Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CrazyCat schreef:Met gezond boerenverstand zou je zeggen dat er sprake is van een verborgen (en verzwegen gebrek). De fokker heeft pups verkocht waarvan hij/zij wist dat deze de erfelijke afwijking kunnen hebben aan de hand van testresultaten. Volgens mij doet het er dan absoluut niet toe of het verplicht is om hierop te testen. Feitelijk valt dit volgens mij onder oplichting.
Het lijkt me dat de fokker minimaal moet opdraaien voor de hieruit voortvloeiende kosten zoals testen van de pups en eventuele behandeling.
Ik zou zeker informeren bij de raad van beheer en anders zelf juridische stappen ondernemen als je er met de fokker zelf direct niet uit kunt komen.
Los dat ik het gewoon oplichting vind is het ook inderdaad zeer dom van de fokker. Je gooit je goede naam te grabbel, dit soort dingen komen altijd uit.
Shiloh schreef:Bedankt voor de uitgebreide uitleg Mo_86! Daar kan ik zeker wat mee. Goed dat je de verjaring aankaart, hier was ik niet van op de hoogte. Maakt het in deze niet uit dat de afwijking bij vader wel bekend was en ondanks dat er toch een pup is gekocht?
Punt 1: klopt. Vader was ruim een jaar eerder getest en toen was er nog niets te zien, moeder was tot dan toe nog nooit getest.
Punt 2 klopt.
Punt 3 niet. Op aandringen van de eigenaar van de vader hond, is de fokker de moederhond nog voor de pups zijn geboren gaan testen. Deze test bleek positief. Dit wist ze dus al voor de pups er uberhaubt waren, maar dit is nooit aan de koper verteld.
Het hele verhaal van die test is naar buiten gekomen nadat vaderhond-eigenaar en ik in discussie kwamen over de halfzus van de moeder, dat die het ook bleek te hebben.
anneliesdj schreef:Ja ik denk dat je recht hebt de koop te ontbinden, de vraag is alleen hoe geloofwaardig je bent om op grond van de test bij moeder te willen ontbinden, terwijl je er geen probleem mee had dat het bij vader voorkomt. Maar los daarvan vind ik de koper ook fout. Wetende dat de vaderlijn vol zit met het gebrek moet je er geen pup kopen als je het belangrijk vind.
Daarbij snap ik niet waarom de moeder niet getest is vóór de dekking en waarom de combi uberhaupt gemaakt is, waarom de reu uberhaupt nog dekt.
Maar misschien gaat het om een onbenullig gebrek, dat kan. In dat geval is het ook niet redelijk de koop te ontbinden.
Edit; spondylose tjah. Ik zou uberhaupt geen pup gekocht hebben als je weet dat het bij vaderhond in de lijn veel voorkomt. En ik snap ook niet waarom die reu nog dekt of uberhaupt mag dekken.
Persoonlijk zou ik het melden bij de rasvereniging/raad van beheer.
heeft ons toen ook nog gevraag toen we via via een van de aangetaste reuen met 1 testikel hadden die verder goed van raskenmerk was. Hij kende wel een da die een nepbal wilde aanbrengen. Dan kon hij goedgekeurd worden.
uiteraard niet gedaan hond is gekastreerd toen. Fem schreef:Eline, kan het zijn dat wat jij gezien hebt niet over Spondylose ging maar over Ichthyosis ...
Namelijk deze uitzending..
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... d/speel/1/
[edit] wat ik overigens persoonlijk wel een wezenlijk verschil vind...
Ichthyosis gaat over 'huidschilfers', Spondylose gaat over een ernstige aandoening waar de hond werkelijk extreem onder kan lijden.