halsband of tuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:20

Onze hond haat het tuig, al vanaf dag 1. Dus met slechte ervaringen/pijn kan het niet te maken hebben. Hij rent weg en gaat onder de bank liggen als je het tuig pakt en zegt dat we gaan wandelen.
Met halsband is hij over enthousiast en wil graag mee. Hij loopt overigens correct mee aan de halsband.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:20

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:21

Ik zeg altijd een halsband voor wandelen en een tuig voor trekken.

Hier hebben ze met los lopen vaak niets om, met aan de riem wandelen een vanglijn of halsband.
Met speuren, skeeleren ea een tuig.

Dat een tuig beter is is in mijn ogen onzin, continue in een tuig hangen en slepen omdat de hond trekt aan de riem geeft ook veel druk op de borst de hals en schouders. Trekken aan een niet mee rollend /lopend voorwerp of mens is ten allertijden belastend.

En als de hond gewoon normaal mee loopt is er niets mis net een halsband of tuig maar ik persoonlijk zie het nut van een tuig niet wanneer er gewoon word gewandeld, trekt alleen maar scheef en evt correcties komen verwaterd door wat niet geeft bij een hond die top luistert maar het zijn juist vaak de minder opgevoede dieren die aan een tuig lopen want anders stikt hij door de halsband.

Waarom zou een hond aan een halsband geen lichaamstaal kunnen gebruiken

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:27

avalonnancy schreef:
Hmm interessant topic..ik ben voor een tuig..mits een hond gehoorzaamd...imo doet een pup dat nog niet. Een tuig is ontwikkeld voor werk en trekhonden..dus gemaakt om te trekken. Ik zie half nederland met tuigen lopen. Voornamelijk de kleine hondjes "omdat ze zichzelf ophangen aan een halsband " waar is dan de gehoorzaamheidstraining? Een grote hond zou je over straat sleuren in een tuig! Denk dat dat ook de reden is dat de kleine honden voor zoveel onrust zorgen op straat..mensen gebruiken een tuig als symptoombestrijding maar de oplossing "opvoeding " blijft uit of wordt overgeslagen. Een correctie komt met een tuig niet door..de bedoeling van een kleine correctie is de hond even uit balans brengen en zijn aandacht weer bij jou brengen..met een tuig lukt dat niet..honden die in een lijn hangen daarvan is de eigenaar te laat geweest met signaleren en corrigeren.

Afbeelding Hier ook een klein hondje. Herplaatser met gebruiksaanwijzing. Maar na 2 gehoorzaamheidstrainingen luistert ze prima. Zowel los als aan de lijn.
Enige wat er niet uitgaat is het blaffen naar andere honden als ze los loopt. 3 keer gepakt door een grote hond en een stukje onzekerheid.

Maar een halsband is het voor haar gewoon net niet.
Tuigje zit veel fijner.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:37

avalonnancy schreef:
Hmm interessant topic..ik ben voor een tuig..mits een hond gehoorzaamd...imo doet een pup dat nog niet. Een tuig is ontwikkeld voor werk en trekhonden..dus gemaakt om te trekken. Ik zie half nederland met tuigen lopen. Voornamelijk de kleine hondjes "omdat ze zichzelf ophangen aan een halsband " waar is dan de gehoorzaamheidstraining? Een grote hond zou je over straat sleuren in een tuig! Denk dat dat ook de reden is dat de kleine honden voor zoveel onrust zorgen op straat..mensen gebruiken een tuig als symptoombestrijding maar de oplossing "opvoeding " blijft uit of wordt overgeslagen. Een correctie komt met een tuig niet door..de bedoeling van een kleine correctie is de hond even uit balans brengen en zijn aandacht weer bij jou brengen..met een tuig lukt dat niet..honden die in een lijn hangen daarvan is de eigenaar te laat geweest met signaleren en corrigeren.

Met die reden wordt mijn pup geleerd halsband is wandelen en tuig is werk.

Onze husky zal mettertijd fietsen en steppen. Dus voor ons is het belangrijk dat ze het verschil leert tussen de halsband en het tuig.

Anoniem

Re: halsband of tuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:38

Geloof dat tegenwoordig zo'n beetje alles schadelijk is voor honden :+

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:42

Halsband! Wij hebben een berner van 8 maanden en voeden op via de Martin Gaus methode. Tuigje is daar verboden omdat ze moeten leren niet te trekken en met een losse lijn te lopen. Met een tuigje gaan ze juist trekken volgens onze trainer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:52

Mijn Border Collie loopt netjes met tuig en met halsband, maar ik heb uiteindelijk toch voor een tuig gekozen omdat ik dat prettiger vind met trainen dan een halsband.
Metname tijdens de wachtmomenten, ze is dan zo enthousiast dat ze dan nog weleens een ruk aan de riem geeft en dat is niet goed voor haar nek als ze dat bij een halsband zou doen.
Natuurlijk mag ze dat niet en we trainen er hard voor om haar gewoon te laten liggen tijdens het wachten, maar tot dat het altijd perfect gaat altijd een tuig aan tijdens het trainen.
Voor Isis heb ik een Perfect Fit tuig.

Examens gehoorzaamheid moesten aan een halsband, dus dat kunnen we ook.

Naar het strand gaat ze aan het tuig aangelijnd van de auto naar het strand, zodra ze los mag gaat het tuig af en blijft de halsband om.

Mijn Engelse Bulldog had als pup een tuigje, maar later een halfcheck halsband. Nu loopt ze weer aan een tuigje omdat ze een dikke bult in haar nek had.
Voor haar heb ik een instaptuig van Ferplast. Had liever een Perfect Fit gehad, maar die was niet zo snel te regelen in haar afwijkende maten, daarom snel eentje bij de dierenwinkel gekocht.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:08

Wij wisselen erg veel af. Ik heb sowieso verschillende halsbanden en tuigen voor mijn hond, voor ieder "onderdeel" wat wij samen doen is er een andere halsband/ander tuig.
Voor de gehoorzaamheid hebben wij een halfcheck, dit omdat we op de cursus niet met tuig mochten werken en een halfgek in mijn ogen vriendelijker is dan slipketting, maar nog wel effect heeft als er een correctie gegeven wordt door de lijn.
Voor de behendigheid hebben we een "normale" halsband, daar loopt hij echter tegenwoordig toch standaard los dus dan zit een tuig ook alleen maar in de weg met alle hindernissen springen en de tunnels e.d.
Dan hebben we nog twee halsbanden voor de normale wandelingen, waarbij hij voornamelijk los loopt, de ene mag hij volop mee zwemmen, de ander bij voorkeur iets minder (al vindt hij van wel :+ )
We hebben een tuigje om te wandelen, hoofdzakelijk naar bos of strand omdat hij eerst een stuk vast moet dan, maar ook hiervoor gebruiken we wel eens de halsband, beetje afhankelijk waarheen we gaan en in wat voor bui hij is.
Tenslotte hebben we nog een tuig voor het fietsen, deze heeft een ander model dan het andere tuig en hiermee is hij heel makkelijk te remmen in zijn enthousiasme tijdens het fietsen.
Mijn streven is uiteindelijk om voor het fietsen en de lange wandelingen (naast de halsbanden) een tre pont spotza tuig aan te schaffen omdat hij hiermee in mijn ogen het best actief kan zijn.

Ik denk dat het belangrijk is dat de hond opgevoed wordt en dat tuig of halsband in zoverre niet uit moet maken dat er daarin hoofdzakelijk gekeken moet worden naar de voorkeur van de hond en hoeveel en hoevaak een hond losloopt.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:16

Hier een tuig voor onze Ridgeback en onze Whippet helaas een halsband omdat zijn tuigje niet meer te krijgen is.

Zelf erg pro Halti harnas omdat deze ook helpt bij het corrigeren van het trekken:

Citaat:
Halti Harness

Redelijk vergelijkbaar met de U-Lead. Dit tuig heeft echter ook een bevestiging op de rug en komt in slechts 3 maten. Daarnaast heeft dit tuig de optie om de borstband aan de halsband te bevestigen. Klik hier voor een online verkooppunt. Klik hier voor een tweede online verkooppunt .

Voordelen:halti harness vrij tuig hond

Meest hondvriendelijke vorm van een anti-trekmiddel
Tuig helpt bij het laten zien van gewenst gedrag en zorgt voor sneller resultaat doordat er vaker beloningsmomenten zijn
Kan vrij los en dus comfortabeler worden afgesteld dan de U-Lead door hem aan de halsband te bevestigen
Ook een ring op de rug zodat hij op twee punten kan worden bevestigd. Dit is handig bij bijvoorbeeld zeer sterke honden of bij training (trekken mag als hij op de rug vast zit, niet als hij voor is aangelijnd)
Bevestigingsring op de borst schuift mee
Nadelen:

Trekt alsnog deels aan de nek wanneer hij aan de halsband wordt bevestigd
Er zijn honden die tussen maat S en M invallen en dus het tuig niet passen
Vrij dunne banden bij de maten S en M

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:22

Anti trekmiddel..hmm dat is dus mijn issue..waarom een middel ipv opvoeden?

Edit even heel offtopic: "vroegah" hadden we geen anti trektuigen, tuigen, slipkettingen em benches.toen nam men een hond als men de ruimte en tijd ervoor had ( boerderijen ) beest moest respect hebben..ging overal mee naar toe en stond zijn baas altijd aan de zij ( zonder riem ) wat is er gebeurt dat we al die hulpmiddelen nodig hebben? Of zou dat aan de mens liggen die verwachtingen heeft die niet reeel zijn ( te weinig tijd of kennis voor een degelijke opvoeding )

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:42

avalonnancy schreef:
Anti trekmiddel..hmm dat is dus mijn issue..waarom een middel ipv opvoeden?

Edit even heel offtopic: "vroegah" hadden we geen anti trektuigen, tuigen, slipkettingen em benches.toen nam men een hond als men de ruimte en tijd ervoor had ( boerderijen ) beest moest respect hebben..ging overal mee naar toe en stond zijn baas altijd aan de zij ( zonder riem ) wat is er gebeurt dat we al die hulpmiddelen nodig hebben? Of zou dat aan de mens liggen die verwachtingen heeft die niet reeel zijn ( te weinig tijd of kennis voor een degelijke opvoeding )

Opvoeding is inderdaad belangrijk, maar je hebt altijd een halsband of tuigje nodig...

En even voor iedereen: Wat is het verschil tussen een gewoon tuig en een anti trektuig?

Wij hebben voor onze pup (Golden Doodle) zo'n soort tuigje, hij zal een ander soort krijgen wanneer hij uitgegroeit is:
Afbeelding

En voor onze Shih-Tzu hebben wij zoiets:
Afbeelding

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:57

Bovenstaande zijn beide geen anti trektuigen. Dat zijn gewone (trek)tuigen

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:03

Je hebt zelfd dit soort maffe constructies
Afbeelding

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:06

Wij gebruiken altijd een jachtlijn, je kunt hem niet te strak aantrekken of zoveel ontspannen dat hij los gaat maar als ze braaf naast loopt ontspant de lijn wel. Ook kun je ze makkelijker los doen en weer aanlijnen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:08

avalonnancy schreef:
[ Afbeelding ]

Nou ben ik wel benieuwd naar hoe die werkt? Ziet er iig appart uit. :P

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:15

puppy1128 schreef:
avalonnancy schreef:
[ Afbeelding ]

Nou ben ik wel benieuwd naar hoe die werkt? Ziet er iig appart uit. :P

Je trekt m gewoon zn achterpoten onderzijn lijf vandaan waardoor ie moet gaan zitten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:15

mie123gie schreef:
Wij gebruiken altijd een jachtlijn, je kunt hem niet te strak aantrekken of zoveel ontspannen dat hij los gaat maar als ze braaf naast loopt ontspant de lijn wel. Ook kun je ze makkelijker los doen en weer aanlijnen.

Zijn idd de beste trainingslijnen ook voor pups!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:22

Zo'n gevoel had ik al.. Als ik zoiets om zou doen, denk ik dat ik iedere dag de vraag krijg of ie niet verkeerd zit _O-
Zou zoiets iig niet kopen al luisterd de hond totaal niet.. Vind het er maar appart uit zien :')

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:34

@happinez Wij hadden ook zo een tuig, alleen onze honden zwemmen bijna iedere dag en als ze niet zwemmen vinden ze wel een fijne modderpoel. En dat onderste stuk begon op den duur zo te stinken, was er met geen mogelijkheid uit te krijgen.

Dus nu gebruiken we de tuigjes die Joy_Mennings gebruikt. Vind het fijne tuigen, ze blijven goed zitten! Hebben veel tuigen gehad en geprobeerd maar veel trokken onwijs scheef als ze geen breed borststuk hadden.

Dat laatste "tuig" ziet er echt totaal niet fijn uit. Die band die onder zijn achterpoten/kruis loopt is ongeveer het meest gevoelige deel van een hond. Dit is vast weer zo een Amerikaanse Hype.

En een anti-trekmiddel kan je natuurlijk ook gebruiken om een goede opvoeding er in te krijgen. Het is niet altijd maar of opvoeden of symptoom bestrijding, je kan ook heel veel dingen combineren.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:35

Ik heb zowel een tuigje als een halsband. Het tuigje voor als we gaan hardlopen (Toby een beetje harder dan ik...). Halsband voor de gewone wandelingen. Voor het hardlopen vind ik het tuigje wel fijner, ik heb een kleine hond, Maltezer x Havanezer, dus wel fijn als hij niet aan zijn nek per ongeluk meegetrokken word als hij even niet oplet met hardlopen.

Hij trekt niet aan de lijn, nou ja soms als hij een héél leuk hondje ziet even verderop wel, maar meestal gaat hij dan gewoon op twee pootjes lopen :') en heel enthousiast doen... Gelukkig niet hard blaffen enzo dus dat op twee pootjes lopen en wat trekken daar doe ik niet al te moeilijk over...

Bij een pup is het trouwens wel handig als je een snel aan te trekken tuigje hebt :P Ik kreeg al een tuigje bij Toby (van de vorige eigenaar, hij komt uit het asiel) en dat was een onding om aan te doen bij een enthousiaste pup... Mijn vriend vergat steeds welke poot ook alweer waar moest... :+

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:40

Ik heb de Julius K9 tuigen in verschillende maten.
Mijn Duitse herder pup van nu bijna 11 weken loopt er al van zijn 8 weken mee.
Hij trekt niet, loopt netjes mee. Word nu voor wandelen, pakwerk en wat gehoorzaamheid mee getraind.
Zo'n nekje is fragiel en is de slag groter moesten ze wel eens trekken ofzo.
Al mijn honden (Duitse herders) vinden de tuigen geweldig! Geen eentje die het vervelend vind zitten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:44

Voor beiden een tuigje. Waarom zou een halsband beter zijn? Je leert ze inderdaad om niet aan de lijn te trekken maar als ze er toch een keer vandoor gaan trek je tenminste niet aan hun nek. En voor een pup vind ik een tuigje veiliger omdat ze een halsband vaak nog over de kop af weten te krijgen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:06

Ik ben begonnen met een puppytuigje. De eerste weken is het vooral de wereld ontdekken en 10.000 plasjes doen. Mijn hond is een langharige, dus dan was het tuigje sneller om te doen dan een halsbandje.
Inmiddels zijn we overgestapt op een halsband, omdat de tuigjes te klein waren en ik nog maar 1 bandje wilde vastmaken :o Flufke trekt alleen tot z'n eerste plasmoment, daarna loopt hij ook braaf mee.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:08

Voor mijn chi heb ik een tuigje omdat hij altijd dichtbij loop en de riem dus naar beneden hing. Om de 5 meter stoppen en bukken om dat de riem tussen zijn poten hing was ik snel beu dus nu met een tuig. De riem kan niet meer onder zijn buik. Ook vind ik het een fijn idee dat als hij bang is of ineens toch spurt er geen klap op zijn nzk komt. Zelf heb ik een tuigje van Mycurli, heel zacht en makkelijk om te doen met klittenband dus geen schuurplekken en geen gefriemzl met minigespjes bij een enthousiaste minihond