Oude hond met veel problemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:52

Tooske schreef:
Ik heb het hier echt tegen mijn dierenarts gezegd. Ik wil uit jou mond horen dat het niet meer kan. Toen zei ze gelukkig dat het echt beter was om hem te laten gaan. Eerder konden we het niet.

Tooske, als je 13 jaar een hond hebt dan weet je toch zelf ook dat het genoeg is. Van een da zou ik dat niet af laten hangen want die kijkt puur of er nog verbetering kan komen. Als het zo erg is dat je da je moet vertellen dat het einde verhaal is dan kent iemand zijn hond niet goed genoeg, klinkt misschien niet leuk maar het is mijn persoonlijke mening.

slimmerik

Re: Oude hond met veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:48

Bigone, eerlijk gezegd ga je als eigenaar steeds meer je grenzen verleggen. Hadden wij bij onze hond ook. Die plaste waar ze liep zeg maar. Als je ze uit ging laten en je kwam er mee binnen dan poepte ze binnen op de deurmat. Met andere woorden: dementie.... Daar kon ik wel mee leven. Alles 10 keer per dag dweilen en kleden en zo uitwassen. Geen probleem. Heb toch de DA een keer uitgenodigd en gevraagd of de hond pijn had. Ik wist dat ze dat nl. prima kon verbergen. De DA zei me dat de hond geen pijn leek te hebben. Maar dat als ze het nest bevuilde, ze eigenlijk geen hondwaardig bestaan meer had. Ben toen bij mezelf en de overige huisgenoten te rade gegaan. Waarom wilde ik ze behoorlijk dement eigenlijk door laten leven? Inderdaad: puur omdat WIJ haar niet missen konden..... Toen dus voor de hond gekozen.

TS jij bent volgens mij heel goed in staat om het juiste voor de hond te doen. Als de kwaliteit in jouw ogen nog zodanig is dat dier plezier heeft in het leven... dan gewoon er nog veel plezier van hebben!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:32

bigone schreef:
Tooske schreef:
Ik heb het hier echt tegen mijn dierenarts gezegd. Ik wil uit jou mond horen dat het niet meer kan. Toen zei ze gelukkig dat het echt beter was om hem te laten gaan. Eerder konden we het niet.

Tooske, als je 13 jaar een hond hebt dan weet je toch zelf ook dat het genoeg is. Van een da zou ik dat niet af laten hangen want die kijkt puur of er nog verbetering kan komen. Als het zo erg is dat je da je moet vertellen dat het einde verhaal is dan kent iemand zijn hond niet goed genoeg, klinkt misschien niet leuk maar het is mijn persoonlijke mening.

Dat kan die mening deel ik niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:10

Hier ook een dove 16 jarige lopen. Ziet nog weinig, loopt niet ver meer, heeft artrose en de ene dag is ie moe en ligt ie lekker te slapen en zoals bv net in het land...probeert ie, voor zijn doen, heel gek en hard te rennen. Blij eikeltje is het dan. Als ik zou schrijven wanneer het op het slechte moment is dan zouden veel misschien ook zeggen; in laten slapen, maar je kent je hond na zoveel jaar het beste en je weet ook vast wanneer het moment daar is. Sterkte met het oudje

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:36

Mijn hond van 17 gaat morgen een spuitje krijgen. Het kan niet meer langer zo. Heel verdrietig en het hele gezin is er kapot van. Vandaag verwennen we hem nog extra en dan is het tijd om hem uitbzijn lijden te verlossen hoe graag we hem ook bij ons zouden willen houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 20:36

L_iek schreef:
Mijn hond van 17 gaat morgen een spuitje krijgen. Het kan niet meer langer zo. Heel verdrietig en het hele gezin is er kapot van. Vandaag verwennen we hem nog extra en dan is het tijd om hem uitbzijn lijden te verlossen hoe graag we hem ook bij ons zouden willen houden.

Ohhh wat erg, maar wat een mooie leeftijd.
Heel erg veel sterkte en ik weet zeker dat de beslissing uit liefde gemaakt word al hadden jullie m liever hier gehouden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:24

L_iek onwijs veel sterkte. 17 is een prachtige leeftijd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:36

L_iek heel veel sterkte gewenst.

Wij hebben 6 weken geleden afscheid moeten nemen van onze sint bernard.
hij was 6 en een half, zou dit jaar dus 7 worden.
Vanaf februari liet hij al zien dat hij echt snel ouder werd.
Veel slapen, humeurig, soms zijn eten laten staan, en liep af en toe met zijn hoofd tegen de kozijn of de deuren aan.
Maar was tot op de laatst dag speels.
Wat ons op viel, was dat hij de laatste weken moeilijker ademhaalde. Er werd gezegd "Hij wordt al wat ouder, geef hem wat tijd."
Dus dat doe je dan netjes.
Die dag was het buiten 32 graden. Binnen 25. Dus lekker de hond mee naar binnen, de ventilator aan, en de deur open zodat hij zelf mocht kiezen.
Er stonden 2 emmers met vers water, en een koude natte deken voor hem klaar, als hij wilde koelen.

Hij kreeg een hitte aanval. Viel voor mijn ogen op de grond (in de schaduw) en was in coma.
Na een uur en een kwartier koelen en vechten, kwam hij als een komeet op de aarde gestort, weer bij zinnen.

Na 2 uur na het wakker worden stond hij weer. De hoop kroop weer omhoog.
Blijven temperaturen... En blijven koelen...
De DA zei, kijk de nacht even aan, maar blijf koelen.

Die ochtend schoot zijn temperatuur omhoog.
"Zoals het lijkt, heeft hij een hersenbloeding gehad. Hij kan zijn temperatuur niet meer regelen."
En dan denk je... wat nu...?
"Het is beter, als jullie hem loslaten."

Het sloeg in als een bom uiteraard...
Het liefst hadden we door gevochten, maar dat was niet meer levenswaardig. Het was niet eerlijk geweest.
De dierenarts zei "Als hij goed bij zinnen was, en bleef koel, was het super. Maar zijn centrale stelsel is stuk."
"Jullie hebben er alles aan gedaan. En aan zijn vacht heeft het niet gelegen, want die heeft hij al bijna niet meer... Jullie hebben er alles aan gedaan, om hem koel te houden. Jullie zijn dapper geweest, met zn 3en."

Soms... is het gewoon voor het dier niet meer haalbaar, om te leven.
maar soms ook niet meer voor de mens.
Daar bedoel ik mee... De zovele pillen, medicatie, bezoeken... is voor een hond ook niets.
Voor geen enkel dier trouwens.

TS... Ik wens je echt heel veel sterkte toe met de beslissing.
En denk er aan.

Welke beslissing er ook gemaakt wordt, sta er zelf achter...
Geniet van alle momenten samen.
Eens kan het de laatste dag zijn.

(Zoals je hond spontaan verliezen, of zoals bij ons, na 24 uur vechten)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:21

wat een verhalen, sterkte!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:32

jesito schreef:
crow schreef:
Mijn jackie van 15 heeft ook minder goede nieren, daarom veel drinken en veel plassen. Laat haar om de 2 uur plassen en s'avonds ga ik er ook nog een keer extra uit voor haar. Daarnaast had ze last van passief urine verlies maar dat is met medicatie volledig onder controle. Verder nog redelijk fit, dus niet het beeld dat jij beschrijft. Ik denk dat je best kunt beoordelen of je hond nog voldoende kwaliteit van leven heeft, dat vind ik meer de norm dan de moeite die het kost om extra zorg te bieden aan je huisdier omdat ouder worden immers vaak meer zorg vraagt. Vraag anders een buitenstaander die wel verstand heeft van honden om eens mee te kijken. Vaak ben je als eigenaar niet objectief genoeg. Heb dit zelf meegemaakt met mijn rottweiler, ik dacht dat het nog wel ging, maar achteraf had ik eerder de beslissing moeten nemen om hem te laten gaan.

Het plassen vind ik ect het minst erg het hoort bij het ouder worden.
Maar had idd wel gehoord over medicatie, maar belast dat dan de lever en nieren weer niet teveel?
De dierenarts van mij trok hier niet zo hard aan.

Gekozen voor niet behandelen van de nieren gezien de leeftijd, medicatie werkt neurologisch waardoor er weer meer spanning komt op de kringspier van de blaas. Ze doet het er erg goed mee. Zonder medicatie sijpelde urine als ze sliep langs haar bijbenen, dat gaat op de duur de huid irriteren, en dat vindt ik minder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 13:56

Het gaat nog steeds heel erg goed, zonder braken en al te veel binnen plassen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:55

Fijn dat je dan toch gevonden hebt waar het aan lag jesito!
Veel plezier nog met het oudje :)

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:46

Onze Jack is bijna 16 geworden (zat er 3 mnd vanaf)

Tracy was dement aan het worden... De knoop werd doorgehakt nadat ze 2 dagen achter elkaar met dikke paniek in dr ogen heeft rond heeft gelopen. Ze herkende niks of niemand meer.

Daarnaast hield ze haar plas niet meer op en bevuilde haar mand en omgeving. eten deed ze ook amper nog.

Enkele weken ervoor naar de da voor een evt blaasontsteking uit te sluiten en bloed laten testen. Hier kwam uit dat haar organen het al wat lastiger hadden.

Misschien had ik met medicatie nog veel kunnen redden of rekken maar mijn mening is dat mijn beesten geen wandelende pillendozen moeten worden omdat ik ze bij mij wil houden.

Mijn andere 13 jarige Russell is ook een taaie en zodra ik ook maar iets merk ten nadele van haar leven dan zal ik haar laten gaan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:47

Ik ben het er volledig mee eens dat we lijden niet hoeven te rekken, maar...
Onze oude hond was heel ziek. Nu krijgt ze iedere ochtend 40 druppels, 7 korreltjes, een schepje poeder en een halve pijnstiller. Tussen de middag 40 druppels. In de avond weer 40 druppels en een schepje poeder.
Ja, een hele pillendoos...iedere keer weer alles uittellen.
Maar achter mij staat dan wel een kwispelende oude hond, die zich weer gedraagt als een pup, weer met de bal speelt en weer alles doet waarvan wij al weer vergeten waren dat ze dat deed, te wachten op haar bakkie eten.
Wat zijn wij blij dat onze hond het met pillen, poeders en druppels nog doet *\o/*
De medicatie is dan wel homeopathisch, behalve de halve pijnstiller.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 09:05

Onze ziggy doet het nog steeds goed, alleen als we langer weg zijn plast hij soms binnen.
Maar niet in zijn mand.
Het enige wat hij krijgt is speciaal voer en activait (supplement) waar hij het heel goed op doet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:43

Super Jesito! Geniet er maar dubbel van :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:22

jesito schreef:
Onze ziggy doet het nog steeds goed, alleen als we langer weg zijn plast hij soms binnen.
Maar niet in zijn mand.
Het enige wat hij krijgt is speciaal voer en activait (supplement) waar hij het heel goed op doet.

Toppie zeg! +:)+
Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich fitter voelen met behulp van supplementen? Ik ben blij dat het voor jullie Ziggy ook werkt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:46

jesito schreef:
crow schreef:
Mijn jackie van 15 heeft ook minder goede nieren, daarom veel drinken en veel plassen. Laat haar om de 2 uur plassen en s'avonds ga ik er ook nog een keer extra uit voor haar. Daarnaast had ze last van passief urine verlies maar dat is met medicatie volledig onder controle. Verder nog redelijk fit, dus niet het beeld dat jij beschrijft. Ik denk dat je best kunt beoordelen of je hond nog voldoende kwaliteit van leven heeft, dat vind ik meer de norm dan de moeite die het kost om extra zorg te bieden aan je huisdier omdat ouder worden immers vaak meer zorg vraagt. Vraag anders een buitenstaander die wel verstand heeft van honden om eens mee te kijken. Vaak ben je als eigenaar niet objectief genoeg. Heb dit zelf meegemaakt met mijn rottweiler, ik dacht dat het nog wel ging, maar achteraf had ik eerder de beslissing moeten nemen om hem te laten gaan.

Het plassen vind ik ect het minst erg het hoort bij het ouder worden.
Maar had idd wel gehoord over medicatie, maar belast dat dan de lever en nieren weer niet teveel?
De dierenarts van mij trok hier niet zo hard aan.

als je er nog verder mee wilt dan moet je kiezen voor het minst kwade..

een hond bevuilt zijn omgeving absoluut niet graag, daar voelen ze zich zeer onprettig bij..

ik heb gelukkig een dierenarts die er hetzelfde over denkt als mijzelf..

wat heeft mijn hondje eraan om een paar maanden langer te leven met redelijke nieren en lever
als ze er ongelukkig van wordt..

hier zijn de nieren nog goed, de lever heeft een verminderde functie..
ik geef hier metacam, wat behoorlijk belastend zo niet slecht is voor dieren die risico's lopen op het gebied van nieren (en blijkbaar ook lever)..

maar goed.. dan zal ze uiteindelijk misschien nierfalen krijgen, maar dat is relatief snel herkenbaar en voor mij ook het teken dat het dan echt afgelopen en uit is..

door de metacam is ze hier weer op en running, van 20x per dag in huis plassen naar nog maar 3-5 keer (ook al ga ik er iedere 2 uur uit). En daarnaast heeft ze een stuk minder last van haar artritus.

ja het is verrotte slecht voor haar organen.. maar haar chronisch verdikte blaaswand heeft er baat bij en die maakt haar leven hondonwaardig als ze geen verlichting van die irritatie heeft.

dan maar wat korter maar zich goed voelen.

maar zoals gezegd, ik heb gelukkig een dierenarts die er net zo 'nuchter' over denkt als mijzelf.. waar ik nog voorzichtig zei.. we kunnen over een maand of drie altijd nog zien wat haar urine dan doet en of haar blaaswand slinkt om eventueel de metacam eraf te laten of te stoppen..

normaal ben ik iemand die een ander met beide voeten terug op de grond zet.. maar hier was het de DA die mij even hielp mijn gedachten te ordenen met de vraag: waarom zou je opnieuw een echo laten doen, de kans is bijna niet aanwezig dat haar blaaswand weer helemaal terugslinkt voor het einde van haar leven.. en zelfs als ze daarvan klachtvrij raakt, haar artritus zal heel rustig aan verergeren en daar zou je haar dan weer aan overgeven.. schade aan organen voorkomen is iets voor honden met nog een lange levensverwachting.. voor de oudere hond is pijn vrij en kwaliteit van leven veel belangrijker dan de duur van zijn/haar leven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 06:17

Het is soms kiezen uit de kwaden en daar dan de beste uit te kiezen om het voor de hond zo comfortabel mogelijk te maken.
En bij mij maakt het dan ook niet meer veel uit wat het middel op lange termijn bij de hond doet.
Het is links of rechtsom dat er ooit een keer een einde komt.

Voor nu gaat het goed met m, maar ik weet ook dat het morgen weer anders kan zijn.
Ben in ieder geval blij dat ik laatst effe logisch ben gaan nadenken en met de pronefra gestopt ben.
Helaas had ik net wel een nieuw flesje gekocht en ook nog de grootste maat a 42 euro.
Deze ga ik van de week brengen naar Katimo (kattenopvang) zij kunnen het altijd goed gebruiken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 06:27

Je kent je hond het beste en dat ziet je omgeving en zeker een forum niet. Wanneer je ziet dat je hond nog goede momenten heeft dan geniet er van en maak je niet te druk over te lang laten lijden enz. Zo denkt een hond niet. Wanneer hij niet meer wil zie je dat vanzelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:13

Dinopino schreef:
Je kent je hond het beste en dat ziet je omgeving en zeker een forum niet. Wanneer je ziet dat je hond nog goede momenten heeft dan geniet er van en maak je niet te druk over te lang laten lijden enz. Zo denkt een hond niet. Wanneer hij niet meer wil zie je dat vanzelf.

Dat denk ik idd ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:42

Wees er wel op bedacht dat ze soms meesters zijn in het verbergen. Kijk en opserveer goed met je verstand en niet met je gevoel. Is soms heel moeilijk om dat op één lijn te krijgen.

Wij hebben pas onze net 8 jarige hond in moeten laten slapen. Ze had wel wat anders dan jouw hond.
Maar het kwam erop neer dat wanneer het koel weer was ze blij was en in de rondte stuiterde. Zodra het wat warmer werd kreeg ze het slecht en hijgde ze erover.
Koelde het weer af, dan was ze weer het heertje en merkte je niet heel veel aan haar. Maar toch als je goed keek, dan zag je het wel. Waren kleine dingen.
Mijn man stond er ook niet achter om haar al te laten inslapen, maar hij was overdag te werk en zag niet hoe ze dan was.
De dag voordat ik het definitieve besluit had genomen was het met de avond ook nog warm en zag mijn man het ook eens.
Hij wilde het eerst op gaan lossen met een airco neer te zetten en dan te kijken hoe dat ging.
Wetende dat we temperaturen van +30 gingen krijgen stond ik hier niet meer achter en heb aangegeven dat ik de andere dag een afspraak ervoor zou gaan maken.
De andere dag was het wederom alweer wat warmer en ik had toch de airco voor d'r neergezet. Onze da stond achter de beslissing, en heeft al die tijd gezegd "de keuze is aan jullie om dat besluit te nemen".

De avond van inslapen. Eerst narcose en toen de definitieve spuit erin. De da zei nog, het duurt gemiddeld 15/20 minuten totdat het hart ermee stopt maar als ze niet meer op haar pupillen reageert ze eigenlijk al weg is. Maar ze was al weg, ook haar hart klopte niet meer. Dat ze achteraf zo ver op was had niemand verwacht ook de da niet.

Vlak voordat we weg gingen wilde ze nog ff lekker gekdoen en spelen. Pfffff dat maakte de beslissing er niet makkelijker op. Voelde toch wel als "moord" wetende dat het aan de andere kant niet zo was. Maar eigenlijk dat we toch te lang gewacht hadden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 06:19

Kiki,nooit afgevraagd wat je hond heeft gehad??
Daarbij als een hond fatsoenlijk ingeslapen wordt duurt het geen 15/20 voor dat het hart stopt.
Met de juiste middelen en volgorde is het binnen enkele minuten gebeurd.
Toch sterkte.

Onze hond is nu nog steeds fit en heeft ook niet meer gebraakt en het binnen plassen is alleen als we wat lang van huis zijn.
Ik heb het er nog eens met mijn man over gehad om ook voor hem de grens duidelijk te maken.
Niet goed meer op kunnen en m naar buiten moeten dragen en dingen als de mand bevuilen en erin blijven liggen, niet meer willen eten is allemaal een reden om te stoppen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 06:30

Dat is wat de da ons verteld heeft, en jaren terug een andere da ook dus zal in mijn ogen gerust wel kloppen.
Tuurlijk weten we wat ze mankeerde, maar daar gaat het in mijn post niet om. Het gaat erom om goed naar je hond te kijken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 06:58

Als een hond hartmedicatie krijgt kan het idd wat langer duren maar zo niet, dus geen idee hoe dat bij jouw dierenarts zit ;-)
Maar ik zal goed blijven kijken en opletten, ik wil zelf ook geen hond die veel pijn heeft laten lopen.