Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:49

xDenies schreef:
Het zijn twee Russische dwerghamsters aan je foto's te zien (uiteraard vast niet 100% en vol) Foto één is een wildkleur pearl en foto 2 is een geel wildkleur.
Wat bedoel je met niet 100% en vol? Hybriden kunnen zich niet voortplanten, dus als het hier om twee Russische dwerghamsters gaan zijn ze toch wel 100% en vol? Tenzij je bedoeld dat het hierbij om verschillende kleurcodes gaat?

Verder goede tips! De knikkers in een waterbakje is een goede! Wat ik bedoelde xDenies, was een waterbakje zonder knikkers, dat raad ik niemand aan.
En een drinkflesje vind ik een goed idee als je de hamsters wil leren/laten wennen om uit een drinkflesje te drinken. Bijvoorbeed wanneer een drinkflesje in de 'normale' huisvesting voorkomt, rekening houdend met de nieuwe eigenaren waar de hamsters heen gaan.

Gefeliciteerd TS! Ben nu al benieuwd naar meer foto's :o

En weet niet waar je woont TS, maar wellicht kan ik je helpen met de beebs scheiden op geslacht. Vind het wel leuk om op die manier mede bokkers te helpen :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 11:34

Sabini schreef:
Gefeliciteerd TS! Ben nu al benieuwd naar meer foto's :o

En weet niet waar je woont TS, maar wellicht kan ik je helpen met de beebs scheiden op geslacht. Vind het wel leuk om op die manier mede bokkers te helpen :)

Dankjewel! Zoals gezegd volgen er meer foto's als de jongen zich laten zien.
Ik woon in provincie Groningen, en op jouw profiel stond dat je in provincie Gelderland woont. Helpen met de jongen scheiden gaat niet lukken helaas. Toch bedankt! :) ]

Sabini

Re: Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:40

Haha nee dat is wel uit de richting ;)
Maar wellicht kunnen we je ook goed helpen aan de hand van foto's.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 12:32

Dat is inderdaad ook een supergoed idee! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:00

Sabini schreef:
xDenies schreef:
Het zijn twee Russische dwerghamsters aan je foto's te zien (uiteraard vast niet 100% en vol) Foto één is een wildkleur pearl en foto 2 is een geel wildkleur.
Wat bedoel je met niet 100% en vol? Hybriden kunnen zich niet voortplanten, dus als het hier om twee Russische dwerghamsters gaan zijn ze toch wel 100% en vol? Tenzij je bedoeld dat het hierbij om verschillende kleurcodes gaat?

Geen volle Russische Dwerghamsters op de zuivere manier. Dus alleen inkruisen van wildkleur en blauw wildkleur (en pearl en merle natuurlijk). Dan is sie zuiver.

Maar inkruisen van o.a geelwildkleur, Russische blauw, zwart en dergelijke is niet zuiver en neemt over het algemeen nog wat narigheden met zich mee. Die mutaties komen toch uit de campbelli kant.

Het zijn geen zuivere russen van de TS, dat kan nooit met geelwildkleur.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 17:58

We hebben ze geteld toen mama wat eten ophaalde. Ze sleepte per ongeluk 2 jongen mee het nest uit, maakte voor ons het tellen alleen maar makkelijker :) Als het goed is zijn het er 6, maar het kunnen er ook meer zijn. Dit heb ik alleen kunnen zien aan het gekronkel in het nest en de koppies in het nest tellen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:27

Nou dan heb je iets meer zekerheid, nu lekker met rust laten :) En mocht mama er straks uit zijn en behoefte hebben aan aandacht (wacht daar nog wel even mee hoor ... niet nu, echt pas na dag 4) controleer dan even haar tepels ;)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 07:53

Het is idd wrl echt een aandachttrekkertje. Ze mag wel aan mn hand snuffelen, en ik aai haar ook wel, maar ze mag niet op mn hand klimmen of ik haar oppakken :) Dan kan de geur van de tepels afgaan en de jongen willen niet meer drinken.
gelukkig is dat niet het geval en lijkt alles goed te gaam met mama en haar kinderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:29

Ga je 1 houden of verkoop je ze allemaal?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:38

Nee hoor, dat is best wel hele grote onzin. Je kan de mama gewoon oppakken.. je moet toch op tijd in de gaten hebben als een tepel niet goed werkt ;)

Geur zit niet alleen op de tepels .. dus ben wel nieuwsgierig waar je het verhaal vandaan hebt.

Stel je hebt een 2e nest en je legt de jongen daar bij aan (en de moeder accepteert ze) kan dat ook gewoon. Wat heeft het dan met geur te maken?

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:31

amoj, we zijn er nog niet helemaal over uit of we 1 houden. De rest gaat wel naar een nieuw huis.

xDenies, dat dacht mn vader...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:33

xDenies schreef:
Geen volle Russische Dwerghamsters op de zuivere manier. Dus alleen inkruisen van wildkleur en blauw wildkleur (en pearl en merle natuurlijk). Dan is sie zuiver.

Maar inkruisen van o.a geelwildkleur, Russische blauw, zwart en dergelijke is niet zuiver en neemt over het algemeen nog wat narigheden met zich mee. Die mutaties komen toch uit de campbelli kant.
Thanks voor de duidelijke uitleg +:)+

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:35

Vandaag zijn de oren volledig los gekomen. Als mama even het mest uit gaat om wat te eten en drinken, komt het wel eens voor dat ze per ongeluk een jong meeneemt uit het nest. Omdat deze dan lekker bij haar ligt te drinken.
Het zijn geen zuivere Russische hamsters, zoals jullie al zeiden, er zitten namelijk bijna helemaal zwarte hamsters tussen. Dit is ook te zien op onderstaande foto:

Afbeelding

Het aantal van de hamsters lijkt te schommelen tussen de 6 en 7. De ene keer tellen we er 6 en de andere keer tellen we 7.
De jongen ontwikkelen zich nu vrij snel, vind ik. Dus zal proberen morgen en anders overmorgen weer een berichtje met foto's te plaatsen.

Op deze foto is te zien dat mama haar jong weer meeneemt naar haar nest.

Afbeelding

Groetjes :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:46

Leuk die foto's! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:36

Ah schattig!!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:29

Tot nu toe lijkt dat nog geen zwart maar gewoon wildkleur/blauw wildkleur :)

De moeder is een geelwildkleur en de vader een wildkleur pearl. Omdat je van beide ouders niet weet wat ze nog meer dragen is de kans groot dat je alleen wildkleur en wildkleur pearl krijgt(en wellicht blauw wildkleur en blauw wildkleur pearl)

STEL papa draagt voor roodoog, dan kan je dezelfde kleur als mama krijgen.
STEL papa & mama dragen ALLEBEI zwart, alleen dán krijg je zwarte jongen.

Maar wildkleur jongen zijn ook héél erg donker maar krijgen uiteindelijk bruin door hun vacht.
Let op: Op dag zes kan je het makkelijkste de geslachten bepalen. Vrouwtjes krijgen dan namelijk tepeltjes. Of nouja ... zwarte rondjes ..

Genetica kán heel interessant zijn :D Maar ook een hoop verassingen met zich mee brengen.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:57

Dus op dag 6 mag ik de jongen vastpakken? En dan verstoot de moeder haar jongen niet?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:11

Nee, laat ze nog maar liggen. Je mag ze pas oppakken als ze beginnen rond te kruipen en de oogjes open doen, dat is rond de 10 dagen/2 weken.
Vroeger oppakken kan wel maar is risicovol... Ik zou op veilig spelen en afwachten.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 08:41

Dat dacht ik ook in eerste instantie! Gewoon lekker afwachten tot de oogjes open zijn. Dan kan je ze sws vastpakken zonder de moeder ze afstoot :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:02

Nee hoor net rust laten tot min 12 dagen. Maar ook fotos maken zoals nu neemt stress voor moeders mee en kan ze t nest geheel ruimen.

Verstoten word vaak niet hedaan. Moeders eet alles op

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 13:24

Hmm oke, ik zal er wat beter op letten.. het is wel een hele lieve en goede moeder: haar kinnderen gaan vóór de aandacht die ze zelf krijgt. En als ik te dicht bij het nest kom, komt ze gwn naar me toe, neemt het jong mee naarhet nest een maakt het nest weer dicht.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:59

Mijn D'Layah is ook een super moeder en ontzettend lief en gezellig en ging ook vóór haar kinderen. Toch heeft ze acht jongen geruimd en de laatste op een leeftijd van zes dagen.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:28

We gaan uit van het positieve, tot nu toe zijn alle jongen er nog en beginnen ze luidkeels te piepen als mama weer in de buurt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:37

Hoe onverantwoord ook het is wel schattig , ben benieuwd wat voor kleurtjes eruit rollen als ze strakjes ouder zijn

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:37

Hoe gaat het nu?