Ontstoken ogen konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Ontstoken ogen konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:03

Ik zou haar niet naar binnen halen zolang ze gewoon actief is, goed op temp. is en goed eet/drinkt/keutelt. Verhuizen zorgt weer voor stress en als je ze tijdelijk uit elkaar gaat halen nu, moet je waarschijnlijk straks weer opnieuw gaan koppelen.

Ik zou gewoon de DA bellen en het verhaal uitleggen. Dan kunnen ze daar kijken wat het is en als het enkel geïrriteerde oogjes zijn kun je ze waarschijnlijk gelijk laten enten.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 14:15

Ja hoor het was weer zover. Ze had me helemaal onder geplast:(

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:18

Hoe is het nu?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:26

Bij konijnen ben ik altijd voorzichtig, die ogen daar hebben ze een zalfje voor bij de D.A.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:42

Ik lees vanalles over myx , inenten en dat soort dingen,

Ik zou eerder denken aan tandproblemen, plakpoep + geirriteerde ogen + ouder konijn wijzen vaak op gebitsproblemen.

Myx verloopt heel snel dan had ts nu wel wat moeten merken.

Even een check up bij de da kan dus geen kwaad ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:50

Komt er ook wat uit de neus?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:23

Het gaat niet beter maar ook niet slechter. Ze gedraagt zich nog als ze altijd deed maar haar ogen worden er nog niet beter op. Er komt niets uit haar neus. Ik ga het zometeen weer even schoonmaken en dan maak ik gelijk even een foto.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:37

Wáárom bel je niet gewoon de dierenarts? Of het nou myxo, tandproblemen, ontstoken ogen zijn, wij zijn geen dierenartsen en zelf aanmodderen is nooit verstandig.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:47

Foto's maken lost weinig op hoor, vooral als het nog hetzelfde toont. Weet niet waar je woont ts hier ben ik voor een consult met een konijn tussen de 30,- en de 50,- kwijt.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:23

Ik ga niet meteen met haar naar de dierenarts, omdat het niet alleen aan de kosten ligt maar ook aan de stress die ze ervan krijgt. Dat wil ik haar niet aandoen als ze zich nog helemaal goed voelt buiten haar ogen dan waar ze zich niet slechter van voelt. Hieronder een paar foto's van vandaag;Afbeelding
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:24

Tiffany schreef:
Ik lees vanalles over myx , inenten en dat soort dingen,

Ik zou eerder denken aan tandproblemen, plakpoep + geirriteerde ogen + ouder konijn wijzen vaak op gebitsproblemen.

Myx verloopt heel snel dan had ts nu wel wat moeten merken.

Even een check up bij de da kan dus geen kwaad ;)

Dat myx snel verloopt is dus niet waar. Het verschilt.

Gebitsproblemen zou het wel eens kunnen zijn nu je dat zegt! Gewoon even naar de dierenarts.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:29

waarom daar op besparen? een beschadiging aan het oog door een stukje stro kan enorm pijnlijk zijn en laten konijnen niet snel zien. Dat is veel meer stress ook al merk je het zelf niet.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:21

Ja, iedere dag schoonmaken en oppakken voor foto's levert meer stress op dan 20 min naar de dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:18

Liever stress en weten wat het is, ik ben in een paar uur tijd laatst een konijn kwijt geraakt. Ik ging op zondag naar de D.A, 90 euro en een half uur later gaat ze dood. Nee spijt dat ik ben gegaan heb ik niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:59

marleen_usar schreef:
Liever stress en weten wat het is, ik ben in een paar uur tijd laatst een konijn kwijt geraakt. Ik ging op zondag naar de D.A, 90 euro en een half uur later gaat ze dood. Nee spijt dat ik ben gegaan heb ik niet.

Vergis je niet wat stress met een konijn doet. Heb 1 keer meegemaakt op het werk, dat er een konijn, toch redelijk gezond, kwam voor het gebit na laten kijken, overleed door stress. Het is geen hond of kat dat veel kan hebben, het is een vluchtdier. Mijn eigen konijn is zelfs overleden aan een hartaanval (oid) doordat er een kat IN haar veilige verblijf kwam. Het zijn tere beestjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:05

Klopt maar ondanks dat hoeft een dier niet onnodig pijn of ongemak te hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:32

Ondanks dat? Dus het dier kan beter dood gaan van de stress?

Nou ken ik dit konijn totaaaaaal niet, maar als TS al aangeeft dat het diertje erg stresst bij een DA, dan zou ik het ook niet willen riskeren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:34

Niet elk konijn gaat dood door de stress. Heb jaren vele konijnen gehad en ook gefokt en als ze wat hadden gingen ze naar de dierenarts en er is er nog nooit 1 dood gegaan door stress of compleet over de rooie erdoor.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:37

Leffroi schreef:
Ondanks dat? Dus het dier kan beter dood gaan van de stress?

Nou ken ik dit konijn totaaaaaal niet, maar als TS al aangeeft dat het diertje erg stresst bij een DA, dan zou ik het ook niet willen riskeren.

Zal het dan maar even dikdrukken. Het gaat niet om het algemene beeld, maar over het dier van TS.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:00

Dus als het dier dan wat heeft ga je maar niet naar de dierenarts?

Ik vind het altijd een beetje overtrokken hoor, heb hier 12 konijnen zitten waarvan we regelmatig de dierenarts bezoeken en dan is er helemaal niks aan de hand. Zijn die allemaal wel zeer tam maar dan nog.

Als je dagelijks het konijn uit het hok kan plukken kun je er ook mee naar een dierenarts.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:20

Het dier gaat hier nu niet direct dood aan. Als het myx was geweest had ze onderhand een veel slechter konijn moeten hebben. En ja, het is met een stressig dier wél het afwegen waard. Wat is noodzakelijker? Ik zeg niet dat alle konijnen dood gaan, maar die kans is helaas wel vergroot als je weet dat je konijn stressig is bij de dierenarts/ andere omgeving.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:25

Het hoeft niet perse myx te zijn. Zat andere oorzaken waardoor dit kan ontstaan, zoals wat ik al eerder noemde, gebitsproblemen.

Gebitsproblemen kan een konijn wel degelijk dood aan gaan , en sneller dan je denkt trouwens. Verder zijn er nog een paar oorzaken te noemen, die ts niet kan zien. Een dierenarts kan dit wel. Die heeft de juiste instrumenten.

Stress is een makkelijk excuus. Mocht je dit echt willen gebruiken dan kan je konijn ook het loodje leggen bij het zien van een kat, een knal van vuuwerk, of het schrikken van een vogel. Sluit hem dan maar op in een geluidsdichte kamer.

Gelukkig laat je je konijn liever verotte met mogelijke pijn dan dat hij van stress het loodje legt, en die kans is kleiner.. -O-

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:26

Heb zelf jaren bij een dierenarts gewerkt en vele konijnen als patiënt meegemaakt en dat stress valt erg mee en een oogontsteking kan erg pijnlijk zijn wat juist stress veroorzaakt!! meer als even meenemen en er naar laten kijken en anders een huisbezoek? Welzijn van het konijn zou voorop moeten staan dan maar wat meer kosten..... Oog problemen van andere aard als myx kunnen ook dodelijk zijn. Denkend aan tanden enz.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:31

Ik heb hier halfwildjes, als je over snel gestreste konijnen praat, zijn zij dat wel. En zij gaan gewoon naar de dierenarts.

Maar volgens mij valt dat stressen wel mee. Op de eerste pagina wordt namelijk gesproken over kosten en etc. Ik denk dat dat de echte reden is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:37

Ik snap op zich best wel dat je nadenkt of het noodzakelijk is of niet als je nijn snel stress heeft. Doe ik met mijn halfwilde ook.
Maar wat ik niet snap, is dat je zo'n stresskonijn dan wel vaak oppakt en dat deze braaf blijft zitten voor een foto. Dat kan ik echt niet rijmen met een snel gestresst konijn. Die pak je zo min mogelijk op en zijn niet zo kalm dat ze zo blijven zitten.
Daarbij vind ik alle symptomen bij elkaar echt wel erg genoeg om het dier te laten nakijken. Op zn minst dierenarts bellen voor overleg.