Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:51

MiVita schreef:
Super om die uitgebreide karakterbeschrijvingen te lezen! Klinkt echt wel als de hond waar we naar op zoek zijn.
Hetgene waar ik bij de weimaraner aan twijfelde is het nogal doorgedreven jachtinstinct waardoor ze vaak niet los kunnen, lijkt wel positiever bij de Duitse dog.
Waker mag zeker, graag zelfs, we wonen buitenaf en mijn man is heel dikwijls laat thuis, geeft toch een soort van veiligheidsgevoel.
Maar het blijven toch wel enorme dieren, krijg nu al vaak commentaar als ik met de sint bernard buiten kom, wat moet dat dan wel niet zijn met een dd :P

Gebruikten jullie een bench voor het alleen blijven aan te leren? Of meteen los in huis bij de oudere hond?
Veel zou hij/zij niet alleen moeten blijven in het begin, maar wel soms 10 minuten kinderen van school halen of zo. En 's nachts?

Een Weimaraner en DD zijn nogal heel verschillende honden.
Dat een Weimaraner niet los zou kunnen heb ik nooit van gehoord, wel dat ze nogal een eigen willetje kunnen hebben. Maar ze zijn wel goed te trainen en daarmee vang je ws al een groot deel jachtinstinct op. Maar het zijn heel actieve honden, willen graag wat doen en als je dat niet bied, zul je ook meer problemen hebben met loslopen. Degenen die ik ken kunnen prima loslopen maar zijn wel heel actieve en vrij aanwezige honden. Als je die zou nemen zou ik wel aanraden er actief iets mee te gaan doen (bv praktijkspeuren).

Met een DD krijg je natuurlijk ook wel commentaar, maar het zijn over het algemeen geen honden die elke voorbijganger enthousiast begroeten. Mijne negeert tijdens wandelen doorgaans iedereen, tenzij ik ermee aan de praat, dan komt hij even inspecteren en laat zich dan graag aanhalen. Een willekeurige voorbijganger die hem roept is hij niet zo van gediend, dat negeert hij, 's avonds in het donker slaat hij erop aan. Mensen die zich vreemd gedragen, 's avonds, daar reageert hij helemaal op.

Persoonlijk gebruik ik nooit een bench (heb jarenlang veel honden opgevangen), ik sluit ze de eerste tijd op in de gang en als blijkt dat ze zich gedragen als ze alleen zijn mogen ze ook los in de kamer. Een oudere (wijze) hond als voorbeeld hebben scheelt dan enorm. En mijn reu heeft zoveel (onzichtbaar) overwicht, ze volgen allemaal zijn voorbeeld, ik hoef er nooit iets voor te doen.

corine1981

Re: Oudere hond, pup erbij nemen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:28

De Weimaraners die ik ken kunnen prima los, net wat Annelies zegt, wel voor uitdaging en werk zorgen.
De fokkers die ik ken verkopen hun lijnen trouwens niet aan mensen in woonwijken omdat die echt geselecteerd worden op jachtdrift en op katten kunnen gaan jagen...

Tsja, het is in mijn ogen vooral een kwestie van opvoeding.
De moeders van mijn honden jagen standaard op elk konijn waar ze ruiken en komen nooit meer terug op commando, fokker is er soms uren mee zoet om ze terug te vinden.
Mijn meiden (kleinste mag voorlopig niet met de mama's mee uit) hebben die behoefte helemaal niet en lopen gewoon los in de ren bij mijn Franse hangoren.

Ik leer mijn honden wel de bench aan. Ideaal met zindelijkheid trainen en ze kunnen daar nooit iets fout doen. De oudste was eigenlijk al een dik half jaar "los" maar die ligt nu weer constant in de bench met de pup samen (uit eigen beweging trouwens).
Hij is groot zat dus het is mij prima :)

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, DD vind ik ook heel leuk, nogmaals durf het zelf niet aan omdat ze niet zo oud (schijnen te) worden maar ik vind ze prachtig, net als Weimaraners trouwens.
Ik ben nu alleen meer van de niet verharend honden, ha ha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:39

Weimaraners verharen toch ook gewoon? :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:09

anneliesdj schreef:
Weimaraners verharen toch ook gewoon? :+

Zeker. Alleen heb ik die niet ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:27

anneliesdj schreef:
pipo schreef:
weet ik, maar heb zelf ook een flessekind hond. (frommel) en die is gewoon tussen mijn honden hier opgegroeid. Niet hier geboren,maar met 3 dagen en ruim 400 gram te weinig (zelfs een inteelt hond paps op dochter die te jong was en dus weggespoten geweest) Dus dat hoeft ook niet. Zo is het met alles, als je van te voren een beschrijving krijgt van hoe de hond zich gaat ontwikkelen, is het appeltje eitje. Uiteraard invloeden van buitenaf niet meegerekend haha. Wel is het zo dat DD ooit zijn gefokt als bewakers. Daar moet je dus wel mee over weg kunnen.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'dus dat hoeft ook niet'. Dat mijn hond niet sociaal is bedoel je?
Ik heb ook aangegeven dat dat door een combi van factoren komt en zeker niet 'normaal' is voor een DD (of een flessenpup, hoewel die wel een grotere kans hebben denk ik).

Ik bedoel dat t niet aan flessepup zijn ligt Die kan gewoon zeer sociaal zijn. Verder niets. Maar terug on topic

Duitse doggen zijn groot maar hun hart is net zo groot. En bij elke hond ongeacht de standaard rasbeschrijving zit een los inlegvelletje met de persoonlijke beschrijving van plus en minpuntjes van de individuele hond. Op voeding is net als de start de sleutel tot een fijne hond. Elke hond (net als kids) hebben hun specifieke dingetjes. Geen 1 is er hetzelfde. En elke heeft zijn eigen plus en minpuntjes. De mijne toevallig dat ze wat te waaks is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:20

Een flessenpup mist toch een heel belangrijk deel kennis van sociaal gedrag en met goede wil kunnen ze dat wel leren, maar daar zul je harder voor moeten werken dat een doorsnee pup.
Maar dat is hier natuurlijk offtopic.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:25

MiVita schreef:
Super om die uitgebreide karakterbeschrijvingen te lezen! Klinkt echt wel als de hond waar we naar op zoek zijn.
Hetgene waar ik bij de weimaraner aan twijfelde is het nogal doorgedreven jachtinstinct waardoor ze vaak niet los kunnen, lijkt wel positiever bij de Duitse dog.
Waker mag zeker, graag zelfs, we wonen buitenaf en mijn man is heel dikwijls laat thuis, geeft toch een soort van veiligheidsgevoel.
Maar het blijven toch wel enorme dieren, krijg nu al vaak commentaar als ik met de sint bernard buiten kom, wat moet dat dan wel niet zijn met een dd :P

Gebruikten jullie een bench voor het alleen blijven aan te leren? Of meteen los in huis bij de oudere hond?
Veel zou hij/zij niet alleen moeten blijven in het begin, maar wel soms 10 minuten kinderen van school halen of zo. En 's nachts?

Gewoon los bij onze oudere hond. Sowieso gebruiken we nooit een bench voor onze honden. Ons tweede pupje erbij was een enorme sloperd... achja is een fase en dat gebeurt nu eenmaal. Pup vond het ook fijn om tegen onze oudere hond aan te liggen bij het slapen en dat neem je toch weg met zo'n bench.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:37

Bij ons liggen ze beide in de bench dus zie niet in waarom dat niet kan?

Ik zie het als een veilige haven voor de hond zelf (er lopen hier ook nog twee kleine Kids rond) en ze weten ook dat de bench rust is.
We gebruiken het nooit als straf.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 14:46

Samen in de bench zie ik hier nog niet gebeuren. Mijn hond nu kent dit niet en een sint bernard en duitse dog samen in een bench, denk niet dat er een bestaat die groot genoeg is :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:51

Hier is het hele huis gewoon veilige haven. Of hun mandjes. Of hun bed in de berging. Enkel boven mogen ze niet :P

Iedereen zijn ding hoor, snap dat zelf gewoon niet honden in kooitjes opsluiten. Die van ons willen nu eens op de tegels liggen, dan eens languit op het tapijt, dan eens opgekruld in hun mandje, dan eens op hun bed (is een matras met houten omkadering rond...). Ach ieder zijn ding.

Haha, zal een hele grote bench worden inderdaad met twee zo'n kanjers :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:11

Ligt er denk ik ook aan hoe lang ze in de bench liggen per dag. Bij mij als ik dweil, als we avondeten en in de nacht. Rest van de dag zoeken ze het maar uit.
En als ze straks uit de gevarenzone zijn gaat de bench eruit. Ik geef niet zoveel om mijn eigen spullen, maar zou het zonde vinden wanneer het speelgoed van mijn Kids opgevreten wordt. Ik kan niet van een pup verwachten dat die het onderscheid al weet ;)
Ik zie het niet als kooi, wel als hol en dat vinden ze nou net heel prettig.
En mijn man had twee Landseren, die lagen in een bench van 120 (vrijwillig) samen :) :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:53

mirim schreef:
Wij hebben een paar weken terug een pupje genomen bij onze oude oud.
De oude hond is een Franse briard en de pup een dwerkteckel.
Deze keus hebben we gemaakt omdat wij geen grote pup wilden bij ons oudje...dit zou problemen op gaan leveren als de pup te wild zou gaan spelen.
Deze kleine 'mug' gaat prima.
De oude hond geeft heel duidelijk de grenzen aan, zowel bij haarzelf als waarvan zij weet wat onze grenzen zijn.
Een prima opvoedster dus. Tevens is zij nu een stuk levendiger en vrolijker als een paar weken geleden.
Als onze oude hond er niet meer is zullen we overwegen om bij de dwergteckel een andere hond te nemen.
De keus viel trouwens op een teckel omdat dit een kleine hond is met een groot karakter.
Wij zijn meer van de grote honden.
Bij ons heeft het heel goed uitgepakt om toch een pup te nemen bij de oude hond en ik zou je, vanuit mijn ervaring, aanraden om het te doen.
Jouw omstandigheden zijn nu 'perfect'.

Haha ik wou net gaan vertellen dat een pup van ons bij een oudere Franse Briard terecht is gekomen en dat heel goed gaat :D

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:11

Is het geen mogelijkheid om een hond te adopteren? weet niet of je dit al van plan was.. er zijn momenteel bijv. heel veel Roemeense honden die een huis zoeken, dan kun je ook nog gaan voor een oudere hond erbij of bijv. rond 4 jaar of als je echt persee een pup erbij wilt een pup. Zou ik persoonlijk niet voor gaan, als de pup bij een nieuw huis komt is het allemaal spannend een soortgenoot helpt natuurlijk minder te maken maar als je oudje het dan begeeft gaat de pup zn maatje waarschijnlijk erg missen ook omdat hij gewend was om bij jullie met nog een hond te zitten. Want dan is en zijn maatje er niet meer maar ook zit hij dan alleen..

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 16:55

Jentecats: een herplaatser zien we niet zitten, we hebben 3 kleine kinderen en durven daarom een hond met een verleden niet aan.

Ondertussen hebben we sinds gisteren een pup in huis, laatste teefje uit het nestje, momenteel nog naamloos :+ Ze doen het voorlopig erg goed samen +:)+

http://myalbum.com/album/Y183xg1FmlOL

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:03

aww een droppie, veel succes en plezier!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:06

Wij hebben zelf thuis geen problemen gehad toen onze pup bij onze twee oudere honden kwam.
De oudste werd zelfs een soort mama voor hem en lagen lekker samen in de mand bij elkaar, en met de andere jongere hond kon hij lekker spelen.

Maar ik denk toch dat 8 jaar wel een beetje de limiet is.

Kennissen van ons hadden ook een al wat oudere hond alleen, 8-9 jaar oud en super lief en braaf.

Deze is binnen een jaar overleden, was heel gestressed geraakt door de pup, die overigens een echte draak was en nog steeds is. Met zijn baasjes gaat het ook niet goed nu (agressie, luisterd niet). Hij is overigens nu gecastreerd en het gaat beter maar toch.

Het heeft de oudere hond geen goed gedaan ...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:10

Jee lijkt overtoom wel haha. Mag ik vragen of je de pup al op het oog had of ben je gaan googlen? Ik wil niet betweterig overkomen, maar voor een pup via de rasvereniging met stamboom ed is meestal een wachtlijst. Die ouders zijn getest op van alles (meestal) Dus vandaar mijn vraag. Ik heb zelf geen rasechte hoor, maar was en ben nog steeds vlieft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:12

MiVita schreef:
Jentecats: een herplaatser zien we niet zitten, we hebben 3 kleine kinderen en durven daarom een hond met een verleden niet aan.

Ondertussen hebben we sinds gisteren een pup in huis, laatste teefje uit het nestje, momenteel nog naamloos :+ Ze doen het voorlopig erg goed samen +:)+

http://myalbum.com/album/Y183xg1FmlOL

Wat een schatje :) zo lagen onze pups ook bij onze oudere hond, veel fijner voor ze! Veel plezier ermee :)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:36

Bij ons geen pup maar wel een herplaatser. Hondje was flink mishandeld geweest, durfde nog niet eens te eten of te drinken. Door onze border collie die wat ouder was is ze helemaal opgeleefd!

En nu jaaaren later nu ze zelf bejaard is zie ik nog altijd dingen die de border ook deed. Heel grappig haha! Wij vragen ons vaak af of onze bibi zo lief was geworden zonder buddy.. Ze was zo bang dat ze beet en dan sprong de border ertussen. Nu is het een vrolijk actief hondje die het liefste de hele dag geaaid wordt en aandacht krijgt. Kindjes vind ze geweldig en zelfs grote enge mannen komt ze blij bij zitten.

Dus ik zou het zeer zeker doen!

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:39

pipo: was een nestje wat we al langer op het oog hadden maar alle pups waren eerst besproken.
De vader heeft een stamboom, de moeder niet, zijn wel beide getest en hebben we ook kunnen zien :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:09

Wie wordt daar dan niet verliefd op?
Ze is getijgerd lijkt het? Dan had je er toch geen stamboom bij gekregen in nl. Maar juist zo'n mooie kleur. Plaats je nog eens foto's?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:17

Niet alles gelezen sorry :o maar wilde even zeggen dat wij prima ervaringen hebben met oudere hond en dan pup erbij. De oudere hond was / is in mijn ogen je opvoedhulp :-) ervaring met husky, fox, kruising mechelaar/herder en nu met herdertje. Is altijd goed gegaan.

Ben trouwens ook absoluut geen bench liefhebber, bij ons is het gewoon in de gang, eventueel met een hekje, en dan territorium als we er niet zijn langzamerhand uitbreiden. Ik laat ze af en toe ook 'achter het hekje' als ik wel in huis ben. Leren ze direct dat dat normaal is.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 00:38

Leuk topic je moet voor je zelf wat afwegingen maken. Ik heb zelf met veel honden getraind en heb nu weer een jong project in huis van 8 maand die echt van uit niks kennen begint (kennel hond).

Ja een pup bij je oudere hond kan. Jou oudere hond is nu een voorbeeld vergeet echter niet (zeker als hij langer dan 2 jaar je enige hond is geweest) dat het wel eens zo kan zijn dat je hond niet op concurrentie/een maatje zit te wachten. Het wil dus niet zeggen dat jou bond je ook maar enigszins gaat helpen met de opvoeding van je pup, zelfs kan veranderen van super brave hond naar een gefrustreerde hond die dingen gaat doen uit frustratie die je niet leuk gaat vinden. Dit hoeft echter niet maar kan wel gebeuren. Net zo goed als dat het wel goed kan gaan en je hond idd een voorbeeld gaat zijn dat is gewoon 50/50 kwa kans.

Je kan makkelijk de pup mee nemen en de andere hond thuis laten zolang je dat geen hele dag doet. Als je naar gehoorzaakheidscursus gaat met de pup kan je oudere hond ook niet mee. Of als je 1 op 1 gaat trainen/oefenen buiten. Hier zal je hond wel aan wennen.

Wat een bench betreft (las ik net hier over) dit vinden pups juist heel fijn. Nee hij kan dan niet bij de oudere hond liggen maar als je wil dat ze rustig aan elkaar wennen (Hoe goed het overdag misschien ook gaat) is het beter de pup in de bench te doen als je gaat slapen. Pups vinden dat overigens ook nog eens heel fijn. Geeft ze veiligheid en geborgenheid zo'n eigen plekje. Als pup kan je hier nog een lauw/warm kruikje in leggen met een nestknuffel de eerste 2 weken zodat ze minder heimwee hebben. Ook help je de pup met zindelijk worden. Een pup zal namelijk niet zo snel in haar eigen "huisje" (de bench) plassen of poepen. Als je dus snachts gewoon om de zo veel uur er uit gaat heb je je hond zo zindelijk. Bench is dus super fijn voor een pup zeker tot 1 jaar maar sommige honden houden altijd bench drang.

Zet de voor en na delen goed tegenover elkaar. Kijk ook eerlijk naar je oudere hond Hoe graag je ook een pupje wil. Ik moet eerlijk zeggen dat wanneer je oudere hond al langer dan 2 jaar het rijk voor zich alleen heeft ik zelf niet de keuze voor een pupje er bij zou maken omdat het de gevolgen enorm vergroot. Succes met de beslissing!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:03

Aaahhh. Veel plezier met de aanwinst!!

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 09:11

anneliesdj: ik denk gewoon grijs hoor, stamboom kan sowieso niet denk ik omdat enkel de vader een heeft? Doet er voor ons ook niet echt toe hoor :)

Afbeelding

We hebben een bench kunnen lenen van familie, maar is niet haar favoriet. Ze gaat er soms in liggen slapen maar het deurtje mag absoluut niet dicht. Voorlopig slaapt ze 's nachts in de garage bij de andere hond en dat gaat goed.

Ze is al wel een paar keer op haar plek gezet als ze te wild begint te spelen, ze gaat dan constant hard in de andere haar lip bijten :Y)

We moeten dringend een naam vinden, we raken het er niet over eens, als iemand nog leuke suggesties heeft?
Voorlopig is het even 'Juulke' :D