Ben ik dan echt een naar mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:21

@Sammyoo:

Daar wil ik wel even verder op inhaken... Ten eerste zet je meteen twee kampen tegen elkaar (nl de 'agressieve' herders en staffords versus de 'brave' gezelschapshonden en retrievers) en dat gaat niet altijd op. Ik wil hiermee niemand tegen de schenen stampen maar het zijn vaak de kleinere gezelschapshondjes die juist agressiever durven reageren, wellicht uit onzekerheid omdat ze kleiner zijn, maargoed. Imo kan je 'agressief' of 'woest' niet indelen in rassen/rasgroepen.

Daarnaast stoot ik een beetje op het deel 'hond niet onder controle kunnen houden'. Dus mensen die een hond aanlijnen omdat deze hond niet omkan met soortgenoten heeft automatisch zijn hond niet onder controle? Volgens mij zijn dat juist de meest verantwoordelijke mensen, die verstandig genoeg zijn om hun hond aan te lijnen wanneer ze vermoeden dat deze een gevaar kan vormen.

Als jouw vrolijke roedel dan op zo'n hond afdendert terwijl de andere hond aangelijnd is (met een reden), ja, dan vind ik dat inderdaad jouw 'schuld' en verantwoordelijkheid. En dat is geen aanval vanuit het andere 'kamp'. Ik heb namelijk ook een lieve loebas die gewoon loskan en geen vlieg kwaad doet. Ik vind gewoon dat je hond niet naar andere honden hoort te lopen om kennis te maken als deze aangelijnd zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:29

Ik kan me voorstellen dat het heel erg vervelend is als je hond niet los kan lopen en dan ook nog eens 'vervelend' reageert op andere honden die wel los lopen. Maar dat is toch niet de schuld van de baasje die makkelijker honden hebben? Misschien cru gezegd (en ik krijg vast het halve topic over me heen), maar misschien moet je dan:
- Voor een ander type hond kiezen;
- Met je hond gedragstherapie volgen om dit gedrag af te leren;
- Niet meer met een aangelijnde hond in losloopgebied gaan wandelen.

Als ik met mijn honden in het bos ben, dan mogen ze daar lekker hond zijn. Ze lopen heerlijk te rennen, zitten in de bosjes achter een konijn aan of volgen met hun neus een lekker ruikend spoor. En dat gebeurt niet allemaal in een straal van enkelen tientallen meters van waar ik loop. Ik heb er weinig trek in om voor die ene keer in de paar weken (maanden) dat ik een aangelijnde hond tegenkom, mijn honden constant bij me in de buurt te houden.

En qua rassen (heb het topic slechts diagonaal doorgelezen :o ), zijn de herders en staffords wel de rassen die ik hier tegenkwam en zijn blijven hangen.

luuntje

Re: Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:32

TS, je mag wel bij mij komen wandelen.
Je klinkt als een fijn hondenmens.

Ik heb er ronduit een hekel aan als mijn honden aangelijnd naast de scootmobiel lopen en worden lastig gevallen. Ik roep 1x of de hond terug geroepen kan worden.
Daarna zal ik kssst roepen en wat minder vriendelijk roepen of de hond weg kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:33

Sammyoo schreef:
Als ik met mijn honden in het bos ben, dan mogen ze daar lekker hond zijn. Ze lopen heerlijk te rennen, zitten in de bosjes achter een konijn aan of volgen met hun neus een lekker ruikend spoor. En dat gebeurt niet allemaal in een straal van enkelen tientallen meters van waar ik loop. Ik heb er weinig trek in om voor die ene keer in de paar weken (maanden) dat ik een aangelijnde hond tegenkom, mijn honden constant bij me in de buurt te houden.

Maw; Jij hebt totaal geen zicht op wat jouw honden doen in een losloopgebied omdat ze niet in jouw buurt zijn?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:37

Ik ga voor een groot deel met Billionache mee, maar ik snap Sammyoo's insteek. Als ik in een bos loop ben ik me ervan bewust dat we loslopende honden tegen kunnen komen, en dat vind ik ook meer dan logisch. Maar als je elkaar dan passeert en elkaar op tijd ziet, is het een kleine moeite om beide even je honden aan te lijnen, toch? Daarna weer lekker los, iedereen blij. :)
Wat mij stoort is echt puur het feit dat in woonwijken mensen doodleuk hun honden los laten lopen. En dan is mijn goedbedoelde riem ook meteen waardeloos.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:38

Aha, maar losloopgebied vind ik ook iets totaal anders :)*

Ik ben het met je eens dat mensen met zo'n agressief reagerende hond niet aangelijnd in een losloopgebied moeten wandelen. Dat is een groot risico en niet slim. Maar daar ging het ook niet over in dit topic, TS heeft namelijk staan dat het voorval in een wijk gebeurde, dus ik veronderstel hierbij dat het niet om losloopgebied gaat.

Dat mensen met zulke hond maar een andere hond moeten kiezen of gedragstherapie volgen vind ik inderdaad erg cru neergegooid. Ik ken tig mensen met een 'agressieve' hond naar soortgenoten, en dat zijn mensen met véel verstand van honden en véel verstand van een bepaald ras. Vaak is agressief gedrag gevolg van onzekerheid, ontstaan vanuit een trauma in het verleden. Dat leer je niet zomaar af, merendeel van de honden blijven er hun hele leven mee zitten.

Qua ras hebben mensen in dit topic in dat geval andere ervaringen dan ik. Hier zijn het grotendeels de kleinere hondjes à la chihuahua, jack russell, pinscher etc die sneller naar mijn hond uithalen en herders die sneller 'vriendelijk' reageren naar mijn hond. Maar ik heb een grote Rottweiler, dus dat zal daar wel mee te maken hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:46

Ik ontwijk net hondenweides omdat niemand zijn hond daar onder appèl heeft staan. Wij hebben 2 ridgeback dames, de ene kwam bij ons als pup en is een aantal keer aangevallen, de andere hebben we vorig jaar overgenomen omdat ze niet kon wennen aan het leven in een buitenkennel. Onze jongste meid had op de dag dat ze met onze eerste hond kwam kennis maken al haar eerste slechte ervaring op de hondenwei, 3 grote leonbergers kwamen op haar afgestormd en ook al liet ze duidelijk merken dat ze bang was, toch riepen de eigenaars hun honden niet terug. De 2de keer dat we op de hondenwei kwamen, kwam er nog een andere leonberger op haar afgevlogen. Ik heb lang op voorhand aan de eigenaar gevraagd om haar hond terug te roepen, ik was nl de eerste keer alleen met onze nieuwe hond op stap en ze had al een slechte ervaring met zo'n grote hond achter de rug. Roept die dame terug: ja maar uwe andere hond kent de mijne. Tss, gevolg is nu dat mijn jongste meid een hoopje ellende is als er vreemde honden op haar afstormen of een bitch als ze een vreemde hond komt snuffelen.
Ga ik buiten de hondenwei, waar ze eigenlijk niet los mogen, dan heb ik geen enkel probleem. Alle baasjes die daar lopen, roepen netjes hun honden terug en de dieren worden al dan niet aangelijnd uit mekaar gehouden. En dat is voor iedereen veel aangenamer wandelen.

@ Sammyoo: honden moeten ten alle tijden onder appèl staan, de mijn mogen spelen maar ze moeten niet achter andere dieren aan gaan. Zeker voor de jongste is dat soms een beproeving, aangezien ze opgeleid is voor de jacht, maar mijn honden moeten steeds in mijn buurt blijven en als ze niet snel genoeg komen als ik hen terug roep, komen ze de rest van de wandeling niet meer los.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:51

@Sammyoo, geloof het of niet maar dat die honden zo reageren kan wel deels jou schuld zijn.
Doordat jou honden dan te dichtbij komen voelt de aangelijnde hond zich in het nauw gedreven waardoor hij uitvalt. Dit kan er voor zorgen dat diegene met zijn training weer terug bij af is. Om dit te trainen is het namelijk zaak dat het zo min mogelijk ( eigenlijk niet ) meer gebeurt.
Om dan in een losloopgebied te gaan lopen is natuurlijk niet handig, maar jou loslopende en te dichtbij komende roedel maakt het zeker niet beter, door onder andere jouw honden houd je het gedrag in stand..

Ik leer mijn honden, tijdens het aan de lijn lopen, om andere honden te negeren. Mijn jongste vind dit moeilijk, zeker omdat hij toch steeds 'succes' heeft. Hij moet van mij doorlopen maar een paar keer in de week komt er weer 1 zo dichtbij dat het een speluitnodiging kan doen en dan kan hij lekker klieren met die ander hond *\%/* . En dan kan ik weer overnieuw beginnen met vertellen dat ik toch echt veel leuker ben dan die andere hond -O-

Overigens is het hier in de wijk geen losloopgebied, als ik in een losloopgebied ben lopen mijn honden los maar roep ik ze bij me als ik een aangelijnde hond zie. Daarbij is de saarloos soms een beetje stout waardoor ik er wel eens achteraan moet rennen om te voorkomen dat hij die honden een bezoekje brengt.
Laatst bijgewerkt door lien_87 op 11-09-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:23

Sammyoo schreef:
Ik kan me voorstellen dat het heel erg vervelend is als je hond niet los kan lopen en dan ook nog eens 'vervelend' reageert op andere honden die wel los lopen. Maar dat is toch niet de schuld van de baasje die makkelijker honden hebben? Misschien cru gezegd (en ik krijg vast het halve topic over me heen), maar misschien moet je dan:

En qua rassen (heb het topic slechts diagonaal doorgelezen :o ), zijn de herders en staffords wel de rassen die ik hier tegenkwam en zijn blijven hangen.

Met andere woorden, ik heb 3 honden waarvan er 2 makkelijk los kunnen en er 1 vast moet blijven omdat die een eigen agenda heeft. Die ene die vast moet blijven kan prima met andere hinden MITS de kennismaking rustig en begeleid gebeurt. Ik zou dus niet in een losloopgebied morgen komen omdat jij het normaal vind dat jou honden ongecontroleerd overal op af mogen denderen, wat in het geval van Lars dus problemen kan geven. Ik kan namelijk prima mijn 3 honden handelen maar met een vreemde hond er bij word het toch een onmogelijke opgave om alles in goede banen te leiden. Lars heeft heel vaak een terugval gehad in zijn agressie door dit soort dingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:10

Sammyoo schreef:

Ik heb aan "jouw" gedrag ook een hekel en ja mijn hond valt uit, maar niet omdat hij agressief is en het is ook geen herder/stafford. Het is een kruising schnauzer x maltezer die al een keer de heup uit de kom heeft gehad omdat er een labrador te lomp met hem speelde. Daarnaast heeft hij al talloze keren pijn gehad omdat andere honden met de poten slaan, te weinig remmen, gewoon over hem heen denderen. Ik kan dat niet altijd voorkomen juist doordat die andere honden loslopen zonder baas in het zicht. Een hond kan zich prima vermaken in het zicht van de baas, daarbuiten vind ik inderdaad niet eerlijk naar andere eigenaren.

Overigens kan mijn hond prima los, kan met rustige honden ook prima spelen maar over het algemeen lijn ik hem dus aan als ik andere honden zie (totdat ik hond en baas ken en weet dat het goed gaat). Je zult mij met geen van mijn honden op hondenspeelveldjes zien, juist omdat ik weet dat dit de consequentie kan zijn en een hoop mensen hun honden slecht tot niet kunnen lezen (hij wil alleen maar spelen bij heftig jaaggedrag).

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:23

Ik begrijp niet goed dat mensen een losloopgebied bestempelen als " ga je goddelijke gang maar" gebied.
Mijn oude hondje kon prima loslopen, was altijd in mn buurt, maar ze was kwetsbaar op haar 16e.
Als ik dan een loslopende hond tegenkwam, zonder baas, was ik niet blij. Zij bleef bij mij, maar ik weet niet wat die loslopende hond komt doen. Is hij lomp? wil hij spelen? Bonnie kon niet spelen, wilde ze ook niet, maar als er een Lab op geklapt was.. had ik een probleem.
Wil dat zeggen dat ik met mijn oudje losloopgebieden waar we jaren lekker gelopen hebben samen, opeens moet gaan vermijden?
Ook met bange Kai loop ik in een losloopgebieden, met ogen en oren op steeltjes. Heb ook helemaal geen probleem als er een hond naar me toe komt hoor, op een vriendelijke manier, prima. Maar ga me dan geen commentaar leveren als ik mijn eigen hondje even optil. ( zonder drama te maken, moge dat duidelijk zijn. )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:26

_Rianne_ schreef:
Ik begrijp niet goed dat mensen een losloopgebied bestempelen als " ga je goddelijke gang maar" gebied.

Precies, daar gaat het mis. Mensen zien een losloopgebied als een vrijbrief voor 'ik klik mijn hond los en de rest zal me aan mijn reet roesten'.
En een ander moet er vooral niet over zeuren, want 'waarom zou je je hond onder controle houden'?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:50

Sammyoo schreef:

Gewoon maar een andere hond kiezen? Misschien heb je een hond al, kom je er als deze volwassen is achter dat hij/zij vervelend is/wordt naar andere honden. En dan moet ie maar weg ofzo? Dit soort gedrag is overigens ook lang niet altijd op te lossen.

Lekker makkelijk hoor. Misschien moet het uitlaten van moeilijke honden maar verboden worden? _O-

Puppycursus les 1 bij ons was: kom je een aangelijnde hond tegen, lijn die van jezelf dan ook even aan, of houd hem in ieder geval bij je. Ook met een moeilijke hond wil je buiten kunnen lopen. Wees blij dat mensen hun hond-agressieve of antisociale honden aanlijnen. Beetje bijzonder om te denken dat iedere hond maar sociaal moet en kan zijn. Hou je honden gewoon a.u.b. uit de buurt van aangelijnde honden. Je ziet duidelijk niet in hoe vervelend dit is voor zo'n hondeneigenaar. Terwijl het voor jou een kleine moeite zou moeten zijn om je perfecte goed luisterende en sociale honden even bij je te houden.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:59

Sammyoo schreef:

Wat heeft een ras er nou weer mee te maken? Alsof alle herders en staffords agressief zijn.
Ik heb een stafford die altijd los loopt (behalve als er een aangelijnde hond aan komt) en met alle hondjes leuk kan spelen. Hier lopen ook wel wat valse honden rond, zijn echt niet alleen de 'agressieve' rassen. :')

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:02

Sammyoo schreef:

Ik snap ook niet zo goed dat mensen met een agressieve hond in een losloopgebied gaan lopen. Als ik naar een losloopgebied ga met mijn hond verwacht ik dat de honden die ik tegen kom sociaal zijn. Dit betekent wat mij betreft niet dat alle honden elkaar altijd lief en aardig moeten vinden, maar dat ze gewoon doorlopen als ze elkaar niet mogen. Dat doet mijn hond in ieder geval wel als ze geen zin heeft om te spelen, als een hond haar eng vindt, of als ze een snauw krijgt. Maar zodra ik zie dat er iemand loopt met een aangelijnde hond roep ik de mijne wel bij me.

Daarentegen snap ik niet dat iemand zijn hond in een woonwijk of niet-losloopgebied los laat lopen. Zo sociaal als de mijne los is, zo onzeker kan ze zijn aan de lijn. Dat gaat tegenwoordig erg goed, maar daar hebben we ook dik 4 jaar op moeten trainen. En toch maak ik elke dag wel mee dat ik een (meestal klein, keffend) hondje achter mij aan heb en dat mijn Dog achterom kijkt om te zien wat die keffer bij haar hakken doet. Mensen lijken er vanuit te gaan dat ze wel enorm lief en braaf zal zijn "omdat het een Duitse Dog is" :+ . Nu is ze ook enorm lief, maar uit onzekerheid wil ze ook nog wel eens zich erg druk maken om een andere hond. En inderdaad, gaat het een keer mis omdat ze zich opgesloten voelt, dan ben ik weer een stapje terug in het trainingsproces.

Zo ga ik ook hardlopen met haar, en dan niet in de wijk maar in een bos (waar aanlijnen verplicht is), en laatst zijn we best een lang stuk achtervolgd door een hond die mee wilde doen met ons "spel". Die bleef maar rondjes om ons heen lopen en mijn hond uitdagen om te spelen en de hond negeerde zijn eigenaar compleet. Ik snap dus niet dat eigenaren
1. hun hond niet aanlijnen als je iemand ziet hardlopen/wandelen met een hond aan de lijn in een gebied waar je je hond vast moet houden
2. hun hond niet onder appèl hebben (nu kan het natuurlijk altijd dat de hond normaal gesproken goed luistert maar toevallig die dag niet)
en 3. honden los laten lopen waar dat helemaal niet mag.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:38

Goof schreef:
Sammyoo schreef:

Maw; Jij hebt totaal geen zicht op wat jouw honden doen in een losloopgebied omdat ze niet in jouw buurt zijn?

Niet altijd allemaal tegelijk, ik kan maar één kant tegelijk opkijken, niet om hoekjes heen en niet door struikgewas. En mijn bril (-1,50) laat ik ook thuis, als ze een paar honderd meter verderop lopen zie ik niet of de hond die eraan komt aangelijnd is. Maar dat is wat anders dan totaal geen zicht.
In de zes jaar dat we in het bos wonen hebben mijn vijf honden nog nooit met een andere hond in het bos gevochten (wel thuis met elkaar).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:47

Jannickee schreef:
Sammyoo schreef:

Wat heeft een ras er nou weer mee te maken? Alsof alle herders en staffords agressief zijn.
Ik heb een stafford die altijd los loopt (behalve als er een aangelijnde hond aan komt) en met alle hondjes leuk kan spelen. Hier lopen ook wel wat valse honden rond, zijn echt niet alleen de 'agressieve' rassen. :')

Nee hoor, zeker niet alle herders en staffords zijn agressief. Dat zeg ik ook niet :D Maar in het algemeen (dus zeker niet altijd) vragen deze rassen wel een meer ervaren en consequente baas.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:48

Thesserd schreef:
Sammyoo schreef:

Gewoon maar een andere hond kiezen? Misschien heb je een hond al, kom je er als deze volwassen is achter dat hij/zij vervelend is/wordt naar andere honden. En dan moet ie maar weg ofzo? Dit soort gedrag is overigens ook lang niet altijd op te lossen.

Lekker makkelijk hoor. Misschien moet het uitlaten van moeilijke honden maar verboden worden? _O-

Puppycursus les 1 bij ons was: kom je een aangelijnde hond tegen, lijn die van jezelf dan ook even aan, of houd hem in ieder geval bij je. Ook met een moeilijke hond wil je buiten kunnen lopen. Wees blij dat mensen hun hond-agressieve of antisociale honden aanlijnen. Beetje bijzonder om te denken dat iedere hond maar sociaal moet en kan zijn. Hou je honden gewoon a.u.b. uit de buurt van aangelijnde honden. Je ziet duidelijk niet in hoe vervelend dit is voor zo'n hondeneigenaar. Terwijl het voor jou een kleine moeite zou moeten zijn om je perfecte goed luisterende en sociale honden even bij je te houden.

Nee hoor, die moeilijke hond hoeft niet weg en mag ook uitgelaten worden. Maar kijk andere hondenbezitters er niet op aan dat ze de hond in losloopgebied los laten lopen, en niet altijd in de gelegenheid zijn om hun honden snel genoeg aan te lijnen.
Als je dat niet wil riskeren kan je beter je hond op een andere plek uitlaten ipv boos worden op die andere hondeneigenaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:58

_Rianne_ schreef:
Mijn oude hondje kon prima loslopen, was altijd in mn buurt, maar ze was kwetsbaar op haar 16e.
Als ik dan een loslopende hond tegenkwam, zonder baas, was ik niet blij. Zij bleef bij mij, maar ik weet niet wat die loslopende hond komt doen. Is hij lomp? wil hij spelen? Bonnie kon niet spelen, wilde ze ook niet, maar als er een Lab op geklapt was.. had ik een probleem.
Wil dat zeggen dat ik met mijn oudje losloopgebieden waar we jaren lekker gelopen hebben samen, opeens moet gaan vermijden?
Ook met bange Kai loop ik in een losloopgebieden, met ogen en oren op steeltjes. Heb ook helemaal geen probleem als er een hond naar me toe komt hoor, op een vriendelijke manier, prima. Maar ga me dan geen commentaar leveren als ik mijn eigen hondje even optil. ( zonder drama te maken, moge dat duidelijk zijn. )

Heb ik dat geschreven? Ze lopen lekker te spelen en te dollen, daarvoor ga ik met ze het bos in. Het zijn levendige, vrolijke honden.
En ik ben wel in de buurt hoor, maar kan zeker niet voorkomen dat mijn honden jouw hondje al gedag hebben gezegd voor ik jou zie. En van mij mag iedereen met zijn aangelijnde hond in het bos, die van mij doen toch niks. Maar ga niet op mij mopperen omdat jouw hond een probleem heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:12

Sammyoo schreef:
Heb ik dat geschreven? Ze lopen lekker te spelen en te dollen, daarvoor ga ik met ze het bos in. Het zijn levendige, vrolijke honden.
En ik ben wel in de buurt hoor, maar kan zeker niet voorkomen dat mijn honden jouw hondje al gedag hebben gezegd voor ik jou zie. En van mij mag iedereen met zijn aangelijnde hond in het bos, die van mij doen toch niks. Maar ga niet op mij mopperen omdat jouw hond een probleem heeft.

Wel eens bij stil gestaan dat zelfs de meest sociale hond er wellicht niet van gediend is dat er 5 andere honden op hem afgestormd komen en willen spelen? En dat zelfs de meest sociale hond hier op kan reageren?
Ik vind mensen met jouw instelling dus het toonbeeld van "ik klik de riem los en de rest zal me aan mijn reet roesten" en ik vind het verre van sociaal. Beetje meedenken kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Goof op 12-09-15 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:14

Sammyoo schreef:
_Rianne_ schreef:

En waarom denk je dat bepaalde honden, zoals mijn jongste, met andere honden problemen krijgen??? Juist doordat mensen zoals jij, met het excuus mijn honden doen niets, hun honden maar op anderen laten afstormen waardoor onzekere honden in hun schulp kruipen. Dankzij baasjes zoals jij, heeft mijn meid de eerste dagen dat ze bij ons was, de schrik van haar leven beleefd. Als je een volwassen hond in huis neemt, laat je die niet los in de vrije natuur tot je zeker weet dat ze effectief naar je terug komt, dus moet je wel naar een afgesloten losloopzone.
Lekker makkelijk zeg, ik hoef mijn honden niet bij mij te houden want ze doen toch niets en als andere honden daardoor een trauma oplopen, is dat maar het probleem van de eigenaar van die andere hond. Wij zijn ondertussen als een jaar bezig om onze hond terug wat meer zelfvertrouwen te geven, maar iedere keer we ons op de hondwei wagen, is het terug om zeep omdat mensen het nodig vinden om hun meute honden zomaar op iedereen af te laten stormen. Je hoeft van mij niet eens je honden vast te maken, roep ze gewoon terug als je andere honden ziet. Moeilijk is dat niet hoor, maar dan moet je wel honden hebben die onder appèl staan en onmiddellijk uit de speelmodus komen als hun baasje ze een bevel geeft. De mijn krijgen nooit de toestemming om zomaar op andere honden af te stormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:24

Sammyoo schreef:
Tsja, ik kan me ook voorstellen dat andere hondenbezitters met hun brave retrievers of gezelschapshondjes wel eens balen van die agressieve aangelijnde honden.

Zelf heb ik vijf honden die nooit agressief tegen andere honden zijn, ook niet tegen de asielhonden die hier uitgelaten worden. We lopen veel in het bos, en daar heb ik ze echt niet altijd in het zicht. Ze kennen het bos als hun broekzak en vaak komen we niemand tegen. Dus als ze een paar honderd meter verderop lopen en daar loopt iemand met zijn aangelijnde hond, dan willen ze even kennis maken. Dat zie ik echt niet, laat staan dat ik zo hard kan schreeuwen dat ze naar me toe komen. Als die aangelijnde hond agressief zou doen, druipen ze snel af. Toch krijg ik soms de wind van voren van die baasje die daar met hun woeste Herder of Stafford lopen omdat ze hun hond niet onder controle kunnen houden. En dat is dan de schuld van mijn vrolijke roedeltje waar geen greintje agressie in zit.

Waar ik loop is het gewoon verplicht om je hond aangelijnd te hebben. Nu zal ik echt niet klagen als andere wel hun hond loslaten.

Maar als mensen gewoon hun hond bij zich houden. Of aanlijnen. Dan is er niks aan de hand.

Ook al zouden mijn honden niet aggresief reageren. Dan wil ik alsnog niet dat andere honden op ze afvliegen. Ze mogen alleen met honden spelen die onder appèl staan.

Hoevaak ik wel niet situaties tegenkom. Dat een groep honden met elkaar aan het spelen is. En de eigenaren maar roepen en roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:27

billionache schreef:
Aha, maar losloopgebied vind ik ook iets totaal anders :)*

Ik ben het met je eens dat mensen met zo'n agressief reagerende hond niet aangelijnd in een losloopgebied moeten wandelen. Dat is een groot risico en niet slim. Maar daar ging het ook niet over in dit topic, TS heeft namelijk staan dat het voorval in een wijk gebeurde, dus ik veronderstel hierbij dat het niet om losloopgebied gaat.

Dat mensen met zulke hond maar een andere hond moeten kiezen of gedragstherapie volgen vind ik inderdaad erg cru neergegooid. Ik ken tig mensen met een 'agressieve' hond naar soortgenoten, en dat zijn mensen met véel verstand van honden en véel verstand van een bepaald ras. Vaak is agressief gedrag gevolg van onzekerheid, ontstaan vanuit een trauma in het verleden. Dat leer je niet zomaar af, merendeel van de honden blijven er hun hele leven mee zitten.

Qua ras hebben mensen in dit topic in dat geval andere ervaringen dan ik. Hier zijn het grotendeels de kleinere hondjes à la chihuahua, jack russell, pinscher etc die sneller naar mijn hond uithalen en herders die sneller 'vriendelijk' reageren naar mijn hond. Maar ik heb een grote Rottweiler, dus dat zal daar wel mee te maken hebben :P

Mijn mechel valt ook alleen maar uit naar kleine hondjes. Met grote honden kan ie prima omgaan.

Maar komt omdat hij al paar keer is aangevallen door zo'n keffer. Druk mee aan het trainen. Zijn nu zover dat we gewoon langs kleine hondjes kunnen lopen. Zonder dat ie uit zijn plaat gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:41

Die twee hiet zijn niet agressief maar erg bang en uiten dat door stoer te doen in de hoop dat ze met rust gelaten worden. Alleen de witte is zo vaak belaagd door zogenaamd lieve honden dat hij er alleen maar panischer op wordt dat hij los de benen neemt ongeacht waar hij is.

We hebben 1 echt agressieve hond gehad (kruising duitese herder zuivere wolf), geworden door een wrede aanval als pup door een doorgedraaide volwassen hond. Maar die greep om te doden. Kwam dus ook niet los en alleen aan een korte lijn. Als hij al los kwam op verlaten terrein was het met muilkorf. En zelfs dan heb je mensen die zeggen laat maar los mijn hond doet niks. Nee maar die van mij wel en is je hond dood. Hoe stom kun je zijn dan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:49

Ach, ik ben al een paar keer met de dood bedreigd toen ik mensen vriendelijk verzocht hun hond aan te lijnen in aanlijngebieden in het bos :') . Ik heb een extreem onderdanige superlieve hond die niet zo gesteld is op andere honden. Ze houdt er niet van als andere honden op haar afstuiven en ik vind het zelf ook vervelend als er weer één of ander onbesuisd beest tegen me aanspringt. Van de week sprong er een grote labrador bovenop mijn hond en geen eigenaar te zien. In de verte zag ik iemand lopen en ik riep meteen of ze haar hond wilde terugroepen, krijg je het standaard antwoord: "Maar hij doet niets". Nee, maar ik zit ook niet op andermans hond te wachten. Helaas vinden veel hondeneigenaren het niet meer dan normaal dat iedereen het waardeert dat hun honden loslopen en anderen lastig vallen :') .

TS, begrijp je frustratie dan ook volkomen.