Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
magda_90 schreef:Het is ondertussen echt zoeken naar de speld in de hooiberg ofwel een hobbyist die nog eerlijk is maar helaas met uitsterven bedreigd is.
love_western schreef:Ik ga niet kijken. Ik zal er toch alleen maar verdrietig van worden.
Daarom koop ik ook alleen honden met een stamboom. Als je al geen 800 a 1000 euro neer kunt leggen voor een hond. Hoe wil je dan dierenartskosten betalen

Mizora schreef:Geen garantie is niet hetzelfde als het risico zo klein mogelijk maken. Natuurlijk blijft het altijd een beetje gokken. Maar alle onderzoeken waarbij de gezondheid van rashonden is vergeleken met die van kruisingen zijn de look-a-likes (de stamboomloze rashonden en de broodfokresultaten) onder de categorie rashonden geschoven. Vaak zijn er zelfs nauwelijks echte rashonden (FCI stamboom) opgenomen in het onderzoek, laat staan rashonden van rasverenigingen (FCI stamboom met onderzoeken). Er is dus eigenlijk bewezen dat look-a-likes, broodfok, ongezonder zijn dan kruisingen, maar daar kan je de echte stamboomhonden niet op afrekenen.