Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowgirl schreef:Ik snap nog steeds niet van BOKT dat dit soort topics toegestaan zijn. Ze staan er regelmatig op en dan vooral als het beest er al een week mee loopt en men niet in het weekend naar de DA wilt vanwege de kosten.
Ze zouden gelijk op slot moeten met een advies van de Moddie om naar de DA te gaan want het worden altijd rel topic's (volkomen terecht uiteraard)
Oog aandoeningen zijn extreem pijnlijk. Er zit in dit oog een enorme druk. Oogaandoeningen zijn toch echt wel een beetje spoed. Er is voor dit dier maar 1 weg en dat is naar de DA.
En als de medische kosten te duur zijn dan laat je zo'n dier inslapen en ga je niet wachten tot ze maar vanzelf doodgaan..
aarggh
bigone schreef:Heb jij geen eigen geld?? Dan gebruik je dat toch, Shirley heeft echt wel gelijk en daar kun je pissig over zijn maar je kunt pas een lange neus trekken als je naar de da gaat en het helemaal niets blijkt te zijn, tot die tijd vind ook ik het mishandeling.
tamary schreef:bigone schreef:Heb jij geen eigen geld?? Dan gebruik je dat toch, Shirley heeft echt wel gelijk en daar kun je pissig over zijn maar je kunt pas een lange neus trekken als je naar de da gaat en het helemaal niets blijkt te zijn, tot die tijd vind ook ik het mishandeling.
Lastige met minderjarigen en huisdieren. Ouders beslissen over medische zorg (die moeten beest + kind naar DA brengen en de rekening betalen nl) en vaak ook over waar het zakgeld aan uit gegeven mag worden, plus dat zakgeld lang niet altijd genoeg is om de DA te betalen (zou kind er zelf kunnen komen) met alle gevolgen van dien, want ouders hebben nee gezegd. Kind zit dan klem tussen verantwoordelijkheid voor dier en de regels van de ouders en daar is gewoon geen goede oplossing voor als minderjarige.
xyzutu2 schreef:Het probleem van dierenartsassitenten is dat ze vaak telefoontjes krijgen over een dier met een 'heel erg dik' oog/pootje/wat dan ook en dat valt over het algemeen reuze mee, dus adviseren ze standaard om het twee daagjes aan te kijken als je niet in staat bent over te brengen hoe ernstig het is.
Als je ze deze foto mailt, dan weet ik zeker dat je binnen de kortste keren een reactie terug krijgt met het advies om langs te komen.
En over dat dit geen pijn doet: druk op het oog doet altijd pijn, en hier krijg je nog eens bij dat het beestje zijn oogleden niet eens meer kan sluiten en dus niet meer kan knipperen om het oog vochtig te houden. Voor iedereen die zegt dat dat geen pijn doet: hou eens twee minuten een oog open met je vingers. Na 30 seconden begint het al te prikken. En dan loopt dit beestje daar een hele week mee - in een omgeving vol stof en pluis zonder dat hij zijn ogen daartegen kan beschermen. Dus om de test compleet te maken raad ik aan om je oog twee minuten open te houden en vervolgens terwijl je hem openhoudt met zaagsel en krantenknipsels over je oogbol te strijken.![]()
Wat ik trouwens niet helemaal snap aan minderjarigen die dit soort topics openen: als is afgesproken dat de ouders de dierenarts betalen is dat prima, maar je krijgt zelf toch ook zakgeld/kleedgeld? Als je een beestje hebt dat zo intens lijdt, dan betaal je toch desnoods zelf de dierenarts en ga je daar zelf op de fiets naartoe? Zo verschrikkelijk duur is dat namelijk ook weer niet, en desnoods zeg je tegen de dierenarts aan het begin van het consult dat je maar X euro hebt en dar de behandeling daar dit binnen zou moeten vallen?
ben benieuwd miramii schreef:xyzutu2 schreef:Het probleem van dierenartsassitenten is dat ze vaak telefoontjes krijgen over een dier met een 'heel erg dik' oog/pootje/wat dan ook en dat valt over het algemeen reuze mee, dus adviseren ze standaard om het twee daagjes aan te kijken als je niet in staat bent over te brengen hoe ernstig het is.
Als je ze deze foto mailt, dan weet ik zeker dat je binnen de kortste keren een reactie terug krijgt met het advies om langs te komen.
En over dat dit geen pijn doet: druk op het oog doet altijd pijn, en hier krijg je nog eens bij dat het beestje zijn oogleden niet eens meer kan sluiten en dus niet meer kan knipperen om het oog vochtig te houden. Voor iedereen die zegt dat dat geen pijn doet: hou eens twee minuten een oog open met je vingers. Na 30 seconden begint het al te prikken. En dan loopt dit beestje daar een hele week mee - in een omgeving vol stof en pluis zonder dat hij zijn ogen daartegen kan beschermen. Dus om de test compleet te maken raad ik aan om je oog twee minuten open te houden en vervolgens terwijl je hem openhoudt met zaagsel en krantenknipsels over je oogbol te strijken.![]()
Wat ik trouwens niet helemaal snap aan minderjarigen die dit soort topics openen: als is afgesproken dat de ouders de dierenarts betalen is dat prima, maar je krijgt zelf toch ook zakgeld/kleedgeld? Als je een beestje hebt dat zo intens lijdt, dan betaal je toch desnoods zelf de dierenarts en ga je daar zelf op de fiets naartoe? Zo verschrikkelijk duur is dat namelijk ook weer niet, en desnoods zeg je tegen de dierenarts aan het begin van het consult dat je maar X euro hebt en dar de behandeling daar dit binnen zou moeten vallen?
Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen:
De hamster kan zijn ogen nog goed sluiten. Verder ben ik geen minderjarige, maar wil ik advies of ervaringen. Ik ben prima bereid om naar de DA te gaan, maar niet als het vanzelf weer overgaat. En daarnaast dus de DA assistent die aangaf het aan te kijken.
Ik wacht de reactie van de DA assistent even af, ik heb haar de foto gestuurd.
miramii schreef:xyzutu2 schreef:Het probleem van dierenartsassitenten is dat ze vaak telefoontjes krijgen over een dier met een 'heel erg dik' oog/pootje/wat dan ook en dat valt over het algemeen reuze mee, dus adviseren ze standaard om het twee daagjes aan te kijken als je niet in staat bent over te brengen hoe ernstig het is.
Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen:
De hamster kan zijn ogen nog goed sluiten. Verder ben ik geen minderjarige, maar wil ik advies of ervaringen. Ik ben prima bereid om naar de DA te gaan, maar niet als het vanzelf weer overgaat. En daarnaast dus de DA assistent die aangaf het aan te kijken.
Citaat:Daarnaast hebben sommige russen dit veel vaker dan alleen bij spanning, stress, buiten/licht. Op dit moment heb ik een Pearl die het altijd heeft. Zelf heb ik de indruk dat bepaalde mutaties het vaker voorkomt dan andere, bijvoorbeeld de Pearl.
Citaat:Plopogen
Vooral bij de Russische dwerghamster kan het voorkomen dat de ogen groter worden en uit de oogkast "ploppen". Deel van de plopogen worden veroorzaakt door een bepaald omstandigheid of stress. Dit kan ook positieve stress zijn, bijvoorbeeld dat hij wat lekkers krijgt wat hij super lekker vindt. Een ander deel wordt veroorzaakt door de velle licht. Bij veel zonlicht ploppen de ogen eruit. Beste is om dan de Russische dwerghamster niet te veel aan zonlicht blood te stellen.

miramii schreef:Misschien heel erg, maar tot nu tot heb ik altijd dezelfde DA, die imo goed werk levert. Van andere DA's hoor ik lang niet altijd goede verhalen en heb ik geen ervaring mee. Bij voorkeur laat ik haar gewoon daar behandelen.
Wel is al besloten dat als de ogen eruit moeten oid, we haar in laten slapen. Dat is imo geen leevnswaardige situatie meer.

xDenies schreef:Dit zijn plop-ogen.Citaat:Daarnaast hebben sommige russen dit veel vaker dan alleen bij spanning, stress, buiten/licht. Op dit moment heb ik een Pearl die het altijd heeft. Zelf heb ik de indruk dat bepaalde mutaties het vaker voorkomt dan andere, bijvoorbeeld de Pearl.Citaat:Plopogen
Vooral bij de Russische dwerghamster kan het voorkomen dat de ogen groter worden en uit de oogkast "ploppen". Deel van de plopogen worden veroorzaakt door een bepaald omstandigheid of stress. Dit kan ook positieve stress zijn, bijvoorbeeld dat hij wat lekkers krijgt wat hij super lekker vindt. Een ander deel wordt veroorzaakt door de velle licht. Bij veel zonlicht ploppen de ogen eruit. Beste is om dan de Russische dwerghamster niet te veel aan zonlicht blood te stellen.
Het kan nog erger:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Deze hamster deed het als ze iets aparts rook en na het eten van een meelworm.
Is het ongevaarlijk? Nee, je moet er voor zorgen dat het niet te vaak gebeurd en dat de ogen niet te ver ploppen, als dat gebeurd en het ooglid zit er niet meer over heen heb je een serieus probleem.
Belangrijk is wel dat het niet continu is ... is dat zo?
Je kan contact opnemen met een DA, maar heel veel zullen ze hier niet aan kunnen doen omdat het bij sommige Russen (dan wel enigszins doorgefokt wellicht) meer voorkomt.
Gewicht, diabetes en activiteit spelen ook een rol.
miramii schreef:Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen: