Oeps, een impulsief konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Oeps, een impulsief konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:18

Waarom open je een topic als je doet wat je al wilde? Een warmtelamp is te moeilijk. Beestje mag niet alleen binnen (neem dan een tweede voor haar?) ...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:20

MarlindeRooz schreef:
Al gaat een konijn in huis wel tegen mijn vaders principes in. :=

Tja, dat is dan de consequentie… lesson learned?

Wat me ook opvalt, is dat je zegt genoeg geld en ruimte te hebben voor wel 100 konijnen, maar dat je vader een te drukke baan heeft. Dat snap ik niet, het zijn toch jouw konijnen? Jij zorgt er toch voor? Als het eigenlijk je vader is die er voor zorgt, kan ik me goed voorstellen dat hij not amused is…

Nou, in ieder geval veel succes en plezier gewenst met dit dier. Die bostuin ziet er hartstikke goed uit, dat maakt het straks vast helemaal goed voor je beestje :-)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:24

Fijn voor het konijntje dat je haar daar weg gehaald heb, maar hopelijk heb je het personeel er ook over aangesproken? Met name hoe slecht het gebrek aan hooi is ect. Als niemand ze ooit ergens op wijst zal er waarschijnlijk ook niks veranderen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:27

Het is mijn vaders huis, ik kan niet zomaar een konijn hier laten lopen. :P

Buiten hebben we genoeg ruimte ja. Binnen ook maar mijn vader is een boeren zoon met het principe dieren horen buiten. Dat de hond binnen loopt is al een ding op zich haha.

Ik ga morgenvroeg overleggen met mijn vader en als het nodig is haal ik morgen een warmtelamp op. Het is eigenlijk het konijn van mijn zusje (12 jaar) en mijn zusje zorgt er voor als ik doordeweeks in Utrecht zit. Dat doet ze natuurlijk samen met mijn ouders. Mijn vader is alleen pas om 12 uur thuis oid.
Hij vind het juist leuk om een konijnenren zelf te bouwen. En dat kost tijd! :D

Mischa schreef:
Fijn voor het konijntje dat je haar daar weg gehaald heb, maar hopelijk heb je het personeel er ook over aangesproken? Met name hoe slecht het gebrek aan hooi is ect. Als niemand ze ooit ergens op wijst zal er waarschijnlijk ook niks veranderen...

:n Nee dat word in de dorpjes hier echt niet gewaardeerd. :n := Dat durf ik niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:42

Ik heb het topic doorgelezen en ik vind het een beetje gek dat je advies vraagt, maar er totaal niks mee doet. En dat terwijl er hele goede oplossingen voorbij komen! :j

Dat je het konijntje impulsief hebt meegenomen was enorm onverstandig, maar dat weet je nu denk ik wel. Ik zal daar dus verder niet op ingaan ;) Feit blijft dat ze er nu zit en dat er een oplossing voor gezocht zal moeten worden.

Je schrijft dat je haar naar buiten wilt doen en dat het wel zal loslopen met de twee andere konijnen. Heb je wel in de gaten dat een koppelproces weken duurt? Dat ze na een X aantal dagen ineens een keer tegen elkaar aan gaan liggen, wil niet zeggen dat het voor altijd goed gaat bijvoorbeeld. Je moet het de tijd geven en niet maar een paar weekjes. Dus nee, ze zal zich niet warm kunnen houden. Je bedoelt het goed, geeft haar een hokje met stro.. maar ik vind het zeer onverstandig om haar nu naar buiten te doen. Zeker omdat ze zo jong is. Ze is ook geen goed voer e.d. gewend. Dat zou ik juist binnen opbouwen. Tegelijkertijd kun je haar dan ook laten wennen aan mensen, erg belangrijk voor zo'n kleintje.

Daarnaast ... wie zegt dat het goed zal gaan? Het gedrag en het karakter van konijnen is niet te bepalen. Na een X aantal jaar weet je wel hoe ze gaan reageren, maar dat is bij jou nog niet het geval. Er wordt trouwens niet voor niets geadviseerd om niet te gaan rommelen met een bestaand koppel. Dit koppel is goed, waarom zou je roet in het eten gooien? Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je ram de nieuwe dame veel liever vindt en de andere gaat verstoten. Wat ga je in zo'n situatie doen? Dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. Een oneven aantal is sowieso niet handig, bij geen enkele groep dieren. Als je de keus hebt, 'noch kosten noch moeite worden gespaard' zeg je, waarom wil je het dan niet gelijk goed doen?

Hou haar lekker binnen, laat haar in rust wennen aan de omgeving, de geluiden, goed voer.. en ga met een week of wat rustig op zoek naar een, bij voorkeur ouder, vriendje. Je zou de tweetallen apart kunnen houden, maar een groepje van vier konijnen is ook heel gezellig :j (uiteraard geen twee gecastreerde rammen dan).

Je schrijft dat je vader het niet goed vindt .. maar moet een dier er dan maar onder lijden omdat jij impulsief bent geweest bij de aankoop?
En kun je haar 'niks' bieden, zoek dan een nieuw thuis voor haar .. ;)

Ik bedoel mijn post niet als persoonlijke aanval op jou, ik uit mijn mening. Mijn excuses als het toch aanvallend overkomt ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:46

Ik ga morgenvroeg / avond alle opties bespreken met mijn vader. :)

Mijn moeder weet niks van konijnen die had hem er vanavond gewoon bij gedaan. Gelukkig is mijn vader anders. Ik ben dan wel 20 maar het is hun huis. :)

En een ander huis zoeken heb ik nog nooit hoeven doen voor een beestje en dat ga ik ook zeker voorkomen.

Dat het dom, onverstandig, impulsief etc is weet ik en zal ik ook niet ontkennen. Ik ben alleen wel van mening dat ze hier uiteindelijk beter af is dan bij het gemiddelde gezin wat een konijn neemt. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:51

MarlindeRooz schreef:
Ik ga morgenvroeg / avond alle opties bespreken met mijn vader. :)

Mijn moeder weet niks van konijnen die had hem er vanavond gewoon bij gedaan. Gelukkig is mijn vader anders. Ik ben dan wel 20 maar het is hun huis. :)

En een ander huis zoeken heb ik nog nooit hoeven doen voor een beestje en dat ga ik ook zeker voorkomen.

Dat het dom, onverstandig, impulsief etc is weet ik en zal ik ook niet ontkennen. Ik ben alleen wel van mening dat ze hier uiteindelijk beter af is dan bij het gemiddelde gezin wat een konijn neemt. :)

Top dat je met je vader om de tafel gaat :) Succes!

Dat ben ik met je eens. Je bent wat verder dan het gemiddelde gezin qua verstand van konijnen, dus dan zou ik haar, als ik jou was, juist een goed leven willen geven.
Het is geen ramp hoor, om een nieuw thuis te zoeken voor haar. Als je weet dat ze in een betere omgeving terecht zou komen, wat is dan het probleem? ;) (mocht het uiteindelijk nodig zijn*)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 26-11-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:52

Heb niet alles meer gelezen na de eerste paar reacties.

Eind augustus/ begint september beginnen konijnen met het aanmaken van een wintervacht, vanaf dan wordt ook niet aangeraden om een buitenkonijn naar binnen te doen en andersom. Jou konijn kan niet in een paar weken een wintervacht aanmaken, dat duurt echt wel een dikke 2 maanden totdat ze goed in de vacht zitten.

Je moet je konijn dus binnen houden. Het kan flink verkouden worden en ziek worden, ook al zit het uit de wind. Als jij nu in je t-shirt buiten gaat rondrennen krijg je het ook koud en wordt je ook ziek. Dit is hetzelfde voor dit konijn. Want een zomer-vachtje (wat ze dus binnen ook hebben) is te vergelijken met ons in een t-shirt.

Dus jullie hebben de keuze genomen om haar in huis te halen, dan moeten jullie ook die keuze maken om haar tot na de winter binnen te houden. Een garage vind ik daarvoor ook niet geschikt. Ga maar eens op de grond van de garage liggen. Die is denk ik ijskoud! Een handdoek helpt daar helemaal niet tegen.

Sowieso zou ik haar zeker eens door een dierenarts laten nakijken en zeker het geslacht laten controleren. Want dierenwinkels kunnen hier vaak helemaal niets van. Ze verkopen vaak zieke konijnen en konijnen van het verkeerde geslacht (je vraagt om een vrouwtje en krijgt een mannetje mee naar huis).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:59

Ik ga met mijn vader overleggen of ze binnen mag blijven in onze kelder in een ren, daar is wel verwarming maar geen plinten oid dat is een betonnen ruimte. En als dat niet mag (Die kans acht ik vrij groot) dan zal ik een ander huisje zoeken denk ik.

En in de garage is het prima te doen gelukkig. Die zit aan het huis vast. :)

En ze is op het oog zeker gezond en ook een vrouwtje. Maar ik ga niet met een gezond konijn naar de dierenarts. :+ Dat is onnodige stress en geld. :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:01

Dan toch eentje erbij :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:02

De een zegt dat 2 rammen niet goed gaat? Maar 3 vrouwen en 1 ram wel dan? :) Vrouwen zijn vaker ergere bitches dan mannetjes. :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:03

Laura_x_ schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en ik vind het een beetje gek dat je advies vraagt, maar er totaal niks mee doet. En dat terwijl er hele goede oplossingen voorbij komen! :j

Dat je het konijntje impulsief hebt meegenomen was enorm onverstandig, maar dat weet je nu denk ik wel. Ik zal daar dus verder niet op ingaan ;) Feit blijft dat ze er nu zit en dat er een oplossing voor gezocht zal moeten worden.

Je schrijft dat je haar naar buiten wilt doen en dat het wel zal loslopen met de twee andere konijnen. Heb je wel in de gaten dat een koppelproces weken duurt? Dat ze na een X aantal dagen ineens een keer tegen elkaar aan gaan liggen, wil niet zeggen dat het voor altijd goed gaat bijvoorbeeld. Je moet het de tijd geven en niet maar een paar weekjes. Dus nee, ze zal zich niet warm kunnen houden. Je bedoelt het goed, geeft haar een hokje met stro.. maar ik vind het zeer onverstandig om haar nu naar buiten te doen. Zeker omdat ze zo jong is. Ze is ook geen goed voer e.d. gewend. Dat zou ik juist binnen opbouwen. Tegelijkertijd kun je haar dan ook laten wennen aan mensen, erg belangrijk voor zo'n kleintje.

Daarnaast ... wie zegt dat het goed zal gaan? Het gedrag en het karakter van konijnen is niet te bepalen. Na een X aantal jaar weet je wel hoe ze gaan reageren, maar dat is bij jou nog niet het geval. Er wordt trouwens niet voor niets geadviseerd om niet te gaan rommelen met een bestaand koppel. Dit koppel is goed, waarom zou je roet in het eten gooien? Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je ram de nieuwe dame veel liever vindt en de andere gaat verstoten. Wat ga je in zo'n situatie doen? Dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. Een oneven aantal is sowieso niet handig, bij geen enkele groep dieren. Als je de keus hebt, 'noch kosten noch moeite worden gespaard' zeg je, waarom wil je het dan niet gelijk goed doen?

Hou haar lekker binnen, laat haar in rust wennen aan de omgeving, de geluiden, goed voer.. en ga met een week of wat rustig op zoek naar een, bij voorkeur ouder, vriendje. Je zou de tweetallen apart kunnen houden, maar een groepje van vier konijnen is ook heel gezellig :j (uiteraard geen twee gecastreerde rammen dan).

Je schrijft dat je vader het niet goed vindt .. maar moet een dier er dan maar onder lijden omdat jij impulsief bent geweest bij de aankoop?
En kun je haar 'niks' bieden, zoek dan een nieuw thuis voor haar .. ;)

Ik bedoel mijn post niet als persoonlijke aanval op jou, ik uit mijn mening. Mijn excuses als het toch aanvallend overkomt ;)

Waarom niet? Twee gecastreerde rammen, of meer zelfs, kunnen prima samen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:08

Oh dat ben ik ook helemaal met je een Eoweyn! Ik bedoelde eigenlijk twee gecastreerde rammen samen met een of meerdere dames willen houden. Ik had het even duidelijker moeten omschrijven zie ik ;)

Drie vrouwen en een ram kan goed gaan, maar dit ligt weer aan de karakters. Als je een hele onderdanige man hebt met twee zeer dominante dames, wordt de heer natuurlijk helemaal ondergesneeuwd (even een voorbeeldje).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:12

Ja ik begreep je ook verkeerd. Ik ga even overleggen. Ik ben bang dat mijn vader geen beesten binnen wil maar ik ga mijn beste beentje voor zetten om haar hier te laten overwinteren en haar dan te koppelen aan mijn 2 andere konijnen. Mocht dit niet goed gaan komt er alsnog een ram bij of gaat ze weg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:23

Maar je laat haar dan dus toch de hele winter alleen zitten :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 22:25

Sommigen hier zeggen pas met 4-5 maanden koppelen... Dat is in maart... Ik vind dat ook te laat. Maar ik ga in overleg morgen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:25

MarlindeRooz schreef:
Ik ga met mijn vader overleggen of ze binnen mag blijven in onze kelder in een ren, daar is wel verwarming maar geen plinten oid dat is een betonnen ruimte. En als dat niet mag (Die kans acht ik vrij groot) dan zal ik een ander huisje zoeken denk ik.

En in de garage is het prima te doen gelukkig. Die zit aan het huis vast. :)

En ze is op het oog zeker gezond en ook een vrouwtje. Maar ik ga niet met een gezond konijn naar de dierenarts. :+ Dat is onnodige stress en geld. :P

Het kan gezond ogen, maar hoe je weet je of bijvoorbeeld of ze geen gebitsproblemen heeft? Dat is één van de meest voorkomende afwijkingen bij dierenwinkelkonijnen. Omdat deze van broodfokkers komen en die fokken gewoon met alles, afwijking of niet.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:31

geef dat meisje even de kans met dr vader te overleggen
feit is nog steeds heeft ie t daar beter dan in n hokkie van iets groter dan zij zelf

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:18

en ts hoe ging t overleg?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 08:25

Goed papa reageerde heel anders dan we gedacht hadden. :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:37

Dus ze mag binnen blijven tot ze gekoppeld kan worden en buiten kan
wonen?

Voor de mensen die erover vallen dat ze alleen zit, natuurlijk is dat sneu. Maar wat kun je erbij zetten? Een voedster? Een ram plus 3 voedsters werkt vaak niet. Een voedsterkoppel ook niet op latere leeftijd. Ze is nog te jong dus koppelen aan een gecastr ram gaat ook moeilijk...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:41

Heb ook even alles gelezen, ik wil even zeggen dat ik het top vind hoe je met alle reacties omgaat en ik vind dat je super je best doet om dit konijntje een goed leven te bieden! +:)+

Wat zei je vader?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 08:49

Ze zit voorlopig goed in de garage, ze mag elke dag even los in een ren van dozen haha. We gaan er nog even goed over nadenken.

Mijn vader is van mening dat ze nog naar buiten kan omdat ze nog zo jong is en de vacht nog prima aan kan maken. En hij heeft altijd konijnen gehad. Dus zijn advies neem ik ook mee.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:55

Ze maken die wintervacht nu echt niet meer aan hoor. Juist omdat ze zo jong is ook. Er zijn zoveel risico's, wordt niet voor niets gezegd aug/sept buiten ivm wintervacht. Ze heeft niet eens een warm maatje om tegenaan te kruipen.

Ik vind dit echt zielig :( eer dat je ze hebt gekoppeld op neutraal terrein, en voordat dat goed gaat, ben je alweer een week of 2 verder. Plus de kans dat het op latere leeftijd mis gaat omdat haar karakter naar voren komt of omdat ze gaat puberen.
Dit is gewoon niet impulsief meer maar dom en egoistisch. Sorry.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 08:57

Ieder zijn mening.

Ze eet in ieder geval als een bouwvakker. :+ en ze is enorm brutaal haha.