Mizora schreef:Ik heb een hond (dezelfde als het oogprobleem) die op het moment dat je met (fysiek)contact beloond per direct ophoudt met werken. Die heeft er echt een hekel aan (momenten dat ze lekker tegen me aan komt liggen of een kroel komt halen zijn voor mij dus ook echt dierbaar), omdat ze ze vaak ook niet goed ziet aankomen verwacht ik, maar dat weet ik niet zeker. De stem vindt ze wel prima, maar niet bijzonder, de rest van de wereld is leuker. Voerbeloningen zijn eigenlijk het enige waarvoor ze wil werken (samen spelen weigert ze ook, dus dat is ook geen optie) en dan ook alleen als er positief gewerkt wordt, want bij de meeste correcties weigert ze ook, krijgt ze stress en gaat ze schaduwjagen of loko blaffen of wordt ze apathisch. Ze wil dus alleen voor die 50 en 100€ werken. Want de rest van de wereld betaalt ergens tussen de 40 en 300€ (ik win het af en toe niet van de wereld).
En zo zijn er meer honden. Iedere hond heeft zijn eigen handleiding. En ook bij de goeroes zie je dat (zelfs CM traint onder tussen op meerdere manieren, incl. soms alleen maar positief, met voedselbeloningen, met de clicker, maar soms ook alleen met corrigeren of met negeren). Door te zeggen dat de hond het voor jou moet doen en dat je dus niet met snoepjes of met halsters moet werken, sluit je een grote groep honden (die weinig tot geen will-to-please hebben) en hulpmiddelen uit, puur omdat het niet jouw methode is.
@horsetopshop: sommige mensen hebben ze extreem laag op de neus zitten, dan snoeren ze wel de bek van de hond. Maar dan zit de GL gewoon verkeerd.
Edit: hardnekkige situaties met halsband aandoen duren niet 20 seconden maar rustig 10 minuten bij grote Boris, hij moet namelijk blijven zitten. Dat vindt hij lastig, zeker bij opwinding. En de aan komen lopen met de riem (het is een stalhond die overdag in de kennel zit) is opwinding. Dat kan hij ondertussen prima en zijn we binnen 20 seconde klaar. Als er echter ook vreemde (niet stalhulp) mensen op het erf lopen dan ben je zo 5 minuten verder voordat hij lang genoeg zit om hem aan te kunnen lijnen en mee te kunnen nemen. Dit is een rottweiler, een zware herder dus, met een behoorlijke will-to-please. Maar stel je dit bij een boerboel voor, die helemaal niet zo'n will-to-please heeft.
Ik ben het met je eens dat ieder dier zijn eigen handleiding heeft, maar de basis (lees: regels) is voor ieder dier hetzelfde. Wij hebben allerlei soorten honden gehad, waarvan het overgrote deel BC's. Als je die eenmaal gewend bent, dan lijken andere honden wel een fruitschaal in hun oren te hebben. Ik vind het een uitdaging om die dieren dan evengoed de basisregels mee te geven en dat het zulke positieve reacties van de baasjes oplevert. Waar één van de baasjes tot enige tijd geleden nog over straat getrokken werd als de hond een kat zag, daar hoeft hij nu alleen nog maar "nee" of "eh" te zeggen. Ook als de hond losloopt. Dat laat echt een stuk prettiger uit. Ik ben absoluut geen goeroe (zou ik ook niet willen zijn, want ik wil blijven leren), maar het is wel opvallend dat het een hoop rust geeft bij baas en hond.