Siesje doodziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Siesje doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:34

ik had ook een hondje met zeer gevoelige darmen..
iedere paar jaar had ze wel een heftige darmontsteking (echt puur bloed dan wat er uit kwam).

Ik zie op pagina 1. dat mensen toch weer iemand veroordelen omdat er niet direct naar een dierenarts gegaan wordt..

Waarom gaan we niet uit van het beoordelingsvermogen van mensen een beetje? De moeder heeft dit blijkbaar ook vaker meegemaakt met deze hond..

Rennen wij ook direct naar een dokter als we ons ziek voelen en diarree hebben, of kijken we het eerst een dagje aan en doen we n poging om het te stoppen..

Naast de ontstekingen had mijn beestje meerdere malen per jaar dat ze diaree had en op die dagen ook nauwelijks brokken kon binnenhouden..

ik rende ook niet gelijk naar een dierenarts..

kookte een pan rijst in kippen bouillon, met een paar flinters kip erdoor. En gaf dit met een flinke scheut bouillon in kleine porties. Zo kreeg ze steeds wat binnen en veel lichter voor haar darmen..
Enkele keren was het na 3 dagen niet over en ben ik alsnog naar een DA geweest. Het overgrote deel van de tijd ging het gewoon over.

Nu wil ik niet zeggen dat deze hond niet naar de DA moet, maar ik neem aan dat de moeder van TS dit voldoende kan beoordelen met de ervaring van enkele jaren terug in het achterhoofd.

Als hij sloom en koortsig wordt en uitdrogingsverschijnselen vertoond is het wel zaak om naar de DA te gaan.. En dan niet wachten tot morgen maar gewoon zodra het nodig is.. Dat is gewoon risico van het wachten, dan kan het zijn dat je uiteindelijk snachts moet als het niet opknapt maar achteruit zou gaan.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:38

elenaMM77 schreef:
ik had ook een hondje met zeer gevoelige darmen..
iedere paar jaar had ze wel een heftige darmontsteking (echt puur bloed dan wat er uit kwam).

Ik zie op pagina 1. dat mensen toch weer iemand veroordelen omdat er niet direct naar een dierenarts gegaan wordt..

Waarom gaan we niet uit van het beoordelingsvermogen van mensen een beetje? De moeder heeft dit blijkbaar ook vaker meegemaakt met deze hond..

Rennen wij ook direct naar een dokter als we ons ziek voelen en diarree hebben, of kijken we het eerst een dagje aan en doen we n poging om het te stoppen..

Naast de ontstekingen had mijn beestje meerdere malen per jaar dat ze diaree had en op die dagen ook nauwelijks brokken kon binnenhouden..

ik rende ook niet gelijk naar een dierenarts..

kookte een pan rijst in kippen bouillon, met een paar flinters kip erdoor. En gaf dit met een flinke scheut bouillon in kleine porties. Zo kreeg ze steeds wat binnen en veel lichter voor haar darmen..
Enkele keren was het na 3 dagen niet over en ben ik alsnog naar een DA geweest. Het overgrote deel van de tijd ging het gewoon over.

Nu wil ik niet zeggen dat deze hond niet naar de DA moet, maar ik neem aan dat de moeder van TS dit voldoende kan beoordelen met de ervaring van enkele jaren terug in het achterhoofd.

Als hij sloom en koortsig wordt en uitdrogingsverschijnselen vertoond is het wel zaak om naar de DA te gaan.. En dan niet wachten tot morgen maar gewoon zodra het nodig is.. Dat is gewoon risico van het wachten, dan kan het zijn dat je uiteindelijk snachts moet als het niet opknapt maar achteruit zou gaan.

Ja kijk ze heeft het dus wel vaker. Meestal is het maar 1 dag. Nu dus 2 en nog een beetje. Overgeven en dun poepen is weg :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:54

hier was het meestal twee - drie dagen niet lekker en overgeven.. en een kleine week tot haar ontlasting weer normaal was.

maakte ik mij wel druk om ook hoog ;).. want zielig is en blijft het die dagen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:16

Als mens kun je zelf beslissen wanneer je naar de dokter gaat, een dier is daarvoor jammer genoeg volledig afhankelijk van de welwillendheid van de eigenaar...

Ik ben mijn vorige hond bijna kwijt geweest aan een darmontsteking en daarom kijk ik die dingen niet meer even aan maar gaat hij/ zij naar de DA voor infuus en medicatie.
Qua andere aandoeningen zoals verwondingen, abcessen ed ga ik het wel even afwachten en eerst zelf verzorgen/ ingrijpen ipv direct naar de DA te lopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:18

Dat is het, hè?
En je weet niet hoe hoog de pijngrens van zo'n dier is...
Ben ook geen watje, ook niet voor mijn dieren, maar sommige situaties vragen gewoon om snel handelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:49

maximuss schreef:
Als mens kun je zelf beslissen wanneer je naar de dokter gaat, een dier is daarvoor jammer genoeg volledig afhankelijk van de welwillendheid van de eigenaar...

Ik ben mijn vorige hond bijna kwijt geweest aan een darmontsteking en daarom kijk ik die dingen niet meer even aan maar gaat hij/ zij naar de DA voor infuus en medicatie.
Qua andere aandoeningen zoals verwondingen, abcessen ed ga ik het wel even afwachten en eerst zelf verzorgen/ ingrijpen ipv direct naar de DA te lopen.

En dat wisselt dus per person/dier/situatie.
Ik ben met wonden etc zelf totaal geen held en zit dan z.s.m. bij de DA. Maar toen een van de katten laatst diarree met een ietsje bloed had, keek ik het een dagje aan. Moet geen twee dagen duren, plassen moet wel echt normaal gaan dan.
Ik heb daar namelijk geen slechte ervaringen mee, maar wel weer met wonden die heel snel heel naar werden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:16

idd tica..

En als mens ren je ook niet voor een scheet die dwars zit naar de dokter.
ook niet voor je kinderen en zuiglingen die volkomen afhankelijk zijn..

waarom zou je met een dier sneller moeten rennen dan voor een mens?

het gaat erom, reageer je adequaat als de situatie ernstig is..
Of overreageer je snel, aan de dunne is op zich geen zeeeeeeer ernstige situatie
kan het wel worden..
zaak is als het dat wel wordt om dan naar een dierenarts te rennen..

als je een beetje aan de dunne bent en je gaat naar een dokter krijg je ook absoluut medicatie voor..
ook anti misselijkheid.. Maar is het goed om je vol te duwen met medicatie? of kun je net zo goed, of beter uitzieken met een beschuitje en wat bouillon..

dunne en braken houdt in dat je lichaam iets kwijt moet.. zonder meer de misselijkheid stoppen is fijn, maar of het goed voor je is, binnen te houden wat er eigenlijk uit moet is een tweede.. Je lichaam geeft een teken dat er even iets niet goed ziet.. je kunt het teken tegengaan omdat het 'fijn' is, maar dan weet je dus niets.. net als het stoppen van de dunne forceren.. Je lichaam is bezig zichzelf te reinigen, je darmen worden 'schoongespoeld', wat er uit moet komt eruit.. soms overreageert je lichaam, of is het niet handelbaar, dan kun je het lichtjes stoppen met voedsel.

lukt dat niet, of is er een reden om aan te nemen dat er meer aan de hand is waarvoor accuut ingrijpen noodzakelijk is.. of zijn de randverschijnselen die het gevolg zijn van het 'leeggooien' van je lichaam (zoals uitdrogen, koorts) dusdanig dat die op zich staand een risico gaan vormen voor je lichaam.. Dan moet je naar een dokter gaan.. Zo ook met je dieren..

de dunne laten stoppen, omdat een dier kan gaan uitdrogen, is niet effectief.. je stopt dan slechts een symptoom, juist datgeen dat het lichaam helpt om op te knappen.. Als het dier uit aan het drogen is, dan wordt het een ander verhaal.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:27

Mijn hond (Jack Russell) was indertijd op een nacht van gezond naar hypovolemische shock gegaan door een "gewone" darmontsteking...
Heeft 4 dagen geduurd eer hij buiten levensgevaar was.

Algemene indruk vind ik ook wel even belangrijk als de symptomen: hond kan kotsen en aan de dunne zijn maar voor de rest vrolijk rondhuppelen of met dezelfde symptomen halfdood liggen... Vraagt wel om een andere aanpak natuurlijk.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:44

Je hond krijgt speciale dieetvoeding ivm haar gevoelige darmen en vlak daarna lees ik dat je haar pudding geeft?
Ik snap wel waarom dit een terugkerend probleem is bij deze hond, jullie veroorzaken het zelf. Als je hond op een speciaal dieet staat dien je je hieraan te houden. Anders heeft die dure voeding totaal geen zin.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:48

Ben ook geen voorstander van het stoppen van zelfreinigende acties van het lichaam, maar wel van eventuel gedwongen aanvulling van de daardoor ontstane tekorten ;)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:02

SaskiaKa schreef:
Je hond krijgt speciale dieetvoeding ivm haar gevoelige darmen en vlak daarna lees ik dat je haar pudding geeft?
Ik snap wel waarom dit een terugkerend probleem is bij deze hond, jullie veroorzaken het zelf. Als je hond op een speciaal dieet staat dien je je hieraan te houden. Anders heeft die dure voeding totaal geen zin.

ze krijgt geen speciaal dieet ofzo _O-
Ze kan gewoon niet alles hebben. Pudding toevallig wel. Dus dan geven we dat haar soms. Er is ook eten waar ze niet tegen kan. Maar de meeste extraatjes die we geven zoals brood of pudding geven we in kleine hoeveelheden. Zit ik een boterham te eten, en heb ik hem bijna op, dan laat ik het allerlaatste kleine beetje over om heet aan de woefjes te geven. Ga je nou niet druk zitten maken dat we ze ladingen aan pudding en weet ik veel wat geven. Het gaat om kleine beetjes. En als ze die binnen houdt is het gewoon volkomen veilig om het te geven. Zou ze het uitkotsen, dan weten we dat we dat niet meer moeten geven. Ze kan bijvoorbeeld nieet tegen champignons. Dan geven we dat ook niet. Chocolade pudding slaan we meestal ook over. Natuurlijk niet alleen voor Sies. Heeeeeeeel soms hebben ze een beetje geluk. Dus aan een speciaal dieet zitten is het ook weer niet :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:11

Mijn hond heeft een paar weken geleden iets vergelijkbaars gehad. Volgens de dierenarts was het waarschijnlijk een bacterie, ze had er meerdere binnen gehad rond dezelfde tijd en dat kwam rond deze tijd regelmatig voor. Antibiotica kuur gekregen en toen was het ook snel over.
Er zijn ook homeopatische tabletten die ik mee kreeg; finidiar forte, en die schijnen ook heel vaak te helpen. Kun je gewoon op internet bestellen en die zijn volgens haar altijd handig om in huis te hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:14

Verstandig dier!
Champignons en chocola zijn namelijk giftig voor honden ;)

En als je niet wilt dat mensen "zich druk zitten te maken" moet je niet in paniek een topic openenen!
We proberen alleen met je mee te denken en te helpen :n

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:21

Shirley schreef:
Verstandig dier!
Champignons en chocola zijn namelijk giftig voor honden ;)

En als je niet wilt dat mensen "zich druk zitten te maken" moet je niet in paniek een topic openenen!
We proberen alleen met je mee te denken en te helpen :n

Chocolade wist ik. Maar champignons wist ik niet :')

Nee maar die bond ik best wel komisch. :')
Niet gemeen bedoeld ofzo hoor..

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:37

Zo komisch is het eigenlijk niet. Pudding is menseneten met ingrediënten die honden beter niet krijgen. Waarom geef je haar niet gewoon een hondenkoekje in de plaats? En al zeker op een dag dat ze (naar jouw zeggen) doodziek is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:15

singa schreef:
Zo komisch is het eigenlijk niet. Pudding is menseneten met ingrediënten die honden beter niet krijgen. Waarom geef je haar niet gewoon een hondenkoekje in de plaats? En al zeker op een dag dat ze (naar jouw zeggen) doodziek is.

Ze heeft gisteren en eergisteren geen pudding gehad. Ze is ziek. Dan doe je dat niet :')
Ik ben er achter gekomen dat ze echt flink veel buikpijn heeft. Ik raakte haar aan op de plek waar de darmen zitten. Ze verkrampte daar helemaal. Toch maar eventjes goed in de gaten houden dan

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:18

Waarom geef je haar überhaupt pudding? Is voor mensen, niet voor dieren.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:18

drawerlover schreef:
Ze voelt zich weer een stuk beter!
Mam en pap zijn wezen wandelen met de hondjes en Sies heeft daarna nog wat brokken gehad. En net heeft ze zoals dat we dat altijd doen het puddingkommetje uitgelikt. Ze is ook weer een stuk drukker doende *\o/*

Dit heb je gisteren zelf gepost...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:21

Hoe lang willen jullie het nog aankijken?? houd er ook rekening mee dat het morgen weekend is, qua kosten dierenarts duurder en misschien niet jullie eigen dierenarts?!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:25

Zou idd juist nu nog langs de da gaan. In het weekend is het veel lastiger en duurder.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:28

Die hond heeft al 3 jaar geen klachten gehad, likt regelmatig een puddingschaaltje uit en nu de hond een keer ziek is veroorzaken ze zelf de klachten.. >;) Sure.
En natuuuurlijk is het belachelijk dat ze niet direct met de hond naar de dierenarts rennen. Sjonge, weer typisch bokt dit.

Sterkte met je hond TS!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:59

singa schreef:
drawerlover schreef:
Ze voelt zich weer een stuk beter!
Mam en pap zijn wezen wandelen met de hondjes en Sies heeft daarna nog wat brokken gehad. En net heeft ze zoals dat we dat altijd doen het puddingkommetje uitgelikt. Ze is ook weer een stuk drukker doende *\o/*

Dit heb je gisteren zelf gepost...

Ja klopt. Maar het is toch weer achteruit gegaan. We zijn nu op een verjaardag. Ik wil het allerliefste weer naar Sies toe. Maar ik wacht nog even want het gaat wel om de verjaadaf van mijn broer.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:08

Ik zou toch ook zeker overwegen om ermee naar de dierenarts te gaan, dan weet je tenminste met je ouders waar je aan toe bent én het is het enige waarmee Sies echt geholpen is..

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:18

Ik had het er vooral over dat je gisteren nog zei dat je haar het puddingkommetje had laten uitlikken, en van zodra iemand zegt dat je dat beter niet kan doen het volledig ontkent en er zelfs lacherig over doet.

Ik blijf uiteraard duimen dat Siesje zich snel weer beter voelt. En als het weer beter met haar gaat ga haar dan geen dingen geven die niet goed zijn voor honden, ook geen kleine beetjes. Zelfs dat kan al te veel zijn. Hopelijk straks terug een kwispelende Sies voor je als je thuis komt! En gefeliciteerd met de verjaardag van je broer!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:33

singa schreef:
Ik had het er vooral over dat je gisteren nog zei dat je haar het puddingkommetje had laten uitlikken, en van zodra iemand zegt dat je dat beter niet kan doen het volledig ontkent en er zelfs lacherig over doet.

Ik blijf uiteraard duimen dat Siesje zich snel weer beter voelt. En als het weer beter met haar gaat ga haar dan geen dingen geven die niet goed zijn voor honden, ook geen kleine beetjes. Zelfs dat kan al te veel zijn. Hopelijk straks terug een kwispelende Sies voor je als je thuis komt! En gefeliciteerd met de verjaardag van je broer!

Ja ze was echt helemaal blij toen we thuis kwamen. Ze ging ook meteen voor de deur van onze kelderkast staan want ze had honger. Haar buikje was nog wel gevoelig maar nu ook al niet meer. Er zit dus weer wat vooruitgang in. En bedankt nog :)