Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:10

Loes1996 schreef:
Patt bedankt!

* heb gelezen dat sluierstaarten sowieso minder goed in vijvers kunnen omdat hun comfortabele temp hoger ligt dan die van de 'goudvis' toch?
* dus stel ik zou nu een nieuwe bak aanschaffen, wat idd het plan is, dan die eerst 3 weken draaien en dan pas vissen overzetten?
* Waterwaardes zijn allemaal getest en waren zondag nog perfect.

-Nee hoor ook gewone sluierstaarten kunnen prima in een vijver behalve de speciale soorten wat minder goed omdat die gevoeliger zijn dan heb ik het over telescoopoogjes, blaasogen, pearlscales, Oranda's e.d.

- Ja altijd eerst 3 weken laten indraaien zonder vissen dan pas heb je een goede start. Dan wel je oude bakje waar de vissen zolang in verblijven dagelijks voor 50% blijven verversen.

- Over het algemeen worden niet alle waarde's standaard getest en zeker de NH4/NH3 (ammoniak) niet en daar zit volgens mijn nu je grootste probleem. Vraag de volgende keer ook gewoon een briefje waar ze de door hen gesteste waarde's even voor je noteren en vraag speciaal om de nitriet en ammoniaktest

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:14

@ Patt, hoe komt de ammoniak er dan in als ze net de vissen erin stopt? Even nieuwsgierig hoor! Want ze had het hele aquarium ververst dus dan zitten er geen poepjes etc meer in de bak..?
Mij is verteld dat de ammoniak komt door te veel poepjes op de bodem waardoor je water vervuild en je nitriet dus omhoog gaat, waardoor je water dus giftig word.

Verbeter me even waar ik het dan mis heb hoor! Heb veel bijgeleerd het afgelopen jaar, maar ga nog wel eens de mist in. :+

Loes1996

Re: Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:16

Patt: amonniak (NH4/NH3) is getest, zit nu op bed dus kan het briefje er niet bij pakken maar weet wel dat de waarde goed was. Ammoniak en nitriet zijn in elk geval beide getest.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:19

Zo ziet mijn aquarium eruit:

Afbeelding

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:22

Heb jij dat niet teveel vissen in een te kleine bak? Want dat is toch nooit 50liter per vis? (gewoon nieuwsgierig hoor)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:35

LoveUggs schreef:
@ Patt, hoe komt de ammoniak er dan in als ze net de vissen erin stopt? Even nieuwsgierig hoor! Want ze had het hele aquarium ververst dus dan zitten er geen poepjes etc meer in de bak..?
Mij is verteld dat de ammoniak komt door te veel poepjes op de bodem waardoor je water vervuild en je nitriet dus omhoog gaat, waardoor je water dus giftig word.

Verbeter me even waar ik het dan mis heb hoor! Heb veel bijgeleerd het afgelopen jaar, maar ga nog wel eens de mist in. :+

Oei dat is een complex iets om even uit te leggen.

Hierin staat het goed beschreven:
http://aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=8690

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/nitriet.pdf

In het kort houd het dus in dat de Ammoniak omgezet wordt in nitriet en door een goede hoeveelheid goede bacteriën wordt het omgezet in nitraat en nitraat is weer voeding voor de planten.
Vissen scheiden zelfs door hun kieuwen ammoniak uit dus er hoeft niet veel poep te liggen.
Het probleem zit hem nu in een filter waar te weinig goede bacteriën inzitten om alle giftige stoffen op te lossen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:38

Loes1996 schreef:
Heb jij dat niet teveel vissen in een te kleine bak? Want dat is toch nooit 50liter per vis? (gewoon nieuwsgierig hoor)

Hahaha je vergist je inderdaad enorm in de afmeting van deze bak en in de afmetingen van mijn (volwassen vissen) denk ik.

Dit is een 1.50 mtr bak met een inhoud van 500 liter! Daarbij zijn de meeste van mijn vissen al van een behoorlijk formaat (15-20cm).
Toen zaten er 9 vissen in maar inmiddels nog 8 (Eentje was een opvangvis van een vriendin uit een veel te klein bakje).

Maar erg oplettend je weet er dus wel wat van +:)+

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:50

Ook zo heeft de bak erbij gestaan en zo heb ik nog tig foto's maar heb ook 3 grote bakken staan en niet slechts eentje. Tja beetje verslavend hahaha.

Afbeelding

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 07:23

Wow ja je bak oogt kleiner en vissen groter :') Wel een super mooie bak tenminste ook niet helemaal volgezet met assecoires hihi.

update: de sluierstaart zwom vannacht nog actief rond en at gezellig mee met de telescoop. Vanochtend lag sluierstaart dood op de bodem....Uit voorzorg de andere er maar uit gehaald en even in een wat kleiner bakje gedaan (tis nu niet anders) en m'n ma gaat nu meteen het water weer laten testen en de dode vis laten bekijken om te zien of daar wat aan te zien valt. Heb ook de afmetingen van de bak meegegeven aan der en een foto ervan. Bedoel de grootte van de bak kan toch echt niet zijn waarom mijn vissen binnen 2 dagen dood gaan...zeker niet als ze in een vissenkom vaak nog 'lang' overleven. Ben benieuwd!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:21

tweedehands een bak aangeboden gekregen van 126 bij 40 (diep) bij 56 (hoog). Zou dit een goede bak zijn om opnieuw te starten?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:58

Denk dat dat een prima bak is :j

@Patt; ohja! Zo zat het in elkaar idd! :j thanks!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:02

Hoor net dat de bovenplaat gebarsten is, kan je die ergens los kopen weten jullie dat toevallig? Google laat me in de steek

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:13

Geryon schreef:
hetty007 schreef:
Vroeger had ik de gevreesde vissenkom met 2 sluierstaten. (toen niet wetend als 5jarige) en 25 jaar geleden, en de vissen deden het prima met waterpas elke week de kom schoonmaken met dreft en kraanwater er weer in. Niet dat ik dit iemand aanraad, maar wil er mee zeggen dat koudwatervissen best wat kunnen hebben, dus wat is het sterfprobleem in deze bak

Ze deden het zeker niet prima, maar wel goed genoeg om niet te sterven.

Ts, heel fijn dat je daadwerkelijk geeft om het welzijn van de vissen!

heel herkenbaar, zo hadden wij twee goudvisjes op die manier..
vergeet ook niet dat je de vissen gewoon even in een beslagkom mikte voor de tijd dat je de bak schoonmaakte (of slabak) :')

wat dat betreft ben ik blij dat men zich nu veel bewuster is over het houden van vissen..
zelf ben ik na mijn kindertijd nooit meer aan visjes begonnen.. ik ben er simpelweg veel te laks voor om dat goed bij te houden en in de gaten te houden.

sterfte probleem lijkt mij inderdaad niet aan de grote van de bak te liggen.. naar ouderwetse maatstaven waarbij vissen nog best redelijk lang meegingen, hebben deze visjes een hemel op aarde (al is dat natuurlijk niet het geval als je kijkt naar wat eigenlijk het beste zou zijn).

dat ze een beperkte levensduur zullen hebben, of problemen met hun ontwikkeling op lange termijn, of een verminderd welzijn.. dat zijn allemaal zaken die het gevolg kunnen zijn van een te kleine bak.. maar niet sterfte binnen enkele dagen.

ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen TS, want ik kan mij goed voorstellen dat je je zorgen maakt wat er dan gebeurd in een nieuw aquarium.

hebben de vissen het eerder wel goed gedaan in die bak? of heb je ze beiden net daarvoor aanschaft.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:22

Hee,

mijn eerste 2 vissen hebben het bijna een half jaar volgehouden wat ik naar aanleiding van het inlezen van gisteravond nog 'redelijk' vind in deze slechte omstandigheden. Maar andere vissen binnen een week is niet normaal...:( Dus maak me inderdaad zorgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:09

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:11

Is het een bak waar nog water instaat ts? Of recentelijk water in heeft gestaan. Waarom deze vraag, als een aquarium een tijdlang droog heeft gestaan, kunnen de kitranden uitdrogen en zit je met een lekke bak. Ik heb thuis evt nog een lichtkap voor je liggen en evt een bak, maar kan je niet garanderen of deze waterdicht is. Het gaat om een juweel record aquarium. Maten weet ik zo niet, ligt ergens in de kelder.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:15

Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb. Vooral omdat je zegt dat je er al 2 hebt gehad die iets minder dan een half jaar werden.

Hoelang draaide deze bak in voordat de vissen erin gingen? Had je toen je de nieuwe erin deed alles schoon gemaakt(ook al het water)? Want mocht je alles verschoont hebt, kan dat juist het probleem zijn. Dat het juist te schoon water is? (Gezien een bak eerst (minimaal) 3 weken in moet draaien)

Iig top dat je zoveel voor ze wilt doen en over hebt! Kunnen veel mensen van leren =)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:15

Hetty: water staat er nog in. Ik wist dat anders de kans op lekken groot was dus bewust opzoek naar een bak waar nog water in staat of waar het pas net uit is, bedankt in elk geval voor de tip!

@F_Orumster dat topic heb ik inderdaad zojuist doorgelezen maar daar werd me geen nieuwe info verteld wat nog niet in dit topic was gezegd :D

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:16

Kanji91 schreef:
Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb. Vooral omdat je zegt dat je er al 2 hebt gehad die iets minder dan een half jaar werden.

Hoelang draaide deze bak in voordat de vissen erin gingen? Had je toen je de nieuwe erin deed alles schoon gemaakt(ook al het water)? Want mocht je alles verschoont hebt, kan dat juist het probleem zijn. Dat het juist te schoon water is? (Gezien een bak eerst (minimaal) 3 weken in moet draaien)

Iig top dat je zoveel voor ze wilt doen en over hebt! Kunnen veel mensen van leren =)

Hee voordat de eerste vissen erin gingen heeft de bak 2 weken gedraaid. Voordat de nieuwe vissen erin gingen heeft hij ook zoiets gedraaid.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:30

Zo even in het stof gekropen, aquarium terug gevonden, kan ik geen meetlint vinden om de kap op te meten -O- mannen ze leggen niks terug op hun plek ^)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:47

Hetty ah super tof dat je wilt kijken!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:48

hetty007 schreef:
Zo even in het stof gekropen, aquarium terug gevonden, kan ik geen meetlint vinden om de kap op te meten -O- mannen ze leggen niks terug op hun plek ^)

Is het er zo een? Ik heb namelijk de juwel record 600 :)

Afbeelding

Maat; 61 cm x 31 cm x 42 cm =63 liter :)

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:57

Lijkt er wel op, maar denk dat de mijne een slag groter is de record 800, dacht 110 liter
Mooi bakje trouwens <3 , mijn vingers beginnen al te jeuken

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:03

Wouw Wat een mooie bak!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:05

Na de indraai periode heb je toen ook (en tussendoor) het water getest?
Doe dit overigens met een druppeltest en niet met van die stripjes want die zijn niet nauwkeurig.

Had je de waterwaarde's ook meegekregen? Want ben d'r wel benieuwd naar namelijk.