk blijven zitten. Dat vindt hij lastig, zeker bij opwinding. En de aan komen lopen met de riem (het is een stalhond die overdag in de kennel zit) is opwinding. Dat kan hij ondertussen prima en zijn we binnen 20 seconde klaar. Als er echter ook vreemde (niet stalhulp) mensen op het erf lopen dan ben je zo 5 minuten verder voordat hij lang genoeg zit om hem aan te kunnen lijnen en mee te kunnen nemen. Dit is een rottweiler, een zware herder dus, met een behoorlijke will-to-please. Maar stel je dit bij een boerboel voor, die helemaal niet zo'n will-to-please heeft.

Ik ben het met je eens dat ieder dier zijn eigen handleiding heeft, maar de basis (lees: regels) is voor ieder dier hetzelfde. Wij hebben allerlei soorten honden gehad, waarvan het overgrote deel BC's. Als je die eenmaal gewend bent, dan lijken andere honden wel een fruitschaal in hun oren te hebben. Ik vind het een uitdaging om die dieren dan evengoed de basisregels mee te geven en dat het zulke positieve reacties van de baasjes oplevert. Waar één van de baasjes tot enige tijd geleden nog over straat getrokken werd als de hond een kat zag, daar hoeft hij nu alleen nog maar "nee" of "eh" te zeggen. Ook als de hond losloopt. Dat laat echt een stuk prettiger uit. Ik ben absoluut geen goeroe (zou ik ook niet willen zijn, want ik wil blijven leren), maar het is wel opvallend dat het een hoop rust geeft bij baas en hond.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:23

Hier twee Duitse Doggen, een pittig teefje en een enthousiaste jonge reu.
Maar nooit meegesleept, dat hebben we meteen consequent afgeleerd.
Ik zou je adviseren een gedragstherapeut op te zoeken en het zo samen op te lossen ipv naar hulpmiddelen grijpen (zonder begeleiding teminste).
Een dog is ook met hulpmiddelen loeisterk maar ik denk dat een groot deel van het probleem bij jou/jullie ligt omdat je er (onbewust) mee bezig bent (negatief, want je maakt je er druk om).
Als jij/jullie steviger in je schoenen staan zal je dog ook minder verantwoordelijkheid op zich willen nemen.

Halti's en gentle leaders kunnen trouwens schade veroorzaken in de hals (wobblergevoelig gebied) bij verkeerd gebruik.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 13-12-15 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:25

Ach ja. Bij mij liggen ze lekker bij me op de bank. Slaan ze aan als er geklopt wordt. Zelfs als er iemand rond het huis loopt. Ze lopen wel eens te klieren binnen met zijn allen. En als ik eten op de grond leg, kan ik boodschappen gaan doen en ligt het er nog als ik terug kom. Ze lopen buiten los, luisteren perfect.
Dus jouw theorie rammelt toch aan alle kanten shenavallie.

Ik weet 1 ding. Ik zou mijn honden in ieder geval nooit bij jou achterlaten. Weet namelijk zeker dat ze zo'n aanpak niet accepteren en dat zou ik ook niet accepteren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:29

Echt een GL Horsetopshop. Die trekt wel strakker hoor. Maar normaal doet hij dat zo dicht bij het scharnierpunt dat dit geen probleem voor de hond is. Wat je blokkeert bij de GL is dat hij niet verder open kan. Niet dat hij niet verder dicht kan (het schuifje zit aan de onderkant, niet rondom het ringetje), ik weet het verschil.

Dat bek snoeren is me bij Noa wel eens gebeurd. Ik had hem versteld omdat ze nog groeit en dat had ik even snel gedaan. Maar lager op de neus merkte ik duidelijk dat haar bekkie dichtgetrokken werd. Tijdens het wandelen heb ik het aangepast en was het ook direct over.

Bij Goldens zitten er een paar tussen die mentaal niet op orde zijn. Vergelijkbaar met het rode cocker syndroom. Die zijn genetisch gewoon etterbakken. Maar een snuitje gaat in dit geval inderdaad niet de oplossing zijn. Een muilkorf is voor de omgeving wel veilig, maar dat is toch echt iets anders (en daar valt ook nog mee door te trainen via de clicker en snoepjes, balletjes worden dan wel lastig).

Ik was al nieuwsgierig naar "jouw" ras want je tekst is typisch herder en dat blijkt ook te kloppen (niks mis mee overigens, maar vergeet inderdaad de fruitschaal bij andere rassen niet). De basisregels zijn inderdaad (in principe) voor alle dieren hetzelfde maar hoe dat aangeleerd kan/moet worden verschilt wel.

Ik pak Noa (de oogafwijking) er nog maar een keer bij. Die is namelijk extreem en daardoor makkelijk als voorbeeld te nemen. Van haar accepteer ik dat ze trekt. Niet dat ze hangt, maar trekken mag ze. Want op het moment zijn we met andere dingen bezig om haar te leren accepteren (wel prikkels binnen krijgen maar er niet loko op gaan). Ik kan haar best een periode naast me houden, niet trekken, maar dan ontploft ze na enige tijd omdat ze de prikkels niet tot energie heeft kunnen omzetten. En ze kan zelden los want ze jaagt schaduwen, auto's (ook aan de overkant van het kanaal), vliegende vogels (geen wandelende vogels of katten, grappig genoeg) en is dan echt onbereikbaar, a la een windhond dus alleen in hele veilige gebieden kan ze los en die zijn er toch zeer weinig, de polder voldoet alvast niet en een hoop bossen ook niet, het strand (met duin) al helemaal niet.

Maar de meeste honden van het type retriever, het type gezelschapshond en het type pitbullachtige willen graag voor de baas werken en hoeven alleen maar opgevoed te worden. Terriers (anders dan pitbullachtigen) zijn vaak een heel andere koek, net als windhonden, teckels, en (bull)dog-types (vaak, hoewel daar ook baasgerichte rassen tussen zitten).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:32

Ik heb er even een gentle leader bij gepakt. Die heeft geen schuifje aan de onderkant. Wel een soort gesp waar je de omvang van de snoet mee bepaald. Die zet je vast en is dan niet meer beweegbaar. Je geeft alleen druk op de neus. Exact hetzelfde als bij een halster.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:34

Jij hebt ook zeker geen makkelijke honden Mizora. Mensen verkijken zich op het ras ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:34

Wat ook werkt in geval van nood: op de grond gaan zitten. Als meisje van 55 kilo met mijn eigen hond + een uitlaathond; kruising ridgeback / sledehond / labrador van 20 kilo!!!! Dan gaf ik mijn hond het commando om te zitten en die luistert wel. Maar die hond van 20 kilo puur agressief karakter naar andere honden, die trok me gewoon om ver hoor. _O- Na veel wandelen luisterde de hond al beter en kon ze zelfs los lopen ipv weglopen. :)

Ik ben het wel met mensen eens dat er vaak honden zijn die thuis alles mogen, die luisteren op straat vaak ook niet. Omdat ze als mensen worden gezien ipv dieren.

Onze hond mag niet eens in de zithoek komen als er eten op tafel staat (of als mijn vader thuis is... :') ) dit doet ze ook niet. Ook mag ze niet schooieren tijdens het eten of op de stoelen / banken. In de slaapkamers mag ze ook niet komen. Oh en ons huis is ruim dus genoeg plek waar ze wel mag lopen. Buiten luistert ze naar mij ook prima, maar als ik een tijdje niet met haar loop dan is ze wel weer verpest haha.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:37

Ik denk dat ik hetzelfde probleem ga krijgen.
Wij hebben een rottweiler pup van nu bijna een half jaar en hij begint steeds sterker te worden, is nu nog een kleintje maar we verwachten ook dat hij aan de flinke maat zal worden, hij trekt nogal (zijn we aan het oefenen en gaat steeds beter) mijn vriend lacht me af en toe al uit, de hond laat jou uit ipv andersom, ben zelf 1,70m

Volgen wel curcus, en ik doe de trainingen met hem ook vanwege dat ik dan straks wat meer overwicht op hem heb, los lopen is trouwens geen probleem en blijft dichtbij me en luisterd goed,

denk dat het een kwestie is van veel oefenen, hebben nu een kettingkje ipv een halsband en moet zeggen dat dat ook al een hele verbetering is wat betreft het luisteren en trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:38

Gentle leader, sliptouwtje hoog achter de oren, of een e-collar (moet je wel van een ervaringsdeskundige leren).

En inderdaad: aan een paaltje of boom vastbinden als je twijfelt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:02

De gesp is het schuifje HorseTopShop. Ik ga even geen foto maken want ze liggen beide diep te slapen, maar bij bepaalde manieren van trekken door de hond of de baas snoert de neuslus wel aan tijdens de druk. Voer maar eens druk naar voren of naar boven uit.

Gelukkig is Ninthe een veel makkelijker hondje, maar inderdaad, poedels worden onderschat. Ze zijn vrijwel net zo slim als een BC, maar veel eigenwijzer met een flinke sloot humor.

@Strasshorse: ik zou toch echt over je trainingsmethode gaan nadenken want met nog geen half jaar al een slipketting is behoorlijk heftig. Vaak zijn dat de honden die met een jaar met een prikband lopen. Dat is echt niet nodig als er met de juiste methode getraind wordt. Daarnaast is het een behoorlijk risico voor de luchtpijp. Ik zou nadenken over de Gentle Leader en een hondenschool die je kan helpen met hem aanleren (gewoon omdoen en weglopen gaat vaak niet best, maar als je het zelf wil doen, doe het dan op het gras. Ze willen weleens domme dingen doen waarbij ze over de kop gaan de eerste keren, en doe hem echt strak, zie eerdere handleiding, als ze eenmaal weten dat ze hem van hun neus kunnen krijgen is het lastig om hem nog goed aangeleerd te krijgen).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:05

ik ben geen van ve GL bij een pup. Die nekjes zijn veel te kwetsbaar. Beschadiging door een zijwaartse ruk is teveel aanwezig imo...

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:05

Wij hebben een herplaatser Sint Bernard sinds enkele maanden.
Hij was net 2 jaar geworden, was nog reu maar is hier onmiddellijk gecastreerd vermits we nog een teef hebben lopen.
Ondertussen weegt die kerel ruim 82 kg en is hij heel vrolijk tijdens wandelingen.
Bij het vorige baasje mocht hij naar een hondenweide en daar vrij rondlopen, maar om te wandelen hadden ze letterlijk hun handen vol, wat hier meteen ook duidelijk werd.
Hier heeft hij mijn man (toch goed voor 87 kg) omvergetrokken tijdens een wandeling. Er waren jagers in de buurt met loslopende honden. Mijn man voorzag problemen en liet onze hond gaan zitten, wat hij ook netjes deed.
Er is dan één jachthond op hem afgevlogen, die luisterde met geen mogelijkheid naar zijn baas, niet naar fluiten, niet naar roepen.
De jachthond naderde onze hond en vloog op hem af om te bijten...
Daarop is onze Sint Bernard in één ruk naar voren geschoten wat mijn man niet verwachtte en waardoor hij viel.
De jachthond is bij deze uitval helaas gebeten.

Na dit spijtige "ongeval" hebben we veel geoefend met onze hond.
In normale omstandigheden is hij helemaal geen bijter, onmiddellijk na het voorval heeft hij gespeeld met een border collie.
Nu is hij nog steeds enthousiast, maar gaat al vanzelf zitten als hij een hond ziet aankomen, wetende dat hij beloond zal worden.
Toch zoeken we een goede oplossing van tuigje of iets dergelijks in geval van nood om hem makkelijker te corrigeren.
In de toekomst zal het misschien niet meer nodig zijn, maar voorlopig zou ik me toch veiliger voelen als ik iets "achter de hand" heb, vermits ik zelf ook vaak ga wandelen en last heb van mijn rug.