Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:50

Ik zou echt niet voor advocaat gaan. Honden kunnen alcohol veel slechter afbreken dan mensen en jij kunt niet van de buitenkant zien of er eventueel toch schade opgelopen is aan de organen door zo'n actie. Dat merk je soms niet direct maar vaak pas na maanden/jaren. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:57

Wij reageren gewoon niet op de honden.

Hond van zusje was erg bang voor vuurwerk. Maar sinds ze bij mijn vader woont heeft ze nergens geen last meer van.

Labrador ben ik mee gaan wandelen het eerste jaar en telkens gewoon rotjes afgegooid en zelf niet op reageren. En zo steeds zwaarder vuurwerk. Zelfs op carbid schieten reageert hij niet meer.

En pup is al schotvast. Werd regelmatig geschoten op het veld, terwijl ze in de puppyren zaten. Of er werd flink met de zweep geknald.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:58

IsaCalixa schreef:
Tja.. ik weet niet. We laten haar ook wel eens overnachten bij kennissen als wij weg zijn maar dan is ze de hele tijd zielig en depri tot wij weer terugkomen. Ze is nogal eenkennig. (Beestje is ook al 10 jaar oud)

Maar dit kun je nu nog een paar weken oefenen. Begin met een uurtje 'logeren' en bouw dat rap uit tot een nacht.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:12

Kentaro: nee dat is de vetranquil, die moet je zeker niet gebruiken.

Probeer als je niet weet hoe de hond reageert, de hond te negeren.

Als ze echt bang zijn, van tevoren trainen of op de dag zelf alprazolam toedienen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:43

Net als bij de paarden hebben wij constant de radio aan.
De hond van mn moeder is flink bank. Deze zoekt ergens in huis een hoekje om weg te kruipen. (voor hem is dus de radio aan).
Mijn hond vind het geniaal en kijkt graag erna.. Haar hebben we als pup voor t raam gehouden zodat ze kon kijken. En nouja dit wil ze nog altijd.

Hondje van mn zus, is een dochter van de andere beide honden. En haar intereseert het ook niks. Ze heeft dit van haar moeder afgekeken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:37

Gordijnen dicht, tv radio harder aan en hersenwerk spelletjes doen met heeeeeel veel lekkers!
Daarnaast zou ik het absoluut afraden om direct voor je huis vuurwerk af te steken.. Je wil een oplossing.. Daar is het nu wel al te laat voor maar wat je dan kan doen om het iets dragelijker te maken is simpel.. Nl geen vuurwerk vlak voor huis.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:21

essiesilly schreef:
Gordijnen dicht, tv radio harder aan en hersenwerk spelletjes doen met heeeeeel veel lekkers!
Daarnaast zou ik het absoluut afraden om direct voor je huis vuurwerk af te steken.. Je wil een oplossing.. Daar is het nu wel al te laat voor maar wat je dan kan doen om het iets dragelijker te maken is simpel.. Nl geen vuurwerk vlak voor huis.

Wat als je daar niks aan kan doen?
Ik woon in een dorp (1 lange straat) en om 12u gaat iedereen naa buiten om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Daar hoort natuurlijk ook vuurwerk bij. Nu staat er dan een groepje voor ons huis/schuin voor ons huis. Moeten wij die dan even 500m neer zetten..?
Ze zien me al aankomen :')

-Gewoon een vraag hoor. Niks aanvallends. Maar hier kunnen wij natuurlijk niks aan doen :)
(alleen sloopt onze hond het hele huis. Beetje sneu voor dat dier ): )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:43

Nou ja dat vraag ik dus wel ;) en eigenlijk hebben ze er altijd begrip voor
Zelfde als met de paarden. De buren staken eerst vuurwerk achter in de tuin af vlakbij de stallen, gevraagd of ze het aan de voorkant willen doen dus idd paar honderd meter verder en dat begrepen ze.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:48

essiesilly schreef:
Nou ja dat vraag ik dus wel ;) en eigenlijk hebben ze er altijd begrip voor
Zelfde als met de paarden. De buren staken eerst vuurwerk achter in de tuin af vlakbij de stallen, gevraagd of ze het aan de voorkant willen doen dus idd paar honderd meter verder en dat begrepen ze.

Nja. dat gaat hem hier denk ik niet worden, haha

Maar ik ga wat de tips doen. Arme hond is voor elk soort knallen bang ):

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:51

Muziek aan en een lekker (groot) bot?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:12

Zo, ff weer een update.

Wij hebben besloten niet thuis vuurwerk af te steken, ik ga zelf met mijn broer ergens anders heen. Super fijne uitkomst dus voor de hond. *\o/* Zij blijft rustig thuis met mijn moeder.

We hebben wel voor de zekerheid medicatie geregeld. Ze is namelijk van een enkele knal in de verte al overstuur :n Dan zullen de knallen in de verte tijdens oud en nieuw ook wel alsnog invloed hebben.

De dierenarts heeft ons Alprazolam voorgeschreven. We moeten een half pilletje, tweemaal daags geven. Ik heb om het effect te testen alvast nu een half pilletje gegeven, de dierenarts zei namelijk dat de ene hond meer of minder moet hebben dan de ander, afhankelijk van de impact van het medicijn.

Ze lijkt nu wat slaperig te zijn, maar ook alsnog wel oplettend. Ik hoop dat het werkt. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:11

Reageert ze ook zo heftig op de knallen die je nu af en toe hoort?
Wij hebben momenteel een pup van bijna 11 weken en ik ben benieuwd hoe zij op het vuurwerk gaat reageren. De knallen die we nu af en toe horen reageert ze amper op en we hebben de afgelopen weken ook een paar keer wat meer/langer vuurwerk gehad waar ze amper op reageerde. Niet te vergelijken met het geweld van oud en nieuw natuurlijk, maar ik hoop wel dat het een voorbode is van hoe ze gaat reageren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:31

super dat er alleszins thuis bij de hond geen vuurwerk wordt afgestoken

ik ben sinds gisteren met Zylkene begonnen, want mijn jack was gisteren op wandeling ook al van slag door knallen. Ik weet alleen niet goed of het jagers waren of idioten die al vuurwerk aan het uittesten waren (klaarlichte dag). Ik hoop dat het werkt, ze is er alleszins niet suf van...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 00:31

Dorus schreef:
Reageert ze ook zo heftig op de knallen die je nu af en toe hoort?
Wij hebben momenteel een pup van bijna 11 weken en ik ben benieuwd hoe zij op het vuurwerk gaat reageren. De knallen die we nu af en toe horen reageert ze amper op en we hebben de afgelopen weken ook een paar keer wat meer/langer vuurwerk gehad waar ze amper op reageerde. Niet te vergelijken met het geweld van oud en nieuw natuurlijk, maar ik hoop wel dat het een voorbode is van hoe ze gaat reageren.

onze hond wel, maar met de medicijnen gelukkig minder. Alleen bij onze hond is de opvoeding waarschijnlijk niet goed gegaan, wij weten niets over haar verleden. Bij puppy's kun je daar zelf nog controle over hebben. In ieder geval is het belangrijk om angstig gedrag niet te gaan belonen in de vorm van aandacht.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 00:35

petitparis schreef:
super dat er alleszins thuis bij de hond geen vuurwerk wordt afgestoken

ik ben sinds gisteren met Zylkene begonnen, want mijn jack was gisteren op wandeling ook al van slag door knallen. Ik weet alleen niet goed of het jagers waren of idioten die al vuurwerk aan het uittesten waren (klaarlichte dag). Ik hoop dat het werkt, ze is er alleszins niet suf van...

onze hond toont na een paar uur ook niet suf, maar ze is wel snel afgeleid. Ik heb eens voorzichtig wat vuurwerkgeluiden afgespeeld op mijn telefoon, eerst was ze wat bang maar toen ik met haar ging spelen was her meteen weer over. Ze struikelde wel steeds over haar eigen poten haha, ze is overduidelijk minder scherp, minder gefocust. Maar verder wel gewoon wakker. En nog iets opvallends, ze zoekt telkens naar eten. Overal snuffelen. Terwijl ze haar voer al heeft gehad haha.

weet niet of jouw medicijn hetzelfde werkt maar dit is bij ons het resultaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:43

ik ga het morgen en overmorgen weten te zeggen, ben vandaag niet in het bos gaan wandelen. Maar ik merk eerlijk gezegd geen/weinig verschil met anders...
Vuurwerkgeluiden afspelen zou hier trouwens niks uitmaken. Explosies ed op tv maken niks uit (ok ze schrikt en trekt staart tussen billen voor even, maar that's it), het is de combi met de luchtdrukverplaatsing/-verandering vermoed ik. Want onweer op km's ver, daar reageert mijn jack ook op, ik zie alleen de flitsen in de verte omdat ik de hemel ga afspeuren door het vreemde gedrag van mijn jack :+ (trillen, hijgen, piepen en wegkruipen)

ik hoop dat het bij jouw alleszins goed werkt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 00:52

Ja, ik geloof er ook niet in dat ze tijdens de jaarwisseling op haar dooie gemakje in haar mand zal zitten, haha. Geloof ook best dat het inderdaad aan drukgolven e.d. zal liggen. Zo lang het idd, hopelijk, maar een beetje werkt. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:46

Aaargh, ik baal!

Duke is nu 8 maanden, dus dit wordt ook zijn eerste oud en nieuw. Hij was bij knallen tot nog toe eigenlijk helemaal niet bang. Grootste deel reageerde hij eigenlijk niet, als hij wel luisterde, maar verder kalm bleef, stopte ik hem vol met super lekkere snacks. Dat leek te werken, toen straks stuk verderop een knal, en hij keek gelijk naar mij of ik iets lekkers voor hem had.

Langzaam meer knallen en ook dichterbij, leek hij toch iets zenuwachtiger te worden, maar dat heb ik gewoon genegeerd. Lekkers gegeven als hij even bij mij kwam checken, en verder gewoon normaal gedaan.

Nu heeft net mijn ongelofelijke klootz*k van buurman een giga vuurwerk bom afgestoken in zijn/mijn tuin. Zitten rustig tv te kijken, en ineens, kablaam! Met 4 vuurschichten mijn tuin in.

En nu is mijn hond die totaal nog niet bang was, dus he-le-maal over de zeik. Hij zit al 20 minuten bij me, te kwijlen en te heigen, en weigert te gaan liggen. Zit alleen maar panisch naar de achtertuin te kijken, en bij elke knal op straat, schrikt hij zich wild.

En bedankt he! Eikel!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:02

Jeetje wat een zak patat is die buurman! :\

mijn pup is 6 maanden en reageert tot nu toe nergens op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:20

Nou, ik was mooi naar die buurman toe gegaan, eikel zeg!

Onze hond was eerste 2 jaar niet bang, toen ineens wel.
Vorig jaar voor eerst een adaptilband gedaan, beviel erg goed.
Nu heeft ie hem ook alweer aantal dagen om, en meneer is stuk rustiger.
Vorig jaar lag ie om 12 uur op zijn rug tussen ons in te slapen.

Nu elk jaar rond deze periode een adaptilband om.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:55

'Mjah, heeft toch geen zin. Het is niet bepaald het type dat rekening houd met een ander.

Ik lees veel tips over op oudjaar elk uur een lepeltje advocaat geven, dat een kleine hoeveelheid alcohol de scherpe radjes er wat afhaalt.

Wat ik zelf ga doen weet ik nog niet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:04

Ik zou het niet doen
Dit vind ik er over op internet

Alcohol
Het is eigenlijk wel logisch dat alcohol slecht is voor honden. Alcohol kan bij de mens immers ook veel schade aanrichten in het lichaam. Aangezien honden een kleine(re) lichaam hebben, treed er bij hun veel sneller schade op. Vooral de lever is erg gevoelig voor beschadiging. Maar alcohol kan tevens diarree, braken, ademshalingsproblemen en coma veroorzaken. In het ergste geval kan een hond overlijden na het drinken van alcohol. Bij kleinere honden wordt er meer schade in het lichaam aangericht dan bij grote honden.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:12

Als hij bang is lekker zn ding laten doen maar niet gaan aaien en zeggen oh wat ben je zielig hij mag bij je liggen maar als hij schrikt niet zeggen oh gaat het moppie of iets dan beloon je hem voor het gedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:40

Ik zou gaan counter conditioneren. Moet je even op het hondenforum zoeken.

Een hond negeren als hij angstig is heeft geen zin, je mag hem best steunen.

Het heeft bij onze hond ervoor gezorgd dat ze geen twee weken lang meer onder de kerstboom ligt, maar bij mij komt zitten. Ze blaft nu wel, maar dat is al een enorme vooruitgang. Ik blijf het dus ook dit jaar weer doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:50

Afbeelding

Dit kwam ik nog tegen. Kost niks, heel simpel. Deze ga ik uit proberen.