Kat krabt kop open, ten einde raad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:01

Onze kat heeft ook heel lang last gehad van jeuk op zijn kop,ook bij zijn oren en zijn voorhoofd. Hebben ook van alles geprobeerd,speciaal voer, hij heeft spuiten gehad tegen de jeuk en ook die pilletjes. De spuit en pilletjes hielpen wel tijdelijk maar uiteindelijk begin hij iedere keer weer met krabben. Was zo zielig om te zien,hij werd ook steeds rustiger in gedrag en heel zijn kop lag open |(
Na dit alles geprobeerd te hebben zijn we begonnen met druppels in zijn bek te geven iedere dag (medicijn tegen atopie) en hij is ook weer als nieuw!! Sindsdien geen last meer van jeuk gelukkig. Het is alleen een ramp om het iedere dag naar binnen te krijgen omdat hij het erg vies vind maar het is het waard! Haha

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:43

ruin_lover schreef:
Onze kat heeft ook heel lang last gehad van jeuk op zijn kop,ook bij zijn oren en zijn voorhoofd. Hebben ook van alles geprobeerd,speciaal voer, hij heeft spuiten gehad tegen de jeuk en ook die pilletjes. De spuit en pilletjes hielpen wel tijdelijk maar uiteindelijk begin hij iedere keer weer met krabben. Was zo zielig om te zien,hij werd ook steeds rustiger in gedrag en heel zijn kop lag open |(
Na dit alles geprobeerd te hebben zijn we begonnen met druppels in zijn bek te geven iedere dag (medicijn tegen atopie) en hij is ook weer als nieuw!! Sindsdien geen last meer van jeuk gelukkig. Het is alleen een ramp om het iedere dag naar binnen te krijgen omdat hij het erg vies vind maar het is het waard! Haha

Wat is dit voor medicijn en hoe kom je aan de diagnose?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:45

Marion_ schreef:
Freya, wanneer heb jij voor het laatst je kat intvlooit en met welk middel?

Thesserd, prednoral zijn corticosteroïden, oftewel ontstekingsremmers. De ontsteking zorgt vaak voor de jeuk. Of dit bij de poliepen ook is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het middel is goedkoop, dus wellicht eens te proberen (Let wel, het is geen fijn middel wat betreft de bijwerkingen, maar bij zo'n oude kat kun je je gaan afvragen wat belangrijker is op dit moment ;) )

Hoi, Ze heeft een vlooienband. Maar ik weet zeker dat het voer gerelateerd is...
Ze heeft een tijd vers vlees gehad, toen ging het over, toen een goeie (dure!) brok die ook goed ging. Toen een nét iets andere samenstelling brokjes (volgens leverancier hetzelfde als brok wat ik gaf) en was het mis. Snel weer op de andere over, maar jeuk bleef. Toen weer voer gekocht waar helemaal niks aan toevoegingen inzit (althans zo min mogelijk) Acada vis ofzoiets heet het.
Gaat langzaam weer iets beter..... Maar over is het zeker niet.
Ik ontworm met Milbemax.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:47

ingedebruijn schreef:
Ik heb ook zo'n kat. Uit het niets likte hij zichzelf compleet kaal. Alleen met prednison ging het goed. Inmiddels heeft hij al zijn haar terug en is hij van de medicatie af. So far so good want het komt tot nu toe niet terug. Wellicht een allergie. Ik weet hoe rot het is. Is er al eens een allergie test gedaan.

Onze nerveuze en neurotische kat likte op gegeven moment zijn staartaanzet kaal. Op speciaal dieet, effect nul komma nul (behalve voor ons budget want dat spul was knetterduur).

Uiteindelijk heeft hij een week tranquilizers gehad. Nadat hij een weekje knetterstoned door het huis gelopen had was het over. Geen dieet, noppes, nooit meer terug gekomen.

Freya6

Re: Kat krabt kop open, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:48

Oh zou het dan iets neurotisch zijn geweest? interessant.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:28

Freya6 schreef:
Mijn kat is ook weer volop aan het jeuken en helemaal kaal aan de achterkant. Ik snap er niks van.
Denk dat het door wisseling voer getriggerd is, nu zit ik weer op voer waar het hopelijk minder van wordt, maar zie het nog niet. Ze likt vooral haar achterkant kaal, achterpoten, rondom poepert ;) en bij de staart.
Druppels van Puur jeuk onderdrukken het een klein beetje, maar niet genoeg.
Ben best radeloos.
DA doet niks, alleen spuit erin met prednison, nou dankje vriendelijk, dat is én heel duur én geen oplossing.
Heeft iemand tips?
Ik dacht naar een homeopaat gaan?

Anaalklieren al eens gecontroleerd? Dit komt vaker voor dan gedacht bij de kat en een vaak voorkomende oorzaak van kaal worden achter

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:34

Freya6 schreef:
Marion_ schreef:
Freya, wanneer heb jij voor het laatst je kat intvlooit en met welk middel?

Thesserd, prednoral zijn corticosteroïden, oftewel ontstekingsremmers. De ontsteking zorgt vaak voor de jeuk. Of dit bij de poliepen ook is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het middel is goedkoop, dus wellicht eens te proberen (Let wel, het is geen fijn middel wat betreft de bijwerkingen, maar bij zo'n oude kat kun je je gaan afvragen wat belangrijker is op dit moment ;) )

Hoi, Ze heeft een vlooienband. Maar ik weet zeker dat het voer gerelateerd is...
Ze heeft een tijd vers vlees gehad, toen ging het over, toen een goeie (dure!) brok die ook goed ging. Toen een nét iets andere samenstelling brokjes (volgens leverancier hetzelfde als brok wat ik gaf) en was het mis. Snel weer op de andere over, maar jeuk bleef. Toen weer voer gekocht waar helemaal niks aan toevoegingen inzit (althans zo min mogelijk) Acada vis ofzoiets heet het.
Gaat langzaam weer iets beter..... Maar over is het zeker niet.
Ik ontworm met Milbemax.

Katten die viedselgevoelig zijn, zijn vaak ook vlo-gevoelig en dan is een vlooienband echt niet voldoende. Begin met een goede vlo-behandeling (bv vectra pipet, want dan heb je de omgeving ook mee), het gaat er niet om of je nu vlooien ziet of niet maar om het feit dat je niet wil dat je kat er nog eens extra jeuk bijkrijgt.
En anaalklieren laten controleren. Stress kan uiteraard meespelen en katten met jeuk hebben ontzettend veel stress. Ik heb goede ervaring met calm dieet van rc om de kat wat rustiger te hebben

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:19

Wat is dat dan met de anaalklieren? Die heeft de DA de vorige keer gecontroleerd, was niks mee, vlooienallergie is toen ook meteen uitgesloten door behandeling met pipetjes. Toen voer veranderd en voila, jeuk was weg, kat kwam weer aan en glom weer helemaal. Nu dus door 'foutje' leverancier weer getriggerd op het voer.

Misschien jeuk doorbrken door toch weer een spuit te halen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:27

Thanks TS! Even induiken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:42

Één van mijn kattrn krabtr zichzelf ook helemaal kapot. Niet op de kop, maar op de rug. Verder had ze haar billen, achterpoten, buik en staart kaal doordat ze zoveel likte en krabte.
Ben bijna 1,5 jaar aan het doktoren geweest zoals jij nu ook bezig bent.
Ze heeft sinds januari een seresto halsbandje om en ze heeft nergens meer last van. Zag na een maand of 2 duidelijk verschil :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:20

Help!
Mijn kat blijft zich maar kaal likken.
Ik heb al eerder in dit topic erover geschreven.
Het leek over met het juiste voer, maar langzaam kwam het weer terug, en nu heeft ze heb bij vrijwel elk voer.
Toentertijd een keer een spuit prednison gehaald en dat hielp even, maar het kwam gewoon weer terug.
Wordt ontwormd en ontvlooit.

Is hypo allergeen voer wat om uit te proberen? Ze heeft nu Acada vis. En daarvoor Orijen Vis.
Vers vlees ging het beste, dus dat zou ik ook nog weer eens kunnen proberen, het is alleen super lastig als ik weg wil en de buren haar moeten voeren, dus liever doe ik dat niet. (daarop was ze ook niet 100% jeukvrij)
Toch kiest ze nu liever voor muizen vangen dan voor haar voer, ook niet voor niks denk ik.
Het blijft gek, ik wil wel weer naar de DA, maar die spuit haar dan weer met prednison, wat op lange duur niet helpt.

Homeopaat zit ik anders aan te denken...iemand ervaring?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:24

Freya6 schreef:
Help!
Mijn kat blijft zich maar kaal likken.
Ik heb al eerder in dit topic erover geschreven.
Het leek over met het juiste voer, maar langzaam kwam het weer terug, en nu heeft ze heb bij vrijwel elk voer.
Toentertijd een keer een spuit prednison gehaald en dat hielp even, maar het kwam gewoon weer terug.
Wordt ontwormd en ontvlooit.

Is hypo allergeen voer wat om uit te proberen? Ze heeft nu Acada vis. En daarvoor Orijen Vis.
Vers vlees ging het beste, dus dat zou ik ook nog weer eens kunnen proberen, het is alleen super lastig als ik weg wil en de buren haar moeten voeren, dus liever doe ik dat niet. (daarop was ze ook niet 100% jeukvrij)
Toch kiest ze nu liever voor muizen vangen dan voor haar voer, ook niet voor niks denk ik.
Het blijft gek, ik wil wel weer naar de DA, maar die spuit haar dan weer met prednison, wat op lange duur niet helpt.

Homeopaat zit ik anders aan te denken...iemand ervaring?

Waarom overal de Vis variant van? Of heb ik dat gemist? Heb je wel eens naar de producten van Puur gekeken? En als je vers vlees voert, welke voer je dan?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:35

Ja Puur jeuk druppels, helpt niks.
Vis omdat ik denk dat dat beter past dan rund oid. De verse rund ging ook niet zo lekker.
Vis leek mij milder.
Vers vlees moet ik even nazoeken, het was wel biologisch vlees.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:36

Het kan ook stress zijn, al weet ik niet waarvan. Woon wel naast een telefoonmast en hoogspanning, heb daar ook al weleens aan gedacht, als lijkt het vergezocht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:52

Freya6 schreef:
Ja Puur jeuk druppels, helpt niks.
Vis omdat ik denk dat dat beter past dan rund oid. De verse rund ging ook niet zo lekker.
Vis leek mij milder.
Vers vlees moet ik even nazoeken, het was wel biologisch vlees.

Maar Orijen heeft ook een kip variant? Orijen kip cat & kitten
teveel vis is ook niet goed namelijk. Dit omdat het bijvoorbeeld bepaalde vitamine afbreekt. Volledig op vis voeren is niet gezond, wel als aanvulling.
Bij onze kat hielpen de puur druppels voor jeuk pas na Drainage compositum van de groene Os. Ook is het minder nu met ander voer. Maar komt het ook door stress. Als ze alleen is, of mijn vriend te lang weg is.

Verse rund kan goed fout gaan door Pens...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:55

Ah, dankjewel! Misschien moet ik dan eens op kip over. Maar weet jij of hypo allergeen weer anders is dan Orijen/ Arcana. Toch ik steeds wisselen ook niet goed....
Ik ga die andere dingen ook eens proberen. En misschien toch even een spuit om het ergste jeuk te doorbreken, dan drainage en dan puur jeuk + kip.
Ja ik ben regelmatig een nachtje weg. Misschien dat dat de stress verergert... Het leek er niet op omdat ze graag haar eigen gang gaat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:01

Freya6 schreef:
Ah, dankjewel! Misschien moet ik dan eens op kip over. Maar weet jij of hypo allergeen weer anders is dan Orijen/ Arcana. Toch ik steeds wisselen ook niet goed....
Ik ga die andere dingen ook eens proberen. En misschien toch even een spuit om het ergste jeuk te doorbreken, dan drainage en dan puur jeuk + kip.
Ja ik ben regelmatig een nachtje weg. Misschien dat dat de stress verergert... Het leek er niet op omdat ze graag haar eigen gang gaat.

Dat dachten we bij die van ons ook. Maar het valt op dat ze er aan begint als wij lang/veel weg zijn. Zelfs met schoonouders dan nog bij haar.
Over dat hypo allergeen, ik heb geen flauw idee...Ik vind hypo allergeen altijd maar een stom iets. Want ja, je moet maar net tegen die ingrediënten kunnen.
(voorbeeld: Ik heb een conserveringsmiddelallergie voor vloeistoffen. Zo ook in douche producten. Maar juist die conserveermiddelen zitten in de meeste producten die hypo allergeen zouden zijn. Wat zit er dan vaak niet in; parfum,parabenen en dat soort stoffen. Daar kan ik prima tegen.. )

Dan zou je beter 1 diersoort tijdelijk kunnen voeren.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:04

Onze oude kat had dit ook. Haar hele kop werd kaal van het krabben en overal korstjes. Zij bleek uiteindelijk een eiwit allergie te hebben. Met aangepast voer en af en toe een prikje van de diere arts had ze nergens meer last van!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:06

Ah, ja die van mij krabt niet haar kop open (wat de titel van dit topic zegt, maar dat is iemand anders)
Kop open krabben is meestal een voedsel allergie. Die van mij likt zichzelf kaal aan de achterkant, buik en achterpoten.
Je zou denken wormen oid, maar het is super voer gerelateerd. En ik ontworm haar goed.
Hoe kwam je erachter dat het om eiwit ging?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:07

Mijn vorige buren hebben ook een kat gehad die een wond maar bleef openkrabben. Ze waren uiteindelijk ook echt ten einde raad en hebben zelfs een brief aan het Ministerie van Economische Zaken geschreven met de vraag of ze de nageltjes van de achterpoten van de kat chirurgisch mochten laten verwijderen (wat in NL verboden is) maar daar kregen ze geen toestemming voor. Hun kat deed het uit stress en eigenlijk vlak voor ze hem in wilden laten slapen opperde de DA dat ze bij gestresste honden weleens zo'n truitje aandeden om ze meer geborgen te laten voelen. Dat hebben ze geprobeerd en het was meteen over. Beestje draagt nu al jaren een truitje en voelt zich prima, heeft ook nooit meer gekrabt. Misschien het proberen waard?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:10

Oh, wat een gekke oplossing, dat dat dus werkt! Het is wel een kat die veel contact zoekt en altijd erg graag op schoot ligt...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:34

Nou vandaag toch naar de DA geweest. Spuit prednison, nieuwe vlooienpillen (ze vond 1 vlooienpoepje, kan al teveel zijn). En hypoallergeen voer.
Hopelijk doorbreekt de spuit de jeuk en het voer de input + vlooienbehandeling.
Ben benieuwd, wel weer 130 euro armer, terwijl dat prikje 9 euro kost.....
Mijn ervaring met DA is toch steeds dat wat ik zelf aan oplossingen voel en volg hetzelfde zijn als het advies wat duur is. Maargoed. Ook van de vis af was haar advies verder nog.
Thumbs up!
Ws. heeft ze de allergie later ontwikkeld, als kitten had ze nergens last van, het begon rond de 3 jaar :(

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:19

Allergie ontstaan meestal tussen de 2-3 jaar. Pluis (poes uit de openingspost) had het ook pas vanaf haar 2e.
Met haar gaat het nu redelijk goed, wel dagelijks een half pilletje prednoral, maar dat is het enige dat helpt. Gelukkig ook goed betaalbaar en ze is nu weer happy.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:44

hoi heb hetzelfde probleem gehad op tijd ont vlooien is eigenlijk een van de weinige dingen die je kan doen of rijst met gekookte kip geven. die van mij heeft ook jeuk en had een kale kont maar is pats boem weer aan gegroeid. serieus een wonder. maar ze heeft nog steeds jeuk. prednison is heel slecht, iets te veel en je hebt een probleem.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:35

Ja de prednison is ook een uiterste keuze nu het echt niet meer ging en andere dingen niet hielpen. Heb haar nu ontvlooit, ontwormt, prednison en hypoallergeen voer. Hopelijk gaat het snel beter, ze is wel rustiger al.