Een brief voor de koper van mijn pups...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:06

Langdradig, overemotioneel, en dat "onze kinderen", brrr.
Als ik een dergelijk schrijven zou zien op een fokkers web site bv zou ik onmiddelijk afhaken.
Als je me wil laten zien dat je verantwoordelijk fokt wil ik glasheldere informatie over je fokprogramma, en de criteria voor je ouderkeuze zien, niet dit soort sentimenteel gezever.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:10

Kuggur schreef:
Als ik een dergelijk schrijven zou zien op een fokkers web site bv zou ik onmiddelijk afhaken.
Als je me wil laten zien dat je verantwoordelijk fokt wil ik glasheldere informatie over je fokprogramma, en de criteria voor je ouderkeuze zien, niet dit soort sentimenteel gezever.

:j

Als je doel is mensen te bereiken, moet je informatiever zijn. Nu zie je al dat meer dan de helft afhaakt en dat is zonde als je daadwerkelijk mensen wilt informeren.

Het is immers geen bijdrage aan je dagboek, maar je wilt het op een website zetten en dan moet je wel rekening houden met je doelgroep en wat je wilt overbrengen ipv weerstand oproepen door taalkeuze waardoor veel afhaken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:41

Persoonlijk ben ik ook niet zo gecharmeerd van de brief hoewle ik het idee heel leuk vind. De brief is erg lang en er zitten bovendien nogal veel stijlfouten in (tangconstructies, 'en' na een komma etc.) dat vind ik erg jammer. Als ik zelf pupkoper bij jullie zou zijn zou me dit dan ook storen. Wat ik echter erger vind is dat de bief uit lijkt te gaat van aannames die niet hoeven te kloppen.

Volgens mij komt het ook omdat je bent gaan schrijven zonder je doel in het oog te houden. Als ik je post goed lees is dit het doel van de brief:

Amandavd schreef:
Bij velen heerst het idee dat fokkers vaak meer geld belust zijn, dan op het welzijn van hun honden. Ik wil mensen met deze brief een beetje een idee geven van hoeveel liefde en zorg er besteed wordt aan de pups en mams.

Dit is al een vrij forse aanname. Want inderdaad heerst het idee hier en daar dat fokkers op geld belust zijn, maar is dat volgens jou ook een idee dat de mensen die een pup bij jullie kopen hebben? Is dit iets wat je denkt vanwege ervaringen in het verleden (pupkopers die je ervan betichten bijvoorbeeld), of is het meer een vage overtuiging die je zelf hebt? Moet je je verdedigen tegen dit idee of is het een onwetendheid waar je je schouders ook over op zou kunnen halen?

Mensen een idee geven van hoeveel zorg en liefde er besteed wordt aan het nest kan ik zeker waarderen. Maar beperk je in dat geval tot dat doel ('een idee geven') zonder een ondertoon van verantwoording afleggen. Bij een goede pup uit een weloverwogen nest hoort deze goed zorg, mensen weten dat dit veel tijd en energie kost. Als het goed is heb je dit ook deels voor je eigen plezier gedaan en is de prijs van de pup legitiem.

Een spreekwoordelijk logboek van hoeveel uur werk het je gekost heeft doet voor mijn (taal)gevoel juist af aan wat je over wilt brengen met betrekking tot je doel. Probeer je brief eens te herformuleren met puur je doel voor ogen. Wat wil je overbrengen? Wat moet er dan in staan? Begin met het belangrijkste dat je de mensen mee wilt geven, mochten ze de brief dan niet helemaal lezen heb je dan alsnog je doel bereikt!

purny

Re: Een brief voor de koper van mijn pups...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:55

Ik vind het echt een veel te lange brief. Zoiezo zet moederhond de pups op de wereld en niet jullie. Jullie helpen alleen maar waar nodig hebt. En schrap dat alsjeblieft dat het je kinderen zijn. Ik vind dat echt walgelijk.
Misschien zou je een informatiefoldertje kunnen maken? Maar in ieder geval dat hele er was eens gedoe achterwege laten

Bhodi

Kuggur schreef:

Dat inderdaad!
Ik koop een hond en hoef daar geen emotionele fokker bij die zich door middel van een brief op de borst klopt. Zo bedoel je het niet, maar komt het op mij wel over.
Verder stoort mij het belerende stukje over dat de nieuwe eigenaar ervoor gaat zorgen en verantwoordelijkheden neemt door de pup te kopen. Ja dat weet de nieuwe eigenaar waarschijnlijk zelf ook wel :') bekruipt me een beetje een "don't tell me what to do" gevoel bij dat stukje.

maras

Ik zou het als puppy koper een hele lieve brief vinden en er zeker van gecharmeerd zijn. Maar ik heb er dan ook geen enkel probleem mee als de fokker mij regelmatig vraagt hoe het gaat met mijn honden, tenslotte ben ik er trots op en praat daar graag over met de eventuele fokker. Zo zie je maar dat iedereen over zulke zaken anders denkt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:13

maras schreef:
Ik zou het als puppy koper een hele lieve brief vinden en er zeker van gecharmeerd zijn. Maar ik heb er dan ook geen enkel probleem mee als de fokker mij regelmatig vraagt hoe het gaat met mijn honden, tenslotte ben ik er trots op en praat daar graag over met de eventuele fokker. Zo zie je maar dat iedereen over zulke zaken anders denkt.

Natuurlijk denkt iedereen er anders over. Toch kun je ook het positieve verhaal overbrengen zonder afhakers :j .

Toen wij nestjes hadden kon ik daar ook de hele dag over praten (bloggen) <3 . Maar je moet er ook rekening mee houden dat sommige kopers al 10 honden hebben gehad of zelf nestjes hebben gefokt en het al snel belerend vinden.

Waarom zou je moeten benadrukken dat het toch ook wel heel veel werk kost en dat het veel spanning en angst met zich meebrengt? Een nestje pups fokken is vooral héél erg leuk en daarom doen mensen het.

Als ik een pup koop hecht ik veel meer aan individuele verhalen/foto's over mijn toekomstige hond of over die specifieke combinatie dan over het ach en wee van het fokken op zich.

Als wij na onze verhuizing weer voor een pup gaan vind ik het al erg genoeg dat ik haar niet zelf gefokt heb :o en dan zou ik dus geen behoefte hebben aan een opsomming van de nadelen die fokken ook met zich meebrengt. Ook ga ik bewust op zoek naar een fokker en ga ik niet naar iemand die ik beticht van winstbejag. En tot slot zou ik me er niet prettig bij voelen als de fokker naar de hondjes refereert als 'kindjes'.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 22:53

Bedankt weer voor al het commentaar. Ik snap het probleem niet zo met het zien van onze pups als kinderen, maar wat grappig om te lezen hoeveel mensen dat dan weer tegenstaat. Bedankt Maras voor je leuke commentaar, ondanks dat ik het altijd fijn vind om andermans mening te lezen is het toch fijn dat er sommige het wel nog kunnen waarderen. Nogmaals, het is niet perse bedoeld om aan pup eigenaren mee te geven maar meer om mijn idee en het gevoel achter het fokken over te brengen.

Sallandval, ik kom helaas wel nog een hoop mensen tegen die het idee hebben dat fokken inderdaad alleen maar erg leuk is, en er niet bij stilstaan wat het ook kost en dat het soms echt fout kan gaan en dat het hard werken is. Of dat we het alleen maar voor het geld doen, wat absoluut niet zo is.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:20

Als fokker snap je deze brief. Als koper minder. Dat gevoel krijg ik als ik dit topic lees.

En inderdaad; sommige mensen zien hun hond als vee en anderen als hun kind (er is vast ook nog een tussenweg). Maar dat mag iedereen zelf weten volgens mij. Ook niet iedereen is even emotioneel aangelegd..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 23:33

Dat klopt helemaal Kelly. Ik ben zelf vrij emotioneel, dus snap ook wel dat anderen dit dan weer te vinden. Maar dat mensen van bepaalde dingen walgen, om dat te lezen doet wel een beetje zeer. Maar iedereen is anders! Dus snap het wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 01:21

Wij geven altijd een brief mee met onze pups. Niet te lang, wel met wat tips voor de eerste dagen en met de boodschap dat ze altijd bij ons terecht kunnen met vragen. Verder wensen we ze altijd heel veel geluk met hun nieuwe pupje. Tot nu toe is dat altijd heel goed ontvangen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 02:05

Ik voel en begrijp vooral ook de liefde die je beschrijft en het lijkt me voor de koper prettig om te weten dat hun pup uit een warm nest komt waarbij het hem aan niets ontbrak. De oplettende koper heeft dat ook allang gezien! Een kort schrijven met informatie over deze periode is een leuk idee maar ik denk dat het gemiddelde nieuwe baasje niet zit te wachten op teveel emotie bij het loslaten van jouw kant. Zij gaan blij met hun pup de toekomst in. Ik vind een brief een leuk idee maar ik zou hem dan beknopt en in het kader van een stuk nazorg informatief houden.

Mijn complimenten voor de wijze waarop je begaan bent met de pups! +:)+

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:28

Ok Ben ook bij de tekst mijn kinderen afgehaakt. ik vind dat ook onprettig en beklemmend klinken. Kort houden en praktisch.

Hopelijk zul je net zoveel plezier aan onze pup beleven ALS wij. Ze is met veel zorg en liefde gefokt. We fokken met gezonde moederdieren die huppeldepup vrij zijn. Zodat jij hopelijk nog Lang kunt genieten van deze hond.

en nu persoonlijk stukje. Hi baas ik Ben Luna. Eigenwijs maar heel aanhankelijk en lief. Ik Ben acht weken dus ik weet nog niet zo goed hoe ik mijn plas op moet houden. ik moet er wel tien keer per dag uit om te plassen. Na een tijdje zul je merken dat ik snap dat ik het ook af en toe een beetje kan ophouden en dat het steeds beter gaat. Let op ik mag niet traplopen tot .... Leeftijd. Omdat ik nog niet volgroeid Ben en traplopen mijn lijfje Dan kan beschadigen. ik eet huppeldepup brokken drie keer per dag enzovoort maar niet overdrijven.

aan dit soort info Hecht ik waarde.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:51

Alhoewel het duidelijk door TS in haar openingstopic gezegd is en ondertussen al een paar keer door haar ter verduidelijking aangehaald, lijkt het dat sommigen het idee achter het schrijven van deze "brief" niet door hebben. Deze is helemaal niet bedoeld om aan een pup-koper mee te geven, zelfs niet te laten lezen!
Ik begrijp het eerder als een pagina uit een persoonlijk dagboek waarin TS haar gevoel tov haar moederhond en de pups omschrijft en dat stukje dagboek wordt hier als het ware gepubliceerd.
Of het nu te lang is, te sentimenteel door sommigen bevonden of wat ook (ieder zijn mening, dat respecteer ik zeker!), ik ervaar het als erg positief dat een fokker met zoveel liefde en toewijding over haar dieren praat.
Wel apart dat er zulke uiteenlopende reacties komen, zo zie je maar de verschillen tussen elkeen en goed dat die er zijn. Wel jammer dat de opzet van de "brief" niet altijd begrepen wordt waardoor de reacties wat naast de kwestie zijn.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:51

Vanuit jouw perspectief bekeken, snap ik het wel. Maar ik zou wel korter en bondiger schrijven. En zet er ook wat in, mocht er een pup zijn waar wat aan mankeert, wat jij als fokker zou doen. Heb het zelf met een weimaraner pup gehad die haar blaas op de verkeerde plek had zitten. Heb de fokker erover ingelicht, krijg je te horen, breng haar maar terug, krijg je korting op een nieuwe. We praten hier niet over een zak aardappelen, ze was toen 5 maanden oud. Had wel graag een bijdrage gehad voor de operatie, maar daar wilde ze niet van horen. Zie te vaak dat fokkers ondanks dat ze zeggen, als er iets is, gelijk aan de bel trekken, dat ze hun snor drukken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:58

Poehee mijn haren gaan recht overeind.
Waarom zo benadrukken hoeveel tijd het kost en hoeveel moeite erin zit? Hier heb je zelf voor gekozen, je verdient eraan dus is dat toch gewoon je werk?
Het komt op mij echt over van "begrijp goed hoe geweldig wij zijn, lees maar eens wat we er allemaal voor over hebben gehad"

Enne, jullie hebben heen pups op de wereld gezet maar de moederhond. Zijn dus ook niet jouw kinderen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 07:04

Dankjewel weer allemaal! Lukasje, bedankt voor de verduidelijking, dat is inderdaad de bedoeling geweest!

Ingrid, ik heb het al een paar keer gezegd maar ik herhaal mijzelf even. Ten eerste is het geen werk, want hier kunnen we echt niet van leven, we fokken hooguit een nestje in de 2 a 3 jaar. Ik wilde hiermee aangeven dat er meer bij komt kijken dan alleen maar knuffelen en spelen, waar we vervolgens geld voor krijgen. Nogmaals, ik doe dit niet om mijzelf op de borst te kloppen, dan was de hele brief anders geweest. Maar goed, dit heb ik al een paar keer uitgelegd.

Je laatste opmerking geeft weer dat je het dus niet begrepen hebt wat ik probeer te zeggen. Wij kiezen ervoor om de teef te laten dekken en puppy's te krijgen, daarom is het onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze goed worden. En door het woord kinderen te gebruiken probeer ik het gevoel weer te geven, want wij houden net zoveel van onze honden alsof het kinderen zijn. Maar blijkbaar valt dat bij veel mensen niet goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:38

Je bedoeling kan wel anders zijn dan wat er in die brief staat, maar blijkbaar lezen heel veel mensen het anders :-)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:43

Dat klopt inderdaad en dat is dan dus een leerpunt voor mij. Gelukkig zijn er ook nog enkele die wel de juiste insteek zien. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:48

Trieste reacties weer in zo'n topic.

De helft kan al niet lezen. De andere helft kent het verschil niet tussen op de borst kloppen en uitleg dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, maar dat iemand dat met liefde doet omdat ze om haar hondjes geeft en ze een fijn huis gunt.

Ik lees een hoop tekorten aan menselijk inzicht en empathie. Ik zou waarschijnlijk ook niet op deze manier schrijven, maar begrijp dat ik geen koningin heet die bepaalt wat normaal en dat er verschillen zijn in schrijfstijl waar je dus soms een beetje doorheen moet lezen om de essentie van het verhaal te begrijpen. Maar dat is voor sommige moeilijk, dat blijkt.

TS: leuk dat je zo begaan bent met je hondjes! En ik begrijp je wel hoor. Je had waarschijnlijk liever een inhoudelijke discussie gehad over waarom een hondje toch veel geld kost of over tijd die erin gaat zitten. Krijg je een cursus azijn pissen over een paar woorden die misschien niet helemaal naar de zin van anderen staan. Niets aan te doen zo werkt het hier. Zolang jij maar blij bent met je hondjes en ervan geniet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:51

Ondanks dat ik besef dat de meeste fokkers het beste voor hebben met hun puppy's en ook zorgvuldig een koper zoeken, haak ik toch af bij zulke brief.
Te lang, te emotioneel en persoonlijk vind ik het woord wezentjes geen fijn woord.

Daarnaast ben ik als koper opzoek naar een fijn adres, maar zonder te veel emo gebeuren van de fokker. Dan ben ik bang ongeveer mijn hele leven gestalkt te worden in of ik het wel goed doe.
Ik ken namelijk iemand die echt geweldig is voor haar honden maar de fokker zou het anders doen en blijft berichten. Verkocht is uiteindelijk toch verkocht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:59

Dankjewel gekvanfleur! Iedereen ziet het natuurlijk anders en dat mag ook. Ik had idd niet verwacht dat er zoveel mensen over bepaalde woorden zouden vallen... Ik had liever dat de boodschap beter was aangekomen maar hier leer je ook weer van!

Bruintje, verkocht is idd verkocht. Wij geven wel advies als daarna gevraagd wordt maar bemoeien ons er verder zo min mogelijk mee. Iedereen heeft een eigen manier van dieren houden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:27

Ondanks het verschil van interpretatie, welke pupkoper zit er op te wachten om te horen hoe veel werk hun hondje wel niet heeft gekost?

Wij hebben na aankoop nog contact gehad met de fokker, zij gaven ons goede tips, het is fijn dat je er dan terecht kunt. Na zon brief te hebben gekregen zou ik juist eerder een ander vragen. Want oh jee je zou hun kind maar niet goed verzorgt hebben. Dat gevoel krijg ik er van. Een hond is een huisdier, geen kind. Een kind verkoop je immers niet toch?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:30

Ik heb het nu al meerdere keren geprobeerd uit te leggen, maar blijkbaar doe ik iets fout. Ik heb de boodschap inmiddels wel begrepen. Er zit teveel emotie achter, brief is te lang, niet informatie waardig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:32

ach gekvanfleur maar ook jij bent geen koningin die kan bepalen wat een ander mag lezen/voelen bij deze brief. :(:)

Mijn haren gaan ook overeind van "onze kinderen". Ik ben knetter gek van mijn beesten en ik denk dat er weinig dieren zo rotverwend zijn als die van mij maar het zijn niet mijn kinderen. Ik ben hun baasje en hun mensje maar niet hun "mama". :) Wordt ook altijd wat melig van "onze zoon" of "onze dochter" als mensen het over hun beesten hebben. :)