Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:42

Kentaro schreef:
-O- Wat een waardeloze situatie!!!
Weten jullie welke dierenarts hem gaat euthanaseren?? Kunnen jullie daar geen contact mee opnemen??

Geen idee wie dat is. Mijn kennis heeft inmiddels wel contact gehad met de dierenbescherming. De regiomanager zal zich er mee gaan bemoeien. We weten morgen hopelijk meer...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:43

Wat goed dat hij het er niet bij laat zitten! Hoop van harte dat de inspanning niet voor niets gaat zijn!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 14:49

liedje89 schreef:
Je kan je wel zeggen dat ie dominant is en ie niet bijt als bla bla bla, maar hij als het hem zint is ie dus wel degelijk gewoon agressief :? . Vind het altijd wel lekker makkelijk om te vinden dat een ander iets maar mooi moet doen wat je zelf niet wilt, zoals met deze hond. Jij wil hem niet en die kennis van je ook niet, maar een ander moet zich maar in alle bochten wringen om voor het beest te zorgen.

Ik kan me wel voorstellen dat een asiel niet staat te springen een hond naar iemand te doen die de hond alleen wil omdat ie anders wordt afgemaakt, dat is ook geen reden om een dier te nemen imo.

Je verwart agressie met dominantie :) Wanneer iemand die hij niet als zijn meerdere erkent alle waarschuwingen negeert, zal hij duidelijk worden en bijten. Dit is geen agressie, maar duidelijke hondentaal. Reageer je adequaat op de eerste (of tweede) waarschuwing, dan heb je hem begrepen en komt het niet tot bijten om zijn punt duidelijk te maken. Dan ben je hem voor.
En nee, ik wil deze idd hond niet. Ik heb een horecabedrijf waar mijn honden loslopen. Deze hond opvangen en vervolgens achter aan de ketting leggen is natuurlijk geen optie.
Mijn kennis daarentegen (die deze hond al drie jaar onder zijn hoede neemt) wil en kan zijn leven omgooien om hem op te vangen.
Het asiel blijft echter bij haar besluit.

Shirley

Re: Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:50

Maar de reden is dan toch weg?
Er is een adoptant!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:51

Een verkeerde vorm van 'principes'?! :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:52

In plaats dat ze een gat in de lucht springen?
Deze man weet waarmee hij bezig is, kent het dier door en door...een gouden combinatie, toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:55

:j Helemaal mee eens!
Maar als ik het goed begreep uit een eerder bericht van TS, waren ze beledigd dat het op facebook terecht gekomen was?!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:56

Wie zegt dat deze man weet waar hij mee bezig is? Misschien heeft het asiel wel totaal geen vertrouwen in deze man om welke reden dan ook en willen ze de hond niet aan hem afstaan. Het is niet zo dat een asiel zegt "we geven hem maar mee aan die man omdat hij anders afgemaakt moet worden".
Het lijkt me voor een hond beter om afgemaakt te worden dan om bij een verkeerde baas terecht te komen.

Daarbij voor de duidelijkheid: ik ken deze man niet, ik probeer alleen de andere kant te belichten. Als deze man wel een superbaasje zou zijn voor deze hond sluit ik me aan dat het absurd is. Maar ik geloof teveel in de goedheid van de mens om dat te geloven denk ik...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:58

En dan laten ze hem wel 'gewoon' 3 jaar lang met de hond omgaan?!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:02

Dat lijkt me stug.

Dus nu moet de hond het met de dood bekopen omdat hun trots gekrenkt is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:11

er lijkt me wel een verschil te zitten tussen een rondje wandelen met een hond en een hond door iemand laten adopteren.
Maar nogmaals: ik heb geen kennis, ik probeer alleen ook de andere kant te belichten... Geloof nog (te) graag in het goede van de mens en kan me niet voorstellen dat een asiel een hond laat afmaken alleen vanwege gekrenkte trots...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 15:12

secricible schreef:
Wie zegt dat deze man weet waar hij mee bezig is? Misschien heeft het asiel wel totaal geen vertrouwen in deze man om welke reden dan ook en willen ze de hond niet aan hem afstaan. Het is niet zo dat een asiel zegt "we geven hem maar mee aan die man omdat hij anders afgemaakt moet worden".
Het lijkt me voor een hond beter om afgemaakt te worden dan om bij een verkeerde baas terecht te komen.

Daarbij voor de duidelijkheid: ik ken deze man niet, ik probeer alleen de andere kant te belichten. Als deze man wel een superbaasje zou zijn voor deze hond sluit ik me aan dat het absurd is. Maar ik geloof teveel in de goedheid van de mens om dat te geloven denk ik...

Hij heeft eerder een "onherplaatsbare" Husky geadopteerd van het zelfde asiel. Zelfde verhaal ook bijna. Bloed dominante hond, was al meerdere malen geplaatst maar liep iedere keer mis. Hij heeft uiteindelijk de hond zelf genomen, ondanks dat hij hemel en aarde moest bewegen om zijn leven aan te passen. Maar hij was als de dood dat het weer mis zou lopen.
Deze hond heeft een wereldleven bij hem en is meer evenwichtige hond geworden. Hij neemt deze Husky ook af en toe mee op zijn wandelingen met de Akita en dit gaat prima. Er is dan één leider en dat is hij. Ook is hij actief in de wolvenopvang, dit is een gemeenschappelijke interesse en zodoende heb ik hem leren kennen. Zonder kennis van zaken lijkt het me niet verstandig om een wolvenroedel binnen te stappen :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:14

je hoeft mij niet te overtuigen hoor SaskiaKa, ik gun deze man de hond echt met alle liefde als hij er voor geschikt is, een akita is een hond voor een goede baas en niet om jaren in een asiel te zitten. Ik heb daar geen beslissing in ;)
Ik probeer alleen wat tegenwicht te bieden en de situatie van het asiel ook te belichten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:17

Phoe wat een aannames hier zeg!

Niemand kent het hele verhaal. We horen nu alleen maar:
ach wat zielig, arme hond, er is iemand die hem al 3 jaar kent, die wou hem eerst niet of kon dat niet regelen maar nu hij afgemaakt moet worden kan/wil hij het wel regelen.

We horen niet de kant van het asiel.
Voor het zelfde geld heeft dat dier van de week met voeren gegrepen, heeft hij een andere hond te pakken gehad zonder signalen of wat dan ook. Het asiel heeft blijkbaar een duidelijk standpunt ingenomen en laten zich er niet van af brengen.

Wat je dan nog kan doen is de Dierenbescherming vragen een gesprek aan te knopen, ook dit is geregeld, als het asiel dan bij zijn standpunt blijft dan houdt het op.

Ja er zijn slechte asiels, er zijn ook slechte beleidsmakers en er zijn mensen die fantastisch werk doen en fantastisch honden opvangen. Maar zolang je niet beide kanten van het verhaal duidelijk hebt blijft het bij aannames en zullen we nooit weten in welk vakje het asiel hoort.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:17

Als je al 3 jaar een hond onder je hoede hebt en hem niet wilde dan zou ik er mijn twijfels bij hebben dat het ineens wel met alle macht moet als het puntje bij paaltje komt. Lijkt mij dat het dan toch niet erg doordacht is om de hond te nemen maar het meer een emotionele beslissing is om die hond toch te redden. Ik kan me best voorstellen dat men daar niet direct om staat te juichen.

Dominantie is een beetje een onzin woord wat men vaak voor veel verschillende dingen gebruikt. Maar jij vind een hond die niet in iedere situatie meteen bijt dus niet agressief? Imo is een hond die uit "dominantie" soms bijt maar net sociaal genoeg is om je even te waarschuwen namelijk wel degelijk gewoon agressief, iig agressief genoeg dat een dergelijke hond handhaven in een asiel me erg moeilijk lijkt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:41

SaskiaKa schreef:
secricible schreef:

Hij heeft eerder een "onherplaatsbare" Husky geadopteerd van het zelfde asiel. Zelfde verhaal ook bijna. Bloed dominante hond, was al meerdere malen geplaatst maar liep iedere keer mis. Hij heeft uiteindelijk de hond zelf genomen, ondanks dat hij hemel en aarde moest bewegen om zijn leven aan te passen. Maar hij was als de dood dat het weer mis zou lopen.
Deze hond heeft een wereldleven bij hem en is meer evenwichtige hond geworden. Hij neemt deze Husky ook af en toe mee op zijn wandelingen met de Akita en dit gaat prima. Er is dan één leider en dat is hij. Ook is hij actief in de wolvenopvang, dit is een gemeenschappelijke interesse en zodoende heb ik hem leren kennen. Zonder kennis van zaken lijkt het me niet verstandig om een wolvenroedel binnen te stappen :+

Nou ik zou niet een zeer dominante hond laten adopteren door iemand die al zeer dominante hond heeft... vragen om problemen als die keer besluiten ouderlingen rang uit te vechten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:03

Als de hond inderdaad moeilijk te plaatsen is, het probleem is wél dat het asiel zich moet verantwoorden voor het plaatsen van een hond. En als deze een slechte reputatie krijgt door een verkeerd geplaatste hond die gebeten heeft, gaan alle honden die dan in dat asiel zitten en terecht komen er onder lijden, want dan wil men daar geen hond meer halen. Want dan wordt zo´n asiel beschouwd als onbetrouwbaar.

Hier, lees mijn frustratie maar, en dit is meer als 10 jaar geleden, toen ik hier ook tegen aan liep.
[PP] Het besluit om Dizzy

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 16:12

liedje89 schreef:
Als je al 3 jaar een hond onder je hoede hebt en hem niet wilde dan zou ik er mijn twijfels bij hebben dat het ineens wel met alle macht moet als het puntje bij paaltje komt. Lijkt mij dat het dan toch niet erg doordacht is om de hond te nemen maar het meer een emotionele beslissing is om die hond toch te redden. Ik kan me best voorstellen dat men daar niet direct om staat te juichen.

Dominantie is een beetje een onzin woord wat men vaak voor veel verschillende dingen gebruikt. Maar jij vind een hond die niet in iedere situatie meteen bijt dus niet agressief? Imo is een hond die uit "dominantie" soms bijt maar net sociaal genoeg is om je even te waarschuwen namelijk wel degelijk gewoon agressief, iig agressief genoeg dat een dergelijke hond handhaven in een asiel me erg moeilijk lijkt.

Goed, ik zal "dominant" niet gebruiken. Je hebt ook wel gelijk hoor, maar meestal is het voor veel mensen net iets beter te begrijpen als je het dominant noemt :)
Ik zal je proberen uit te leggen.
Dit is van nature een zelfverzekerde, grote hond. Hij weet wat hij wil. Tot nu toe trof hij iedere keer een baasje met ontzag voor hem, wat hem sterkte in zijn zelfverzekerdheid. Een van nature onderdanig en onzeker hondje zal zijn stok laten vallen als jij je hand er naar uitsteekt. Een wat brutalere hond zal aangeven dat hij niet van plan is om zijn stok af te geven. Deze signalen worden steeds sterker naarmate er niet op wordt gereageerd. Zodra de hond zich bedreigd voelt en/of zijn persoonlijke ruimte niet gerespecteerd wordt, maakt hij dit kenbaar dmv lichaamstaal. Wordt hier noet op gereageerd dan wordt hij duidelijker en gaat hij grommen. Volgt er nog altijd geen reactie, zal de hond een waarschuwingsbeet geven.

De hond is meerdere keren verkeerd geplaatst. De adoptanten konden de hond niet "lezen", misten zijn signalen dus de hond werd duidelijker. Baasjes werden bang dus hond moest weer terug naar het asiel.

Dit vind ik heel iets anders dan agressie of angst-agressie. Dit is normale communicatie. Je kan je hond leren om weg te lopen of niet te reageren in een dergelijke situatie. Het is ongewenst gedrag, maar volkomen natuurlijk.

Verder was het niet eerder noodzaak voor mijn kennis om zijn leven wederom voor een hond op z'n kop te zetten. De Akita is tevreden in het asiel, het is zijn thuis. Hij kreeg aandacht en is veel buiten, waar hij zich het prettigste voelt. Het is voor mijn kennis inderdaad een emotionele beslissing om nu wèl hemel en aarde te bewegen om de hond op te vangen. Hij heeft altijd gehoopt op een fijn thuis voor deze hond waar hij dol op is. Nu dat bij een ander niet (op tijd lukt) doet hij het uiteindelijk toch zelf.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:24

Ik zie Djeno al te lang ter adoptie staan via Shibarescue. Hoop dat hij bij je vriend terecht kan...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:58

Ben ik nu de enige die zo iets heeft van beter zo dan daar nog langer zitten? en zeker een gecompliceerde hond en het ras is niet gemakkelijk lijkt me dit een eerlijke beslissing.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:05

Shibarescue is trouwens met deze hond bezig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:07

Natuurlijk is het erg dat er een hond word ingeslapen. Aan de andere kant een asiel maakt niet zo maar die beslissing.

Ik denk dat je er dus echt wel van uit mag gaan dat er meer speelt dan dat jij weet. Asiels die aangesloten zijn bij de DB moeten aan strenge eisen voldoen. Vergeet ook niet dat een asiel toch altijd verantwoordelijk blijft voor de honden die ze plaatsen. Wat als het weer mis gaat, wat als hij naar die vriend gaat en het wel heel erg fout gaat met zijn andere hond? Dingen die echt niet ondenkbaar zijn want samen leven is iets heel anders dan samen wandelen.

Helaas is niet alles te redden en daar zullen we ons bij neer moeten leggen. Wellicht als mensen beter zouden nadenken over de aanschaf van een hond en de opvoeding daarvan dat asiels ooit overbodig worden maar als we eerlijk zijn is dat een Utopia.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:11

SaskiaKa schreef:
secricible schreef:
ach gut ik zie inderdaad net dat het om Djeno gaat... Ik vind je eerste bericht klinken als een ongecompliceerde hond, maar dat zou ik van Djeno niet willen zeggen....

Ik zeg niet dat hij ongecompliceerd is, maar dat hij een gebruiksaanwijzing heeft en een ervaren baas nodig heeft. Hij is dominant, maar niet agressief. Een baas die de "hondentaal" begrijpt zou een mooie band met hem kunnen opbouwen. Moet een onbegrepen hond dan maar een spuit krijgen? Hij is niet staatsgevaarlijk hoor :o

Ik vind de meeste akita,s dominant.dus dat lijkt me toch wel redelijk ras gebonden.anders moeten ze veel akita,s in slapen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:12

En wat doen ze dan met al die staffords die ook massaal in asiels zitten?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:19

SaskiaKa schreef:
liedje89 schreef:
Nu vraag ik me wel af je zegt hij is niet agressief maar in zijn beschrijving staat dat je dingen niet van hem af kan pakken en dat zijn gedrag gevaarlijke situaties oplevert wanneer hij niet goed wordt begeleid. Hoe moet je dat zien dan. Wat doet de hond dan wat niet gevaarlijk of agressief is waardoor dat niet kan en mis gaat?

Hij is dominant. Als hij je niet als meerdere erkent zal hij opeisen wat "van hem" is. Heb je kennis van zaken, herken je de signalen op tijd en reageer je op een manier die een oerhond begrijpt, dan zal hij jouw leiding accepteren en kan je dus uiteindelijk wèl die stok afpakken als je dat wil. Mijn kennis is een geduldige en duidelijke leider voor deze hond. Hij kan er mee lezen en schrijven. Een onzeker persoon wordt ondergesneeuwd door hem.
Deze hond verstaat de "hondentaal" erg goed. Waar een agressieve hond direct aanvalt, gaat deze keurig eerst het rijtje signalen af en heb je dus de tijd om te reageren. Negeer je zijn signalen, dan ben je dus duidelijk niet die ervaren baas die gezocht werd en kunnen uiteindelijk idd gevaarlijke situaties ontstaan.

Kan jouw kennis dan niet voor die laatste paar jaar een veilige basis voor dit mannetje bieden? Bij ons kan het sowieso niet: we hebben elke week een oppashond, inmiddels weer een kat in huis en heel, heel onregelmatige werktijden.