MiVita schreef:Super om die uitgebreide karakterbeschrijvingen te lezen! Klinkt echt wel als de hond waar we naar op zoek zijn.
Hetgene waar ik bij de weimaraner aan twijfelde is het nogal doorgedreven jachtinstinct waardoor ze vaak niet los kunnen, lijkt wel positiever bij de Duitse dog.
Waker mag zeker, graag zelfs, we wonen buitenaf en mijn man is heel dikwijls laat thuis, geeft toch een soort van veiligheidsgevoel.
Maar het blijven toch wel enorme dieren, krijg nu al vaak commentaar als ik met de sint bernard buiten kom, wat moet dat dan wel niet zijn met een dd![]()
Gebruikten jullie een bench voor het alleen blijven aan te leren? Of meteen los in huis bij de oudere hond?
Veel zou hij/zij niet alleen moeten blijven in het begin, maar wel soms 10 minuten kinderen van school halen of zo. En 's nachts?
Een Weimaraner en DD zijn nogal heel verschillende honden.
Dat een Weimaraner niet los zou kunnen heb ik nooit van gehoord, wel dat ze nogal een eigen willetje kunnen hebben. Maar ze zijn wel goed te trainen en daarmee vang je ws al een groot deel jachtinstinct op. Maar het zijn heel actieve honden, willen graag wat doen en als je dat niet bied, zul je ook meer problemen hebben met loslopen. Degenen die ik ken kunnen prima loslopen maar zijn wel heel actieve en vrij aanwezige honden. Als je die zou nemen zou ik wel aanraden er actief iets mee te gaan doen (bv praktijkspeuren).
Met een DD krijg je natuurlijk ook wel commentaar, maar het zijn over het algemeen geen honden die elke voorbijganger enthousiast begroeten. Mijne negeert tijdens wandelen doorgaans iedereen, tenzij ik ermee aan de praat, dan komt hij even inspecteren en laat zich dan graag aanhalen. Een willekeurige voorbijganger die hem roept is hij niet zo van gediend, dat negeert hij, 's avonds in het donker slaat hij erop aan. Mensen die zich vreemd gedragen, 's avonds, daar reageert hij helemaal op.
Persoonlijk gebruik ik nooit een bench (heb jarenlang veel honden opgevangen), ik sluit ze de eerste tijd op in de gang en als blijkt dat ze zich gedragen als ze alleen zijn mogen ze ook los in de kamer. Een oudere (wijze) hond als voorbeeld hebben scheelt dan enorm. En mijn reu heeft zoveel (onzichtbaar) overwicht, ze volgen allemaal zijn voorbeeld, ik hoef er nooit iets voor te doen.