Kat in schuur houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:35

mikky19 schreef:
hb niet alle antwoorden gelezen

wij hadden ook een kat die in de garage leefde kon zelf naar binnen en buiten. toen hij 4 jaar was werd mijn zus allergisch maar we konden niet zonder hem. Daarom mocht hij blijven maar dan niet in huis.

de keuze om hem te houden was niet egoïstisch maar doordacht . hij was altijd buiten en kwam eigenlijk nooit binnen.

dus een kat in de schuur mishandeling ?

hij had eten drinken een mand en mocht binnen zodra mn ouder weg waren. beestje is 18 jaar geworden dus ik vind dat je echt mega overdrijf. maak je liever zorgen om dieren die geen eten ect hebben.

Dus omdat andere dieren geen eten/drinken hebben, mag ik me geen zorgen maken om de kat hier in de schuur? Ik kan me heus wel zorgen maken om meerdere dieren hoor ;) hier kan ik tenminste nog makkelijker iets aan doen, dan een kat ergens in Nederland die zonder eten zit. Beetje zinloze opmerking vind ik.

Deze kat zit in een ruimte van 2 bij 5 ongeveer, 1 klein raampje. Nee daar wordt je gelukkig van. Alsof ik nou die kat dan maar moet vergeten omdat een andere kat in Nederland dus geen eten heeft :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:40

Qweeny schreef:
Ik vind het wel een vorm van mishandeling, een kat heeft ook het recht om buiten en binnenshuis te lopen, dan moet je maar een konijn kopen, die je in een hokje kan houden. En volgens mij houden ze die kat daar ook alleen maar voor de muizen. Ik zou wel verder maatregelen nemen.

Misschien je ook even inlezen in de behoeftes van een konijn voor je dit soort dingen neer slingert? :+

Qweeny

Re: Kat in schuur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:45

Het gaan nu om de kat, niet over de konijn, en ik weet waarover ik praat dus maak jij je maar daar geen zorgen over.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:05

Behalve dat 'een konijn kun je in een hokje houden' de plank ZO ver mis slaat, dat het eigenlijk gewoon een beetje (boel) belachelijk is.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:42

mikky19 schreef:
hb niet alle antwoorden gelezen

wij hadden ook een kat die in de garage leefde kon zelf naar binnen en buiten. toen hij 4 jaar was werd mijn zus allergisch maar we konden niet zonder hem. Daarom mocht hij blijven maar dan niet in huis.

de keuze om hem te houden was niet egoïstisch maar doordacht . hij was altijd buiten en kwam eigenlijk nooit binnen.

dus een kat in de schuur mishandeling ?

hij had eten drinken een mand en mocht binnen zodra mn ouder weg waren. beestje is 18 jaar geworden dus ik vind dat je echt mega overdrijf. maak je liever zorgen om dieren die geen eten ect hebben.

Ik neem aan dat jouw kat dan wel buiten mocht komen. Maar alleen in zijn eentje in een klein vertrek, sorry maar dat vind ik toch echt geestelijke mishandeling! Ik kan dat een dier niet aan doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:55

Batlow schreef:
Sassol schreef:
Misschien al nagedacht over een gesprek aangaan met de buren?
Als de kat alleen in een schuurtje zit, hebben zij er ook niet veel lol aan lijkt me.
Misschien zoeken ze wel een nieuw huisje voor de kat, of willen ze dat wel.

Als je leest, dan lees je geloof ik ook dat wij dat al lang hebben gedaan. Dat staat namelijk in de OP.

Ik lees daarover terug dat je niet eens weet waarom de kat niet buiten komt, laat staan over of ze bereid zijn om een nieuw huisje voor de kat te zoeken.

Ik bedoel dus daar een gesprek over aangaan. Goh, waarom zit de kat alleen in een schuurtje. Waarom zetten jullie de schuurdeur niet open?
Lijkt me ook niet echt leuk een kat zo houden, misschien ken ik wel iemand die hem in huis wilt halen, zou dat iets voor jullie zijn?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:00

Qweeny schreef:
Ik vind het wel een vorm van mishandeling, een kat heeft ook het recht om buiten en binnenshuis te lopen, dan moet je maar een konijn kopen, die je in een hokje kan houden. En volgens mij houden ze die kat daar ook alleen maar voor de muizen. Ik zou wel verder maatregelen nemen.

Zo dat is dubbel! Jij houdt wel van katten maar duidelijk niet van konijnen!

Konijnen horen óok niet thuis in een hokje!
En katten horen niet overal rond te kunnen sjouwen!

Maar opsluiten is altijd fout. Een kat in een schuur of kamertje, of een konijn in een hok.

Mensen denken dingen te kunnen doen met dieren die ze zelf niet willen ondergaan omdat ze dat ongelukkig zou maken. Momenteel gaan er op de radio commercials langs van Amnesty International. Een oproep om te schrijven om mensen die al 40!!!!! jaar in de isolatie vrij te krijgen.

Kunnen we ook wel redeneren, ach, je kunt best mensen in een hokje stoppen, want ze overleven het toch? Als je ze maar goed voert en te drinken geeft! }:0

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:07

@desiree vergeet je niet dat een konijn die men thuis heeft geen wilde konijn is maar een tamme? Tuurlijk ze moeten ook rond kunnen rennen (hier bv hele dag buiten nachten toch écht in t hok!). Maar dat is heel anders als de wilde dieren, zo ook met katten. De katten die men heeft zijn "huis" katten, geen wilde poema's ofzo. Sommige willen juist 24/7 buiten en houd je echt niet binnen. Onze oude kat (is 20 geworden!) die kwam binnen om te eten en erna weer naar buiten die kon je echt niet binnen houden, dat was met de castratie al een hele ramp!)

Een kat in een schuur is op zich niet heel gek hoor, zolang die een plekje heeft dat die niet op de grond hoeft te slapen maar bv ergens op in een zacht mandje of iets wat ook lekker warm is in de koude dagen. De meeste boeren hebben ook katten in de schuur, worden ze niet minder van als ze dat gewend zijn. Sterker nog die zijn vaak niet eens in huis te houden. Maar hebben het daarom niet minder goed...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:10

Maar dan heb je het over een boerenschuur.

Niet over een banketstaaf fietsenschuurtje in een achtertuin zonder ramen en van hooguit 9 m2

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:11

Mioux schreef:
@desiree vergeet je niet dat een konijn die men thuis heeft geen wilde konijn is maar een tamme? Tuurlijk ze moeten ook rond kunnen rennen (hier bv hele dag buiten nachten toch écht in t hok!). Maar dat is heel anders als de wilde dieren, zo ook met katten. De katten die men heeft zijn "huis" katten, geen wilde poema's ofzo. Sommige willen juist 24/7 buiten en houd je echt niet binnen. Onze oude kat (is 20 geworden!) die kwam binnen om te eten en erna weer naar buiten die kon je echt niet binnen houden, dat was met de castratie al een hele ramp!)

Een kat in een schuur is op zich niet heel gek hoor, zolang die een plekje heeft dat die niet op de grond hoeft te slapen maar bv ergens op in een zacht mandje of iets wat ook lekker warm is in de koude dagen. De meeste boeren hebben ook katten in de schuur, worden ze niet minder van als ze dat gewend zijn. Sterker nog die zijn vaak niet eens in huis te houden. Maar hebben het daarom niet minder goed...

Katten die `vrij` willen rondlopen, worden steeds minder gewaardeerd in deze maatschappij. Daarvoor is het te vol hier. We hebben al geen echte natuur meer en het beetje dat er is, daar zitten mensen over te waken als een bok op een haverkist.
Mensen zouden er goed aan doen om katten zodanig te fokken, dat ze beter in de maatschappij passen. Tevreden kunnen zijn in iemands huis en tuin, zonder de tuinen van anderen daarbij op te eisen. De kat is namelijk onvoldoende gedomesticeerd op een enkel ras na.

Boeren zijn hoofdschuldige aan de loslopende katten. Want zij laten de dieren ongebreideld voortplanten, waardoor er te veel op één plek komen en ze weg trekken en verwilderen. En ze maken echt veel kapot, die wilde katten. Vossen krijgen de schuld en katten doen het. Want er zijn meer wilde of verwilderde katten die roven dan dat er vossen zijn.

Maar een dier moet niet in de isolatie. Leefruimte moet groter zijn dan dat en er moeten prikkels zijn voor het dier in de vorm van ander leven. Een mens waar hij of zij naast leeft, of een soortgenoot.

Een schuur kun je wel beschouwen als ene vorm van isolatie, tenzij de kat vrij is om deze te verlaten wanneer zij dat zelf wil. Maar dan zijn andere mensen weer de klos... want dan gaat ze daar naartoe.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:18

Jawel maar is het zelfde idee he, schuur/schuur. Zeg het zolang ze een warm mandje hebben of iets om op te liggen dat het niet op een koude plank of grond is ja..

Onze kat die dus 20 werd heeft zo jarenlang geleeft, kwam soms niet eens binnen en ja zette we de schuurraam open en daar lag altijd een mandje voor geval hij toch binnen wilde en eventueel het kattenluikje niet werkte (je weet immers nooit). Hij kwam meer in die schuur als binnen en het luikje heeft wel altijd gewerkt... Soms willen katten het op die manier, wat moet je dan? Opsluiten in huis in de nacht? want ook dat hebben we eens geprobeerd, maar dan ken je katten niet goed genoeg ;)Meneer sprong rustig vanaf de zolder op de schuur of vanaf de 1e verdieping slaap kamer. En als dat niet lukte mauwde die gerust van 0:00 tot 7:00 door tot de deur weer openging.

Ik snap best dat het zielig klinkt een kat in de schuur, maar als het beetje aangepast is dat t diertje niet op de koude grond hoeft te slapen ja, zou ik zelf denken van oke. Het is misschien niet zoals de meeste hun dieren houden maar wat moeten ze dan?

@desiree of de katten of vossen het doen weet ik niet, kan ik ook nergens vinden heb je een bron? wel benieuwd. Dat het te vol is, is alleen maar door ons zelf niet door de dieren. Wij bouwen alles vol, hun niet. Vroeger was het fijn als de dieren los konden lopen nu moeten ze maar in huis opgesloten leven...Vind ik persoonlijk veel zieliger als een kat die ook zijn ding kan doen overdag. En wat ik inderdaad ook zeg als je de schuur aanpast ja zie ik niet in waarom het niet per see zou kunnen als oplossing? als de kat er tevreden mee lijkt, en de schuur inderdaad kan verlaten en in gaan wanneer die wil...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:29

Mioux schreef:
@desiree of de katten of vossen het doen weet ik niet, kan ik ook nergens vinden heb je een bron? wel benieuwd. Dat het te vol is, is alleen maar door ons zelf niet door de dieren. Wij bouwen alles vol, hun niet. Vroeger was het fijn als de dieren los konden lopen nu moeten ze maar in huis opgesloten leven...Vind ik persoonlijk veel zieliger als een kat die ook zijn ding kan doen overdag. En wat ik inderdaad ook zeg als je de schuur aanpast ja zie ik niet in waarom het niet per see zou kunnen als oplossing? als de kat er tevreden mee lijkt, en de schuur inderdaad kan verlaten en in gaan wanneer die wil...

Dat klopt. Mensen hebben gefokt als konijnen. En alles daarmee kapot gemaakt omdat ze allemaal moesten wonen. Maar daarmee komen mensen ook in elkaars ruimte en kan er bijna niets meer bij. Vooral niet elkaars dieren, snap je?

Honden liepen vroeger ook overal los rond, werd heel normaal gevonden. Mag nu ook niet meer. Ik snap niet waarom het voor katten zielig is als ze dat niet mogen en voor honden niet. Beide zijn dieren die behoefte hebben aan een bepaalde mate van vrijheid en prikkels.

Toch vind ik er de huidige maatschappij niet echt meer voor geschikt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:32

Dat de honden niet los mogen vind ik op zich normaal. Bedoel hoeveel bijtincidenten zijn er wel niet geweest de laatste jaren, ook omdat men ze niet meer goed opvoed. Al kan t ook onverwachts gebeuren door welke reden ook maar bedoel maar. Honden mogen ook loslopen in bepaalde gebieden hoor, en over straat. Je kan niet bij alle katten met een lintje om lopen ;) zijn totaal andere dieren en dus niet echt te vergelijken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:39

Mioux schreef:
Dat de honden niet los mogen vind ik op zich normaal. Bedoel hoeveel bijtincidenten zijn er wel niet geweest de laatste jaren, ook omdat men ze niet meer goed opvoed. Al kan t ook onverwachts gebeuren door welke reden ook maar bedoel maar. Honden mogen ook loslopen in bepaalde gebieden hoor, en over straat. Je kan niet bij alle katten met een lintje om lopen ;) zijn totaal andere dieren en dus niet echt te vergelijken.

Ik vind dat niet normaal. Veruit de meeste honden bijten NIET. En de honden díe bijten, zijn meestal van een bepaald ras... je weet vast wel wat ik bedoel. De toename van bijtincidenten loopt toevallig parallel met de toename van dat ras, of beter gezegd, het `in de mode zijn` ervan.

Ook al zijn katten andere dieren, je kunt bepaalde dingen best met ze doen. Ook katten kun je ergens aan wennen en dingen aanleren, ze zijn alleen maar wat dommer en leren daardoor moeilijker. Maar het kan best.

Ik vind het gevaarlijk om zowel katten als honden gewoon rond te laten lopen om twee redenen.
- het verkeer
- te veel loslopende idioten die het leuk vinden om ze opzettelijk aan te rijden of andere misselijke dingen met ze uit te halen.

Dieren moeten beschermd worden tegen deze kwaadaardige mensenmaatschappij.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:46

De meeste honden bijten niet klopt, maar er zijn aardig al wat incidenten de laatste jaren geweest. Dus als men de hond niet opvoed waar van ik van mening ben dat dat een deel van t probleem is, verpest je het voor allemaal. En welk ras dat is vind ik er niet toedoen, die komen meer in t nieuws ja, maar betekent niet dat geen golden retriever bijtincidenten heeft.

Maar met honden aan de lijn lopen is al jaaaaaaaren zo, met katten echter niet ;) Die liepen normaal jaaaaren los overal. Hier loopt er 1 in de tuin, die wil niet verder en is commando gewent, maar dat is niet voor allemaal neergelegd. Zo kan je de andere 2 hier geen tuigje om doen die worden helemaal gek.

Ik laat mijn katten ook niet rondlopen rond deze tijden, jaren geleden nog wel toen kon het ook wat meer en hadden ze meer plek als alleen tuinen van andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:00

Groot verschil is ook dat merendeel van de katten waar in dit topic over gesproken wordt gewoon zelf naar binnen/ buiten kunnen. Kat waar TS het over heeft niet. Ik vind dat wel degelijk mishandeling, neem aan dat de kat daar ook nog eens in zn eentje zit? En dat de schuur ook nog als schuur gebruikt wordt? Ik zou er wel een melding van maken bij 144, al is het maar om te horen of zij het de moeite van controle waard vinden of niet..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:02

Ja daarom zei ik inderdaad ook, als het aangepast word zodat het niet op een koude vloer ligt en naar buiten en binnen kan vind ik het op zich ja, anders.

Als de kat inderdaad nergens heen kan, er alleen zit, dan zou ik wel een melding maken en zien of het door zet. Want 144 is tegenwoordig ook makkelijk hoor "krijgt het dier te eten? zit het droog? is die niet gewond? dan is het prima".

Al vaker gehad toen ik ze belde voor iets...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:04

Mioux schreef:
De meeste honden bijten niet klopt, maar er zijn aardig al wat incidenten de laatste jaren geweest. Dus als men de hond niet opvoed waar van ik van mening ben dat dat een deel van t probleem is, verpest je het voor allemaal. En welk ras dat is vind ik er niet toedoen, die komen meer in t nieuws ja, maar betekent niet dat geen golden retriever bijtincidenten heeft.

Maar met honden aan de lijn lopen is al jaaaaaaaren zo, met katten echter niet ;) Die liepen normaal jaaaaren los overal. Hier loopt er 1 in de tuin, die wil niet verder en is commando gewent, maar dat is niet voor allemaal neergelegd. Zo kan je de andere 2 hier geen tuigje om doen die worden helemaal gek.

Ik laat mijn katten ook niet rondlopen rond deze tijden, jaren geleden nog wel toen kon het ook wat meer en hadden ze meer plek als alleen tuinen van andere.

Dus omdat iets al jaren zo is, is het goed, en omdat het nooit eerder is gedaan is het niet goed.
Ook katten worden niet opgevoed en vallen anderen lastig. En dat moet ook niet kunnen. Honden kunnen bijten, en katten dringen binnen bij andere mensen en gaan op iemands auto liggen, of binnen op het bed, of doen hun ontlasting in de groententuin of zandbak etc etc.
En dat zijn dingen die niet kunnen.

Vergeet trouwens niet dat de meeste bijtincidenten niet op straat plaatsvinden, maar binnenshuis. Dus er is geen verband met wel of niet mogen loslopen en bijtincidenten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:05

Mioux schreef:
Ja daarom zei ik inderdaad ook, als het aangepast word zodat het niet op een koude vloer ligt en naar buiten en binnen kan vind ik het op zich ja, anders.

Als de kat inderdaad nergens heen kan, er alleen zit, dan zou ik wel een melding maken en zien of het door zet. Want 144 is tegenwoordig ook makkelijk hoor "krijgt het dier te eten? zit het droog? is die niet gewond? dan is het prima".

Al vaker gehad toen ik ze belde voor iets...

Klopt en dat is het probleem. Er is geen regelgeving. Je mag dieren eenzaam opsluiten.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:08

Mag ik vragen hoe lang ze die kat hebben? Uit je verhaal begrijp ik namelijk dat ze hem net hebben.
Als de kat niet binnen mag, en ze dus wel een buitenkat willen houden, dan heb je altijd nog de 3 weken dat je een kat ergens binnen moet houden, zodat hij/zij leert dat dat z'n nieuwe territorium is. Anders lopen ze zo weg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:11

Was dat destijds niet aangepast voor enkele dieren al ? Of was dat waar ze mee bezig waren? Heb er ooit iets over gelezen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:27

Mioux schreef:
Was dat destijds niet aangepast voor enkele dieren al ? Of was dat waar ze mee bezig waren? Heb er ooit iets over gelezen

Men l u l t er alleen over maar doet nog niets. Net als dat hele verhaal over paardenwelzijnsregels. Zie jij daar iets van terug? Ik niet!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:35

Mioux schreef:
Jawel maar is het zelfde idee he, schuur/schuur. Zeg het zolang ze een warm mandje hebben of iets om op te liggen dat het niet op een koude plank of grond is ja..

Onze kat die dus 20 werd heeft zo jarenlang geleeft, kwam soms niet eens binnen en ja zette we de schuurraam open en daar lag altijd een mandje voor geval hij toch binnen wilde en eventueel het kattenluikje niet werkte (je weet immers nooit). Hij kwam meer in die schuur als binnen en het luikje heeft wel altijd gewerkt... Soms willen katten het op die manier, wat moet je dan? Opsluiten in huis in de nacht? want ook dat hebben we eens geprobeerd, maar dan ken je katten niet goed genoeg ;)Meneer sprong rustig vanaf de zolder op de schuur of vanaf de 1e verdieping slaap kamer. En als dat niet lukte mauwde die gerust van 0:00 tot 7:00 door tot de deur weer openging.

Ik snap best dat het zielig klinkt een kat in de schuur, maar als het beetje aangepast is dat t diertje niet op de koude grond hoeft te slapen ja, zou ik zelf denken van oke. Het is misschien niet zoals de meeste hun dieren houden maar wat moeten ze dan?

Maar... ik snap het niet... heb jij dan niet gelezen dat dit een schuur is zonder ramen en zonder uitgang voor dat dier?

Dat komt dus neer op een paar vierkante meters eenzame opsluiting in het donker, en dat voor 24 uur per dag?

Hoe kan iemand dat goed praten? Daar kan ik echt met mijn gezond boerenverstand niet bij.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:25

Zoals ik al eerder zei,weet niet of je dat gelezen hebt, als je hem aanpast dat de kat erin en eruit kan wanneer die wenst.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:27

Mioux schreef:
Zoals ik al eerder zei,weet niet of je dat gelezen hebt, als je hem aanpast dat de kat erin en eruit kan wanneer die wenst.....

Punt is dat die mensen dat dus niet doen.