Reu castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Reu castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:17

Hier een ongeholpen reu. Ik twijfel over wel of niet castreren.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:17

We Hebben een reu die veel op teefje rijd. En veel aan zijn geval likt. En wegrend(probeert dan te ontsnappen ) als je bijv. Iemand voor de deur hebt. Dan wurmt ie zich snel tussen de deur. Hij is heel snel. Voor je het weet is hij ervan door. )en luistert dan 0,0
Ik twijfel nog. Wat is hier verstandig ?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:18

Mijn reutjes zijn allebei gecastreerd. Reden is dat ik ze los laat lopen in het bos, en geen probleem wil hebben als ik een loopse teef tegen kom.

Vond de ingreep wel meevallen, ze zijn 1 dag wat dizzy van de narcose geweest. Volgende dag liepen ze alweer te spelen en merkte je er niets meer aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:19

doezel2 schreef:
We Hebben een reu die veel op teefje rijd. En veel aan zijn geval likt. En wegrend(probeert dan te ontsnappen ) als je bijv. Iemand voor de deur hebt. Dan wurmt ie zich snel tussen de deur. Hij is heel snel. Voor je het weet is hij ervan door. )en luistert dan 0,0

Opvoeden.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:20

_San87_ schreef:
doezel2 schreef:

Opvoeden.

Zijn we. Druk mee bezig. Helaas zijn we al zijn 3de baasje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:25

Zelf ben ik van mening dat indien een kater, reu, hengst of wel mannelijk dier dan ook beter af is wanneer hij gecastreerd is.
Ik denk dat een dier zijn ballen moet behouden wanneer ermee gefokt wordt om de soort te verbeteren, niet om gewoon te vermeerderen.
Scheelt ze een hoop stress en frustratie wanneer de andere sexe krols, loops of hengstig is.

Natuurlijk zijn er gnoeg die wél een leul leventje hebben, maar het merendeel moet toch apart "wonen" in de zin van een dekkater alleen op een zoldertje bij kattenfokkers..... reuen apart van teefjes als ze loops zijn of apart omdat ermeerdere reuen bij een fokker lopen.... hengsten niet bij merries of niet samen op de wei...
En dan heb ik het niet over de particulier hoor maar bij de meeste professionele fokkers is de praktijk wel zo....al zullen er velen hier op bokt het ongetwijfels wel goed doen...

( vraagt zich nu af waarom ik alle woorden zo op een weegschaaltje leg om niet verkeerd begrepen te woren.... is bokt zo erg geworden)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:26

Ik snap wel dat je castreren overweegt, trouwens. Ik zou het ook doen in jullie geval.

Ik twijfel omdat mijn hond verder heel lief is en goed luistert 9 vd 10 keer. Maar hij is zó gefixeerd op honden dat hij er jankend langsloopt als we een hond tegenkomen... En dan bedoel ik ook jankend :'). En natuurlijk pist ie overal, kan ie enkel maar met z'n neus over de grond lopen, waar ik ook ben en lekt z'n piem en likt ie bepaalde plaatsen en gaat dan zo heerlijk met zijn kaken klapperen :7. Maar dat laatste doen teven blijkbaar ook.

Anywho, twijfel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:27

Hij pist niet binnen, trouwens. Als we wandelen om de vijf meter of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:33

Ik ben van mening dat als reuen weglopen of op andere honden reageert. Dat je ze gewoon niet goed onder appèl hebt staan.

Bij ons op de club word er gewoon met loopse teven getraind. Reuen hebben maar gewoon te luisteren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:42

Herders zijn gemakkelijker onder appel te zetten dan een hoop andere rassen, het zijn geen makkelijke honden, maar dat zit wel erg in zee. En de baas is geweldig.

Wat san87 en doezel beschrijven is seksuele frustratie. Dan kan je de hond wel onder de appel hebben maar dat maakt het voornamelijk aangenamer voor de baas,de hond behoudt die frustratie vaak wel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:43

love_western schreef:
Ik ben van mening dat als reuen weglopen of op andere honden reageert. Dat je ze gewoon niet goed onder appèl hebt staan.

Bij ons op de club word er gewoon met loopse teven getraind. Reuen hebben maar gewoon te luisteren.

Dit dus.

Onze eerste rottweiler reu hebben we niet gecastreerd. Nooit een probleem geweest met andere honden. Hij had toen hij jong was wel de neiging om andere honden te rijden, maar dat is vrij snel afgeleerd.

Onze huidige reu is ook niet gecastreerd en dat zal in principe ook zo blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:44

love_western schreef:

Op de club kan dat met mijn hond ook prima. Geen centje pijn. Maar er is ook nog zoiets als leisure time. Ben gewoon aan het overwegen of castreren hem zou helpen. Hij gaat namelijk niet naar de honden toe, maar jankt alsof ie mishandeld wordt omdat hij wel wil maar van mij niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:57

Mizora schreef:
Herders zijn gemakkelijker onder appel te zetten dan een hoop andere rassen, het zijn geen makkelijke honden, maar dat zit wel erg in zee. En de baas is geweldig.

Wat san87 en doezel beschrijven is seksuele frustratie. Dan kan je de hond wel onder de appel hebben maar dat maakt het voornamelijk aangenamer voor de baas,de hond behoudt die frustratie vaak wel.

Er lopen niet alleen maar herders rond.

Er loopt ook een rottweiler die naar alles uitviel. Nu na een half jaar reageert hij niet meer op andere honden. Zelfs niet tijdens een relaxte wandeling.

Ik heb mijn hele leven lang al reuen. En enkele keer een teef. Verschillende rassen, allemaal keurig onder appèl. Maar geeneen van de onbeholpen reuen heeft ooit last gehad van seksuele frustratie.

Reu die gecastreerd was, die ging compleet uit zijn panty als hij een loopse teef tegen kwam. En dekte nog steeds vrolijk door als hij de kans kreeg.

Ik heb het er nooit uitgekregen, dat gedrag.

Maar goed ieder zijn mening. Maar heb vaak het idee dat bij gedragsproblemen dat de honden te snel geholpen worden. Terwijl het vaak puur aan de opvoeding ligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:02

Ja en soms ligt het ook gewoon niet aan de opvoeding maar aan de hormonen. Ik vind het sneu wanneer mijn hond seksueel gefrustreerd door het leven zou moeten (ik heb hem nu een klein half jaar en ben nog wat zoekende of te ja of te nee).

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:18

Een hond staat geen 24 uur per dag onder appèl (tenminste dat mag ik voor het dier hopen).
Soms zijn gedragsproblemen, die ontstaan door geslachtsdrift, niet met appèl op te lossen. De frustratie blijft, alleen de hond uit deze niet meer. Dus nee, het symptoom van het probleem is opgelost met appèl, maar niet de oorzaak.
Gewone normale dominantie (wat zich vaak ook uit in rijden) is wel op te lossen met opvoeding en appèl.

Even terugkomend op de oeps-nestjes (maakte iemand de opmerking dat die heel simpel voorkomen kunnen worden). Mijn teef is geholpen, omdat reuen-eigenaren hier in de buurt hun reu maar laten lopen. Bij mijn vorige teef heb ik regelmatig reuen er af moeten trekken, ondanks dat je vraagt of ze hun hond willen terug roepen. Mijn teef zat dan keurig aan de lijn en ik liep in aangelijnd gebied. Zo zie je dus, ook onder toezicht loop je nog steeds risico op oeps-nestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:32

Mijati schreef:
Een hond staat geen 24 uur per dag onder appèl (tenminste dat mag ik voor het dier hopen).
Soms zijn gedragsproblemen, die ontstaan door geslachtsdrift, niet met appèl op te lossen. De frustratie blijft, alleen de hond uit deze niet meer. Dus nee, het symptoom van het probleem is opgelost met appèl, maar niet de oorzaak.
Gewone normale dominantie (wat zich vaak ook uit in rijden) is wel op te lossen met opvoeding en appèl.

Nee thuis en in de achtertuin mogen ze gewoon lekker hun gang gaan. Ik heb een paar regels. En houden ze zich prima aan. Doen ze wel een keer iets wat niet mag, dan hoef ik maar 1 woord te zeggen. En weten ze genoeg.

Maar buitenshuis staan ze gewoon continu onder appèl. En dat betekent niet dat ze mij continu aan moeten kijken tijdens wandelen. Maar wel netjes naast. En direct naar de commando's moeten luisteren.

Maar ik merk gewoon vaak dat als er gedragsproblemen zijn, dat het gewoon te snel word gegooid op dat ze seksueel gefrustreerd zijn. Beestjes worden geholpen. Maar ze gaan daarna vrolijk door.

En zelfs castratie neemt niet altijd de seksuele frustraties weg. Heb hier 11 jaar lang een geholpen reu gehad, die spontaan niks meer wou eten als hij loopse teef rook. Zelfs toen hij 13/14 was bleef hij heftig reageren. En hij was al geholpen, voordat hij bij ons kwam.

Zodra ik bij mijn honden merk, dat ze seksueel gefrustreerd zijn. Dan worden ze zeker geholpen. Maar tot nu is alleen goede opvoeding voldoende.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:38

Wij zouden alles laten helpen. Waarom niet? Je laat toch ook niet alle paarden hengst..

Ik vind het sneu om een dier seksueel gefrustreerd door het leven te laten gaan. Stress wat gewoon niet nodig is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:40

Dat is ook een beetje het "probleem". Elke hond is weer anders en elke hond reageert overal anders op.
De ene wordt rustig na een castratie, de ander niet. De 1 blijft gezond, de ander niet.
Er valt gewoon niks over te zeggen.

Heb hier een herplaatser teef zitten welke compleet van de leg is. Zeer fel. Wat is wijsheid? Laten helpen? Misschien wordt ze wel nog feller.
Toen we haar net een paar weken hadden, werd ze schijnzwanger. Man man man, wat een drama.
Alsnog de hele bups eruit laten halen. En ze is veel rustiger geworden.
Terwijl 1 van mijn andere teven (zelfde ras) juist feller is geworden.

Het is gewoon zo verschillend per hond dat je niet kan zeggen wat goed of fout is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:48

love_western schreef:
Nee thuis en in de achtertuin mogen ze gewoon lekker hun gang gaan. Ik heb een paar regels. En houden ze zich prima aan. Doen ze wel een keer iets wat niet mag, dan hoef ik maar 1 woord te zeggen. En weten ze genoeg.

Maar buitenshuis staan ze gewoon continu onder appèl. En dat betekent niet dat ze mij continu aan moeten kijken tijdens wandelen. Maar wel netjes naast. En direct naar de commando's moeten luisteren.

Maar ik merk gewoon vaak dat als er gedragsproblemen zijn, dat het gewoon te snel word gegooid op dat ze seksueel gefrustreerd zijn. Beestjes worden geholpen. Maar ze gaan daarna vrolijk door.

En zelfs castratie neemt niet altijd de seksuele frustraties weg. Heb hier 11 jaar lang een geholpen reu gehad, die spontaan niks meer wou eten als hij loopse teef rook. Zelfs toen hij 13/14 was bleef hij heftig reageren. En hij was al geholpen, voordat hij bij ons kwam.

Zodra ik bij mijn honden merk, dat ze seksueel gefrustreerd zijn. Dan worden ze zeker geholpen. Maar tot nu is alleen goede opvoeding voldoende.

Nou goed, mijn hond mag wel hond zijn en hoeft dus zeker met uitlaten niet constant naast te lopen en mij zeker niet constant aan te kijken, hij mag lekker snuffelen, rondstruinen en de wereld verkennen. Wel moet hij gewoon komen als ik hem roep en dit doet hij dan ook. Het gaat me meer om het gefrustreerde janken als er een andere hond in zicht komt.

Ik werk er nu samen met mijn instructrice aan, en we gaan kijken hoe het uit gaat pakken. Mocht het echt niet op te lossen zijn met appèl en afleiding, dan is de kans heel erg groot dat het hakkie takkie, weg zakkie is. Een gefrustreerde hond is een zielige hond.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:33

Die van ons piept en jankt veel bij de curses. Kwa appél heeft hij eerste half jaar niets geleerd.
Hij rijd. 2a 3 x op ons teefje. Soms vaker

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:39

wij hebben nu een rottweiler pup van 16 weken en begint al met rijden op zijn kleedje, dominant gedrag naar ons toe en naar het hondje van mijn schoonmoeder (die wel van zich afbijt) en hij is onwijs druk

Nu is hij pas 16 weken en laten we hem nog niet castreren maar als het zo doorgaat denk ik dat we hem in de toekomst wel laten castreren

het wordt een grote en sterke hond en dominant gedrag is dan echt geen pretje, zijn met hem op curcus en als alles goed blijft gaan laten we hem niet castreren, alleen als er geen andere optie meer is

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:44

ik heb twee teven en een reu. Maar heb er toch voor gekozen om de reu niet te laten helpen.

Voor mij is dit gezien het ras (een franse bull) een te groot risico om hem onder narcose te laten gaan.

Mijn vorige reuen (andere rassen) heb ik in het verleden wel laten castreren. Dit omdat ik toentertijd ook een teef had.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:59

Strasshorse schreef:
wij hebben nu een rottweiler pup van 16 weken en begint al met rijden op zijn kleedje, dominant gedrag naar ons toe en naar het hondje van mijn schoonmoeder (die wel van zich afbijt) en hij is onwijs druk

Nu is hij pas 16 weken en laten we hem nog niet castreren maar als het zo doorgaat denk ik dat we hem in de toekomst wel laten castreren

het wordt een grote en sterke hond en dominant gedrag is dan echt geen pretje, zijn met hem op curcus en als alles goed blijft gaan laten we hem niet castreren, alleen als er geen andere optie meer is

Honden gaan ook rijden als ze overprikkeld zijn! Ons reutje begon ook te rijden. Na meer structuur en rust aanbrengen stopte het direct. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:12

HorseTopShop schreef:
essiesilly schreef:

Ja sorry hoor maar als je teef hoog loops is en je hebt een volle reu in huis laat je ze toch sowieso niet bij elkaar...?...

Niet iedereen heeft de mogelijkheid de honden apart te zetten. En er zullen genoeg honden zijn die daar doodongelukkig van zullen worden.
Daar is dat castreren voor. Om de oeps nestjes te voorkomen.

Wij denken er duidelijk anders over ;) castreren is er niet om oeps nesten te voorkomen.. Daar is de eigenaar voor die beter op moet letten.
Een goede vriendin heeft 11 jaar lang volle reu en volle teef (grote rassen!) bij elkaar gehad in een flat en altijd goed uit elkaar kunnen houden 2x per jaar

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:27

Ik heb onze hond laten castreren toen hij 7 maand was! Om 2 verschillende redenen eigenlijk. Hij was ontzettend gefixeerd op teefjes en aangezien het een ridgeback is kan hij je gewoon op sleeptouw nemen. Op cursus was er ook geen land mee te bezeilen als er een loops teefje in de buurt was. En daarnaast had hij vaak voorhuidontsteking (hoe ze dat ook noemen). Door het hele huis vind je dan van die vieze druppeltjes. Na castratie heeft hij dit gelukkig nooit meer gehad!