Kat plast nu voor de tweede keer op bed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:10

Me moeder was alleen en was iets meer thuis. Wij zijn nu met z'n 3'en en zijn doordeweeks aan het werk of op school. Ze is dan van 9:15 tot 17:00 alleen thuis maar we laten de balkondeur open zodat ze wel naar 'buiten' kan. We hebben een dicht balkon van glas en de da zei dat ze daar wellicht stress van krijgt omdat ze vogels ziet (we wonen op 7 hoog) en daar niet achteraan kan zegmaar.

Ze is 4 en is gesterriliseerd. De da heeft ook gekeken op blaasgruis ja :j

tita

Re: Kat plast nu voor de tweede keer op bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:12

Kon ze naar buiten bij je moeder?

Mijn katten vonden vroeger lekker op balkon

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:15

Nee bij me moeder is ze een keer op het balkon geweest en liep toen naar de buren dus me moeder heeft toen besloten om het balkon dicht te laten voor haar.

Ik had ook verwacht dat ze een blaasontsteking zou hebben vanwege het feit dat ze nu veel meer 'buiten' is dan voorheen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:17

Okay binnenkat, altijd alleen geweest begrijp ik

Ik zou onbeperkt brok geven kat moet elk 3 uur eten.
Spray in contact doen, slaapkamer dicht houden, fijn grid kopen, en geef haar maand of 3 de tijd

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:24

Van feliway toch, die verstuiver? Kan je die in een dierenzaak halen? Ik zag alleen online bestellen.

Ik ben bang dat als ze onbeperkt brok krijgt ze dik wordt. Ze heeft nu al een buikje en als we haar in de ochtend eten geven en we komen thuis ligt er altijd nog brok in en we vullen hem in de avond gewoon bij als de bak leeg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:27

Ja, die heeft de dierenzaak :j

Onbeperkt kun je voor nu prima doen. Als je haar maar aan het eten krijgt. Je kunt het later altijd weer wijzigen naar 2x per dag.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:29

Ik heb me vader gevraagd om de bak te wegen en als ik straks thuis kom uit school weeg ik opnieuw zodat ik inderdaad kan zien of ze heeft gegeven of niet anders hang ik gelijk aan de telefoon.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:39

xNathaliee schreef:
Van feliway toch, die verstuiver? Kan je die in een dierenzaak halen? Ik zag alleen online bestellen.

Ik ben bang dat als ze onbeperkt brok krijgt ze dik wordt. Ze heeft nu al een buikje en als we haar in de ochtend eten geven en we komen thuis ligt er altijd nog brok in en we vullen hem in de avond gewoon bij als de bak leeg is.

De goede dierenwinkel hebben ook de feliway te koop. Je hebt het in stekkervorm en in spray. Zelf heb ik de spray, dat was iets goedkoper.

Van onbeperkt worden ze niet dik. Ze schranzen zich niet helemaal klem. Een kat neemt de hele dag door beetjes te eten. Het geeft vaak juist veel rust als die bepaalde etenstijden er niet meer zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:46

De kat is onrustig ongelukkig en wil eten als ze zich zen en veilig voelt.

Als jij haar op onrustig tijdstip eten geeft ( voor haar gevoel) dan eet ze niks.
Je kat kan buikje hebben door sterilisatie.

Hier staat altijd 80gr x 4 bakjes klaar en vullen die elke ochtend bij.
Geen nat voer alleen bij speciale gelegenheden.

Dan ook voer van kwaliteit geen whiskat, Felix of zoiets maar premiumvoer, mijn poesje kreeg blaasontsteking van goedkoper voer

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:49

Amaris schreef:
Van onbeperkt worden ze niet dik. Ze schranzen zich niet helemaal klem. Een kat neemt de hele dag door beetjes te eten. Het geeft vaak juist veel rust als die bepaalde etenstijden er niet meer zijn.

Dit is niet helemaal waar. Katten kunnen er wel degelijk dik van worden. Wij hebben onze katten altijd zonder problemen onbeperkt eten gegeven, maar bij de kat die we nu hebben kan dat niet die werd echt dik. Het is gewoon ff proberen maar je moet wel goed opletten of je kat niet te dik wordt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:59

Stress kan heel veel oorzaken hebben. Een verhuizing is sowieso stressvol voor katten. Kijk er niet raar van op als ze een paar maanden nodig heeft om te wennen. In de tussentijd, probeer te achterhalen wat voor haar nu het meest stress oplevert en hoe je dat kan verminderen. Hierbij zijn 2 kernwoorden belangrijk: voorspelbaarheid en beinvloedbaarheid. Hoe hoger beide zijn, hoe minder stress ze voelt. Rituelen en vaste maniertjes zijn nu erg prettig voor haar. Zoals het voeren. 2x per dag kan prima, vooral als er overdag gewoon nog brokjes blijven liggen. Dan voer je eigenlijk al onbeperkt. Doe alles dus zo voorspelbaar mogelijk voor haar.
Ik zou ook nog minimaal 1 kattenbak erbij zetten. Voorlopig voldoet een simpel teiltje oid ook wel. Het gaat er om dat ze meer plekjes heeft om haar behoefte te doen. Het kan namelijk best zijn dat ze soms de gang te druk vind en daar niet goed durft. Dit is natuurlijk wel een lokatie waar meerdere ruimtes op uit komen, dus veel om in de gaten te houden. Ik heb er hier ook eentje in de gang en mn territoriale poes vind die bak heeeeeerlijk, een meer onzekere poes gaat er juist nooit op, het is haar te open en eng. Als ze dan op de ene plek niet durft, is er wel een andere plek voor haar. Dit heeft bij mijn angstige kater erg goed gewerkt, hij was onzindelijk uit angst. Na een tijdje is ze meer gewend en kunnen de extra bakjes weer weg.
Een feliwaystekker kan ook helpen. Het is geen oplossing maar kan wel degelijk rustgevend werken. Gebruik wel de stekker, de spray werkt te plaatselijk.

Verder kan stress ook komen door de woning zelf en het verschil met wat ze gewend is. En jullie eigen gedrag.
Hoe groot was de woning van je moeder? En hoe groot is de leefruimte van de kat nu?
Hoe lang woont ze nu bij jullie?
Heeft ze haar eigen plekjes? Lekker verstopt en het liefst ook hoge plekjes?
Wie wonen er allemaal? En hoe gaan jullie met haar om? Kan ze haar eigen gang gaan of moet ze zich aan jullie aanpassen?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:15

De woning van me moeder is iets kleiner dan die van ons. En me moeder woonde alleen en wij dus met z'n 3'en. Ze heeft een mand, een kleedje op de grond een kleedje op de bank, 2 krabpalen en haar voer en drinkbak staan in de keuken (verlengde van de woonkamer) kattenbak op de gang waar het over het algemeen het rustigst is (woonkamer is het drukst). We spelen elke dag met haar maar de ene keer wat langer dan de andere dag (soms heeft ze geen zin en dan laat ik haar). Soms ligt ze uren in de zon op het balkon dan laten we haar ook gewoon.
Zou alleen niet weten waar ik de extra kattenbak zou moeten zetten? Balkon misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:23

Wij hebben ook een stressplasser. Een van onze katten heeft veel blaasproblemen (gruis) en plast alleen op bed als er echt een directe aanleiding voor is - pijn. Hij krijgt pijn als hij stress heeft, en daardoor gaat hij plassen. Bij de dierenarts vertelden ze ons dat dit heel vaak voorkomt bij katten, stress uit zich vaak in blaasproblemen, het niet kunnen ophouden van de urine etc.

Jullie kat heeft veel veranderingen doorgemaakt en het kan heel goed zijn dat ze daardoor gewoon even heel gestrest is. Plassen op bed is natuurlijk heel vervelend, ik heb mijn dekens al zo vaak gewassen dat ze niet eens meer lekker liggen of warm zijn.. Maar ervoor straffen is voor zo'n kat vaak moeilijk te begrijpen omdat ze zelf niet door hebben dat ze iets fout doen, of omdat ze het alleen maar doen omdat ze willen laten zien dat ze pijn hebben.

Stress kan je niet echt behandelen an sich, het heeft vaak wat tijd nodig. Nou raakt onze kat al over de zeik als ik een weekendje niet thuis ben, waardoor hij dus ook weer moeilijker gaat plassen. Op aanraden van de dierenarts geven wij nu dagelijks een derde van een zakje zachtvoer, speciaal voor katten met blaasproblemen en anti-stress. Hij zit zo veel beter in zijn vel nu, plast niet meer op bed en is aanzienlijk gelukkiger. Je zou altijd zoiets kunnen proberen, voer waar een anti-stress factor in zit. Dat van ons is van Hills Perscription Diet, C/D 'urinary stress'. Het is wat aan de prijs, ik betaal 14 euro voor 12 zakjes.. Maar omdat we maar 1/3e van een zakje geven doen we er super lang mee.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:26

Maar er zit dus geen medische oorzaak achter dus dan gewoon stress.. Ga feliway wel even proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:37

Ik neem aan dat ze een kort onderzoek hebben gedaan naar blaasgruis en een blaasontsteking, maar stress kan bij katten wel pijn veroorzaken die niet is te zien op een echo/foto/onderzoekje. Dat was met die van ons ook de tweede keer het geval.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:54

Ja ze hebben een kweekje afgenomen en daaruit bleek dat er niks aan de hand was maar goed ze miauwde de laatste tijd veel dus even kijken of die aan blijft houden. De da dacht gewoon aandacht en niet vanwege pijn. Haar eiwitten enzo waren ook goed.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:06

Hier ook een stress 'bed' plasser. Poes is erg aanhankelijk en gericht op mij, als ik langer als 1 nacht weg ben begint de ellende, dan gaat ze plassen op de bank of mijn bed. Inmiddels weet ik dit en hou deze ruimtes dus afgesloten als ik langer weg moet. Al een hele tijd geen ongelukjes gehad, tot 2 weken geleden. Maar dat komt omdat ze waarschijnlijk een beroerte heeft gehad (loopt nu ook helemaal dronken) Nu ze weer wat opknapt gebruikt ze de bak weer gewoon.

Waarschijnlijk heeft die van jou echt nog wat last van verhuisstress. Zou de slaapkamers gesloten houden, maar wel zorgen dat er een rustig plekje is waar ze heen kan. Van een 1 persoonshuishouding naar 3 is natuurlijk best druk.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:13

Ja we hebben de badkamer open gelaten. Daar ligt ze altijd op de douchemat en de kamer is vrij afgelegen en rustig. Vraag me alleen af of we het balkon dicht moeten laten om stress te voorkomen, anders zit ze gewoon voor de deur te wachten (deur is ook van glas). En misschien gaat ze dan uit verveling vervelend gedrag vertonen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:45

Als ze graag in de badkamer ligt zou ik daar ook een extra bak neerzetten.
Ik zou het balkon niet dicht doen. Als ze er graag heen gaat, is dat niet hetgene wat haar de stress oplevert. Ik vind het erg ver gezocht, het is veel logischer dat ze gewoon moeite heeft met de overgang van het ene naar het andere huis. Andere omgeving, meer en andere mensen om zich heen, dat is echt al meer dan genoeg om een gevoelige kat over de zeik te krijgen hoor.

Als je ruimtes gaat afsluiten, wees daar dan consequent in. Als ze het ene moment wel mogen en later weer niet en dat is niet te voorspellen, dan levert dat juist weer stress op. Dicht of open dus, niet gaan wisselen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:00

Ja ik vond het ook vergezocht maar goed het kan zoveel redenen hebben. Maar de eerste paar weken gingen goed of zegt dat niks?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:17

Ging goed wat betreft onzindelijkheid denk ik? Zegt weinig over de stress die de kat zelf ervaart. Het kan wel zijn dat er toch wat dingen in huis zijn die haar niet bevallen en dat het daardoor erger is geweest. Of een schrikmoment op de bak waardoor ze de bak nu wat eng vind. Maar het kan net zo goed gewoon stress van de gewenning zijn. En zo kan je nog 100 oorzaken bedenken.
Het is wel te achterhalen wat haar dwars zit, maar niet zo via internet, daar heb je een consult van een gedragstherapeut voor nodig. Maar in dit stadium zou ik gewoon rustig verder laten wennen, haar stress proberen te verlagen (meer bakken, feliway, zoveel mogelijk stabiliteit en voorspelbaarheid) en haar nog de tijd geven. Wordt het erger of blijft het maandenlang zo, dan moet je wel verder kijken.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:42

Zwerte schreef:

Dit vind ik echt een beetje smerig...

Ontopic:
Ik zou je slaapkamer gewoon permanent dichthouden. De kat hoeft toch niet iedere kamer te claimen? Zo weet ze ook direct waar ze aan toe is in haar nieuwe huishouden.... Maar dan ook niet meer op bed laten als jij zelf op je bed ligt. Gewoon helemaal niet meer, anders wordt het verwarrend.

Voor het overige zou ik haar even laten wennen aan alle veranderingen. Als ze over een aantal weken nog op andere plaatsen dan haar bak plast, zou ik even een dierenartsbezoekje afleggen.

Edit: typefout

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:47

Ja wat betreft de zindelijkheid ja :j
Kom net thuis en woog haar bakje af.. Niks gegeten. Dat is nu al ongeveer 24 uur dus maar nat voer gegeven en ze smult gelukkig.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:50

Madison schreef:
Zwerte schreef:

Dit vind ik echt een beetje smerig...

Nee, op bed plassen is lekker fris.

Het kan best zijn dat de plek waar de bak nu staat voor haar toch niet rustig genoeg is. Dus op een andere plek nog een bak neerzetten is geen gek idee. Het is uitzoeken wat wel en niet werkt.

Als ze haar brokjes niet eet en het natvoer wel, lekker natvoer erbij geven. Zou daar niet al te ingewikkeld doen. Over een tijdje kan je als nog voer aanpassingen doorvoeren.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

Dus ze eet wel natvoer?

Is er dan ook naar het gebit gekeken? Natvoer is zacht en bestaat voor ongeveer 80% uit vocht.
Hierdoor kan ze meer gaan plassen, maar omdat ze miss pijn heeft aan haar gebit door harde brokjes te eten.