Kat erbij nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:17

Hij zat eerst bij mijn schoonzusje, maar dit was geen succes met haar katten.
Toen is hij naar mijn ouders gegaan, tot ik de sleutels kreeg van mijn nieuwe huis. Dat maakt dit zijn 3e huis.

Maar om eerlijk te zijn zit ik inmiddels met de handen in het haar. De kater terroriseert de kattin inmiddels behoorlijk. Hij besluipt haar als een prooi en springt er dan volledig bovenop.
Ze blaast naar hem en hij heeft al flink wat meppen gehad, maar hij lijkt het gewoon niet te begrijpen.
Ik weet dat ze er pas 3 dagen is en dat ze nog moeten wennen, maar dat terroriseren wordt alleen maar erger. Op deze manier vind ik het niet leuk om 2 katten te hebben, ik wou ze juist een fijn huis bieden met alle zorg die ze verdienen, maar op deze manier zit ik met 2 dood ongelukkige katten. :(

Is dit een kwestie van tijd of kan ik hier iets aan doen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:38

misschien met de dierenarts overleggen wanneer het zo spoedig mogelijk gecastreerd kan worden? Alvast die hormonen eruit.

Je kan ze opnieuw introduceren echt helemaal op nieuw. Dus aparte kamers, hekje ervoor elkaar wel zien en ruiken maar niet bij elkaar komen. dan bakjes ervoor voor etenstijd dat ze elkaar zien etc.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:41

Momenteel heb ik ze eventjes apart zitten, de kater in de slaapkamer en de kattin in de woonkamer.
Dan komen ze beiden even tot rust, want slapen doen ze ook niet. Dit gebeurt pas als ik ze apart zet.
Ze kunnen elkaar hierbij wel zien, er zit een raam tussen. Enige is alleen dat ze dan beiden enorm beginnen te schreeuwen, dus dan krijg ik het idee dat ze toch bij elkaar willen zijn. :\

Mioux

Re: Kat erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:45

niet te snel willen doen ;) dan kan je ze weer uit elkaar halen.

Hoe heb je ze de eerste keer laten wennen aan elkaar? Gewoon hop bij mekaar in 1 keer? of geleidelijk ?

Want niet alle katten kan je zo plots bij elkaar zetten, sommige willen elkaar zien en ruiken maar wel nog even wennen en eigen ruimte hebben. Ik zou kijken of je de deur open kan zetten en hekje of traphekje (5 euro marktplaats ofzo) er tussen kan zetten zo kunnen ze elkaar zien ruiken en horen maar hebben ze nog even afstand. En dat niet 1 uurtje, maar wel even rustig aan doen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 16:00

Ik heb haar eerst in het reismandje op tafel gezet (dicht) en ze laten snuffelen.
Daarna heb ik haar inderdaad gewoon erbij gelaten. Dit is het wen-advies dat ik meekreeg van de opvang waar ze vandaan komt. Daar zat ze trouwens ook tussen allemaal katten en een hond, hier werd ze ook geterroriseert door 1 van de katers. Maar dit was een volwassen kater, dus ging er net wat heftiger aan toe dan dat het hier gaat, maar gelukkig worden ze er niet van natuurlijk.

Ik ga inderdaad eens kijken voor een hekje dan, alhoewel ik denk dat kater daar gewoon overheen springt. Maar het proberen waard natuurlijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:15

soms gaat het op die manier inderdaad goed, maar jij hebt al een kitten die al eens geterroriseerd is door een kater. Dat kent ze, en zeker als je nu een blijkbaar fel jochie erbij hebt, ongeacht leeftijd, ziet zij dat weer terug en verdedigd zich zover zij dat kan.

Ik zou kijken voor een hoog traphekje of iets in die richting, denk dat een kitten daar nog niet 1 2 3 overheen springt... je hebt ook wel kitten/puppy hekjes maar zijn stuk duurder.

Ik zou ze dan eerste dag zowiezo nog niet bij elkaar laten gezien hoe ze al reageerde op elkaar. En dan wel het hekje er tussen en altijd elkaar kunnen zien en ruiken, en bv met etenstijd dicht bij elkaar maar niet tegen het hekje aan zeg maar. eens en dan zien hoe ze reageren op elkaar.

edit: soms kan ook de band versterken en nieuwschierigheid om bv bij het hekje te zitten met zo speeltje met stokje en touw en muisje of iets eraan en dan spelen met 1 van de 2 en dan afwisselen met de ander, dat ze elkaar zien spelen zeg maar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:23

Ze hebben heel veel aandacht nodig lekker bij je liggen maar bijten mogen ze niet , en dat kan je goed duidelijk maken aan ze. met een ander poesje erbij doen ze dat bij elkaar. kijk maar een naar stoeifilmpjes van kittens daar doen ze dat continu. Je kan bv als hij aandacht wil en hij gaat bijten hem op de grond zetten dan krijgt hij even geen aandacht meer. of 5 min in een andere kamer of minder afhankelijk hoe hij is. maar dan zal hij snel snappen dat het niet mag

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 16:21

Afbeelding

Rare poezels. Gisteren ruzie en sinds vandaag opeens dikke vrienden!
Ze wassen elkaar en slapen samen sinds vanmorgen. Ik wist niet wat ik zag :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:23

Hoe oud was hij toen je hem in huis nam? Want kittens worden heel vaak te jong uit het nest gehaald en dat veroorzaakt vaak gedragsproblemen. De eerste opvoeding gebeurt toch door moederpoes.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 16:24

Dat staat al in het topic: 8 weken toen hij het nest uitging. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:28

PureSG schreef:
Dat staat al in het topic: 8 weken toen hij het nest uitging. :)

Aha, te jong dus. Vandaar deze problemen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:31

Vind ik ook wat overdreven hoor desiree al was dat voorspelbaar geantwoord :P Tegenwoordig na die onderzoeken geeft men overal van alles de schuld aan de leeftijd. Terwijl voor die onderzoeken het hele andere oorzaken scheen te hebben :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:57

Ze moeten gewoon even wennen. Dat heeft tijd nodig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:16

PureSG schreef:
Hij zat eerst bij mijn schoonzusje, maar dit was geen succes met haar katten.
Toen is hij naar mijn ouders gegaan, tot ik de sleutels kreeg van mijn nieuwe huis. Dat maakt dit zijn 3e huis.

Maar om eerlijk te zijn zit ik inmiddels met de handen in het haar. De kater terroriseert de kattin inmiddels behoorlijk. Hij besluipt haar als een prooi en springt er dan volledig bovenop.
Ze blaast naar hem en hij heeft al flink wat meppen gehad, maar hij lijkt het gewoon niet te begrijpen.
Ik weet dat ze er pas 3 dagen is en dat ze nog moeten wennen, maar dat terroriseren wordt alleen maar erger. Op deze manier vind ik het niet leuk om 2 katten te hebben, ik wou ze juist een fijn huis bieden met alle zorg die ze verdienen, maar op deze manier zit ik met 2 dood ongelukkige katten. :(

Is dit een kwestie van tijd of kan ik hier iets aan doen?

Neem me niet kwalijk, maar het is gewoon een k.tkat. Hij past nergens in. Ik denk dat hij ergens naar een boerderij moet met veel ruimte.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:16

zo hallo ? pardon? slaat dat nou weer op... geef elk dier geen kans en dump ze maar bij een boerderij ?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:27

Desiree komt rellen :+

TS heeft gewoon een heel druk ventje in huis, ook katten hebben verschillende karakters. Succes ermee, ik hoop dat zijn vriendinnetje hem een beetje kan temmen ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:32

Ja maar het moet niet ten koste van dat vriendinnetje gaan. Straks weet dat beestje ook niet meer waar ze blijven moet. Je moet er dan wel een kat bij zetten die hem klein krijgt en deze poes is daar kennelijk niet mans genoeg voor.

En ik snap de uitspraak `geef elk dier geen kans en dump ze maar bij een boerderij` niet helemaal.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:38

Desiree heb je de laatste post van ts al gezien of blijf je liever rellen in de ruimte.

TS heerlijke foto. Ze moeten vaak even de rangorde bepalen. Ook hier na 4 jaar af en toe weer eens. Komt zo te zien helemaal goed.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:48

Super die foto :D Katten hebben altijd even tijd nodig. Rangorde bepalen, aan elkaars geuren en aanwezigheid wennen en vaak komt het dan wel goed :) Zo te zien bij jou dus gelukt!
Schrik er niet van als ze nog wel eens mot hebben, hoort erbij.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:50

Ze zitten nog maand samen desiree, en dan al zeggen het gaat niet? vraag me ik me toch wel af hoeveel ervaring jij met katten/kittens hebt ? Od algemeen dieren aangezien elk dier die in een nieuwe omgeving komt moet wennen.

Een kitten gaat weg van de moeder, kom in een vreemde omgeving andere routine en andere bewoners. Dat is voor zo beestje best even wennen en raar en eng... Dan kan je niet zeggen na zo korte tijd dump hem maar bij de boerderij? En dat het een ***kat is...

Als je aandacht zoekt of rellen, ga dan even je buren pesten.

TS ik vind het super hoe je bezig bent ! Je geeft ze samen een goede kans en veel geduld ! Ik denk dat het met wat tijd best goed komt ! Dat ze zo samen liggen en slapen en wassen is al een top teken ! Zo versterken hun de band samen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:02

Desiree leest volgens mij niet. Kijk mijn laatste post alsjeblieft voordat je mijn kat voor vanalles en nog wat uit maakt.
Meisjespoes is hier net 4 dagen(!!) en sinds vandaag slapen ze samen en wassen ze elkaar.
Dus om nu al te zeggen dat dit niet samen gaat en dat mijn kat een k.tkat is en maar beter af is op een boerderij vind ik behoorlijk steken.

Ik heb alles voor mijn poezenbeesten over, en als een ander huis inderdaad beter lijkt te zijn dan zou ik een dergelijke keuze maken, maar hij is niet ongelukkig.

@de rest, bedankt!

Edit: ik ga morgen contact opnemen met de DA om te overleggen of één van de twee al geholpen kan gaan worden. Hopelijk brengt dat ook meer rust voor ze. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:18

niet op de kast laten jagen hoor pure ! Je bent echt heel top bezig, en gelukkig begrijp je ook dat het gewoon tijd kost. Er is in enkele dag niks te vertellen over hoe de toekomst voor hun samen eruit ziet, maar je zet je er volledig voor in ! Hopelijk gaat het nog super klikken, want je komt over als een top baasje voor ze !

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:19

Wat onwijs lief van je. :o Dankjewel!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:22

Je bent van 1 kat gegaan naar 2, en dat deed je voor de katten. Omdat katten sociale dieren zijn en soortgenootjes nodig hebben. Dat is toch al een punt op zich dat je je inzet voor de beestjes?

Tenslotte sta je open voor suggestie, ook top ! Ik zeg altijd meer mensen meer ideeen en mogelijk de oplossing ertussen waar je misschien zelf even niet aan gedacht hebt.

Van je dieren houden is al het mogelijke doen om het zo goed mogelijk voor je dier te maken, en daar ben je mee bezig !

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:25

Net aten ze vrijwillig uit één bakje voer, terwijl er toch echt 2 bakken staan.
Dan smelt mijn hart even en voel ik me helemaal gelukkig. :')

Mijn katten zijn als mijn kindjes voor me en ik wil al het goede voor ze doen, zelfs als dat betekend dat ze inderdaad een nieuw huisje nodig hebben als ik ze niet meer kan bieden wat ze nodig hebben.
Maar vooralsnog kan ik ze heel veel liefde, speelgoed, klim mogelijkheden en medische zorg geven, dus ik zie geen redenen om ze naar een boerderij te doen. :D