Ik heb een Rotteweiler X Husky teef gehad en die kon ook héél goed huilen en deuren kapot krabben als ze loops was. Ook moeilijk om haar uit te laten (hélemaal gefocussed op elke beweging in de verte die misschien een reu was > vaak gewoon een fietser

). Ook kreeg ze veel last van schijnzwangerschap. Dus nee, de twee keer per jaar hormonen tijd was geen pretje. Overigens werd zij om de acht, negen maanden loops, dus niet helemaal twee keer per jaar.
Mijn teven onderling dekten elkaar ook de hele dag door als er één loops was. En dat ging niet altijd even zachtzinnig. Ik heb om verschillende redenen drie ongecastreerde teven gehad. Nu voor het eerst een teefje gecastreerd en moet zeggen dat ik het voor mijzelf, maar zeker ook voor deze teef heel prettig vind. Ze is pas gecastreerd toen ze twee jaar was. We hebben haar goed kunnen observeren tijdens de loopsheid. Ze had ontzettend veel last van haar hormonen, hangerig, humeurig, geen energie. En hier ook de ervaring dat reuen al weken ervóór en nog weken erna aan haar bleven plakken en probeerden te dekken. Ook niet relaxed wandelen met de hele tijd van die opdringerige types achter haar aan. Die snauwde ze dan wel af, maar op een gegeven moment ben je dat ook wel zat.
Ik zou dus liever niet kiezen voor een situatie van een ongecastreerde reu en een ongecastreerde teef in één huis. De reu wil je niet castreren, dus met dat als uitgangspunt zou ik zeggen: óf nog een reu erbij, óf teefje laten castreren. Je kunt wel even aankijken hoe je teef tijdens de loopsheid is (en ik zou haar sowieso niet vóór de eerste loopsheid castreren) dan zou ik de reu uit logeren sturen.
Ook al zijn ze gehoorzaam, moet je je (vind ik) afvragen of je dat van je hond wil/kan vragen en of je daar zelf zin in hebt.
Ik hou niet van benches, dus voor mij zou dat geen oplossing zijn, om een hond dan maar langdurig op te sluiten. Mijn honden hebben als ik van huis ben altijd het hele huis en de tuin tot hun beschikking.