kat blijft eten vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 07:56

Waarom maak je een topic aan als je toch lekker eigenwijs het tegenovergestelde blijft doen.
Nogmaals, als onze honden onbeperkt krijgen worden ze ook moddervet. Dus dat die hond van jou te dik is is absoluut geen graadmeter voor je kat.

Enne, heb je de DA ook verteld dat ze zo loopt te klagen? ;) Dan is ie het waarschijnlijk ineens een stuk minder met je eens dat je genoeg voert.

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun kat honger laten lijden omdat ze bang zijn dat ze wel eens een gram te zwaar kan worden. En gezien die andere 2 topics over je kat krijgt ie ook niet de kans om zijn eigen voer te vangen.
Sneu :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:08

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 08:33

Froukje schreef:
Waarom maak je een topic aan als je toch lekker eigenwijs het tegenovergestelde blijft doen.
Nogmaals, als onze honden onbeperkt krijgen worden ze ook moddervet. Dus dat die hond van jou te dik is is absoluut geen graadmeter voor je kat.

Enne, heb je de DA ook verteld dat ze zo loopt te klagen? ;) Dan is ie het waarschijnlijk ineens een stuk minder met je eens dat je genoeg voert.

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun kat honger laten lijden omdat ze bang zijn dat ze wel eens een gram te zwaar kan worden. En gezien die andere 2 topics over je kat krijgt ie ook niet de kans om zijn eigen voer te vangen.
Sneu :n

Dat mijn kat niet buiten komt is gewoon voorkomen dat ze morgen dood ligt. Wij wonen langs een drukke weg.
Ik doe weidegebied iets met tips uit het topic. Dat voorbakken wegnemen was een tip hier. Ook kijk ik uit naar een voerbal en een activity board, maar ik wil dan wel meteen wat goed uitzoeken, niets dat morgen kapot is of wat ze na een week zat is.
Ja de dierenarts weet van het bedelen. Maar hij ziet ook haar fysieke staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:37

Iris82 schreef:
Flux schreef:
Die toren kunnen ze met een beetje oefening helemaal omgooien :P

Ik heb een activeboard
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/115002

Zo die heeft goede recensies. Nu wil ik m ook. :D

Nou ik heb exact dezelfde en de katten doen er niks mee. Ja eventjes. Maar daarna lieten ze de lekkerste brokjes zelfs liggen.

Heb hier ook al veel geprobeerd qua eten maar onbeperkt gaat niet.

Ze worden dan niet een beetje te dik maar gewoon echt obees.

Ik zie ook niet in waarom ze niet even honger mogen hebben. In de natuur hebben ze ook wel eens een poosje honger.
En in de dierentuin laten ze de katachtige zelfs 1 dag in de week vasten.

Niet dat ik er voor wil pleiten om een kat maar 1 dag helemaal geen eten te geven. Maar het zijn geen paarden die constant moeten eten.

Wat hier geholpen heeft om ze echt aan hun voertijden te houden. 2 keer per dag. En dan is het bakje pas aan het einde van de middag leeg. Het is dus niet zo dat ze uren lang gehongerd hebben.

MalaQ

Re: kat blijft eten vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:47

Wat een onzin dat katten perse onbeperkt moeten kunnen eten. Merendeel van de katten is te dik, en dit is 1 van de redenen daarvan! Een kat is geen paard qua maag/darm stelsel en kan prima leven op 2 x daags eten. Mijn katten krijgen twee keer daags. Zouden het liefst meer krijgen, maar ze doen het er maar mee. Zeuren doen ze ook niet meer doordat ik daar consequent in ben.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:22

Ik zou dan toch je jonge kat die nog in de groei is wat meer buikvulling geven. Ze word echt niet meteen een obese kat, dat is iets wat je zelf in de hand hebt. Je kan de hoeveelheid voer wat verhogen en kijken hoe dat gaat.

Mijn kat kan onbeperkt eten van haar brokjes en neemt zo en nu dan wat hapjes en is niet obese zoals anderen dat wel worden. Je moet per kat kijken wat t beste is, ook wat dus als richtlijn op de zak staat kan voor anderen voldoende zijn maar voor die van jou niet. Je moet een beetje met de hoeveelheid spelen en anders zijn er ook nog andere merken die misschien wel met minder vullen. Het kan een hele zoektocht zijn na het juiste voer.

Over dat schreeuwen, je zegt dat ze bijvoorbeeld ook voor een aai schreeuwd. Dat is haar manier van communiceren dus het schreeuwen bij het bakje wil ze je toch wat duidelijk maken. Het is aan jou wat je er mee doet... :)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:49

Maar ts hoeft toch niet onbeperkt te voeren? Dat is ieder zn voorkeur toch?
Ik zou de voermomenten naar bijv 3x doen ipv2 en dan gewoon iets meer in het geheel.
Eventueel een brok kopen met meer vlees dan zal ze ook sneller volzitten!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:00

2 x is gewoon te weinig.
het is nog maar een kitten van 6 maanden..
4 x daags is op die leeftijd normaal.
eet zelf maar eens 2 x daags een afgewogen portie,
dan is jouw eetprobleem ,zie je andere topic , ook voorbij.
maar dat doe je ook niet, toch ..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 11:02

spicegirl schreef:
2 x is gewoon te weinig.
het is nog maar een kitten van 6 maanden..
4 x daags is op die leeftijd normaal.
eet zelf maar eens 2 x daags een afgewogen portie,
dan is jouw eetprobleem ,zie je andere topic , ook voorbij.
maar dat doe je ook niet, toch ..

kunnen we nu eens stoppen met onrespectvol andere dingen erbij te halen?

Ik ben er zeker van dat mij DA beter weet of mijn kat genoeg krijgt dan ene hoop zelfdiagnoserende bokkers die mijn katje nog nooit gezien hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:06

je kat geeft het zelf aan ..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:07

Zoe_97 schreef:
Ik ben er zeker van dat mij DA beter weet of mijn kat genoeg krijgt dan ene hoop zelfdiagnoserende bokkers die mijn katje nog nooit gezien hebben.

Groot gelijk. Gelukkig dat je stevig genoeg in je schoenen staat.

Maar ja, Bokt blijft een forum, en dat op fora sommige mensen alles beter weten zit erin gebakken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 11:08

mijn kat is in perfecte conditie en komt niets te kort. Elk beest bedeld als je wat eet. Mijn paar dkomt ook bedelen als ik een koek eet terwijl die gewoon 24/7 op gras staat.
Schreeuwen doet ze nu nietmeer...

Ik zou het appreciëen als je stopt je mening over onbeperkt voeren op te dringen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:14

er zijn er meer die het zeggen.
en als je ff leest, zie je dat ik zei, dat 4 x daags normaal is voor een kat van die leeftijd.
het is nog een kitten.
en bedelen, of zeuren, is wat anders als honger hebben.
maar goed, daar weet je niks van..
wees zo streng voor jezelf.
:evaw: :evaw:

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:44

Nou mijn kattem bedelen niet hoor als ik iets eet, had gisteravond nog een bord avondeten op mn schoot staan terwijl 1 van de katten tegen mn benen aan lag te slapen. En dat kan ik ook met de honden wel proberen.
Als ze geen honger hebben is er niets aan de hand.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:48

Het belangrijkste is denk ik geen aandacht geven. Dus ook niet tegen haar praten of haar kant op kijken als ze 'schreeuwt', dat is ook al een beloning op zich.

Lege bakje weg halen vind ik ook wel een goede! En een kong voor katten, zou dat misschien een idee zijn? Werkt bij mijn schrokkende hondje ook erg goed.

Laat je niet gek maken door alle meningen in dit topic hoor! Als je kat écht honger heeft omdat ze te weinig eten krijgt, zal ze gaan vermageren. Zolang ze niet vermagert krijgt ze voldoende binnen. Zo ingewikkeld is het allemaal niet :) En suggereren dat een beest meer te eten moet krijgen zonder dat je het beestje ooit hebt gezien vind ik eigenlijk niet kunnen...
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 29-11-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 11:49

dankje aan iedereen die hier fatsoenlijk en respectvol gereageerd heeft. Ik ga zeker deze tips nog eens rustig bekijken. Aangezien een bepaalde bokker persoonlijke aanvallen aan de hand van dit topic ook in andere topics van mij begint te posten heb ik besloten hier niet meer te reageren.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:17

Wat een onzin dat dieren die geen honger hebben niet bedelen. Onze oudere zeer actieve kat van 14 krijgt in principe onbeperkt brok maar komt toch echt naast je zitten als je lekker vleeswaren of wat dan ook eet. Mijn konijnen bedelen ook altijd terwijl ze de hele dag hooi hebben en 2 x per dag biks krijgen. Katten hoeven echt niet onbeperkt te kunnen eten dat doen ze in het wild ook niet. Dat katten niet onbeperkt hoeven te eten is denk ik 75% van de katten in Nederland het bewijs van omdat ze te dik zijn!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:24

Jasmijn159 schreef:
Het belangrijkste is denk ik geen aandacht geven. Dus ook niet tegen haar praten of haar kant op kijken als ze 'schreeuwt', dat is ook al een beloning op zich.

Lege bakje weg halen vind ik ook wel een goede! En een kong voor katten, zou dat misschien een idee zijn? Werkt bij mijn schrokkende hondje ook erg goed.

Laat je niet gek maken door alle meningen in dit topic hoor! Als je kat écht honger heeft omdat ze te weinig eten krijgt, zal ze gaan vermageren. Zolang ze niet vermagert krijgt ze voldoende binnen. Zo ingewikkeld is het allemaal niet :) En suggereren dat een beest meer te eten moet krijgen zonder dat je het beestje ooit hebt gezien vind ik eigenlijk niet kunnen...

Maar waarom zou je je kat alleen meer geven als ze afvalt? Waarom niet als ze gewoon honger heeft? Jij eet toch ook als je honger hebt ook al ben je niet aan t vermageren? Kromme beredenering vind ik dat...

Ts heeft de kat ook nog niet geprobeerd meer te geven dan de richtlijnen, zo'n kat hoeft daar niet perse dik van te worden om iets meer te krijgen. Ik zou zeggen probeer eerst dat eens uit ipv zo'n dier honger te laten lijden door niet meer te geven, omdat je denkt dat ze dan een zwaargewicht word. Zoals ik al zei je hebt dat zelf in de hand

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:39

Hier momenteel ook 2 katten die heel erg klagen om meer eten.. Erg lastig, want 1 van de 2 katten krijgt speciale brokjes van Royal Canon voor zijn blaas. Met ander soort voer krijgt ie last van zijn blaas.

Andere kat zit daardoor noodgedwongen aan hetzelfde voer.

Die van mij krijgen 3x per dag brokjes, waarvan in de ochtend een heel schepje en de andere 2x een half schepje. Voorheen kregen ze 3x daags een heel schepje, maar werden moddervet.

Beide hoeveelheden aten ze het voer in no time op, maar nu zitten ze constant te zeuren om meer eten. Ze hebben echt trek.. Vind het zo lastig en ik wil (/kan) ze ook niet onbeperkt voeren. Tenzij ik goedkope brokken geef, want die kregen ze vroeger altijd onbeperkt.

Zal eens kijken naar die voor speeltjes..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:42

Onbeperkt voeren is echt niet voor elke kat geschikt, de ene kat is de andere niet. Het blijven katten he. Een kat die zeurt hoeft niet perse honger te hebben maar kan ook hebben ontdekt dat als je zeurt je eten krijgt. Slimme beestjes die katten :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:51

Ik weet niet wat voor DA je hebt maar alle DAs die wij ooit met onze katten hebben gehad zeiden dat we onbeperkt moesten voeren met lichte brokjes. Katten hebben dat nou eenmaal nodig, je maakt je kat ook echt niet gelukkig met twee keer per dag voeren.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:54

Sleeper schreef:
Onbeperkt voeren is echt niet voor elke kat geschikt, de ene kat is de andere niet. Het blijven katten he. Een kat die zeurt hoeft niet perse honger te hebben maar kan ook hebben ontdekt dat als je zeurt je eten krijgt. Slimme beestjes die katten :)

Maar deze jonge poes krijgt niet meer en blijft zeuren dus dat gaat voor deze niet op ;) onbeperkt is dan ook weer t hele uiterste, er is ook een middenweg

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:05

Wat ik wat gevaarlijk vind is dat jij je dierenarts op zijn mooie blauwe ogen geloofd en als een soort heilig persoon ziet. Onze dierenarts voor de honden doet ook paarden maar zeker niet de mijne. Hij is van mening dat het beter is om vooral niet onbeperkt te voeren want daar worden ze dik van. Gewoon aanbevolen hoeveelheid bix en 3x daags ruwvoer; welke idioot voert een paard die weinig doet 3,5e kilo bix op 1 dag?

Daarom is het belangrijk om zelf te blijven na denken. Heb je al eens ander voer overwogen? Misschien past dit gewoon niet bij jou kitten. Onze honden hadden op eukenuba keer op keer honger (jatten droog bruin brood van het aanrecht) nu op doglovers eten ze hun bak niet altijd leeg. Van beide kregen ze de aanbevolen hoeveelheid.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:08

Kittens tot 1 jaar oud krijgen bij mij onbeperkt voer hoor, ik kijk nooit naar de hoeveelheid vermeld op de zak, maar hoe de kat er uit ziet. Ze is nog veel te jong om nu al op dieet te zetten en in de natuur eten katten over een periode van 24 uur 15 muizen. Na 1 uur is de maag alweer leeg dus moet er weer gejaagd worden. Als je het vervelend vindt om een bak voer zo te laten staan, kun je ook zelf voer op diverse plekken neerzetten, kan in een leeg theedoosje, voerspeeltje etc. Ze heeft waarschijnlijk echt honger en maar twee keer per dag wat brokjes staat gelijk aan verhongeren als je weet dat ze elk uur iets moeten eten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:17

Ik heb een kat die heel snel te dik wordt, ook op een streng dieet. Zeurt over het algemeen niet om eten maar is wel altijd aan het azen of je restjes laat liggen en zo. Katten onbeperkt laten eten heb ik niets op tegen, mits ze op gewicht blijven, en de meesten doen dat niet. Bovendien is dat niet natuurlijk voor roofdieren dus ook niet iets waar je op aan hoeft te dringen.

Aangezien je kat nu netjes op gewicht is zou ik niet meer gaan voeren. Overstappen op minder geconcentreerd voer kan wel maar daar zit dan waarschijnlijk weer veel troep in. Ik geef mijn kat zelf af en toe een snack tussendoor waar weinig voedingsstoffen in zitten. Gedroogde kippennekken en eendagskuikens. Maar of ze dat eten is altijd lastig bij katten. :j

Edit: Ik vraag me ook af waar dat gegeven vandaan komt dat katten ieder uur moeten eten als ze zo'n 18 uur per dag slapend doorbrengen.