Het is weer tijd voor muizenbaby's!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel jongen deze keer?

3
Geen stemmen
4
Geen stemmen
5
1 (1%)
6
1 (1%)
7
11 (19%)
8
5 (8%)
9
9 (16%)
10
10 (17%)
11
8 (14%)
12
4 (7%)
13
3 (5%)
14
1 (1%)
15
1 (1%)
16
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 56

enamorada

Re: Het is weer tijd voor muizenbaby's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:00

mams heeft het er maar druk mee zo te zien!

die sable x oranje <3

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 18:03

Haha djinnie :')
Denk er wel goed over na of je de muisjes, het verzorgen en het schoonmaken van hun hok elke week de komende 2 jaar leuk blijft vinden. :D

't is eigenlijk heel erg, maar ik heb alweer koppels in de planning voor jongen uit deze nesten.

Voor een dame uit het dovetan nest heb ik onderstaande man zitten:
(voor de oplettenden onder ons, de vader van het vorige choco nest :D )

SE-Golden's Phalin
Chocolade tan van inmiddels 67g.

Ik gebruik hem omdat hij een mooie grote showmuis is met een mooi type en bouw, mooie grote oren met een goede aanzet en omdat hij geen keelvlek heeft, wat een enorm pluspunt is.
(Een keelvlek is een klein vlekje op de keel (duhh :') ) in de kleur van de rugkleur. Dit is een kleurfout die er moeilijk uit te fokken is. Volgens de standaard moet de buik van een tan muis namelijk mooi egaal oranje zijn van kin tot staart.)

Afbeelding

Hier zie je goed dat hij geen keelvlek heeft:
Afbeelding

Ter vergelijking even een foto van 1 van mijn andere muizen die wel een keelvlek heeft:
Afbeelding

Als er een mooie rode dame uit het koppel sable x oranje satijn komt heb ik voor haar onderstaande man.
Een wit roodoog van nu 5 weken.
Hij komt uit een goede showlijn en voor 5 weken heeft hij al een mooie grote bouw.
Ook kun je natuurlijk niet om zijn oren heen, dat is iets waar ik in mijn lijnen erg trots op ben.
Hij kan dit met zijn mega oren super verbeteren/voortzetten in mijn lijn.
Het is natuurlijk nog even afwachten hoe hij uiteindelijk uitgroeid.

Afbeelding
Afbeelding

In april is er als het goed is weer een keuring.
Voor de mensen die het interessant vinden zal ik t.z.t. een topic openen over het hoe en wat omtrent showen.
Wat de standaard is voor de muizen, waar dus op gelet wordt, hoe zo'n keuringsdag eruit ziet en natuurlijk de resultaten van mijn muizen dan.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 18:05

bridgetF schreef:
Leuk, die sable x oranje satijn, mag ik vragen waar je woont?

Ik woon in Herwen. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:08

Verstuur je ook per post?

Geintje natuurlijk :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:10

Die wit rood oog heeft grote flaporen zeg!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:11

wat leuk <3

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:05

Ik ken iemand die in die buurt een moeder heeft wonen dus ik ga het even in de gaten houden, misschien dat, als je ze tzt verkoopt, ze een dame kan (mag) meenemen?
Helaas voor mij net iets te ver om langs te komen, maar o o wat zijn ze mooi.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 19:33

Heb je zelf ook al muisjes of ervaring er mee bridget?
Ik denk overigens niet dat de muisjes (behalve enkele mannen dan) als huisdiertjes verkocht gaan worden.
Het zijn dieren met een goede bloedlijn en veel potentie om mee door te fokken naar goede showdieren.
Die gaan niet zo maar naar iedereen weg.

Is absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor.
Maar heb het eerder gezien/meegemaakt dat er heel veel tijd en selecteren in een lijn is gaan zitten van een kleur die niet veel in goede kwaliteit voorkomt waarvan de jonkies gewoon verkocht zijn.
Vervolgens is er lukraak mee verder gefokt en schoot daalde de kwaleit gigantisch en schoot het aanbod van die kleurslag als paddestoelen uit de grond waardoor we als goede fokkers weer helemaal opnieuw konden beginnen met de kleur.

Als fokkers onderling hebben we het streven om de kwaliteit van showmuizen hoog te houden.
Daarom doen we goede showdieren liever niet zomaar weg. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:39

Hoe heb jij ze gehuisvest? Ik heb hier muisjes in een aquarium gehad maar uiteindelijk allemaal ziek, dus vermoed dat er te weinig doorstroom van frisse lucht ofzo is geweest.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 19:50

Ik heb ze hier in van alles en nog wat zitten.
2 aquaria, 2 traliekooien, 1 duna en nog een aangepaste curverbox als kweekbak.

De aquaria heb ik zelf een gaasdeksel voor gemaakt dus die is aan de bovenkant helemaal open.
Ik heb nog wel een kleiner terrarium staan met schuifdeurtjes maar daar merk ik dat het binnenin snel vochtig/klam wordt dus die gebruik ik alleen in uiterste nood.
Moet hem nog wel eens aanpassen door de ventilatieplaat bovenin te vervangen voor gewoon gaas, dan ventileert hij beter.

Ziek worden kan van alles zijn.
Kan zijn dat 1 van de muisjes al wat onder de leden had en de rest aangestoken heeft wat de kop opgestoken is op het moment dat de weerstand iets minder was, parasieten in de bodembedekking, tocht, te hoge luchtvochtigheid i.c.m. met het afgesloten aquarium.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met de aquaria.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:54

Ja het was hier denk ik echt een probleem met de huisvesting denk ik want meerdere muizen werden uiteindelijk ziek. Wij hadden ook gaas aan de bovenkant maar toch werd het denk ik te warm in die bak.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:09

Carr_friesje schreef:
Heb je zelf ook al muisjes of ervaring er mee bridget?
Ik denk overigens niet dat de muisjes (behalve enkele mannen dan) als huisdiertjes verkocht gaan worden.
Het zijn dieren met een goede bloedlijn en veel potentie om mee door te fokken naar goede showdieren.
Die gaan niet zo maar naar iedereen weg.

Is absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor.
Maar heb het eerder gezien/meegemaakt dat er heel veel tijd en selecteren in een lijn is gaan zitten van een kleur die niet veel in goede kwaliteit voorkomt waarvan de jonkies gewoon verkocht zijn.
Vervolgens is er lukraak mee verder gefokt en schoot daalde de kwaleit gigantisch en schoot het aanbod van die kleurslag als paddestoelen uit de grond waardoor we als goede fokkers weer helemaal opnieuw konden beginnen met de kleur.

Als fokkers onderling hebben we het streven om de kwaliteit van showmuizen hoog te houden.
Daarom doen we goede showdieren liever niet zomaar weg. :)

Haha, een mannetje hoef ik niet. We hebben drie dames gewoon als huisdiertje. Echt heel leuk! Dus een man erbij lijkt me geen goed plan omdat we niet willen fokken. Maar inderdaad ook een beetje jammer om een goede dame niet te gebruiken voor de fok. Dus dan zou het inderdaad zonde zijn dat zomaar als huisdiertje te verkopen.

Nu zeg ik wel, we willen niet fokken, en dat wil ik ook niet, maar het zou zo maar kunnen dat ik toch een zwangere muis heb, zie mijn topic [BB] muizen

p.s ik heb ze ook in een aquarium, en ook geen problemen met ziekte e.d.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:17

Nou het is niet zozeer dat het zonde is om niet mee te fokken.
Het is meer om het een beetje exclusief en hoog van kwaliteit te houden.

O.a. duifgrijs tan, choco tan, rood en merle zijn kleuren/tekeningen die weinig voorkomen.
Als fokkers onderling hebben we dan dus liever niet dat onwetende mensen er zomaar mee gaan aanrommelen.
Want dan krijg je mensen die voor de leuk nestjes gaan fokken omdat ze zo mooi zijn. Zonder op type, bouw, kleur en tekening te selecteren. Die mensen kunnen hun jonkies allemaal niet houden en zullen deze dus gaan verkopen voor lage prijzen om er vanaf te raken.

Zo blijven wij fokkers met onze dieren zitten omdat er teveel aanbod is en mensen ze te duur vinden.
Mensen die graag een bepaalde kleur willen hebben als huisdier zullen niet letten op bouw etc.
Dus die nemen kleine foutjes in kleur en type voor lief.

Door het vele aanbod krijgen steeds meer mensen ze dan in handen om zomaar mee te fokken en wordt de kleurslag/tekening/type/bouw weer om zeep geholpen waar wij generaties lang bloed zweet en tranen in gestoken hebben.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:21

Maar exclusiviteit is best jammer als niemand buiten de fokkers er van kan genieten.

Overigens zou verzorging hier geen probleem zijn, hoor. De bak van mijn cavia groep, waarvan de oudste nu ruim 6 is, gaat ook zonder problemen.

Ik heb alleen een dure smaak qua kooi blijkbaar, dus eerst sparen en mijn man mee zien te krijgen, hahaha.

Vind juist die tan kleur zo mooi. Bij cavia's vind ik dat ook mooi. Fokken doe ik overigens niet (meer). Jonkies moeten verkopen vind ik niets.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:32

Snap dat het voor buitenstaanders jammer is.
Maar in de paarden zijn er ook rassen die niet veel voorkomen en daardoor dus niet voor iedereen weggelegd is.

Als je geïnteresseerd bent zal je vrijwel altijd bij fokkers langs mogen komen om ze te bewonderen, en je kunt natuurlijk je ogen uitkijken op de shows :D

Zoals bijvoorbeeld de kleur Merle, er is op dit moment maar 1 fokker van in Nederland. (en 3 in de UK)
De bedoeling is om deze kleurslag zo zuiver mogelijk te houden.
Het kost ook klauwen met geld en moeite om die dieren uit het buitenland te importeren.
Juist omdat ze zo mooi en exclusief zijn zijn ze erg gewild. Wat je dan gaat krijgen is dat mensen puur voor het geld zo veel mogelijk gaan vermeerderen wat de kleur en kwaliteit gigantisch verziekt.

Het gaat je dan gewoon aan het hart dat je een project waar je zo veel geld en moeite in hebt gestoken zo snel verziekt ziet worden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:07

Dat begrijp ik ook echt wel, hoor. Ik heb het zelf gezien bij de luipaardgekko's, lang geleden.

Maar dan blijft het nog steeds jammer ;) Zelfs duur zijn ze dan nog niet aan te schaffen voor de niet fokkers. Wel begrijpelijk, daar niet van. En het onderscheid in ieder geval de serieuze fokker! Dus chapeau!

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:35

Komt er voor je aankomende nest ook een volgtopic? Vind het persoonlijk altijd erg leuk om te volgen!

Nu vroeg ik me af, ik zou in de toekomst graag twee dames willen. Kleur maakt dan niet eens zo veel uit, maar gezondheid e.d. wel en daarom zou ik ze graag bij een fokker weg willen. Waar raad jij dan aan om ze te halen, gezien je zelf laat weten weinig tot niet aan particulieren te verkopen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:59

Ja hoor. Volgende nest komt ook weer een volgtopic. Net als tzt met de show.
Ik verkoop wel aan particulieren hoor :D
Volgend nest zullen kleuren tussenzitten waar ik niks mee kan dus die gaan wel als huisdieren weg.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:11

Duidelijk dankjewel!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:29

He...toch aan particulieren, dat is toch leuk om te horen. Een afgekeurde is in een leeks ogen ook altijd mooi hoor! Wij zien niet of de oren te klein of te groot zijn of andere dingen niet in verhouding zijn. Door een fokker misschien niet gewenst, maar voor de liefhebber wel welkom.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:29

Leuk om weer een topic van je te volgen Carolien! Op de muizenforum-Facebook zie je het niet zoveel dat mensen echt de voortgang van een nestje blijven posten en ik vind dat juist altijd zo leuk haha :-P verwacht zelf binnenkort ook hopelijk weer 5 nesten!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:07

Weer even een update!

De kleintjes doen het goed en groeien gestaag door. :D

Er lijken 2 kleintjes tussen te zitten met een iets andere kleur.
Zou met heel veel toeval champagne (rood oog verdunning van choco) kunnen zijn dus ben benieuwd hoe ze zich de komende dagen ontwikkelen.
(moeder draagt het gen voor choco en vader zou met heeeeel veel toeval kunnen, maar dan zou het generaties lang gedragen moeten zijn zonder tot uiting te komen.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:10

Ohw wat een knapperds <3 heb zelf ook een duifgrijstan mannetje, en chocotan :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:23

Mooie muizenbaby's! Als die baby's inderdaad een andere kleur hebben, verkoop je die dan wel als huisdier?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:25

Nee, als ze champagne zijn gaan ze helemaal niet weg :D
Vind het zelf een schitterende kleur een een bevriende fokker fokt er ook mee.
Ben echt heel benieuwd hoe ze uitgroeien.