Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Re: Konijnen doen niets dan rotzooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:36

In het hok had ik niks liggen. Ik ben het met je eens, ze moeten zeker meer hooi krijgen. Stro ben ik echt geen fan van, het maakt rommel, ze gaan er op plassen (die van mij plassen graag op stro en hooi, daarom ben ik een beetje huiverig om een leefruimte vol met stro te geven)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:39

Maar konijnen zijn nou eenmaal dieren die wat willen wroeten en verstoppen en ja ze poepen en plassen ook... en niet altijd in de wc die je bedacht hebt.... als je dat vies vindt en/of niet dagelijks wil opruimen... zijn huisdieren op je slaapkamer dan wel zo'n goed idee.

En kartonnen dozen zijn toch juist makkelijk vervangbaar... Mijn katten en konijnen hebben ook dozen en als die stuk zijn dan komen er weer nieuwe.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:46

En als je je er nou bij neerlegt dat het knagers zijn die nou eenmaal troep maken?

Ik zit nog even terug te kijken op je foto en heb misschien nog een idee voor je. Wat als je die ren nu in de hoek maakt? Dus vanaf de foto gezien de hoek naast je deur en waar de vloer wat beschadigd is. Als je op de plek van de beschadiging nou hun oude hok zet en altijd open laat. Deze lekker vult met een dikke laag stro. Dan blijft de rommel van de stro vrijwel beperkt tot het hok en kunnen ze zich daar in elk geval al lekker uitleven, verstoppen, knagen etc.

Verder staat de ren dan niet zo mega in het zicht zoals het nu staat en irriteer je je misschien iets minder aan de twee eventuele strootjes die naast het hok komen.

Edit: Ik ga even je foto pikken uit laten zien wat ik bedoel. Momentje.
Zoiets dus. Let niet op mijn paint-kunsten, mijn kwaliteiten liggen ergens anders :P :')
Uiteraard kun je 'm groter maken, dat je een paneel om die balk doet zodat ze daar niet aan kunnen knagen etc etc. Maar het ging me meer om het idee dat het dan misschien niet zo patsboem in je kamer staat en je dan wellicht zelf al een wat opgeruimder idee krijgt.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:56

Ja, zoiets dacht ik ook Yv. Je zou voor de afwisseling zelf speelgoed kunnen maken, KLIK. Op die site staan meer leuke ideeën. Verder zou ik iets van een nachthokje met zachte bodem bedekking maken, waar ze zich kunnen verstoppen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:57

zo stond het ongeveer eerst, maar het hok heb ik liever niet terug omdat dat echt een heel gedoe was met opruimen. Om alleen de onderkant te gebruiken kan ik wel overwegen, alleen dat gat in de grond zegmaar wordt niet helemaal bedekt door de kooi waardoor hij iets naar voren moet staan en dan gaan ze proberen aan dat gat te knagen. Daarom hebben we het ook veranderd.

Ik heb een hele lijst met tips en adviezen, die foto van Laptopmuis op de vorige bladzijde(n) vind ik echt super leuk voor ze en zou ik graag realiseren!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:02

Kun je daar niet een flinke deurmat overheen leggen? Die leg je dan een klein stukje onder de bak zodat de mat niet snel verschuift. Voor 5 euro heb je al een flinke kokos mat bij Ikea.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:15

noox schreef:
Ja ik veeg elke avond de rommel die ze hebben gemaakt in de wc, volgende ochtend ligt het er weer naast.
Ik heb wel een tuin maar daar ligt beton in dus daar worden ze ook niet happy van.

Nu gaat het niet meer i.v.m. de overgang, maar ik zou toch eens goed nadenken om ze van het voorjaar naar buiten te doen.
Ik weet niet hoe groot de ruimte dan is die je ze kan geven? Maar ook al is de ondergrond beton, je kunt daar echt wel iets van maken hoor!! Meer happy dan in je kamer zelfs.

Als je ruimtes maakt met stro en een (zand)bak met zandbakzand waar ze lekker in kunnen graven en liggen, is het al veel minder saai dan enkel beton. Nu hebben ze ook maar 1 dezelfde ondergrond en kunnen ze nergens echt graven o.i.d. Dat doen ze nu in hun wc. Het is toch echt normaal konijnengedrag.
Ik denk dat je ze, met wat aanpassingen, buiten echt wel heel happy kunt maken!!!

Ik heb afgelopen zomer zelfs een houten bak op wieltjes gezet en antiworteldoek er in. Daar heb ik grond in gedaan en snelgroeiend raaigras erin gezaaid. En dan reed ik elke paar dagen die bak er in en liet ik ze grazen. Na een paar uur reed ik hem er weer uit en gaf ik het gras flink water. Na een paar dagen was het al weer flink gegroeid.
Aankomende zomer wil ik dat ook doen, maar dan een nog grotere bak.

Hier zitten mijn konijnen ook op stenen en dat is geen probleem. Wij hebben een ruim nachthok, zelf gebouwd, met lekker stro er in.
Dat is dus al een ruimte waar ze lekker zacht in kunnen lopen en liggen.
http://myalbum.com/photo/Ot7gioexKYfN/1k0.jpg
http://myalbum.com/photo/HUH0FBkfb4By/1k0.jpg

Verder heb ik houten boomstammen in de ren staan, waar ze op kunnen zitten. En ik heb er nog een houten tunnel in staan met houten vloertje er in.
http://myalbum.com/photo/ZgJrX8OeuLmw/1k0.jpg

Ook kun je een kant en klare schelp zandbak er in zetten of je kunt er zelf één maken.
Ik had in eerste instantie houten fruitkratten met een stuk antiworteldoek erin met zandbakzand.
http://myalbum.com/photo/DTQC6XLaqaWg/1k0.jpg
http://myalbum.com/photo/tHGSii4VNYKC/1k0.jpg
Inmiddels heb ik een grote plastic bak van 90cm x 90xm waar ik gaten in de bodem heb geboord voor waterdoorlaten en zandbakzand in heb gedaan. Voor het mooie heb ik er van tuinhout een wat hogere houten rand omheen gemaakt.

Ook kun je delen ren overdekken, zodat ze droog kunnen zitten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:52

Ik weet natuurlijk niet hoe groot het gat is... en hoe groot het hok..
maar ik heb in de buitenren van mijn konijnen een wasmachine lekbak als wc... die zijn niet duur en zo'n 70 x 70 cm groot.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:44

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:37

Ik ga mijn best doen om zo vriendelijk mogelijk te reageren, omdat je het wel goed bedoeld en dit topic opent voor hulp en niet voor kritiek. Maar sorry, je huidige opstelling is verre van geschikt voor konijnen. Het enige wat acceptabel is, is de oppervlakte. Liever wat meer, goed rennen kunnen ze hier ook niet in. Maar als ze regelmatig (minstens 1x per dag) los kunnen is dit wel goed genoeg.

Maar je benadert alles vanuit jezelf en wat makkelijk is voor jou. Bekijk het eens anders, bekijk het vanuit de behoeften van je konijnen. Die hebben behoefte aan onbeperkt hooi, mogelijkheden om te graven, rond te rennen, zich te verstoppen, knagen en veel willen ook nieuwe dingen ontdekken en mee klieren (gooien, slopen etc). Als je die behoeftes nou eens vergelijkt met jouw rennetje.... Kunnen ze dus bijna niks! Geen echte verstopplekken, niks om te graven, niks om te knagen of te slopen...vind je het gek dat ze dan maar alles graven en slopen wat ze WEL hebben?
Het probleem is niet dat ze graven en slopen, het probleem is dat ze niet de juiste mogelijkheden krijgen daarvoor. Die behoeftes verander je gewoon niet.

En waarom is het zo erg dat ze wat uit hun wctje gooien? Misschien vinden ze de vloer veel te koud en glad zo, en proberen ze het zelf fijner te maken. Of ze vinden het gewoon leuk om spul eruit te graven of gooien. Ik heb er eentje die heel graag met bakjes gooit. Ook als ze vol voer zitten.... Hoppaaaaa gaat er weer een lading door de kamer heen! Ik moet daar vooral om lachen, mooi toch als ze zoveel lol hebben? Die zou dus ook doodleuk met die wctjes gaan smijten hoor. Konijnen zijn netjes van zichzelf, maar zo schoon als jij ze wil hebben gaan ze nooit worden.

Er zijn talloze manieren om meer mogelijkheden voor elkaar te krijgen, heel veel tips staan hier al in het topic. Maar ik zou zeker meer schuilplekjes geven zoals huisjes en tunnels, iets om te graven en veel meer dingen om aan te knagen. Wilgentakjes, dozen, wcrolletjes, oude handdoek, je kan van alles verzinnen wat nauwelijks geld kost.

Als voorbeeld mijn konijnenkamer, welke ik al veel te kaal vind:
Afbeelding
En dit is de nette versie, ze maken er een veel grotere bende van dan hier te zien is. De vloerbedekking is prachtig om kapot te graven, daarom ligt er oude vloerbedekking die ik gewoon vervang. Niet te zien op de foto is hun voornaamste wc, namelijk de onderkant van een kooi (100x50) omdat mijn dame een kleinere bak niet fijn vind poepen. Mevrouw geeft ook de voorkeur aan poepen en plassen op stro of hooi, dus krijgen ze stro in die bak. 2 x per week schoonmaken gaat prima hier, gewoon bak leeggooien en omspoelen.

Je hebt trouwens wel erg lieve en makke konijnen. De etters die ik hier heb zitten zouden hier binnen een paar minuten uit zijn. De ene trekt net zolang aan die tralies tot de boel omdondert, de ander zou er met gemak overheen springen. Ze vervelen zich al snel in hun huidige kamer (van de foto) en gaan aan de tralies trekken als ik een paar dagen niks nieuws heb bedacht.
Dus wees blij met die schatjes die jij hebt zitten en geef ze wat ze willen. Konijnen blij, jij blij!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:43

Helemaal eens met het bovenstaande… Als ik de foto's zie van het hok zie waar het om gaat, bevestigt dat mijn mening dat konijntjes hier gewoon niet voor bedoeld zijn. Zo kaal… zo koud… zoveel open ruimte…

Maar gelukkig krijgt TS goede tips en wil ze er alles aan doen om de situatie van haar dieren te verbeteren, dus het hok is vast binnenkort voorzien van lekker veel stro, verstopplekjes, etc. Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet! :-)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:44

Ik sluit me ook volledig aan bij Zwerte.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:11

Wat mijn konijnen erg leuk vinden is een bal met een belletje erin. Het is eigenlijk een kattenspeeltje van 10cm doorsnede die ik bij de action heb gekocht. De kat vindt er niks aan, maar mijn konijnen slepen die bal de hele ren door. Die van mij zitten buiten in een hok met 2 verdiepingen met een ren eraan vast. Ze krijgen onbeperkt hooi, hun slaapgedeelte prop ik lekker vol met stro, waar ze dan hun eigen holletje in maken. Op de eerste verdieping van hun hok ligt ook nog een dikke laag zaagsel. Van een wilg hier in de buurt pluk ik regelmatig takken.
Ook hebben ze een tijd een knuffel gehad, die ze ook heel leuk vonden.
Uit de tuin pluk ik in de lente en zomer allemaal kruiden en planten voor ze zoals lavendel, tijm, munt, paardenbloemen, druivenbladeren en bramentakken. Kost ook niks.

Tja ze maken zooi,maar ik haal om de dag de vieze plekken eruit en een keer per week hou ik grote schoonmaak.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:05

En dan heb je er maar 2. Ik heb 4 van die monsters, wel buiten maar ook ik kom na de grote schoonmaak beurt weer buiten en zie dat het alweer een bende is, maar hè! Het zijn konijnen.
Ik zou ze in het voorjaar gewoon lekker naar buiten doen.
En tot die tijd ze gewoon vermaken met dozen, kranten, wc rollen, speeltje, takken.
Je kunt zoveel dingen bedenken die konijnen onwijs leuk vinden.

Ook ik vind de ren nu te leeg.
Als ik zie hoe mijn konijnen er van genieten als er weer een schone laag stro in hun hok ligt...

Vul een grote doos met stro, knip er in de zijkant een gat in, en dan vermaken ze zich daar wel in en kan je mooi de sprietjes die er wel uit vallen :+ weer terug stoppen.
Gaan ze er wel in poepen en plassen, jammer dan, dan maar wat vaker opzoek naar een nieuwe doos. Oude handdoeken er onder.

Afbeelding

Hier zitten mijn konijnen in. En ja, ondanks de ruimte die ze hebben moet ik nog steeds nieuwe dingen bedenken om ze bezig te houden

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:10

Oh, en rieten dingen, kringloop! Daar slaag ik altijd

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:13

EngeltjeS schreef:
Osianaa schreef:
Ik denk dat ze beter af zijn bij iemand anders, als je zo over ze praat.

Zo, dat is een harde reactie zeg.
Behoorlijk banketstaaf komt dit over.

Volgens mij houdt de TS enorm veel van haar konijnen maar zit ze met haar handen in het haar.
TS, als je het hok iedere dag wat bij houdt? En niet teveel extra strooisel geeft aan de dames.
Misschien is het wel een leuk idee om een oude krant in het hok te leggen.
Hier kunnen ze aan knagen en graven.
Of speelballetjes waar je voer in kunt doen.

Succes enne: niet zomaar je konijnen weggeven hoor!

Ach kom zeg ts loopt gewoon te jokkebrokken, ze heeft evensnel een leuke ren neergezet en doet alsof dat hun reguliere onderkomen is. Je ziet op de achtergrond nog de afdruk van een kleine kooi die ernormaal staat en ze ze dus bijna niet uit haalt (zegt ze zelf in 1e bericht

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:16

farahdiba46 schreef:
Arme beestjes, met zon baas...In die vieze kooi van ze -:(- zou je die niet eens heel rap gaan schoonmaken dan verder kan ik alleen maar zeggen:geef ze alsjeblieft lekker weg.

Wat de **** :(

TS, ik snap je probleem, al zit mijn konijn buiten, ze eet altijd haar stro op (geen idee waarom ze krijgt genoeg voer) en daardoor blijft de poep liggen op de tegels...

Misschien een soort speelgoed paradijs voor ze maken? Balletjes met snoepjes er in kan ze bezighouden:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:22

AlwaysH schreef:
TS, ik snap je probleem, al zit mijn konijn buiten, ze eet altijd haar stro op (geen idee waarom ze krijgt genoeg voer) en daardoor blijft de poep liggen op de tegels...

Misschien onder het stro een laag hemparade of vlas ofzo, dat eten ze niet en dan kan ze toch lekker warm tussen het stro zitten en beetje daaraan knagen en ligt de poepjes daarop ipv op de tegels (en het absorbeert ook het plas goed)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:25

hoe kunnen jullie die dieren in die ren houden ? die van mij springen daar uit hoor haha

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:29

unihorses schreef:
hoe kunnen jullie die dieren in die ren houden ? die van mij springen daar uit hoor haha

Overdekken of een hogere ren kopen :+

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:37

farahdiba46 schreef:
Ach kom zeg ts loopt gewoon te jokkebrokken, ze heeft evensnel een leuke ren neergezet en doet alsof dat hun reguliere onderkomen is. Je ziet op de achtergrond nog de afdruk van een kleine kooi die ernormaal staat en ze ze dus bijna niet uit haalt (zegt ze zelf in 1e bericht

Kom nou :Y) dit slaat wel echt alles hoor, of mis ik nou de cynische ondertoon ofzo.

buiten is niet echt een optie, ze zullen wrs een kleinere ruimte krijgen dan ze nu hebben, we hebben maar een kleine tuin.

ze krijgen trouwens eens in de zoveel tijd wel een doos, als we die hebben, maar niet regelmatig.
Die tip van de mat is super slim!

edit;
ik heb nu een lijstje met ideetjes die ik in de ren kan zetten, als de ren in de hoek kan kan ie ook iets groter omdat ik dan de ren aan de muur kan plakken bv zodat op een stuk in de hoek geen ren nodig is zeg maar :')

tunnel(s)
tafeltje in de hoek om op de springen
bak(ken) met hooi en stro (plastic of anders handdoeken eronder)
bak met zand (plastic)
huisje (s)
dozen/doos
mat voor het gat
knaagstrips voor de paal
en dan zo vaak mogelijk nieuwe dingen bedenken voor de afwisseling

denk dat de ren en hun leven dan al een hoop gaat verbeteren of niet *\o/*
Laatst bijgewerkt door noox op 23-11-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:44

Eoweyn_x schreef:
unihorses schreef:

Overdekken of een hogere ren kopen :+

hij is nu inderdaad overdekt maar als ik al jullie foto's dan zie.. maar die van mij hebben ook geen trappetje om op hun 1e verdieping te komen :+ ze springen de 80 cm om hoog.. ze hebben dijbenen daar zeg je u tegen :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:45

Dat zijn konijnen. Hier springen ze 1.20.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:08

TS, ik wil je graag even een groot compliment geven over hoe jij sommige harde reacties oppakt! En dat ook al is je eerste bericht niet zo tactvol, toch wel laat zien dat je gek bent op je konijntjes.
Ik heb bij een van onze konijnen een voetbal in het hok, daar sjeest hij ook achteraan dus misschien is dat leuk.
Er bestaat ook zo iets als een bunnybox, dan krijg je een doos met allerlei konijnenspulletjes thuis gestuurd. Het is een abbo, maar je kan ook gewoon eenmalig bestellen. Misschien is dat een leuk idee om inspiratie op te doen over wat er allemaal is voor je nijntjes.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:17

Dankjewel kwii, ja toch best pijnlijk hoe mensen via het internet zo laag kunnen doen..
Ik heb een bal, maar daar doen ze ook niks mee jammer genoeg. (normaal ligt er trouwens wel wat meer speelgoed in de kooi maar omdat ik de tip kreeg afwisselen heb ik het meeste eruit gehaald zodat ze elke dag iets anders krijgen)