Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
slimmerik schreef:Aan de buren vragen of zij een oplossing hebben ..... zij kunnen nl. ervoor kiezen hun katten op eigen erf/tuin te houden.
[***] schreef:eilleen333 schreef:Ik ben voor het heffen van een flinke kattenbelasting. voor de hond betaal je dat ook, en die poept niet in annermans tuin of in zandbakken en speeltuinen.
Ik heb geen probleem met een kattenbelasting. Maar dat honden niet in andermans tuinen, zandbakken en speeltuinen poepen is absoluut niet waar! Kan de hond in kwestie weliswaar niets aan doen, maar ik zie geregeld mensen hun hond uitlaten in de speeltuin.... Of laten hun hond rustig aan de lijn bij mij in de tuin poepen.
En dan gemeentelijk tuinonderhoud voor alle tuinen anders slaat het nog nergens op (wat de katten betreft
) Collie2008 schreef:Top Maralyn! Mijn ervaring is dat mensen echt vaak wel willen maar dat communicatie over problemen gewoon heel lastig is en dat mensen zich snel aangevallen voelen, niet gehoord, niet begrepen en dan ontstaat er eigenlijk ruzie over de ciommunicatie zelf en niet over het probleem.
Maar goed, ook genoeg tokkie buren die je als je pech hebt echt niet tegemoet willen komen.
Ik snap als kattenliefhebber ook wel dat mensen last kunnen hebben van mijn kat en dat is niet de bedoeling.
katten belasting vind ik prima hoor, maar dan ook paardenbelastingEn dan gemeentelijk tuinonderhoud voor alle tuinen anders slaat het nog nergens op (wat de katten betreft
)
. Ik snap bv niet dat ik voor mijn oude lichte autootje heel weinig belasting betaal, terwijl ik best veel rijd. Iemand met een zware auto, die minder kilometers maakt moet meer betalen. Waarom gaat die belasting niet per kilometer (dus via de benzine?). Als je dan niet rijd betaal je ook niet.
eilleen333 schreef:Het is altijd ellende met katten en hun eigenaren.
Ik heb ook een kat gehad van iemand anders die bij ons binnen kwam. En lekker binnen liep te sproeien. Die liep ook boven, dus de badkamer ingejaagd en een paar minuten onder de koude douchte laten zitten (glazen cabine, kon hij niet uit). Heb hem nooit meer gezien. Hij wist niet hoe snel hij weg moest komen toen ik de cabine open deed...
Best sneu voor de kat, maar de eigenaren had ik al meerdere keren gevraagd de kat bij zich te houden. Ik moest mijn ramen en deuren maar dichthouden zodat hij niet naar binnen kon. Nou, dat dacht ik dus niet.
In onze huidige wijk lopen ze ook rond en schijten ze in de tuin. Hadden knoflookolie op die plek gegoten en tegels neergelegd, maar dan gaan ze gewoon een stukje verderop zitten. Volgende stap is de stroomklok van de paarden. Mijn tuin, jouw kat, niet mijn probleem.
Maar er zijn altijd twee kampen. de mensen die vinden dat katten buitendieren zijn en daardoor overal mogen komen en de mensen die het terecht vinden als jij niet wil dat hun kat bij jou thuis komt.
Ik ben voor het heffen van een flinke kattenbelasting. voor de hond betaal je dat ook, en die poept niet in annermans tuin of in zandbakken en speeltuinen.
Ik ben echt gek op dieren, maar ik wil geen last hebben van de dieren van andere mensen.
slimmerik schreef:Over hondenbelasting bestaan inderdaad de nodige misverstanden. Hondenbelasting is ontstaan in de tijd dat er nog dingen vervoerd werden met de hondenkar. Dus een soort vervoersbelasting. Ook was het vroeger voor de overlast van honden bestemd en Rabbies te bestrijden.
Hier meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting
Voor kattenbelasting zou een nieuwe wet ingevoerd moeten worden. En wat heb je eraan? Is gewoon niet te handhaven. Dus kosten om te innen worden hoger dan opbrengst. Daarom is trouwens ook in veel gemeenten de hondenbelasting afgeschaft.
Cowgirl schreef:Ik zou zeggen koop een buks!
. eilleen333 schreef:Officieel mag je hond niet in de woonwijk poepen of het moet worden opgeruimd. Daar staan ook gewoon boetes op, alleen worden die niet nageleefd. Dat is dan weer een dingetje.hier in de buurt poepende honden wel in het grasstrookje naast de speeltuin (je hebt een speeltuin met daaromheen een heg en buiten die heg weer een grasstrook en die ligt vol), maar in de speeltuin zelf is het echt allemaal kattenstront. en in onze tuin dus ook.Ik dacht dat de honden belasting werd gebruikt voor het opruimen van de hondenpoep (wat krom is omdat je dat dus eigenlijk zelf moet doen). Maar met het invoeren van belasting voor katten nemen mensen iig minder katten waardoor de overlast dus ook minder zal worden.
eilleen333 schreef:Cowgirl schreef:Ik zou zeggen koop een buks!
Om die mensen af te knallen?![]()
Nee, dat vind ik veel te ver gaan. Kennis van mij heeft een keer een kat geschoten, maar dat vind ik echt geen stijl. Een kat krijgt niets van een stroomschokje of een koude douche (ja, het is oncomfortabel, maar dat was ook precies de bedoeling). Maar dieren gaan afschieten gaat wel een beetje ver.
slimmerik schreef:Ik kan er altijd moeilijk tegen dat katteneigenaren met droge ogen vertellen dat hun dieren los moeten kunnen en geen overlast veroorzaken. Vergeet nooit meer de in-trieste beelden van de buurman van mijn tante die zijn vollière op moest ruimen omdat hij de ellende niet meer kon aanzien die buurkatten aan zijn dierbare vogels toe brachten. En ja, hij had veel maatregelen genomen. Maar kreeg bedreigingen van anonieme mensen om stroomdraad te verwijderen.... anders.....
En voor de duidelijkheid: niet alle katteneigenaren zijn zo gelukkig....
8nnemiek schreef:Katten zijn nu eenmaal geen dieren die je kan leren om thuis te blijven. En een buitenkat binnen houden is gewoon zielig.
Ik heb nooit begrepen dat er zo veel mensen problemen hebben met loslopende katten. Hier is het heel normaal. Overal waar ik tot nu toe heb gewoond, ook midden in de stad, liepen op elk blok tig katten rond, elk met hun eigen territorium, en nooit problemen gehad met buren, nooit gehoord dat er katten overlast bezorgden. En ook nu lopen onze katten los, en hebben al onze buren ook katten die ook los lopen. Er is er eentje die stiekem bij ons naar binnen komt, nou ja, liever niet maar ik kan dat de eigenaar of de kat toch niet kwalijk nemen?
Mensen kunnen wel samen leven met duiven en kraaien en egels en zwaluwen en eekhoorntjes in de tuin, die ook poepen en graven, maar een kat mag nog niet om het hoekje kijken
[***] schreef:Tja, uit de meeste antwoorden blijkt dus eigenlijk dat "de mens" gewoon in veel gevallen behoorlijk asociaal is....
Zowel maralyn als collie, TOP oplossingen!
Of allerlei extra belastingen een oplossing zijn vraag ik mij eerlijk gezegd af. Het is zoals al eerder gezegd, lastig te controleren, handhaven enz.
Eoweyn_x schreef:En katten die mijn konijnen afslachten gaat ook te ver...
Wij hebben ook al het mogelijke gedaan tegen de katten, nu mag de hond het oplossen. En als ik een kat te pakken krijg, gaat ie naar het asiel. Het is toch ongelooflijk dat katten als alheiligen van de dierenwereld worden beschouwd en alles maar mogen doen..?
Als ze katten gaan chippen, als dat verplicht wordt gesteld, kunnen ze best belasting vragen hoor.
. eilleen333 schreef:Het is soms ook wel sneu. Zo rij ik vaan rond 1 uur 's nachts naar huis. Vaak liep er een kat van een Perzisch type midden op de weg, op de rotonde. Een keer ging hij gewoon voor de auto liggen, dus ik rem schuif dat beest van de weg. Ik rij daar altijd 30 ookal mag je 50 omdat het er stikt van de katten. En ik heb geen zin om er eentje plat te rijden.
Maar die Pers dus. Liep er weken elke avond, midden op de weg. Op een dag was hij weg en een dag later hing er een briefje dat ze hem zochten. Dat ze hem misten. Tsja... Mijn gok? Dat beest is hartstikke plat....
Sommige mensen zijn er dan kapot van dat de kat weg is, maar vervolgens kopen ze een nieuwe die net zo hard buiten op de weg loopt....
Tjaaah
djinnie schreef:8nnemiek schreef:Katten zijn nu eenmaal geen dieren die je kan leren om thuis te blijven. En een buitenkat binnen houden is gewoon zielig.
Ik heb nooit begrepen dat er zo veel mensen problemen hebben met loslopende katten. Hier is het heel normaal. Overal waar ik tot nu toe heb gewoond, ook midden in de stad, liepen op elk blok tig katten rond, elk met hun eigen territorium, en nooit problemen gehad met buren, nooit gehoord dat er katten overlast bezorgden. En ook nu lopen onze katten los, en hebben al onze buren ook katten die ook los lopen. Er is er eentje die stiekem bij ons naar binnen komt, nou ja, liever niet maar ik kan dat de eigenaar of de kat toch niet kwalijk nemen?
Mensen kunnen wel samen leven met duiven en kraaien en egels en zwaluwen en eekhoorntjes in de tuin, die ook poepen en graven, maar een kat mag nog niet om het hoekje kijken
Serieus? Jij vindt klagen, omdat je voortuin vol ligt met kattenpoep, wat je dus fijne iedere dag mag opruimen, zelf al heb je geen kat, overdreven is? Jij begrijpt niet waarom mensen dan dus problemen hebben met loslopende katten? Bizar...
Gelukkig zijn er ook al veel goede tips in dit topic gegeven. Maar het blijft een doffe ellende, al die loslopende katten...
. Er zijn ergere dingen. [***] schreef:Het is inderdaad best wel gek dat de meeste mensen vinden dat katten gewoon maar overal horen mogen te lopen. Weet eigenlijk ook niet waarom dat zo is. Mijn katten gaan ook gewoon naar buiten wanneer ze dat willen en ik ga ze ook zeker niet opsluiten.
Achter ons huis loopt een drukke 80 km weg, dus de kans is behoorlijk aanwezig dat mijn kat daar ooit een keer onder een auto terecht komt.....
Eoweyn_x schreef:Ik heb ook een kat gehad, ruim 12 jaar buitenkat geweest maar bij mij moest ze binnen blijven. Waarom? Omdat het een hele bange kat was, die niet te pakken was als ze buiten was. En was ze ongelukkig? Nee, ze vond het heerlijk binnen. Dus dat buitenkatten niet binnen kunnen blijven is klinkklare onzin.