Leishmania en Ehrlichia bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Re: Leishmania en Ehrlichia bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:23

Waarom niet alvast weer starten met de Doxoral? Onze dierenarts gaf aan dat Doxoral ook goed is voor de weerstand.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:23

Doxoral is een antibiotica en zeker niet goed voor de weerstand.

Als de hond al zo slecht is kan zoiets de druppel zijn en dan moet je je afvragen of je dat wilt starten zonder zeker te weten dat het dat is en straks nog van medicatie te moeten wisselen. Is alles een aanslag op een al erg ziek lijf.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:21

Doxoral is idd een antibiotica en dat kan juist darm en maagproblemen geven!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:35

Naar verhaal van deze arme hond. Beroerd dat de testen zo slecht zijn maar de klachten doen mij heel erg denken aan giardia. Vooral de continue aandrang, spuitpoep enz.

Een iets minder heftige behandeling is een dubbele kuur panacur. Minder ingrijpend voor organen en de kans op resultaat is misschien niet 100% maar het is minder belastend voor een toch al zieke hond.

Helaas inmiddels ervaring met die klo te parasiet, mijn twee honden zijn besmet door een roemeense hond die met dikke schijt naar nl is gekomen bij iemand. Zou behandeld zijn maar niet afdoende. Niet hertest enz. Helaas heeft dat dier veel contact gehad met deze twee inclusief in huis zijn. En is nog steeds niet hertest overigens. Zucht.

De witte herder heeft al maanden veel diarree tot persen zonder resultaat. Poepgat kapot. En bij vlagen echt heel ellendig en slap. Kleine spuugde best veel en rispte eten op. Na de zoveelste nacht spoken met spuitpoep de dierenarts gebeld en daar viel het kwartje snel en bij mij ook. Niet gewacht op de testuitslag maar meteen behandeling gestart. Inclusief billen wassen na poepen. Aangezien ik ook al een tijd met extra buikklachten rondliep die niet logisch waren ben ik ook getest en bleek ook besmet,

Maar bij de honden zijn de klachten weg, geen spuitpoep meer, goed eten en poepen. Kleine hond is haar opgeblazen buikje kwijt. En beiden zijn weer veel speelser, energieker enz. En ik voel me ook weer een stuk beter. Was wel een intensieve periode met pillen, wassen schoonmaken en behandelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:01

Ik weet er helaas ook alles van met mijn 2 (Nederlandse) honden. Eén heeft er blijvende schade aan darmen aan over gehouden. Ik vind het echt bizar dat al die honden hier naartoe worden gehaald zonder standaard dit soort dingen te testen/behandelen. Op al die adoptiesites staat; indien nodig worden er gezondheid en bloedtesten afgenomen. Waarop ik dus concludeer dat ze dat alleen doen bij ernstige ziekteverschijnselen. En dit terwijl Giardia heel lang kan sluimeren en sommige honden besmet zijn zonder symptomen te vertonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:14

In dit geval kwam de hond vandaan bij een dame in de buurt waarvan bekend was dat ze doodzieke dieren bemiddelde. De dag nadat deze hond is bemiddeld is ze op last van de politie gestopt en gesloten. Beestje is met drie pillen weggegaan. Dierenarts die een valse verklaring heeft afgegeven en nu nog steeds de benahdelende da is. En ja die blijft natuurlijk volhouden dat die drie pillen en geen hertest voldoende is. En contact geen kwaad kan en mijn dierenarts is daar duidelijk in, zolang niet bekend is of de hond nog besmet is geen contact ivm besmettingsgevaar. Ik zal ze dus moeten blijven weghouden bij deze hond en hopen dat mijn ex zich daar ook aan houdt. :wave:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:17

Lastige is dat die hond wel de hele omgeving blijft besmetten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:19

Yeps een test is een kleine moeite, als blijkt dat de hond vrij is weet je dat. Nog besmet is in ieder geval behandelen. Ik heb weken de honden niet hiervoor uitgelaten ondanks dat ik altijd poep ruim. Voelde me al knap schuldig voor alle honden hier in de buurt. Gelukkig zijn het geen honden honden en doen ze niks met vreemde honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:15

Dat is ook de reden dat ik tegen het importeren van die honden ben. De tekenziektes komen hier steeds meer voor. Wij hebben al ehrlichiose en dergelijke in de praktijk gehad en dat waren geen vakantiehonden. Ook giardia neemt enorm in omvang toe. Lijkt haast normaal te worden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:47

Ik denk daar echt het zelfde over...mijn honden zijn doodziek van Giardia geweest en één dus met blijvende schade waardoor oa levenslange speciale voeding nodig is. Veel verdriet, zorgen, werk en extra onkosten waar wij dan dus onvrijwillig mee opgezadeld worden door de problemen die de buitenlandse honden hiermee naar toe nemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:13

Is er al nieuws TS?

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:55

Na lang twijfelen gaan we toch behandelen. Er is nog een kans voor hem. De laatste dagen knapt hij wat op, ondanks dat de behandeling pas morgen start. De problemen Leishmania en Ehrlichia worden nu aangepakt met Allopurinol en met Doxicycline, in ieder geval zes maanden lang. Hij krijgt medicatie tegen diarree en een nierdieet. Zijn nieren zijn het grootste probleem. Uit het bloed is gebleken dat die erg aangetast zijn. De vraag is in hoeverre ze nog blijven functioneren, vooral met de medicatie die hij dus vanaf morgen krijgt. Nu wordt het duimen, bidden en hopen.... Toch ben ik hem dit verschuldigd. Hij reageert altijd positief. Zo wordt hij nog blij als ik zijn riem pak, al is hij duidelijk na wat meters al moe. We gaan ervoor....

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:00

Wilawander schreef:
Dat is ook de reden dat ik tegen het importeren van die honden ben. De tekenziektes komen hier steeds meer voor. Wij hebben al ehrlichiose en dergelijke in de praktijk gehad en dat waren geen vakantiehonden. Ook giardia neemt enorm in omvang toe. Lijkt haast normaal te worden.

Ik ben het eigenlijk met je eens, ik heb ook nooit een hond of kat uit het buitenland gehaald. Hier in Nederland zitten er ook zat in het asiel. Deze hond kwam echt op mijn pad. Het is voor mij voor het eerst en voor het laatst. Begrijp ik dat jij denkt dat Ehrlichia besmettelijk is van hond op hond? Heb altijd begrepen dat het alleen rechtstreeks via een teek kan worden overgebracht.... ;(

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:01

Wilawander schreef:
Doxoral is een antibiotica en zeker niet goed voor de weerstand.

Als de hond al zo slecht is kan zoiets de druppel zijn en dan moet je je afvragen of je dat wilt starten zonder zeker te weten dat het dat is en straks nog van medicatie te moeten wisselen. Is alles een aanslag op een al erg ziek lijf.

Is Doxoral hetzelfde als Doxicycline? Dat krijgt hij straks al tegen Ehrlichia.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:03

Maar is hij nu getest/behandeld voor Giardia?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:08

Het kan ook alleen via een teek worden overgebracht. Overigens schijnen die teken wel al sporadisch in NL voor te komen door de zachte winters.

Omgekeerd trouwens heeft mijn Spanjaard anaplasmose. Dat is een tekenziekte die nauw verwant is met ehrlichia maar net weer in midden Europa, Duitsland en ook Nederland voorkomt. En mijn Spanjaard heeft die ziekte toch echt nog in Spanje opgelopen. Dus al die vakantiegangers uit Duitsland en Nederland moeten hun honden maar gauw thuis laten als ze naar Spanje gaan.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:13

Doxoral is doxycycline.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in de behandelingen en evt keuzes omtrent dit hondje. Moeilijk.
Erlichia is hier een alledaags iets (Curacao), Leishmania ben ik niet zo bekend mee.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

Pas asjeblieft op met allupurinol het is zo belastend voor de nieren, echt de dosis goed aanpassen op de status van je hond en zeker niet te veel overdosering als je hond als zwakker nieren heeft..

Ik duim voor je dat hij er bovenop komt !

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:03

sophianemo schreef:
Wilawander schreef:

Ik ben het eigenlijk met je eens, ik heb ook nooit een hond of kat uit het buitenland gehaald. Hier in Nederland zitten er ook zat in het asiel. Deze hond kwam echt op mijn pad. Het is voor mij voor het eerst en voor het laatst. Begrijp ik dat jij denkt dat Ehrlichia besmettelijk is van hond op hond? Heb altijd begrepen dat het alleen rechtstreeks via een teek kan worden overgebracht.... ;(

Nee via teken dus teek die via jou hond besmet raakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:04

Niet rechtstreeks tussen honden inderdaad.
Zoveel honden zitten er overigens niet in de nl asielen hoor, er zit juist veel leeg.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:43

A_nouk schreef:
Pas asjeblieft op met allupurinol het is zo belastend voor de nieren, echt de dosis goed aanpassen op de status van je hond en zeker niet te veel overdosering als je hond als zwakker nieren heeft..

Ik duim voor je dat hij er bovenop komt !

Lief van je dat je voor ons wilt duimen. We zijn begonnen. Hij krijgt ondersteunende medicatie voor zijn nieren en zijn hart....

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:47

Vanmiddag zijn we begonnen met de medicatie. Helaas zat daar nog niet zijn nierdieet bij, die moet ik regelen bij mijn eigen dierenarts. Ik ga daar morgen achteraan. Ik heb nu Allopurinol, Doxycycline, Salazasufaspyridine en Benakor. De laatste twee zijn respectievelijk voor zijn darmen, waar ik de meeste pijnklachten van vermoedde en voor hart en nieren, om te beschermen tegen de schadelijke bijwerkingen. Een rib uit mijn lijf. Het lijkt nu al of hij minder pijn heeft en meer levenslust. Hij trok zich altijd erg terug, maar is nu weer meer betrokken bij het gezin en komt kijken of hij eten krijgt! Ik hoop dat hij hiervan opknapt....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:02

DatBenIkNou schreef:

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:57

DatBenIkNou schreef:
DatBenIkNou schreef:

De internist vond het niet nodig. De acute diarree is over nu. Leek meer op een heftige reactie op een infectie die zo uitgebreid kon worden door de onderdrukking van het beenmerg. We hebben hem nooit anders gekend, terwijl ik nu wel heb begrepen dat hij in Griekenland hierop getest is. Dat is dus nu een jaar geleden, en op de laatste 1,5 maand daarna heeft hij nooit een ander beeld gegeven in zijn ontlastingspatroon dan dit. Dit beeld schijnt wel passend te zijn bij Leishmania. Ik moet er toch vanuit gaan dat ze hier zorgvuldig mee omgaan. De medicatie komt van de kliniek, ik moet morgen nog langs mijn eigen dierenarts en zal dan haar vragen wat ik er het mee kan doen.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 04:51

Mijn hond heeft ook leishmania,en hele slechte nieren.
Heeft ook twee dagenaan het infuus gezeten,en heeft het toch een half jaar weer goed gedaan.
Allopurinol half jaar geslikt,na vier weken kwamen symptonen weer terug.
Dus weer aan de pillen.

Ook een slechte eter,wil haar nierdieet niet meer eten.
Het is een hondje van de dag geworden.
Valt enorm of,diep triest ,maar zolang ze nog plezier heeft houden we het vol.