Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Er zijn soms situaties waar een keer hard en effectief doorkomen kan zorgen dat iets niet meer gebeurt, maar zoals ik in je posts lees is dat hier niet het geval, en is dit dus echt onnodig stress creëren voor de hond.
maj0 schreef:Zag dat je in twemte woont. Neem eens contact op met mimi van baars, hondenschool Maroef
http://www.maroef.nl
Zij werkt niet zo als een reguliere hondenschool maar met kalmerende signalen die de hond afgeeft. Denk dat dit voor jou man een veel betere cursus is. Hij leert hier namelijk om niet te straffen, niet te schreeuwen maar naar de hond te kijken. De reguliere hondenscholen doen dit vaak niet. Die werken meer met de dominantie theorie, welke achterhaald is
. Bedoel je kan natuurlijk een 10 jarig kind er ook in stoppen maar of t normaal is.. Maar goed dat is ieder op zich. Mijn zoon is 3 en is al vanaf 6 maanden lekker rond aan t dobbelen in de kamer en aan het ontdekken. Je kind "opsluiten" in de box en de honden los vind ik ook geen goede "rangorde". Je kind los, honden eventueel in de keuken dmv traphek of iets is veel beter. Hun moeten de grenzen kennen daarin.