Zembla: illegale hondenhandel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Zembla: illegale hondenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:31

Het is ondertussen echt zoeken naar de speld in de hooiberg ofwel een hobbyist die nog eerlijk is maar helaas met uitsterven bedreigd is. -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:44

magda_90 schreef:
Het is ondertussen echt zoeken naar de speld in de hooiberg ofwel een hobbyist die nog eerlijk is maar helaas met uitsterven bedreigd is. -O-

Inderdaad, het is erg moeilijk geworden een gezonde rashond te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=mDZvRA4-e-g

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:49

Geen garantie is niet hetzelfde als het risico zo klein mogelijk maken. Natuurlijk blijft het altijd een beetje gokken. Maar alle onderzoeken waarbij de gezondheid van rashonden is vergeleken met die van kruisingen zijn de look-a-likes (de stamboomloze rashonden en de broodfokresultaten) onder de categorie rashonden geschoven. Vaak zijn er zelfs nauwelijks echte rashonden (FCI stamboom) opgenomen in het onderzoek, laat staan rashonden van rasverenigingen (FCI stamboom met onderzoeken). Er is dus eigenlijk bewezen dat look-a-likes, broodfok, ongezonder zijn dan kruisingen, maar daar kan je de echte stamboomhonden niet op afrekenen.

Veel Jack Russels met het huppeltje? Stamboomloze honden, vaak niet eens zuivere Russels (black & tan russel is altijd een Jack Hussel).
Labradors met HD? Heel vaak stamboomloos.
En zo zijn er talloze voorbeelden waarbij het toch niet om een stamboomhond blijkt te gaan als het zieke dieren zijn.

En natuurlijk zijn er ook rasproblemen binnen de stamboeken, dat ga ik niet ontkennen. Maar zeggen dat geen garantie voor gezondheid het dus nutteloos maakt een gezond gefokte hond met gekeurde ouders (en dat is op het moment vrijwel altijd toch nog een stamboomhond, anders wordt er eigenlijk nooit geröntgend en ander onderzoek gedaan) te kiezen en daar extra voor te betalen. Onderzoeken kosten nu eenmaal geld en ook het diervriendelijk houden de teef kost geld, net als het goed opfokken van de pups, ze wat mee laten maken voordat ze in hun eentje de wereld moeten gaan ontdekken.

Ik ben absoluut voor open stamboeken mits gecontroleerd (ze zijn er trouwens bij de wetterhoun nu echte outcross aan het fokken. O.a. een kruising grote poedel, labrador en er komen nog nesten met de portugese waterhond en de barbet). Meer dan eens heb ik staan preken tegen fokkers dat in ieder geval de verschillende groepen binnen een ras met elkaar moeten kunnen worden gekruist. Het is toch van de zotte dat de teckel bestaat uit 9 rassen, zijnde 3 maten en 3 vachten, en de poedel bestaat uit 8 rassen, zijnde 4 maten en 2 kleurgroepen? Daarnaast wordt in Nederland ook nog een deel van de kleuren uitgesloten terwijl deze in het buitenland gewoon een stamboom krijgt (uitgezonderd merle is er geen reden om kleuren uit te sluiten bij welk ras dan ook voor gezondheidstechnische redenen).

Natuurlijk kan je geen grote poedel op een toypoedel zetten, andersom is trouwens al een stuk minder problematisch, hoewel er een flinke opstap nodig is, maar doordat er vaak grensgevallen zijn, valt er een hele groep aan keuzes dan toch weg. Een dwergpoedel van 34 cm kan best gedekt worden door een middenslagpoedel van 36cm. En een zwarte kan absoluut gedekt worden door een rode of, nog erger in de poedelwereld, een bonte. Daar is geen enkele gezondheidsreden voor en daar moet de kynologische wereld nog een flinke sprong maken.

De combinatie van aankeuren en bredere stamboeken (minder opsplitsen en uitsluiten) maakt een wereld van verschil, maar ook nu is in een hoop rassen de gezondheid bij lange na niet zo slecht als dat Zembla je wilt doen geloven. Echt niet. Er zijn een paar kapotte rassen, maar daar kan je niet alle 356 hondenrassen die erkent zijn door de FCI toe generaliseren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:26

love_western schreef:
Ik ga niet kijken. Ik zal er toch alleen maar verdrietig van worden.

Daarom koop ik ook alleen honden met een stamboom. Als je al geen 800 a 1000 euro neer kunt leggen voor een hond. Hoe wil je dan dierenartskosten betalen :+

ik koop alleen stamboomloze honden,zal ook nooit met stamboom kopen vind 600 euro neertellen voor een papiertje in de la echt teveel geld,en dierenarts kosten kunnen hier heel goed betaald worden hoor,net als goed voer enz..alsof dat afhangt of je dat geld ervoor wil betalen ja/nee :+

ik loop denk ik iets te lang mee in de hondenwereld om nu niet echt verschil te zien in gezondheid van stamboomloosjes en stamboomhonden...ik heb zowel stamboomhonden als stamboomlozen hier rondlopen,en ziek worden is nog steeds niet alleen voorbestemd voor de stamboomloosjes :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:02

Mizora, helemaal eens :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:14

Mizora schreef:
Geen garantie is niet hetzelfde als het risico zo klein mogelijk maken. Natuurlijk blijft het altijd een beetje gokken. Maar alle onderzoeken waarbij de gezondheid van rashonden is vergeleken met die van kruisingen zijn de look-a-likes (de stamboomloze rashonden en de broodfokresultaten) onder de categorie rashonden geschoven. Vaak zijn er zelfs nauwelijks echte rashonden (FCI stamboom) opgenomen in het onderzoek, laat staan rashonden van rasverenigingen (FCI stamboom met onderzoeken). Er is dus eigenlijk bewezen dat look-a-likes, broodfok, ongezonder zijn dan kruisingen, maar daar kan je de echte stamboomhonden niet op afrekenen.

Daar komt weer het standaard blabla verhaal van de 'liefhebber'.
De feiten onder ogen zien is hard, maar 't zou de fokkers sieren als ze er gewoon wat mee doen ipv het te blijven afschuiven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:57

Hierbij het onderzoek dat het meest recent is en voor programma's als zembla gebruikt is:
http://www.licg.nl/contentsuite/upload/ ... dieren.pdf

Quote: Het gevonden beeld van de drie hondenpopulaties wordt voornamelijk bepaald door dieren zonder stamboom, aangezien zij de overgrote meerderheid vormden. ...
Slechts 6,4% van de Chihuahua’s, 12,4% van de Franse Bulldoggen en 20,5% van de Labradors

En dit wordt dan gebruikt om rashonden te vergelijken met kruisingen.
PL bij "Chihuahua's": 10%, kruisingen 6%
Voorste luchtwegen bij FB: 13% (een typisch kortsnuitenprobleem)
HD+ED bij Labradors: 15%

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:03

Even los van of dit werkelijk het gebruikte onderzoek is.
Maar een look a like kruising, hoe kan die zo lijken op het origineel? Dat heeft maar één reden.
En neem dan bv de luchtwegen van zo'n bull, waarom zouden die bij een kruising niet goed zijn en bij een rashond perfekt in orde? Het gaat daarbij om een fundamentele fout, of het nu wel of geen rashond is veranderd er weinig aan.
Daarbij is in de uitzending van Zembla (maar destijds ook Radar) duidelijk te zien dat het de fokkers gewoon niet voldoende interesseert en dat ook met honden waarvan bekend is dat er problemen zijn, gewoon gefokt blijft worden.

Hoe wil jij dan nog alle schuld op de look a like's schuiven? Ik vind het altijd zo flauw als dat gebeurd. Neem gewoon je verantwoordelijkheid. Als de stamboom fokker alleen gezonde dieren fokt zal het niet lang duren of de look a like valt af.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:35

Nee, de look-a-likes gaan nooit wegvallen want er zijn zat mensen die na een dode pup of een vroeg gestorven hond (3-4 jaar) door erfelijke gebreken of ziekte gewoon teruggaan naar dezelfde broodfokker om daar opnieuw zo'n goedkope hond te halen. De meeste mensen denken niet na en zijn niet geïnteresseerd in het welzijn van de ouderdieren. Ze willen gewoon een goedkope hond die ze op goedkope brok zetten en eventueel bij erge problemen op goedkope medicijnen (prednison) en als het daarmee niet opgelost is de spuit erin, naar het asiel of via marktplaats verkopen met een zielig verhaal. Alleen al het feit dat meer dan 50% van de honden minder dan 30 minuten per dag wandelen, geeft al aan dat de meeste mensen niet nadenken.

Dat look-a-likes zo op het origineel lijken komt omdat er vaak een paar ouderdieren uit de rassen gebruikt worden en die dan steeds op elkaar gezet worden zonder te testen. Eventueel een ras dat er op lijkt er tussendoor om voldoende pups te blijven krijgen (inteelt verlaagt het aantal pups per nest) en voila. Door alle dieren die enigszins lijken op de gewenste rashond in te zetten voor de fok en daarbij niet op erfelijke gebreken te controleren, is de kans groter dat de nakomelingen last hebben van deze erfelijke gebreken.

Nee, niet alle stamboomfokkers zijn heilig, zelfs niet als ze bij de rasvereniging aangesloten zijn. Je kan namelijk niet voorkomen dat de verkeerde mensen geld ruiken. Maar door alleen pups te kopen van geteste (en goedgekeurde!) ouderdieren, kan je al wel een hoop leed voorkomen.

Ik was niet gecharmeerd van de aflevering van Radar of Zembla. Het was sensatietv. Die van BBC was al een stuk sterker. Ik schuif niet alle schuld af op look-a-likes, maar rashonden beschuldigen op problemen die bij de look-a-likes vandaan komen is gewoon niet netjes. Daar kunnen namelijk de rashondenfokkers niets aan doen. Een fokker kan nu eenmaal nooit alleen maar gezonde dieren fokken, er is altijd wel eens een miskleun. Hij kan wel proberen het aantal zo laag mogelijk te houden.

En ja, als je een hond kiest met een zeer ongezonde bouw, dan is de kans groot dat hij ongezond is. Daar kiest de koper dan zelf voor. En ik vind zeker dat er op dit soort honden veel strenger geselecteerd moet worden op een gezondere bouw en minder problemen. Maar de FB als voorbeeld nemen van de gehele hondenfokkerij is niet eerlijk. Neem een Spring Spaniel, een poedel, een labrador, eventueel een teckel (incl. het risico op een hernia vanwege de lange rug). Problemen die inherent zijn aan de bouw, kies je bewust voor als koper van dat ras. Het zijn de onzichtbare problemen: de HD, ED, PL, SM/CM, oogproblemen (ECVO), epilepsie, huidproblemen, voedselallergieën, genetische afwijking (VWD bijv.) waar het de stamboomfokker wel op (hoort) te selecteren en wat bij de look-a-likes vrijwel zeker niet gedaan wordt. HD, ED, PL, SM, ECVO en gentesten worden al bij steeds meer rassen uitgevoerd door middel van röntgen, klinisch onderzoek, MRI en DNA.

Ik heb op het moment 2 dames zonder stamboom, ik had er niet voor gekozen als er de mogelijkheid was tot dieren met stamboom maar die was er niet (al een half jaar), maar ik had er ook niet voor gekozen als de ouderdieren niet ECVO en PL-getest waren en vrij. Ik heb ook wel voor kruisingen gekeken waar ik als enige eis had, ECVO en PL-getest. Ze zijn van de honderden advertenties die ik heb gezien, vrijwel nooit langsgekomen.

Mensen zien PL letterlijk als teken dat het een echte Jack Russel is, terwijl het in de stamboom Jack Russels nauwelijks meer voor komt, alleen in de Jack Hussel populatie. Dat krijg je mensen al niet uitgelegd. Zolang die soort dingen nog standaard zijn, gaat het nog heel lang duren voordat mensen het nut van testen en selecteren zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:37

Je eerste alinea geeft al wel aan hoe blind je bent voor de waarheid.
Feit blijft gewoon dat er veel erfelijke narigheid voorkomt. Als rashonden vrij waren van die narigheid, dan zou een pupkoper wel een rashond kopen na de fout éénmaal te hebben gemaakt. Mensen willen graag iemand anders de schuld geven, dat doen de rasfokkers maar dat doen de kopers ook als ze een foute pup hebben gekocht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:56

Ach, zolang de rashond uitsluitend negatief in het nieuws gebracht wordt door verschillende instanties wordt een pupkoper gewoon verkeerd voorgelicht oa vanuit de overheid...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:03

Dat ook inderdaad. Maar zolang het nodig is dat de raad van beheer verbied om vader en dochter aan elkaar te paren en dat voor neef en nicht niet door wil voeren 'want dat zou een te grote verandering ineens zijn' mag je je wbt rashonden ook wel achter je oren krabben.
En zo zijn er nog tig voorbeelden. Bv dat weigeren van test op dwerggen, of royeren van iemand die teveel op zoek wil naar een gezondere manier van fokken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:40

Daar heb ik allemaal geen ervaring mee. Zo fok ik niet. Maar de Raad heeft gewoon bepaalde regels opgesteld.
Trouwens, in de paardenwereld heb ik dat vaker gezien dan bij honden...Samber x Samber, Hoogheid x Hoogheid.....
Weigeren van een test op dwerggen en roteren lijken me zaken van een rasvereniging, niet van de Raad.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:24

Eh nee echt niet. Ik zie het in elk geval weinig bij paarden, of tenminste verder weg.