help kitten pijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:16

Froukje schreef:
Nee. Wel dat je gewoon eerder de dierenarts had moeten bellen.
Als jij je enkel kneust en de huisarts drukt er flink op geef je ook een brul, of dat 10 minuten geleden is of 3 uur.
Na die drie uur zal het heus meer pijn doen, daar ben ik helemaal van overtuigd. Maar de meeste dierenartsen geven met zoiets gewoon een spuit met pijnstilling, omdat, als je weet waar je moet voelen echt wel een reactie van zo'n diertje krijgt als er iets niet goed zit, en dat hoeft geen mauw te zijn. Even met de rug trekken is al voldoende voor een goede DA om te merken dat het niet goed zit.

Maar goed, hoop voor de welzijn van de kat dat ze zich rustig houd de komende tijd.

Sjonge, stel je niet zo aan. Als jij door je enkel gaat en hem "gewoon" kneust, ga je ook niet direct naar de HA, toch?
In dit geval had ik het ook even afgewacht. Iedereen valt wel eens, ieder dier krijgt wel eens een knauw/knal ergens van... Dat doet even zeer en daar zijn ze even beduusd van.

TS, ik zou hetzelfde hebben gedaan. En idd, als je haar dan oppakt en ze kermt, dan is de DA het juiste adres. Sterkte met het katje. Scheelt dat ze jong is, dan is het hele lijfje nog van elastiek :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:21

gewoon de spulletjes weghalen waar ze op kan springen.
en anders even een kattenkamertje inrichten..

ik zou haar niet in een bench doen als ze dat niet gewend is..
spreek hier uit ervaring met een kat die beiden achterpoten gebroken had, waarbij 1 van de poten op twee plaatsen.. ze was toen 4 maanden, opereren was geen optie, het moest met rust genezen.

die moest officieel 5 weken in een kleine ruimte, bij voorkeur een bench gehouden worden.

dag 1 +2 vechten en zich door het deurtje heenwringen om eruit te komen, ik hoorde letterlijk haar achterkant kraken omdat de botten langs elkaar schuurden. DA weer opgebeld wat te doen..

advies, kleine ruimte afzetten in de kamer, zodat ze toch wat meer ruimte heeft en meer betrokken is.. Op dag drie trok ze zichzelf door de gaten heen die in de afscheidende doos zaten.. toen ik die dicht tapte hing ze tegen mijn bed omhoog trappen met wobbelende achterpoten.. Opnieuw bijna huilend DA gebeld.. immers die pootjes moesten stabiel blijven of het werd inslapen (door de posties van de breuk was opereren geen optie)..

op advies van de DA dan maar gewoon rond laten scharrelen, waarbij ze zelf moest uitzoeken wat wel en niet kon en ging, pijnstillers moesten gehalveerd worden, zodat ze zou voelen wat wel en niet kon..

ik moest een trappetje met boeken maken zodat ze in de kattenbak kon komen, want op een stuk karton weigerde ze.. terwijl ze zelf het trappetje opstapte(drie treden om 7 cm omhoog te komen) hield ik haar achterlijfje strak tegen de muur zodat ze zo stabiel mogelijk was waarbij je de eerste dagen van binnen de boel toch steeds heel zachtjes voelde schuiven.

door vermindering van pijnstilling + de ruimte geven, nam de drang om overal in op en uit te willen zeer snel af en werd ze rustig.

eergisteren is mevrouw 19 jaar geworden..

ze heeft nooit last van haar achterpoten overgehouden, hooguit dat ze wat meer moeite had met landen.. het laatste jaar ontwikkelt zich er pas atrose.. zoals iemand al zei, jonge katjes zijn behoorlijk elastisch en hebben een zeer groot herstellend vermogen.

---

je katje de komende dagen niet prikkelen met allerlei lekkers vanuit de verte aanbieden..
zakje natvoer, pas onder haar neus openen en op een schoteltje doen.. balletjes en speeltjes opruimen.. krabpaal verwijderen.. hoge mandjes verwijderen. een een lage warme plek aanbieden..

omdat haar rug gevoelig is, zal ze niet zomaar overal op gaan springen als er geen aanleiding toe is..
springen zal geen 'verwondingen' opleveren in principe.. het zal vooral langer duren voor de kneuzing goed weg is.. plus je loopt een verhoogde kans dat ze een verkeerde sprong maakt/verkeerd inschat en daardoor eventueel een geheel andere verwonding op kan lopen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:31

Rindin schreef:
Froukje schreef:
Als jij je enkel kneust en de huisarts drukt er flink op geef je ook een brul, of dat 10 minuten geleden is of 3 uur.
Na die drie uur zal het heus meer pijn doen, daar ben ik helemaal van overtuigd. Maar de meeste dierenartsen geven met zoiets gewoon een spuit met pijnstilling, omdat, als je weet waar je moet voelen echt wel een reactie van zo'n diertje krijgt als er iets niet goed zit, en dat hoeft geen mauw te zijn. Even met de rug trekken is al voldoende voor een goede DA om te merken dat het niet goed zit.

Maar goed, hoop voor de welzijn van de kat dat ze zich rustig houd de komende tijd.

Sjonge, stel je niet zo aan. Als jij door je enkel gaat en hem "gewoon" kneust, ga je ook niet direct naar de HA, toch?
In dit geval had ik het ook even afgewacht. Iedereen valt wel eens, ieder dier krijgt wel eens een knauw/knal ergens van... Dat doet even zeer en daar zijn ze even beduusd van.

TS, ik zou hetzelfde hebben gedaan. En idd, als je haar dan oppakt en ze kermt, dan is de DA het juiste adres. Sterkte met het katje. Scheelt dat ze jong is, dan is het hele lijfje nog van elastiek :)

Nee, ik kan zelf een paracetamolletje pakken of de dokter bellen. De revolutie is helaas nog niet zover dat poekie dat zelf kan, dus dan zul je als baas je verantwoordelijkheid daar voor moeten nemen.
Mag hopen dat je zelf de huisarts ook belt als er iemand in je buik staat/er tegen aan schopt...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 22:31

WoW wat een verhaal! Krabpaal weghalen ga ik in de ochtend doen. Ze slaapt altijd op 2 meter hoog in haar paal. Ik heb haar toen ik ging slapen ingetikt en in de ochtend Tim ik haar eruit (ze blijft daar altijd de hele nacht). Ik vond het zo zielig nu ze zich al niet lekker voelde ook haar vaste slaapplekje wegnemen.

Ik ga morge. Bekijken wat wel en niet kan en hoe ze er zelf mee omgaat. Ik heb sowieso een bench geregeld voor het geval hij blijft springen.

Daarbij met het weghalen van de krabpaal haal ik maar 1 van de springplanken weg. De tafels, kasten, vensterbanken, lounchset, zetel etc zijn ook leuke dingen om op te springen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 22:33

Froukje schreef:
Rindin schreef:
[quote="Froukje"

[/quot

Nee, ik kan zelf een paracetamolletje pakken of de dokter bellen. De revolutie is helaas nog niet zover dat poekie dat zelf kan, dus dan zul je als baas je verantwoordelijkheid daar voor moeten nemen.
Mag hopen dat je zelf de huisarts ook belt als er iemand in je buik staat/er tegen aan schopt...

Sorry. Maar ik vind je erg aanvallend en onaangenaam reageren. Ik kijk lieverlede even aan en als het echt nodig is komt de DA echt wel hoor. Mijn 3 beestjes komen hier heus niets te kort.

Froukje
Forever young

Re: help kitten pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:42

Prima dat je mijn punt niet wilt snappen.
Succes met je kat.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:43

Vind dat je het goed doet. Toen mijn kat van het dak gevallen is en niet.helemaal geland op zijn pootjes . Had hij ook pijnstillers maar heb hem nergens in beperkt kwa vrijheid. Misschien 1 dan niet het dak op.
Gewoon aan kijken. Katten herstellen vaak ook sneller

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:49

Zoe_97 schreef:
WoW wat een verhaal! Krabpaal weghalen ga ik in de ochtend doen. Ze slaapt altijd op 2 meter hoog in haar paal. Ik heb haar toen ik ging slapen ingetikt en in de ochtend Tim ik haar eruit (ze blijft daar altijd de hele nacht). Ik vond het zo zielig nu ze zich al niet lekker voelde ook haar vaste slaapplekje wegnemen.

Ik ga morge. Bekijken wat wel en niet kan en hoe ze er zelf mee omgaat. Ik heb sowieso een bench geregeld voor het geval hij blijft springen.

Daarbij met het weghalen van de krabpaal haal ik maar 1 van de springplanken weg. De tafels, kasten, vensterbanken, lounchset, zetel etc zijn ook leuke dingen om op te springen.

Misschien kun je de krabpaal plat leggen?
Dan heeft ze toch haar vertrouwde speelplekjes en geurtjes, maar op ongevaarlijke hoogte.

Beterschap!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 02:00

En voor de bank kun je een opstapje maken, kratje ervoor ofzo met een kleedje.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:03

Oh, wat een erge dingen lees ik van een bench! :oo Wat raar dat ik meerdere dierenartsen ken die dit wel aanraden..

Mocht je een aparte kamer hebben is dat natuurlijk een veel beter alternatief. Maar niet iedereen heeft een aparte kamer..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:40

Vandaag was ze rustig en sprong ze van zichzelf niet veel. Volledig op de grond blijven gaat nooit lukken, maar ze doet geen gekke dingen.
Vanochtend haar even in de bench gezet toen ze te gek begon te doen, hiermee deed ze niet gek ofzo, ze klaagde enkel. Daarna is dit niet meer nodig geweest.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:07

Gelukkig dat de kitten geen ernstige verwondingen heeft! Maar geloof het of niet katten zijn echt heel taai! Mijn vader had vroeger een kat en die kwam een keer tussen een autodeur die net dichtklapte... Nou kat reageerde niet meer en lag voor dood. Nou dus hij en zijn zus een gat gegraven in de tuin, en ze legde hem er net in toen de ogen opengingen en hij begon te bewegen! :')

En sinds kort hebben mijn ouders een kattenpension voor hobby, en deze zomer was er een kat verlamd geraakt opeens, waarschijnlijk een bloedprop. Nou snel naar de DA want de achterkant werkte niet meer mee, nou het bleek dat hij een enorme hartruis had en een bloedprop waardoor hij eigenlijk niet meer geholpen kon worden. Dus wij hadden de kat in huis genomen want hij had geen pijn en baasjes waren niet te bereiken. En 2 dagen later zit ik met mijn moeder op de grond bij hem en we zetten zijn poten onder zijn lichaam en hij begint te schuifelen terwijl alles al aan het afsterven was! En hij kon ook ineens met zijn staart zwiepen. Weer naar de DA toe en hij wou het ook niet opgeven alleen als ze steeds meer begon te doen ze was al erg oud trouwens. Uiteindelijk de baasjes kunnen bereiken en we hebben met z'n alle besloten dat we haar toch maar lieten gaan omdat ze en al zo oud was en omdat ze een hele erge hartruis had en omdat we na 2 dagen geen verbetering meer zagen. Maar ik denk dat als je haar had laten leven dat die benen het nog wel konden doen want er kwam langzaam gevoel en bloed in terug. :)
Dus dat bewijst maar weer dat katten erg sterk zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:32

fohadie schreef:
Oh, wat een erge dingen lees ik van een bench! :oo Wat raar dat ik meerdere dierenartsen ken die dit wel aanraden..

Mocht je een aparte kamer hebben is dat natuurlijk een veel beter alternatief. Maar niet iedereen heeft een aparte kamer..

ze raden het ook aan..
ze raadde het mij toen ook aan..

hoe kleiner de ruimte immers hoe beter..
het is echter geheel afhankelijk van de kat of die zonder in compleet verdoofde staat te zijn rustig kan blijven in een kleine ruimte als hij/zij al een beetje van slag is..

ervaring leert dat lang niet iedere kat dat aankan. kijk maar eens in een asiel of pension.. hoeveel katten staan daar niet bij tijd en wijlen rechtop in hun bench of klimmen in het traliewerk omhoog... ook al zijn ze 23 uur van de dag rustig in het kooitje.. 1 uurtje van zulk gedrag kan een hele hoop verkeerd doen.